D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Minulla linja-auto 1 + 15 paikkaa kortissa on C - kuorma-auto ja linjurille D1. Kyllä nyt kumminkin sekavalta tuntuu, kun olen näitä kommenttia lukenut. Toivottavasti saan tällä ajaa vielä 2013 vuonnakin. Sitten voiko tämmösiä linja-autoja tehä enää vuonna 2013. Jos tekis vaikka 15 m pitkän ja 1+ 16 paikkasen, niin ja sitten tuota ajaa D1 kortilla.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Ajokorteista määräaikaisia ensi vuonna
Jos voimassaolevaan ajokorttiin tehdään ensi vuoden alun jälkeen muutoksia, kuten esimerkiksi vaatimus silmälaseista, täytyy kortti uusia. Uutta ajokorttia haetaan uusien kuvien kanssa poliisilta, ja uusimisen jälkeen korttiin sovelletaan uutta lakia.
Tuommosta luvin nyt lehdestä, mitähän tuokin käytännössä sitten tarkoittaa.
Jos voimassaolevaan ajokorttiin tehdään ensi vuoden alun jälkeen muutoksia, kuten esimerkiksi vaatimus silmälaseista, täytyy kortti uusia. Uutta ajokorttia haetaan uusien kuvien kanssa poliisilta, ja uusimisen jälkeen korttiin sovelletaan uutta lakia.
Tuommosta luvin nyt lehdestä, mitähän tuokin käytännössä sitten tarkoittaa.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
mitenköhän käy sitten ammattikortin kanssa, kun pitää hakea ne CAP-koulutukset korttiin, menevätkö sitten uusiksi?
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Cap-pisteet käydään ajovarman pisteeseen esittelemässä, ja sitten käydään korttia hakemassa polliisilaitokselta kun pisteet on esitelty, uuteen korttiin tulee lisätietoja kohtaan numero xx joka tarkottaa pätevyyttä. En ny tähän hätään muista numeroa, kaverilla on jo kortissa tuo pätevyys. Muistuttaa hyvin cappien uusinnasta tuo 5v kortin uusimistahti, ainoa persehomma siinä on se että kuka siellä jatkuvasti jaksaa ravata, itelläkin menossa just piirturikorttivanhaksi, sekin 5v niin mitä kettua justhan vasta sitä hain, niin noppeesti tuo aika menee...only4pro kirjoitti:mitenköhän käy sitten ammattikortin kanssa, kun pitää hakea ne CAP-koulutukset korttiin, menevätkö sitten uusiksi?
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 153
- Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
- Location: Janakkala
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Vaan entäs, jos ei haekaan uutta korttia? Jos paperit on toimitettu Ajovarmaan, poliisi näkee kotimaassa koneelta, että CAPit on voimassa, vaikkeivät olisi kortissa merkittynä...
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Ja antaa samanlaisen sakon kuin kotiin unohtuneesta voimassaolevasta ajokortista annetaan?
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Yritin tuolta internetin syövereistä kaivella. Vaihtoehtona ammattipätevyyden osoittamiselle on erillinen ammattipätevyyskortti (näytti hinnastossa olevan 50e). Tuolloin ajokorttiin ei tule noita CAP-tietoja ollenkaan vaan ne ovat erillisellä kortilla. Oleellista tai merkitsevää varmaan tuosta ensivuoden alusta alkaen, jolloin ajokorttia ei tarvitse olla viiden vuoden välein uusimassa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070273
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 154:FI:PDF
http://www.trafi.fi/tieliikenne/ammatti ... usyrittaja
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070273
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 154:FI:PDF
http://www.trafi.fi/tieliikenne/ammatti ... usyrittaja
Ja ei, tuota ei tietenkään ole voinut pistää samaan korttiin digipiirturin kanssa, sehän olisi ihan liian loogista ja kätevää.mikäli henkilölle myönnetty C –luokan ajo-oikeus 10.9.2009 tai sen jälkeen, niin kuljettajalla on oltava erillinen ammattipätevyyskortti tai 95 eritysehto C -ajokorttiluokan perässä tai mikäli henkilö suorittaa vielä ammatillista koulutusta, oppilaitoksen myöntämä hyväksymisasiakirja ammattipätevyyskoulutuksessa olemisesta
mikäli henkilölle myönnetty D –luokan ajo-oikeus 10.9.2008 tai sen jälkeen, niin kuljettajalla on oltava erillinen ammattipätevyyskortti tai 95 eritysehto D -ajokorttiluokan perässä tai mikäli henkilö suorittaa vielä ammatillista koulutusta, oppilaitoksen myöntämä hyväksymisasiakirja ammattipätevyyskoulutuksessa olemisesta
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
kuten toinen looginen asia ei voi hoitaa, jos kerran ammattikortti on voimassa viisi vuotta, ajokortti viisi vuotta ja piirturikortti viisi vuotta, eikös ne kaikki kolme voisi olla yksi ja sama kortti. Vastaus: Ei, olisi liian halpaa ja helppoa kuluttajalle.
