Kaasuasennukset? - vs. sähköä sittenkin?

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Kaasuasennukset? - vs. sähköä sittenkin?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Ankaraa suunittelua edelleen menossa :D Nyt pohdin tulevia kaasuvehkeitä, eli sähkö-/kaasujääkaappi ja kaasuliesi. Toimiiko homma niin, että itse asentaa pykälien mukaiset varusteet ja tarkastuttaa jossain liikkeessä? Missä olette tarkastuttaneet täällä pk-seudulla? Vai pitääkö koko kaasuasennus teettää liikkeessä, jotta saa kelvolliset paperit katsastukseen? Millainen Palamiskaasujen poistohormi teillä on asennettuna, muut säädökset ovat aika selkeitä...
Viimeksi muokannut Joe Cool, 16 Loka 2008 23:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaasuasennukset?

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Itse päädyin siihen että kaasuja en laita ollenkaan, katsastusten ja muutenkin turvallisuuden takia. Päädyin invertteriin ja normaaliin sähköjääkaappiin. Aluksi Mikro jolla pääsee pitkälle ja myöhemmin ajattelin löytää jostain sellaisen irrallisen sähkökeittolevyn. Parkissa saa lähes aina maasähköä ja ajaessa en suosittelen keittohommia muutenkaan (vain mikroa).
Matkailuautossa täytyy sähkökin tarkastuttaa mutta sen saa tehdä kaikki A-sähköasennusoikeuden omaavat urakoitsijat.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kaasuasennukset?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Minä käytin Wilhtom Oy:tä Espoon Olarissa. Tein kaupat siten että ostin kaikki kaasutarvikkeet heiltä ja he tarkastivat ja tekivät tarvittavat tarkastuspöytäkirjat. Tässä tavassa oli se etu että minulla oli paikka jossa oli intressiä neuvoa miten työ tehdään ja myydä siihen oikeat tarvikkeet. Rakentamisvuoteni oli 2000.


Wilhtom Ky Kaasutalo ESPOO

Olarinluoma 16 F
PL 34
02201 ESPOO

Puh. (09) 420 8075
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Ex-Volvo B10M
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Kaasuasennukset?

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Paras on kysyä suunnitelmista etukäteen jostain sopivasta caravan huoltoliikkeestä, jonka kanssa yhteistyössä sit rakentelee. Asennuksissa on erilaisia niksejä joiden korjaus/lisäys jälkikäteen voi olla hankalaa. Liike sitten koeponnistaa putkistot ja kirjoittaa pöytäkirjan. Laitteista pitää löytyä merkki ja malli tiedot, liekinvarmistimet ym. Itse tein näin asennukset jo aikaisemmassakin kulkurissa, ei kannata oikoa missään kohdassa saa paremmin nukuttua yöllä... Tarkastus maksu oli 80e kun käytin Volvon viime viikolla Oulunsalossa.
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Kaasuasennukset?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

haaveilija kirjoitti:Itse päädyin siihen että kaasuja en laita ollenkaan, katsastusten ja muutenkin turvallisuuden takia. Päädyin invertteriin ja normaaliin sähköjääkaappiin. Aluksi Mikro ... irrallisen sähkökeittolevyn.
Minulla tulivat uudet kaasu-/sähkö jääkaapit ja kaasuhella/pesuallas systeemit kaupassa auton mukana. Silti alkaa tuntua, että taidan pysyä sähköissä. Tuon jääkaapin saa kyllä toimimaan sähkölläkin, ei siihen pakko ole kaasua liittää.

Vielähän nuo asennukset hanskaisikin ja saisi tarkastuskelpoiseksi (olin jo jutellut Wilhtomin kanssa asiasta aiemmin), mutta mm. nuo 30 cm räppänät, joita ei SAA varustaa edes sulkumahdolllisuudella tuntuvat ikäviltä. Keikkabussilla kun mennään oli ulkona tuisku tai tuuli.

1200W Invertterikin on autossa valmiina, joten pientä induktioliettä ajattelin hellaksi. Sen muistiin saa asetettua tehon, jolle se menee automaattisesti ja jos sen panee pikkuteholle, ei invertterikään pauku. Onko kellä menyt sähkölevyy katsastuksessa läpi? Kun pitäisi olla riippumaton ulkoisesta käyttövoimasta. Sitäthän invertteri kyllä pitäisi olla.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaasuasennukset?

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Mulle sanoi katsastusmies että sähkölevy tai mikro riittää ja edes invertteriä ei tarvitse olla. Eli ei tarvitse olla riippumaton ulkoisesta voimasta, leirintäalueella on sähköä ja ajaessa ei edes saa kokkailla... Eli maasähkö riittää kun siihen on sähkötarkastustodistus. En ole vielä katsastanut joten toivottavasti ei ole inssin mieli muuttunut sillä välin :wink: Mutta tuolla kaavalla olen itse menossa kokeileen.

Lisäys: Mutta sekä levy tai mikro pitää olla kiinteästi asennettu = pultattuna kiinni, pöydällä remmi ympäri ei kuulemma riitä...
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kaasuasennukset? - vs. sähköä sittenkin?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Juuri noin sanoi mullekin, ja jos ei ole sähköä, silloin tehdään nuotio :D
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Ex-Volvo B10M
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Kaasuasennukset? - vs. sähköä sittenkin?

