Sivu 1/2

Ammattipätevyysvaatimukset kulkurilla ajamisessa?

Lähetetty: 28 Marras 2008 20:01
Kirjoittaja Joudah
Onko joku ehtinyt jo ihmetellä, miten ensi syksynä voimaan tulevat ammattipätevyysvaatimukset vaikuttavat kulkurien kuljettamiseen?

Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä 16.3.2007/273 http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070273 kertoo aiheesta.
Suurin ongelma tietysti on, kuten toisaallakin on läpi käyty, että linja-auton siirtäminen C-kortilla on rajoitettu korjaamotoimintaan.

Kuitenkin haluaisin nostaa kysymykseksi pari pointtia:
2 a § (15.8.2008/532)
Määritelmiä
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) kuorma-autolla ajoneuvoa, jonka kuljettamiseen vaaditaan C- tai C1-luokan ajo-oikeus;
Kuulostaa siis pelottavasti siltä, että myös kulkurit lasketaan moiseen ryhmään, kun painavat kumminkin sen yli 3,5 tonnia.
2 §
Soveltamisala
...
Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:
3) ajoneuvoa koeajetaan sen korjaamisen, huoltamisen tai katsastamisen yhteydessä tai sen parantamiseksi teknisesti taikka kysymyksessä on uuden tai muunnetun ajoneuvon koeajo ennen ajoneuvon liikenteeseen hyväksymistä;
6) ajoneuvoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin;
7) linja-autoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin henkilökuljetuksiin, jotka suoritetaan kuljettajan kanssa samassa taloudessa asuvien kuljettamiseksi ja linja-auto on heistä jonkun omistuksessa; taikka
8) ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa, taikka ajoneuvolla kuljetetaan vähäisessä määrin omia tuotteita, joita kuljettaja myy tietyssä paikassa, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa.
Tietysti seiskasta voisi olettaa, että siirtoajo olisi edelleen mahdollista, mutta http://www.ake.fi/ake/ajankohtaista/vuo ... tiaana.htm AKE:n tiedote on huomattavan eri mieltä. Kuvittelin ensin, että asia on hoidettu ajokorttiasetusten muutoksella, mutta http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900845 Ajokorttiasetus 7.9.1990/845 sanoo edelleen:
7 § (19.12.1997/1243)
Ajo-oikeuden laajuus
...
C-luokan ajoneuvon ajo-oikeuden haltija saa Suomessa koeajaa ja tilapäisesti siirtää D- ja D1-luokan ajoneuvoja ilman matkustajia ja E-luokan ajoneuvoja ilman kuormaa. E-luokan tutkinnon suorittaja, jolla on vetoauton luokkaa vastaava ajo-oikeus, saa kuljettaa tutkinnossa käytettävän ajoneuvoyhdistelmän kuljettajantutkintoon ja sieltä takaisin lyhintä soveltuvaa reittiä käyttäen. (30.9.2004/882)
Joten en sitten ymmärrä, miksei siirtoajoa saa enää harrastaa. Ainakin sivu väitti kuuluvansa ajantasaiseen lainsäädäntöön eikä arkistoihin.

Palataksemme valmiin kulkurin ajamiseen:
Painoa on yli kolme ja puoli tonnia ja istumapaikkoja (jos on matkailu- eikä linja-auto) korkeintaan 1+8, joten ajamiseen vaaditaan kuorma-autokortti. Näin ollen §2a määritelmä täyttyy. Tavallinen hupiajelu ei kuitenkaan ole tavarankuljetusta, joten tarkoittaako §2 kuutoskohta "...käytetään yksityisesti muihin kuljetuksiin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin;" vai "...käytetään yksityisesti muihin tavarankuljetuksiin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin;"
Luulisi, että tuo on tarkoitettu luettavaksi ensinmainitulla tavalla, joten kuorma-autoa saa käyttää ilman pätevyyttä henkilökuljetuksessa kuten haluaa.

Tietysti voi aina yrittää kiertää kasikohdan avulla ja ottaa työkalupakin/sorvin/tilinpäätöksen/hoitolapset mukaan...

