
N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 470
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi
Käsittääkseni vain linja-auto ei voi olla taksi. Kaikki muut käy. 

- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi
Paitsi linja-autolla

EDIT: Jokelan linja näköjään jo huomautti tästä
Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi
Tää on nyt oikeastaan offtopikkia, mutta tulipa tässä mieleen, jos linja-auto on modattu partybussiksi tjsp jossa on 8 matkustajapaikkaa ja se on rekattu asuntoautoksi, niin eikös tuolla saa sitten ihan vapaasti harjoittaa ammattiaan ilman pätevyyksiä, ja ilman kiekkoakin ainakin siinä tapauksessa että se piirturi on poistettu? Taksi lupa pitää kai olla ja kupu katolla, mutta nykyäänhän nuo kummatkin irtoaa helposti.
-
- Apukuski
- Viestit: 19
- Liittynyt: 11 Maalis 2021 17:02
- Truck: Kiitokori Volvo B9M
- Location: Helsinki
Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi
Vaikka toi meidän kirjakaappi on nyt kuorma-auto, niin siinä on otteessa jo erivapaus piirturista. Samoin turvavöistä on erivapaus otteessa, kun siinä on asuntovaunun tyyliin "junapenkki" matkustajia varten (siitä saa muutettua siis sängyn). Kuskinpenkissä on kuitenkin turvavyö ja hankittiin siihen myös yksi "tähystäjien" paripenkki, jossa on lantiovyöt. Mukavampi matkustaa kuin tuossa asuntovaunupenkkiparissa.Geekuality kirjoitti: ↑06 Touko 2021 22:55 Tuossahan puhutaan nimenomaan muutoksesta kuorma-autosta matkailuautoksi, matkailuautossa ei tarvitse piirturia tarkastaa vaikka sellainen olisi ja sama pätee rajoittimeen. Kuorma-autossa (myös kevyt-sellaisessa) se toki täytyy olla jos se on ollut alunperinkin (oma vm 2004 Boxer on vielä piirturiton vaikka rajoitin löytyy).
Mutta kukaan ei osaa "lonkalta" heittää kummassa on halvemmat verot ja vakuutukset, matkailu- vai kuorma-autossa??
t. AM
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi
Koska siihen ei ole yksiselitteistä vastausta. Vakuutusten hinta riippuu vakuutuksenottajan iästä ja asuinpaikasta, ja verojen määrä riippuu ajoneuvon käyttöasteesta.Team-Voltaren kirjoitti: ↑10 Touko 2021 22:19 Mutta kukaan ei osaa "lonkalta" heittää kummassa on halvemmat verot ja vakuutukset, matkailu- vai kuorma-autossa??
Meillä päädyttiin siihen että bussi on muutoskatsastettu matkailuautoksi ja otetaan aina pois liikenteestä kun sillä ei ajeta, jolloin verotkin pysyy kohtuullisina vaikka varsinaiset ajopäivät maksaakin veroina kolmisen euroa kappaleelta, plus tietenkin aina liikenteestä poiston hinta reissun jälkeen.
Tuohon ratkaisuun meillä oli hinnan lisäksi muitakin syitä, kuten se, että meillä kaskoon sisältyy matkailuautona tiepalveluvakuutus (eli hinausvakuutus) ilman painorajaa ja toisaalta ei ole kuorma-auton rajoitin- ym. harmeja - noin painavan ilmajarrullisen auton katsastus maksaa muutenkin jo riittävästi ilman rajoitinlapun hakemistakin, puhumattakaan siitä että muutenkin kivampi ajella kun voi ohitella rekat motareilla ajellessa.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 667
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi
Itsellä on vero matkailuautossa 3,8e/päivä, mutta kun on asuntoauto, niin täyskasko lasivakuutuksineen maksaa vain reilut 400 e niin luulen että ainut halvempi vaihtoehto olisi "pikkubussi": vero 0, saa ajaa 100 km/h ja ei tarvi yksityis käytössä piirturia eikä rajoitinta.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki

-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi
La:oon ja Ka:oon taitaa olla vaikea edes saada hinausvakuutusta?
Matkailuautoon sen saa vaikka Motonetista Mototurva-nimellä
Matkailuautoon sen saa vaikka Motonetista Mototurva-nimellä
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi
Itseasiassa Mototurva-sivu on "kadonnut" Motonetin sivuilta, eli sisältö on poistettu (2016 päivätyt ehdot löytyy vielä Googlella). Nykyään Falckilta suoraan ostettuna tuo Tieturva-palvelu on rajoitettu max 3500kg ajoneuvoihin kuten kilpailijoillakin - eli se ei enää kata kulkureita kuten aiemmin.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi
Kaikki hyvä näköjään loppuu aikanaan, vielä kevättalvella se löytyi Moponetin ”hyllystä”...
Re: N2 Kuorma-autosta matkailuajoneuvoksi
Ei tuo hintausvakuutuksen saaminen kuorma- tai linja-autoon erityisen hankalaa ole. Siis ihan "oikeaissa" raskaissa autoissa on usein myös hinausvakuutukset. Vakuutusyhtiöt tietysti ovat hinnoitelleet ne riskin ja sen kustannusten mukaan, mutta ei ne nyt mitenkään mahdottomia ole vuosimaksuiltaan. Tietysti moni vakuutusyhtiö on asettanut jotkin ikärajat tms mihin niitä suostuvat myöntämään.
Kerran on meidän kuorkki viimeisen 20 vuoden aikana tuotu hinaamalla kotiin, kun vetopyörän navasta paukahti se malja joka ne rattaat pitää ojennuksessa.
Kerran on meidän kuorkki viimeisen 20 vuoden aikana tuotu hinaamalla kotiin, kun vetopyörän navasta paukahti se malja joka ne rattaat pitää ojennuksessa.