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Ei vaatis paljoa laittaa ammattiajokortteihin tota piirturikortin sirua.only4pro kirjoitti:kuten toinen looginen asia ei voi hoitaa, jos kerran ammattikortti on voimassa viisi vuotta, ajokortti viisi vuotta ja piirturikortti viisi vuotta, eikös ne kaikki kolme voisi olla yksi ja sama kortti. Vastaus: Ei, olisi liian halpaa ja helppoa kuluttajalle.
Toisaalta ihan hyvä että piirturikortti on erillinen, nimimerkillä hajos tossa talvella 5kk ennen loppumista se siru....
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
No mutta noista sentään saa sen ammattikortin ja ajokortin yhdistettyä, että ei tuo nyt sentään ihan toivotonta ole. Mutta kyllä melkein saisi ajokorteissakin olla siru ja autoissa lukija niin että auto ei yksinkertaisesti suostu toimimaan ilman korttia. Kumma kun eivät tällaista mahdollisuutta ole vielä tuolla valtiovallassa havainneet. Sillähän saisi taas sitten vahdattua kansalaisia ja hypättyä kansan rahapusseilla.only4pro kirjoitti:kuten toinen looginen asia ei voi hoitaa, jos kerran ammattikortti on voimassa viisi vuotta, ajokortti viisi vuotta ja piirturikortti viisi vuotta, eikös ne kaikki kolme voisi olla yksi ja sama kortti. Vastaus: Ei, olisi liian halpaa ja helppoa kuluttajalle.
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Piirturikortin ja ajokortin yhdistäminen on jo EU:ssa työn alla. Ottaa toki aikansa... Sitten vaan lakkaa olemasta kätevää käyttää ajokorttia henkilöllisyystodistuksena jos kortti pitää jättää piirturiin piirtämään lepotaukoa autoon. Eli pitää hankkia erillinen henkilöllisyyskortti jota mulla ainakaan ei ole koskaan ollut, kun kerran ajokortti on hoitanut saman asian.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
ajokortti ei ole muutenkaan virallinen henkilötodistus, tämä tuli selväksi kun luin miten haen aselupaa... aikomus ostaa ns. rynnäkkökivääri, mutta tietenkin siviiliversio. Harrastan kilpa-ammuntaa, eikä ole vielä omaa asetta.
eli silloin pitää olla se oikea henkilötodistus, tai passi
Minulle kertoivat että kortti pitää ottaa pois jos poistuu autosta. Tietty ensin piirturi lepo-asentoon. Siis vuorokausi lepo ja viikkolepo, ei tietenkään normaalit tauot, silloin kortti paikallaan.
eli silloin pitää olla se oikea henkilötodistus, tai passi
Minulle kertoivat että kortti pitää ottaa pois jos poistuu autosta. Tietty ensin piirturi lepo-asentoon. Siis vuorokausi lepo ja viikkolepo, ei tietenkään normaalit tauot, silloin kortti paikallaan.
