Sivu 1/1

C-kortti.....

Lähetetty: 06 Marras 2008 21:40
Kirjoittaja MAN
Eli kuinka painavaa kuorma-autoa saa ajaa C-kortilla ja vaikuttaako pikku e jotenkin asiaan???? En saanut oikein selvää aken sivuilta ku C1 jotenki sekoittaa asiaa......

Re: C-kortti.....

Lähetetty: 06 Marras 2008 21:57
Kirjoittaja Tare
Riittää kun ajoneuvo on rekisteröity kuorma-autoksi eikä ylitä akselipainoja, se tieto löytyy rek. otteesta. Pikku e ei vaikuta auton painoon mitenkään.

Re: C-kortti.....

Lähetetty: 07 Marras 2008 08:55
Kirjoittaja Reddewil
Wikipediasta: "Kuorma-autojen koko vaihtelee 3 500 kg painavista, lähes pakettiautomallisista aina viisiakselisiin 38 tonnia painaviin raskaisiin kuorma-autoihin."
Eli kokonaispaino riippuu aina akselimäärästä ja jarruista, näin muistelen viimeviikolla autokoulussa kuulleeni =)

Re: C-kortti.....

Lähetetty: 07 Marras 2008 13:10
Kirjoittaja B9M
C1 maksimi 7500kg (jenkkipakut mahtuu tähän helposti) C kortilla saat ajaa niin painavaa kuorma-autoa kun laki sallii suomeen rekisteröidyksi. :shock: Peräkärry saa olla perässä maksimissaan 750kg. Tv. Ari

Re: C-kortti.....

Lähetetty: 07 Marras 2008 14:40
Kirjoittaja Joudah
B9M kirjoitti:Peräkärry saa olla perässä maksimissaan 750kg.
Sillä mainitulla pikku-e:llä saa sitten raahata henkilöauton perässä niin isoa kärryä kuin auto jaksaa vetää.
Ei siis vaikuta kuorma-autoihin.

Re: C-kortti.....

Lähetetty: 07 Marras 2008 16:14
Kirjoittaja B9M
Joudah kirjoitti:Sillä mainitulla pikku-e:llä saa sitten raahata henkilöauton perässä niin isoa kärryä kuin auto jaksaa vetää.
Ei siis vaikuta kuorma-autoihin.
ESIMERKKEJÄ B- JA BE-LUOKAN AJONEUVOYHDISTELMISTÄ
B-LUOKAN AJOKORTTI:

B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg.
B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
· yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
BE-LUOKAN AJOKORTTI:

Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
HUOM:
· B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg
· Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja.
· Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen.


Yllä lainaus tuolta
Tv. Ari

Re: C-kortti.....

Lähetetty: 07 Marras 2008 18:14
Kirjoittaja MAN
selekis...ihimettelin vaan tuota C1 jotta mikä se o......

Re: C-kortti.....

Lähetetty: 07 Marras 2008 23:56
Kirjoittaja Viilaaja
c-kortin speksit: (just käyn kurssia)

max 5 akselii, 38000 kg painoa + 750kg peräkärry (poksi?)

Tilapäisesti myös CE-yhdistelmän kuljettaminen (vaikka ajokokeeseen) kuhan autossa tai vaunussa ole mitään sisällä.

edit 1. :D eh siis saa ne tavarat (kiinnitysliinat yms) olla sit hytissä sisällä, kuhan käyttää omaa järkee

Re: C-kortti.....

Lähetetty: 08 Marras 2008 00:36
Kirjoittaja Rosvolinna
Juu en tiedä ketään kellä tuo C1 olisi. On samat vaatimukset kuin C-kortissa joten C-korttia opetettaan Suomen autokouluissa.

Minulla on C1E C:n perässä ja se tarkoittaa, että saan max 7500kg:n autolla hinata yli 750kg:n kärryä kunhan koko roska ei paina yli 12000kg tai kärry enemmän kuin vetoauto.

Siis kuorkki MB 609 perässä kulkee noin 2000kg:n asumusvaunu.

