Olen uusi käyttäjä täällä, ja ajattelin kysyä teiltä neuvoa, kun en vain osaa löytää oikeaa tietoa kaikesta tietotulvasta.
Eli meidän perheeseen muutti, päivänä yhtenä, Volvo 9712M, VM2005

Perheeseemme kuuluva täysi-ikäinen poika (No koko perhe siinäkin on mukana), rakentaa itselleen tällä hetkellä Drifting -autoa, ja tästä kulkurista on tarkoitus tehdä autonkuljetusauto. Olen yrittänyt kaivaa tietoa, että minkälaiseksi autoksi tää kannattais rekisteröidä? Joka tapauksessa perään tuleeauton kuljetus tila, joka vie ehkä n. 4metriä tilaa takaosasta.
Ja jos nyt ajatellaan hypoteettisesti, että meillä on katsastusmies, joka ”hyväksyy kaikki”

Vakuutukset-> linja-autona n. 2000e/vuosi. Paljon verot, onko tietoa? Linja-auto kortti puuttuu, näyttää maksavan melkein 4000e

Kuorma-autona->foorumilla luki että vakuutus puoltoista tonnia, mutta meillä tällä hetkellä olevan kuorma-auton vakuutus on n. 700e kaskoineen. Mitenhän verot muuttuu painon mukaan? Löysin tiedon, että puolet auton tilavuudesta pitäisi olla kuormatilaa, onko muita edellytyksiä, mitä pitäisi ottaa huomioon? Miten tuo pituus, eikö kuorma-autossa ollut max 13m? Saakohan poikkeusluvan, kun on auton kuljetukseen tehty auto, mitä mieltä? Mistä se muuten edes haetaan, se poikkeuslupa? Trafiltako, mutta ennen katsastusta? Haetaanko se joka vuosi uudelleen, vai riittääkö kerta (foorumilta luettua, että lupa voimassa 2020 vuoden loppuun saakka).
Matkailuautona-> miten vakuutus ja verot? Poikkeuslupa pitänee tähänkin hakea? Foorumilla jollekin vastattiin, että mitä uudempi auto, sen vaikeampi sitä on rakentaa, mitähän tämä tarkoitti? Onko siis tehtävä jotain rakenteellisia muutoksia,jos haluaa tästä matkailuauton? Vai kannattaako siitä edes haluta matkailuautoa

On kai sitä pikkusen hullu, kun tällaiseen leikkiin lähtee, mutta meillä tuo mun toinen puolisko on jo valmiiksi jonkin sortin hullu

Kiitos jo etukäteen, jos saa jotakin vinkkejä tai linkkejä, mistä sais vastauksia. Nyt kun rakentelu vasta alkaa, niin voi kuitenkin hyvin eka miettiä, että mikä siitä kannattaa tehdä... Kiinnostaa tietenkin mahdollisimman pienet käyttökustannukset, kaikki rahahan menee tuohon rakenteluun