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Tarkoittaako tuo nyt sitä, että tuo ammattipätevyys jatkokoulutus pitää suorittaa tai olla suoritettu 19.1.2013 jos kortin saannista on kulunut vähintään tuo 5 vuotta. Minun kortissa lukee , että on voimassa 2021 asti, mutta lääkärin todistus pitää viedä 5 vuoden välein jossa todetaan, että on ajokuntoinen. Ei kai tuota korttia kokonaan tarvii uusia 5 vuoden välein. Eikö tuo lääkärin lausunto pelkästään riitä.Yritin tuolta internetin syövereistä kaivella. Vaihtoehtona ammattipätevyyden osoittamiselle on erillinen ammattipätevyyskortti (näytti hinnastossa olevan 50e). Tuolloin ajokorttiin ei tule noita CAP-tietoja ollenkaan vaan ne ovat erillisellä kortilla. Oleellista tai merkitsevää varmaan tuosta ensivuoden alusta alkaen, jolloin ajokorttia ei tarvitse olla viiden vuoden välein uusimassa.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 226
- Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
- Truck: dethleffs
- Location: oulunsalo
- Member id: 091
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Sama lukee minunkin kortissa mutta käytävä on viikon kurssi,toki sen voi suorittaa pätkissäkin.Ei kannata viedä ennen kyseistä päivämäärää koska vuodet lähtee juoksemaan siitä kun viet paperit poliisilaitokselle.Minulla kaikki jo suoritettuna odottavat oikeaa päivää.
PS:Eikö tuo päivämäärä ole 10,9,2013 henkilöliikenteen puolella ja 10,9,2014 tavaraliikenteen puolella,oikaiskaa jos olen väärässä
PS:Eikö tuo päivämäärä ole 10,9,2013 henkilöliikenteen puolella ja 10,9,2014 tavaraliikenteen puolella,oikaiskaa jos olen väärässä
- joope
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 133
- Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
- Truck: Volvo B12 Carrus 602
- Location: Haapajärvi
- Member id: 402
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
19.1.2013 jälkeen suoritetut uudet ajokortit ovat voimassa vain sen 5 vuotta, tarkoittaa sitä että vain kortti uusitaan (ja uusi kuva), autokoulua ei tarvii käydä uudestaan!vjk55 kirjoitti:Tarkoittaako tuo nyt sitä, että tuo ammattipätevyys jatkokoulutus pitää suorittaa tai olla suoritettu 19.1.2013 jos kortin saannista on kulunut vähintään tuo 5 vuotta. Minun kortissa lukee , että on voimassa 2021 asti, mutta lääkärin todistus pitää viedä 5 vuoden välein jossa todetaan, että on ajokuntoinen. Ei kai tuota korttia kokonaan tarvii uusia 5 vuoden välein. Eikö tuo lääkärin lausunto pelkästään riitä.Yritin tuolta internetin syövereistä kaivella. Vaihtoehtona ammattipätevyyden osoittamiselle on erillinen ammattipätevyyskortti (näytti hinnastossa olevan 50e). Tuolloin ajokorttiin ei tule noita CAP-tietoja ollenkaan vaan ne ovat erillisellä kortilla. Oleellista tai merkitsevää varmaan tuosta ensivuoden alusta alkaen, jolloin ajokorttia ei tarvitse olla viiden vuoden välein uusimassa.
Jos nykyiseen korttiin tulee mikä tahansa muutos, se tulee uusittavaksi 5 vuoden välein, taaskin koskee korttia ja kuvaa, ei autokoulua!
Eli nykyiset kortit voimassa kortin päiväykseen asti tai viimeistään vuoteen 2033 jolloin ne vaihdetaan uusiin.
Sitte pätevyyksistä:
Perustason ammattipätevyys henkilö liikenteessä (D) on tullut itsestään, jos kortti suoritettu ennen 10.9.2008. Sen jälkeen suoritetut koulutukset kurssimuotoisia joilla annettu se perustason pätevyys.
Tavara liikenteessä (C,E) muuten sama mutta päivämäärä 10.9.2009.
Ammattipätevyyden jatkokoulutukset (5 kurssipäivää) oltava suoritettuna ja anottuna trafilta seuraavasti:
D = 10.9.2013 mennessä
C,E = 10.9.2014 mennessä
Jatkokoulutukset uusittava 5 vuoden välein. Samalla jatkokoulutuksella tulee pätevyydet kaikkiin ajokortin luokkiin (C,D,E)
5 vuotis jakso alkaa anomuksen päiväyksestä, joten vielä ei kannata hakemusta laittaa vaikka kurssit olisi käytynä

Jatkokoulutus merkinnän voi ottaa ajokorttiin (anomus poliisilaitoksen kansliaan) jolloin siinäkin alkaa 5 vuotis uusinnat
tai erilliseen ammattipätevyys korttiin (anomus ajovarmaan) joka on voimassa sen 5 vuotta.