Muutenkin tuo kirjainlitaniani alkaa olla megalomaaninen A BE C C1E D1E. Ison D:n tai ison E:n tuohon kun hommaisi niin olisi varmaan pisin mahdollinen. Jos molemmat haalii niin litania lyhenee....

Re: C-kortti.....

Lähetetty: 08 Marras 2008 07:28
Kirjoittaja B9M
Rosvolinna kirjoitti:Muutenkin tuo kirjainlitaniani alkaa olla megalomaaninen A BE C C1E D1E. Ison D:n tai ison E:n tuohon kun hommaisi niin olisi varmaan pisin mahdollinen. Jos molemmat haalii niin litania lyhenee....
D- kortti toisi pidennystä tuohon sarjaan. Iso E tiputtaisi C1E:n pois :shock: :D Tv. Ari

Re: C-kortti.....

Lähetetty: 08 Marras 2008 17:23
Kirjoittaja Rosvolinna
.. ja jos sen ison E:n ajaa, niin ilmeisesti D1E muuttuu pelkäksi D1-merkinnäksi ja C muuttuisi CE-merkinnäksi. Eli ajoneuvo voisi olla täysikokoinen linja-auto (1+16 rekisteröity) ja peräkärry vaikka täysperävaunu täynnä tukkeja.

Re: C-kortti.....

Lähetetty: 08 Marras 2008 21:26
Kirjoittaja Viilaaja
Rosvolinna kirjoitti: Minulla on C1E C:n perässä ja se tarkoittaa, että saan max 7500kg:n autolla hinata yli 750kg:n kärryä kunhan koko roska ei paina yli 12000kg tai kärry enemmän kuin vetoauto.

Siis kuorkki MB 609 perässä kulkee noin 2000kg:n asumusvaunu.
.
eikös sen 2000kg asuntovaunun siirtoon ihan riitä tommonen land cruiser Be (pikku e) -kortilla.

ps. ehheh jos B:hen lisää C-kortin, niin riittää 5 ajotuntia ja kokeet läpäistä :D (1 ajotunti 30min)

Re: C-kortti.....

Lähetetty: 09 Marras 2008 19:39
Kirjoittaja Rosvolinna
Viilaaja kirjoitti:ikös sen 2000kg asuntovaunun siirtoon ihan riitä tommonen land cruiser Be (pikku e) -kortilla.
Kyllä se Lantikallakin siirtyy, mutta MB 609:siin mahtuu puutarhapöytä jalat suorana ja vaihdekiksin kohdalla sopii seisomaan hattu päässä ja on vielä kattoon matkaa :D

Re: C-kortti.....

Lähetetty: 10 Marras 2008 09:54
Kirjoittaja Viilaaja
Rosvolinna kirjoitti:
Viilaaja kirjoitti:ikös sen 2000kg asuntovaunun siirtoon ihan riitä tommonen land cruiser Be (pikku e) -kortilla.
Kyllä se Lantikallakin siirtyy, mutta MB 609:siin mahtuu puutarhapöytä jalat suorana ja vaihdekiksin kohdalla sopii seisomaan hattu päässä ja on vielä kattoon matkaa :D

tohon ei nyt voi oikein mitään muuta sanoa, ku ROFL!

Re: C-kortti.....

Lähetetty: 25 Marras 2008 14:17
Kirjoittaja Tuukka
Viilaaja kirjoitti:c-kortin speksit: (just käyn kurssia)
Tilapäisesti myös CE-yhdistelmän kuljettaminen (vaikka ajokokeeseen) kuhan autossa tai vaunussa ole mitään sisällä.
C-kortilla ei saa siirtää bussia tai yhdistelmää

C-ajokortti eli kuorma-autokortti ei enää oikeuta siirtämään tilapäisesti bussia tai E-luokan yhdistelmää. Esimerkiksi kuorma-autolla ei voi vetää perävaunua, jonka kokonaismassa on yli 750 kiloa. Muutos tuli voimaan 10. syyskuuta.