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

30 cm räppänät? Meillä ilmanvaihdoksi kelpasi tarkastajalle auton takaosassa olevat alkuperäiset poisto venttiilit 2 kpl(n. 20 cm x 20 cm), joissa on painovoimaiset kumiläpät ulkopuolen kopassa. Bussi on kuitenki isompi ilmatilaltaan eikä läheskään niin tiivis kuin asuntovaunu(jos ei lisäeristetty ja tiivistetty). Jääkaapin alle pitää tehdä kuitenkin oma ilmaputki ulkoilmaan alas kaasuvuodon varalta, tätä tarkastaja piti tärkeänä.

Aken sivuilla sanotaan vähimmäis ilmanvaihdon venttiilin kooksi 100 cm2 = 10cm x 10 cm aukko.

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... luauto.htm
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Kaasuasennukset? - vs. sähköä sittenkin?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

PekuMAN66 kirjoitti:30 cm räppänät?Aken sivuilla sanotaan vähimmäis ilmanvaihdon venttiilin kooksi 100 cm2 = 10cm x 10 cm aukko.
No tuo oli joku vakiokoko noilla myynnissä olevillä räppänöillä, sellainen 15x30 cm jokseenkin. Toki asiaa voisi säätää ja räppänöitä minimoida, mutta silti siinä on tuulettamista ja tärkeäähän se kunnon ilmanvaihto toki on.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kaasuasennukset? - vs. sähköä sittenkin?

Viesti Kirjoittaja B9M »

Joe Cool kirjoitti:No tuo oli joku vakiokoko noilla myynnissä olevillä räppänöillä, sellainen 15x30 cm jokseenkin. Toki asiaa voisi säätää ja räppänöitä minimoida, mutta silti siinä on tuulettamista ja tärkeäähän se kunnon ilmanvaihto toki on.
Tuo minimi ilmanvaihtoaukon koko pitää olla semmoinen jota ei saa sulettua :shock: . Usempia pienempiä saa olla kunhan yhteinen koko on tuo minimi. Lisäksi saa laittaa sulettavia niin monta kuin haluaa minimin lisäksi. Tv. Ari
#048
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Kaasuasennukset? - vs. sähköä sittenkin?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

B9M kirjoitti:minimi ilmanvaihtoaukon koko pitää olla semmoinen jota ei saa sulettua :shock:
Juuri tuo on yksi paha paikka. Ymmärrettävää sinänsä, mutta talvipakkasella ei keikkabussissa kovin toimivaa. Siksi edelleen sähköön kallistumassa...
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Kaasuasennukset? - vs. sähköä sittenkin?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

ribaabbariba kirjoitti:Eikös tuo minimi ilmanvaihtoaukkovaaimus ole myös ilman kaasulaitteita?
Itse en ole mitään sellaista pykälää nähnyt. Onko sinulla tarkempaa tietoa?
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Kaasuasennukset? - vs. sähköä sittenkin?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Se minimi ilmanvaihto on kyllä vain kun on avoliekki:

Aken sivuilta, linkki ylempänä

Koodi: Valitse kaikki

Ajoneuvo, jonka sisätilaan on asennettu avoliekkisiä käyttölaitteita, on varustettava painovoimaisella vähimmäisilmanvaihdolla siten, että vähintään yksi ilmanvaihtoaukko sijoitetaan sekä lattian että katon rajaan tai kattoon.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Kaasuasennukset? - vs. sähköä sittenkin?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tässähä se pointti tosiaan onkin. Se avoliekki kun ahmii samaa happea, mitä matkustajatkin. Ja käsittääkseni vielä huonosti palaessaan voi muodostaa häkää. Vrt. Tukesin sivulta löytyvään mökkiturmaan, jossa yksi ihminen kuoli häkään huonosti vuotaneen kaasun ja palaneen kaasujääkaapin takia.
http://www.tukes.fi/fi/Palvelut/Tiedott ... elvitetty/

Tiivistelmä:
Kaasujääkaappi oli ollut yöllä päällä. Kaasulaitteet olivat kunnossa ja toimivat normaalisti, mutta kaasuputkiston hanojen liitoksista vuoti kaasua. Hanojen helmiliitokset eivät olleet riittävän tiukalla. Makuualkovin alaosassa oli korvausilmaventtiili, mutta se oli tukittu.

Pariskunta heräsi aamuyöllä huonovointisena. Vaimo tilasi ambulanssin paikalle, mutta mies ehti menehtyä.

Koko yön jatkunut kaasuvuoto yhdistettynä mökin huonoon ilmanvaihtoon oli todennäköisesti aiheuttanut jääkaapin polttimella epätäydellistä palamista ja siten häkää huoneeseen.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kaasuasennukset? - vs. sähköä sittenkin?

Viesti Kirjoittaja B9M »

Eikö tuo avoliekki tarkoita kynttilää tai hellaa, eli ei ole jatkuvasti päällä :shock: . Jääkaapinkin kaasu pala suljetussa tilassa kuten Aldet ja Trumaticit. Tv. Ari
#048
Vastaa Viestiin