Eniwei 5 vuoden välein uusittava, joko uusi ammattipätevyys kortti tai ajokortti ammattipätevyys merkinnällä. Kumpi lie halvempi?
Lopuksi vielä että ajokortissa olevat luokathan ei lopu keneltäkän vaikkei kävisi ainuttakaan ammattidirektiivi kurssia, oman ruokakunnan ajoja saa ajella kaikilla luokilla (C,D,E) ilman ainuttakaan kurssia tahi direktiiviä

Tällaista tämän hetkisen tiedon mukaan, asiathan voi vielä muuttua

Lääkärin todistuksista ja lausunnoista en tiedä mitään.
Haapajärvellä lähtökiireessä
27.6.2012 Ilman pätevyyttä
pusa joope
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Kiitoksia paljon Reissu-Late ja joope. Nyt kerroitte asian niin hyvin, että minäkin jo ymmärsin. Ja tuli nuo oikeat päivämäärätkin kerrottua ja tuo, että ei vie sitä ammattipätevyys hakemusta liian aikaseen.
Kyllä kun on nämä isot kortit niin joutuu 5 vuoden välein viemään poliisiasemalle lääkärinlausunnon. Minulla se on etessä kun täytän 65 vuotta ja sillon se määrää minulle, että käytettävä silmälaseja ajaessa ja se määräys sitten vaatii myös koko kortin uusintaa ( myös valokuvat ). Ei tiedenkään autokoulua tarvii käyvä. Sitten kun täyttää 70 vuotta pitää vietä lääkärin lausunto 2 vuoden välein jos haluaa säilyttää isot kortit. ( pelkkä henkilöauto kortti niin sillon ei tarvii lääkärin lausuntoa ). Tietysti kaikkihan riippuu terveyten tilasta. Jos jokin paha laaki, aivoinfrakti sattuu niin sillon se kortti lähtee ja ajot loppuu siihen. Mutta ajelen niin kauvan kun terveyttä riittää.
Kyllä kun on nämä isot kortit niin joutuu 5 vuoden välein viemään poliisiasemalle lääkärinlausunnon. Minulla se on etessä kun täytän 65 vuotta ja sillon se määrää minulle, että käytettävä silmälaseja ajaessa ja se määräys sitten vaatii myös koko kortin uusintaa ( myös valokuvat ). Ei tiedenkään autokoulua tarvii käyvä. Sitten kun täyttää 70 vuotta pitää vietä lääkärin lausunto 2 vuoden välein jos haluaa säilyttää isot kortit. ( pelkkä henkilöauto kortti niin sillon ei tarvii lääkärin lausuntoa ). Tietysti kaikkihan riippuu terveyten tilasta. Jos jokin paha laaki, aivoinfrakti sattuu niin sillon se kortti lähtee ja ajot loppuu siihen. Mutta ajelen niin kauvan kun terveyttä riittää.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Rahtarit lehestä muistan lukeneeni että lupa on voimassa sen 5v "edellisen päättymisestä", juuri siksi ettei tarvii odottaa ja venyttää viime päiviin että saa maksimaalisen 5v. Voi olla että muistan väärin, mutta loogiselta kuulosti.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Samasta lehestähän löytyy niitä koulutuksiaki. Ja niiden nettisivuilta kans. http://www.rahtarit.fi/
Ohannoitamuuallakikyllä.
N
Ohannoitamuuallakikyllä.
N
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Mikäs on viimeinen tieto tässä asiassa? Olen kyllä sitä mieltä ettei ajokortin pätevyyksiä ja saavutettuja etuja voi ottaa pois yleisesti, yksilökohtaisesti tietysti voi ottaa. Uusien ajokorttien suhteen asia on eri; moottoripyöräkortti ja mopokortti hyvä esimerkki.
Eri juttu on ajoneuvoluokan määrittely ja vaatimukset, joita viranomainen/lainsäätäjä voi muuttaa mielivaltaisesti.
Tosi demokraattista? En löytänyt Trafin sivuilta tuota 8 metrin maksimipituutta D1-kortilla ajettavalle linja-autolle.