Säännöksestä on eräitä poikkeuksia. Esimerkiksi poliisilla ja palo- ja pelastusautoa kuljettavalla on hälytysajossa oikeus D- ja E-luokan kaluston siirtoon. Lisäksi poliisi voi ajaa liikennevalvonnan edellyttämän koeajon, ja katsastusmies voi koeajaa katsastettavan ajoneuvon.

Huolto- ja korjaamotoiminnan piirissä saa asentaja siirtää ja koeajaa auton C-luokan kortilla. Siirtoajo voi koskea esimerkiksi rikkoutuneen ajoneuvon noutoa korjaamolle ja uuden auton viemistä samalla sen tilalle.

Poikkeus koskee vain huolto- ja korjaamotöitä tekeviä, ei muuta ajoneuvojen siirtoihin käytettävää henkilökuntaa. Jos muuta henkilöstöä käytetään ajoihin tai esimerkiksi linja-autojen tankkausajoihin, on näillä oltava luokkakohtainen ajo-oikeus.

Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote 1.10.2008


Että sillee...

Re: C-kortti.....

Lähetetty: 25 Marras 2008 16:04
Kirjoittaja haaveilija
Tuukka kirjoitti:
Viilaaja kirjoitti:c-kortin speksit: (just käyn kurssia)
Tilapäisesti myös CE-yhdistelmän kuljettaminen (vaikka ajokokeeseen) kuhan autossa tai vaunussa ole mitään sisällä.
C-kortilla ei saa siirtää bussia tai yhdistelmää

C-ajokortti eli kuorma-autokortti ei enää oikeuta siirtämään tilapäisesti bussia tai E-luokan yhdistelmää. Esimerkiksi kuorma-autolla ei voi vetää perävaunua, jonka kokonaismassa on yli 750 kiloa. Muutos tuli voimaan 10. syyskuuta.

Säännöksestä on eräitä poikkeuksia. Esimerkiksi poliisilla ja palo- ja pelastusautoa kuljettavalla on hälytysajossa oikeus D- ja E-luokan kaluston siirtoon. Lisäksi poliisi voi ajaa liikennevalvonnan edellyttämän koeajon, ja katsastusmies voi koeajaa katsastettavan ajoneuvon.

Huolto- ja korjaamotoiminnan piirissä saa asentaja siirtää ja koeajaa auton C-luokan kortilla. Siirtoajo voi koskea esimerkiksi rikkoutuneen ajoneuvon noutoa korjaamolle ja uuden auton viemistä samalla sen tilalle.

Poikkeus koskee vain huolto- ja korjaamotöitä tekeviä, ei muuta ajoneuvojen siirtoihin käytettävää henkilökuntaa. Jos muuta henkilöstöä käytetään ajoihin tai esimerkiksi linja-autojen tankkausajoihin, on näillä oltava luokkakohtainen ajo-oikeus.

Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote 1.10.2008


Että sillee...
Voi sinivuokkoparkoja, millä tätäkin valvoo :?: :idea: :?: Jos ajelee bussilla haalarit päällä niin se on sallittua "korjaamotoimintaa" mutta jos on kravaatti niin silloin se on kiellettyä :lol: On siellä ollut taas viisaita päättämässä - minusta entinen oli jopa selkeämpi, tyhjänä saa ajaa bussia C-kortilla, kyytiläisten kanssa ei. Tuon E kortin ymmärrän paremmin kun siinä voi oikeasti lähteä kokoelma pikkuautojen keuloja mukaan jos ei osaa kärryn kanssa kurvailla.

Re: C-kortti.....

Lähetetty: 25 Marras 2008 16:08
Kirjoittaja Jone
haaveilija kirjoitti: Voi sinivuokkoparkoja, millä tätäkin valvoo :?: :idea: :?: Jos ajelee bussilla haalarit päällä niin se on sallittua "korjaamotoimintaa" mutta jos on kravaatti niin silloin se on kiellettyä :lol: On siellä ollut taas viisaita päättämässä - minusta entinen oli jopa selkeämpi, tyhjänä saa ajaa bussia C-kortilla, kyytiläisten kanssa ei. Tuon E kortin ymmärrän paremmin kun siinä voi oikeasti lähteä kokoelma pikkuautojen keuloja mukaan jos ei osaa kärryn kanssa kurvailla.
Just viime viikolla tultiin linjurilla komeasti C-kortilla pitkäkin pätkä. Auto oli matkalla mittaviin huolto ja korjaustöihin :mrgreen:

Re: C-kortti.....