Turhaa tämänkin aukaiseminen toivottavasti on, mutta onko jollakulla kokemuksia / varmaa tietoa / oikeusjuttu aiheesta (kulkurin kuskaaminen ilman pätevyyttä)? Alkaa vaan hieman häiritä kun yksiselitteiset lakitekstit selvitetään aina vähän väliä ennakkotapauksilla. Tosin ennakkotapauksia saadaan aikaisintaan ensi syksynä, kun muutos tulee voimaan C-kortin osalta.
"Ihan oikeesti nyt jumalauta"

Re: Ammattipätevyysvaatimukset kulkurilla ajamisessa?

Lähetetty: 29 Marras 2008 01:01
Kirjoittaja Reddewil
Inssin ajoin kuun alussa, C-kortti, niin eipä se ukko tiennyt edes tuota mitä tuossa lainailit... Mutta itsellä C-kortti ja oletan että sillä roudaan kylän kakaroita ja ketä lystään kunhan niitä on kyydissä max. 8hlö itseni lisäksi.
Sitä että miten bussilla ajetaan ja millä kortilla ei ole käryä, muuta kuin että taloon tuli toissapäivänä tytön ukille dösäkortti ja se ajaa bussin katsastuskonttorille M-luokan muutoskatsastukseen :D Saa kai sillä kortilla muutenkin tuota bussia ajaa nyt, vaikka ne 52hlö kyydissä, kai?
Sekavaa on, pakko myöntää!

Re: Ammattipätevyysvaatimukset kulkurilla ajamisessa?

Lähetetty: 29 Marras 2008 16:57
Kirjoittaja konenikkari
:D :D Meidän perheessä auto on rekisterin mukaan henkilöauto,
jonka ajamiseen painon takia kait... :roll: tarvitaan C-kortti :!: :?:
Eikä ole näkynyt aikoihin henkilöautoissakaan keltareunaisia kilpiä :?:
Muuten on varmaankin hyvä, jos tommosen kokoisen palikan kuljettamiseen suhtautuu ammattimaisesti,
sen myönteisessä mielessä. :wink:

Re: Ammattipätevyysvaatimukset kulkurilla ajamisessa?

Lähetetty: 29 Marras 2008 18:15
Kirjoittaja Bussiton
Vaaditaanko sit tosiaan noi ammattipätevyydet ihan yksityis käytössäkin :wink: aikas kinkkistä jos esim. perhettä on sen verran paljon että on autona tollanen volkkari transporter joka on 9-hengen (eli D1-kortti)ja sit veis omaa lasta ja sen kavereita esim. fudisharkkoihin, niin ei onnistu jollei ole sitä ammattipätevyyttä.......... :shock: :evil:

Re: Ammattipätevyysvaatimukset kulkurilla ajamisessa?

Lähetetty: 29 Marras 2008 19:02
Kirjoittaja setrailija
joo kyllä laki lähtee siitä että on sitten kuorma-auto tai linja-autokortti niin ammattipätevyys koulutus pitää antaa viidenvuodenaikana 35 tuntia josta seitsemän pitää olla ennakoivaa-ajoa. eivätten erottele erikseen ammatti ajoa tai hupiajoa.

Re: Ammattipätevyysvaatimukset kulkurilla ajamisessa?

Lähetetty: 29 Marras 2008 23:23
Kirjoittaja jykä
Se perhesuhdepykälä on vain Suomen laissa (eli vain oman perheen jäseniä saa kuljettaa ilman ammattipätevyyttä). Muualla EU:ssa vain kaupallinen liikenne on kielletty ilman ammattipätevyyttä.

Nähtävästi jollakin virkamiehellä oli sattunut kohdalle älynväläys tai hankala kysely koska lakia hiljattain muutettiin niin että perhesuhdevaatimus ei koske ulkomaalla asuvia -> oltais oltu EU-tuomioistumessa jos joku olisi lomalla ajanut Suomen kautta omalla D1/1+9 bussilla anoppi kyydissä.