Linja-auto on joko M2 tai M3-luokan ajoneuvo ja noiden ero on kokonaismassa alle tai yli 5000kg, alle 1875 omamassainen linja-auto on autoveron alainen. Henkilömäärä kaikissa linja-autoissa on yli kahdeksan matkustajaa.
Jos muutoskatsastan täyspitkän esim 1+9 paikkaiseksi niin onnistuu. En vaan löydä määritelmää missä tuo maksimipituus 8 metriä tulee mukaan?
Edit: tuossa katsastus-ketjussa on samaa asiaa, mutta laitan tähänkin.
Ajokorttilaki, joka tulee voimaan 19.01.2013 Ei rajoita voimassa olevien D1-korttien ajo-oikeutta.
Laki koskee uusia kortteja, jotka tulevat voimaan 19.01.2013 alkaen kun lakikin astuu voimaan.
Vanhoilla D1-korteilla saa kuljettaa edelleen kulkureita ilman 8 metrin rajoitusta. Oikeus on voimassa enintään 20 vuotta päivämäärästä 19.01.2013 ellei ajokortissa oleva voimassaolo pääty sitä ennen. Tämän jälkeen pitää sitten ottaa laikkakone käteen ja pätkäistä se 4 metriä jostakin kohtaa kulkurin runkoa.
Mutta voihan D1-kortin korottaa D-kortiksi...
Eri juttu on ajoneuvoluokan määrittely ja vaatimukset, joita viranomainen/lainsäätäjä voi muuttaa mielivaltaisesti.
Tosi demokraattista? En löytänyt Trafin sivuilta tuota 8 metrin maksimipituutta D1-kortilla ajettavalle linja-autolle.
Linja-auto on joko M2 tai M3-luokan ajoneuvo ja noiden ero on kokonaismassa alle tai yli 5000kg, alle 1875 omamassainen linja-auto on autoveron alainen. Henkilömäärä kaikissa linja-autoissa on yli kahdeksan matkustajaa.
Jos muutoskatsastan täyspitkän esim 1+9 paikkaiseksi niin onnistuu. En vaan löydä määritelmää missä tuo maksimipituus 8 metriä tulee mukaan?
Edit: tuossa katsastus-ketjussa on samaa asiaa, mutta laitan tähänkin.
Ajokorttilaki, joka tulee voimaan 19.01.2013 Ei rajoita voimassa olevien D1-korttien ajo-oikeutta.
Laki koskee uusia kortteja, jotka tulevat voimaan 19.01.2013 alkaen kun lakikin astuu voimaan.
Vanhoilla D1-korteilla saa kuljettaa edelleen kulkureita ilman 8 metrin rajoitusta. Oikeus on voimassa enintään 20 vuotta päivämäärästä 19.01.2013 ellei ajokortissa oleva voimassaolo pääty sitä ennen. Tämän jälkeen pitää sitten ottaa laikkakone käteen ja pätkäistä se 4 metriä jostakin kohtaa kulkurin runkoa.
Mutta voihan D1-kortin korottaa D-kortiksi...

Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Monikohan tienpäällä valvova virkamies tuonkin harvoin käytännössä esiin tulevan pykälän sitten tuntee...
- vatipää
- Tosi harrastaja
- Viestit: 35
- Liittynyt: 30 Heinä 2012 18:48
- Truck: Fiat Adria
- Location: Lohja
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Hei kaikille!
Kokoajan noita ns. oikeuksia otetaan pois.. C-kortti tuli ajettua 1999 ja silloin sillä kortilla sai tilapäisesti siirtää tyhjää täysperää vaikka hki-oulu välin tai ajaa linja-autoa ilman, että on matkustajia kyydissä; enää ei saa täysperää siirtää tilapäisesti metriäkään tai linja-autolla ajella tyhjänäkään lukuunottamatta jotain korjaamotoimintaan liittyvää ajoa.. TästäKÄÄN asiasta ei Trafi ole kotiin asti mitään infoa lähettänyt, vaikka heillä varmasti on tieto kenellä on milloinkin ajettu kortti ja millä säännöksillä.. pitäs olla itse joka vuosi kyttäämässä & lukemassa sääntöjä kaiketi?