Lähetetty: 26 Marras 2008 10:49
Kirjoittaja only4pro
Näin Loviisassa eilen:

Mekaanikko kai kuskina (ainakin joku haalarin kanssa siinä ympärillä pyöri, eikä se ollut traktorin kuski)

Lähti siitä pienellä nykäisyllä, oli vaan lunta alla kun piti kääntyä oikealle... Näyttää olevan ojassa, mutta siinä on vasemman puolen alla kinos.

Niin ja kuvan omistaa Östra Nyland (http://www.on.fi) 25.11.2008 , heidän sivulta viety.

Re: C-kortti.....

Lähetetty: 18 Joulu 2008 18:25
Kirjoittaja simouni
m

Re: C-kortti.....

Lähetetty: 18 Joulu 2008 18:55
Kirjoittaja mrl586
simouni kirjoitti:mää oon ihan pihalla tästä c-kortti uudistuksesta...saako nyt c-kortilla ajaa enää erikoisautoa?
Riippuu autosta...

Re: C-kortti.....

Lähetetty: 19 Joulu 2008 00:11
Kirjoittaja Rosvolinna
Saa ajaa, nyt ja huomenna - oma erikoisautoni on N2 eli kuorma-auto. En tiedä, onko erikoisautoja, jotka ovat tyypiltään linja-autoja. Nehän tietysti vaatisi D-kirjaimia. Kaikki minun kohtaamani erikoisautot ovat olleet pakuja tai kuorkkeja ja paikkaluvut ovat olleet maksimissaan 1+8.

Yleensä erikoisautoihin on laittettu jotain erityisehtoja: Esim kirjastoautossa kirjahyllyt ja myymäläautossa kylmäkojeet ja nykyisessä MB:ssäni ehtoina kaapelikelateline, peltipohja ja kattoteline. ( entinen työkunta-auto nykyinen peltipirtti).

Re: C-kortti.....

Lähetetty: 19 Joulu 2008 02:39
Kirjoittaja simouni
mulla ei lue kun : muu/erikoisauto matkailuauto..eli saan ajaa siis

Re: C-kortti.....

Lähetetty: 19 Joulu 2008 21:05
Kirjoittaja Rosvolinna
Saa ajaa ja pitää ajaa :) BC:llä saa ajaa kaikkia N1, N2, N3 ja M1 luokan ajoneuvoja. Linja-autot on M2 tai M3 luokissa ja niihin tarvitaan D:tä ( D1 = 1+16 hlö ja D 1+17-> hlö ).

N1 on pakettiautojen luokka eli alle 3500kg. N2 on 3,5t - 12t ja N3 12t->. M1 on henkilöautoa tarkoittava luokka.

Näissä luokissa on vielä iso nippu alaluokkia ja kaikkea EU-direktiivilitaniaa, menee helposti aivo solmuun kun noita alkaa tutkimaan. Tuohon kun vielä ynnää kaikki perävaunuihin kevyisiin nelipyöriin ( mönkkärit) liittyvät luokat niin ei ihan heti aukene - ainakaan minulle. Ja sokerina pohjalla mopoautot.

No EU meinasi vaatia kajakkeihin poistumissuunnitelmaohjeet pakollisiksi - että silleen.

Myös erikoisauton rekisteriotteesta löytyy ajoneuvoluokkamerkintä - ainakin minun tapauksessa. Erikoisautoa ei kannata muutoskatsastaa mihinkään muuhun luokkaan, niiden rakentelu on todella vapaata kunhan erikoisehdot täyttyvät. EA/matkailuauto on varmasti paras mahdollinen paperi rakentelijan kannalta.