Mutta eiköhän tästä vielä EU-tuomioistuimeen päästä kun vanhan kortin omistajien tilapäinen pätevyys 2013 poistuu ja saadaan aikaan tällainen tapaus kotimaisin voimin. Minä en ainakaan keksi yhtään pätevää syytä miksi vain Suomessa tätä vaaditaan (oikeastihan kyseessä on autoverotus jonka porsaanreikiä suojellaan ja selitellään liikenneturvallisuus- ja työvoimapoliittisin perustein).

Laittakaapa seuraavien vaalien alla oma kansanedustaja selittämään miksi näin on päätetty...

Re: Ammattipätevyysvaatimukset kulkurilla ajamisessa?

Lähetetty: 30 Marras 2008 01:47
Kirjoittaja Rosvolinna
Verotuskysymyshän tuo on. Toisaalta aika vaikea kuvitella, että kovinkaan moni ostaa kotikäyttöön tuommoista D1-pikkubussia. On uusien ja uudenkarheiden hinnat senverran kovia. Taitaa viedä Mormooni-Kraisleri voiton, ihan bensakoneella varustettuna.

Itse kyllä hankin D1-kortin ihan puhtaasti veronväistö mielessäni. Jotta voisin hankkia vanhan +12-metrisen ja heivata liikapenkit viidakkoon ja sisustaa mieleisekseni. Ei tule veroja käyttövoimasta ja ajoneuvoverosta. Pelkkä vakuutus siltä ajalta jonka bussi on tien päällä vuodessa. Voin kyllä mennä viiden vuoden välin kursseille puhumaan ja kuuntelemaan mukavia, jotta pätevyys säilyy voimassa.

Taidan ajatuksieni kanssa kuulua pieneen marginaaliryhmään, näin koko autoilevan väestön kantilta katsottuna. Vaikea kuvitella, että kovin sankka joukko tällä tavoin ratkaisisi perheen logistiset kysymykset. Joko pätevyydellä tai ilman:)

Mielestäni vastuu on työnantajilla. On kaikkien etu, että firmat kouluttavat ja kurssittavat työntekijöitään. Näin saadaan turvallisia ja vastuuntuntoisia kuljettajia ammattiliikenteeseen. En usko, että nykyisetkään kuljettajat Suomessa on epäpäteviä, päinvastoin uskon, että taso Suomessa on korkea.

Onhan näitä muitakin kummallisuuksia ollut. Esimerkikisi henkilöautoihin väsätyt pakut semmoisella vaihtelevan tökeröllä kattokorotuksella sekä Vanejen vaneriset lisäjakkarat, joiden penkkien pehmusteiden paksuuksia inssit tutkivat tosi hartaasti. Vanerin päällä plyyshi-kangas ja on tosi mukava matkustaa (tilapäisesti) koko perhe. Vehkeessä ilmastointi ja matkustamossa tamminen mukiteline ja lukulamppu, mutta ei vöitä siihen vaneripenkkiin ja etukapteeninjakkaroilla oleillaan herroiksi.

Ammatillisesti epäpätevä tuoreen C-kortin omaava henkilö pysäytetään vuonna 2010. Alkaako poliisi kyselemään matkustajien perhesuhteita ja onko virkavallalla parempaa tekemistä. Toivon hartaasti, että olisi.

Re: Ammattipätevyysvaatimukset kulkurilla ajamisessa?

Lähetetty: 30 Marras 2008 02:13
Kirjoittaja motoku
ajoneuvon kuljettamiseen tarvitaan KORTTI. (eli omaa bussiasi saat ajella oman ruokakuntasi kanssa pelkällä kortilla)
sen lisäksi sillä työn tekemiseen tarvitaan AMMATTIPÄTEVYYS. (jos siis EPÄILLÄÄN, että ajamisesi on jonkin sortin työ/kaupallinen tehtävä)
ollessani taannoin ammattipätevyyskurssilla, kouluttajien mielestä tämä oman ruokakunnan sääntö henkilökuljetuksissa C, D1 ja D-luokkien ajoneuvoilla on ehdoton, eli anoppiasi et sitten bussillasi junalle nakkaa. vaikka varmaan paatuneinkin poliisi sisällään on kanssasi samaa mieltä siitä ettei kyseessä ole bisnes :lol:

muuten: muualla euroopassa ei ole saanut niin vain siirrellä c kortilla tyhjiä rekkoja tai busseja, laki on ollut suomalainen helpotus käytännön askareisiin. nyt sitä sitten piti kiristää vastaamaan EU-säädöksiä.