Ammattipätevyyskin lähtee pois jollei käy sitä viikon huihai-kurssia määräaikaan mennessä. Mikä muu tässä voi oikeasti olla takana kuin raha? turvallisuudella on niin helppo perustella politikoille mitä tahansa "joo laitetaan tähänkin tälläinen kurssi ja joku kiva kortti pakolliseksi, samalla saadaan kassaan rahaa kun se pitää uusia joka toinen maanantai"
Viime vuonne kävin hakemassa e-kirjaimen (C1E) korttiin, tuonkin kun olisi tajunnut käydä ennen 09/2009 niin olis selvinnyt alle 200€:llä eli teoriakoe+käsittelykoe+inssiajo mutta nyt EU oli hoitanut asian niinkin mukavasti, että tuo vaati 8 teoriatuntia ja vaivaiset 20 ajotuntia jolloin autokoululle piti maksaa rapiat 1500€ + nuo viranomaismaksut.. Minkäänlaista alea ei saanut vaikka oli C kortti pohjalla "täysin eri korttiluokka"... nyt korttiluokkana on BE C1E C ja voin laillisesti kiskoa asuntovaunuani henkilö- tai kevytkuorma-autolla.
Tässä sitä nyt pohdin, että pitäskö tän vuoden puolella ajella se D1 vielä kun ei se ainakaan helpommaksi tai halvemmaksi noiden uusien pykälien/muutosten takia muutu? Haaveena olisii hankkia matkailukäyttöön soveltuva iso auto jossa olisi paikkoja & tilaa...
Kokoajan noita ns. oikeuksia otetaan pois.. C-kortti tuli ajettua 1999 ja silloin sillä kortilla sai tilapäisesti siirtää tyhjää täysperää vaikka hki-oulu välin tai ajaa linja-autoa ilman, että on matkustajia kyydissä; enää ei saa täysperää siirtää tilapäisesti metriäkään tai linja-autolla ajella tyhjänäkään lukuunottamatta jotain korjaamotoimintaan liittyvää ajoa.. TästäKÄÄN asiasta ei Trafi ole kotiin asti mitään infoa lähettänyt, vaikka heillä varmasti on tieto kenellä on milloinkin ajettu kortti ja millä säännöksillä.. pitäs olla itse joka vuosi kyttäämässä & lukemassa sääntöjä kaiketi?
Ammattipätevyyskin lähtee pois jollei käy sitä viikon huihai-kurssia määräaikaan mennessä. Mikä muu tässä voi oikeasti olla takana kuin raha? turvallisuudella on niin helppo perustella politikoille mitä tahansa "joo laitetaan tähänkin tälläinen kurssi ja joku kiva kortti pakolliseksi, samalla saadaan kassaan rahaa kun se pitää uusia joka toinen maanantai"

Viime vuonne kävin hakemassa e-kirjaimen (C1E) korttiin, tuonkin kun olisi tajunnut käydä ennen 09/2009 niin olis selvinnyt alle 200€:llä eli teoriakoe+käsittelykoe+inssiajo mutta nyt EU oli hoitanut asian niinkin mukavasti, että tuo vaati 8 teoriatuntia ja vaivaiset 20 ajotuntia jolloin autokoululle piti maksaa rapiat 1500€ + nuo viranomaismaksut.. Minkäänlaista alea ei saanut vaikka oli C kortti pohjalla "täysin eri korttiluokka"... nyt korttiluokkana on BE C1E C ja voin laillisesti kiskoa asuntovaunuani henkilö- tai kevytkuorma-autolla.
Tässä sitä nyt pohdin, että pitäskö tän vuoden puolella ajella se D1 vielä kun ei se ainakaan helpommaksi tai halvemmaksi noiden uusien pykälien/muutosten takia muutu? Haaveena olisii hankkia matkailukäyttöön soveltuva iso auto jossa olisi paikkoja & tilaa...
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Onhan Vatipää huomannut että sulta puuttuu D-luokan ammattipätevyys, eli vaikka ajat autokoulussa D1:n niin et saa kuljettaa Suomessa linja-autolla muita kun samassa taloudessa asuvia. Ulkomailla saa viedä ketä vaan, kunhan ei tee sitä kaupallisesti.
Jykä
- vatipää
- Tosi harrastaja
- Viestit: 35
- Liittynyt: 30 Heinä 2012 18:48
- Truck: Fiat Adria
- Location: Lohja
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
jaa.. joo melko hyvä pointtijykä kirjoitti:Onhan Vatipää huomannut että sulta puuttuu D-luokan ammattipätevyys, eli vaikka ajat autokoulussa D1:n niin et saa kuljettaa Suomessa linja-autolla muita kun samassa taloudessa asuvia. Ulkomailla saa viedä ketä vaan, kunhan ei tee sitä kaupallisesti.

Viimeksi muokannut vatipää, 06 Elo 2012 08:04. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Jos ei oo juuri tekemistä muuten, ni aikkarille kurssille. Ite aikanaan otin just loparit ja ku jotain piti tehä ni menin kurssille. Korotettua päivärahaa ja joku aterialisä ku aikkari oli Rovaniemellä ja ite asuin mlk:n puolella. Rekka-adr luvat tuli samaan rahaan ja paljon hyödyllistä infoo.
Toisaalta, saman oppimäärän ois tehny kuukaudessa-kahdessa jos hommassa ois ollu joku järki. Nyt oli valtioneuvosto päättänyt että linja-autokurssi kestää 6kk ni se kans sit kestää sen.
Turhia päiviä oli tosi paljon ja monesti oli eri opettaja seuraavana päivänä eilisten kalvojen kans pitää samaa teoriatuntii uudestaan.
Vaa onhan se toki hankalaa lähtee töistänsä huvikseen puoleks vuodeks johonki kurssille.
Ja ammattipätevyyskoulutuksista oon pikkusen erimieltä ku joku muu, eri. Ei ole koskaan huono asia jotain EA- kurssia käydä ja ennakoivan ajon tai tieturvakurssin opeilla saa säästettyä selvää rahaa tai ihmishenkiä.
Ei se väärin oo.
Nebbi
Toisaalta, saman oppimäärän ois tehny kuukaudessa-kahdessa jos hommassa ois ollu joku järki. Nyt oli valtioneuvosto päättänyt että linja-autokurssi kestää 6kk ni se kans sit kestää sen.
Turhia päiviä oli tosi paljon ja monesti oli eri opettaja seuraavana päivänä eilisten kalvojen kans pitää samaa teoriatuntii uudestaan.
Vaa onhan se toki hankalaa lähtee töistänsä huvikseen puoleks vuodeks johonki kurssille.
Ja ammattipätevyyskoulutuksista oon pikkusen erimieltä ku joku muu, eri. Ei ole koskaan huono asia jotain EA- kurssia käydä ja ennakoivan ajon tai tieturvakurssin opeilla saa säästettyä selvää rahaa tai ihmishenkiä.
Ei se väärin oo.
Nebbi
- vatipää
- Tosi harrastaja
- Viestit: 35
- Liittynyt: 30 Heinä 2012 18:48
- Truck: Fiat Adria
- Location: Lohja
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
jykä kirjoitti:Onhan Vatipää huomannut että sulta puuttuu D-luokan ammattipätevyys, eli vaikka ajat autokoulussa D1:n niin et saa kuljettaa Suomessa linja-autolla muita kun samassa taloudessa asuvia. Ulkomailla saa viedä ketä vaan, kunhan ei tee sitä kaupallisesti.
kun on C alla joka ajettu ennen x.x.2008 tms ja siinä siten automaattisesti ammattipätevyys voimassa niin on se silloin myös D1 kortissa voimassa se pätevyys kunhan sellaisen ajaa nyt ennen ensivuoden uutta lakia eli hyvinkin kannattaa käydä se D1 nyt niin aihiovalikoima laajenee melkoisesti eikä tartte maksella käyttövoimaveroakaan kun voi katsastaa linja-autoksi (pitää linja-autona) ja kavereita saa ottaa kyytiin vielä ennen 10.9.2013 ja sen jälkeen myös kunhan käy 35h kertauskurssin.?
Eikä mene ajoneuvoveroakaan kun on omistaja jolla linja-autokortti? http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... uvoverosta vaikka sivulla http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... e_ja_maara sanotaan, että sitä peritään myös linja-autoista?
Korjatkaa/vahvistakaa jos olen väärässä noissa asioissa