Re: Ammattipätevyysvaatimukset kulkurilla ajamisessa?

Lähetetty: 30 Marras 2008 02:51
Kirjoittaja Rosvolinna
Tämän voisi tulkita, että hypoteettinen C-2010-kaveri on kusessa kun kavereittensa kanssa SubUrbanilla kiertää toria :(

Tuollainen henkilönkuljetusväline painaa yli 3500kg ja on kuorma-auto ihan pakkipiipillä ja pehmeillä vöisillä istuimilla. Siihenkin taitaa laki vaatia väliseinän takakontin ja matkustamon väliin. Suksenreikä seinässä pitää piilottaa inssiltä, ettei lipsahdeta laittomuuksien puolelle.

Re: Ammattipätevyysvaatimukset kulkurilla ajamisessa?

Lähetetty: 30 Marras 2008 11:42
Kirjoittaja Joudah
Rosvolinna kirjoitti:Tämän voisi tulkita, että hypoteettinen C-2010-kaveri on kusessa kun kavereittensa kanssa SubUrbanilla kiertää toria :(
Kuulemma poliisi on jo harrastellut noitten pysäyttelyä ja korttien tarkistelua. Sitten on henkilöautokortillisten matka päättynyt, kun on ollut kokonaismassa 3510kg tjsp. Ettei vaan olis ollu pojilla tylsää tms...

Re: Ammattipätevyysvaatimukset kulkurilla ajamisessa?

Lähetetty: 30 Marras 2008 16:35
Kirjoittaja Rosvolinna
Ja 2009 syyskuun 10. jälkeen pelkästään C-ajo-oikeuden hankkinut voi kuskata kuorkki-Supparilla torin ympäri ainoastaan samassa taloudessa asuvaa pikkuveikkaansa eikä tulevaa anoppikokelasta ollenkaan :) Hieno maa meillä.

Jos mielii appi kandeja kuskata pitää hakeutua alan koulutukseen, jotta voisi valmistua oikeaksi rekkamieheksi. Toisaalta apit ovat varmaan yhtä hymyä, sillä tuleehan sille vätykselle ammattitutkinto :mrgreen: vähän OFF TOPIC mutta menkööt...

Näinkö on - vai tulkitsenko väärin?

Re: Ammattipätevyysvaatimukset kulkurilla ajamisessa?

Lähetetty: 30 Marras 2008 20:45
Kirjoittaja haaveilija
Eiköhän tämäkin kaadu omaan mahdottomuuteensa eli valvonnan toimimattomuuteen käytännössä. Samaan kategoriaan menee handsfree pakko yms.
Minusta kaikista selkeintä olisi ollut kun se olisi yhdistetty liikennelupaan - jos auto liikkuu liikenneluvan vaativassa ajossa (tunnuksena esim. k-autossa keltareunaiset kilvet) niin kuljettajalla pitää olla ammattipätevyys. Kaikki muu hupiajelu esim. suburpanilla ei tarvitsisi ammatipätevyyttä :) Ja sama pätee linja-autoihin, jos auto on rekisteröity yksityiseen käyttöön niin ammattipätevyyttä ei tarvittaisi - luvanvaraiseen käyttöön rekisteröidyssä autossa taas se tarvittaisiin.
Mutta Suomihan on perinteisesti tuhonnut järjestelmällisesti kaikki edellytykset harrasteautoiluun, tämä on vain jatkoa sille ja maalaisjärki ei näytä kuuluvan lainsäätäjien vakiovarusteisiin. Itse yhdyn edellisiin kirjoittajiin, auton ajamiseen oikeuttaa AJOKORTTI, muilla saa pyhkäistä takapuolta.

Itse jatkan ajelua onnellisen tietämättömänä koko asiasta ja jos joskus kiinni jään, tietämättömänä pääsen varoituksella ainakin vuoteen 2020 asti :lol: Linja-autolla ajelun iloa eivät ainakaan minulta pois vie ja takuulla pääsee kaverit kyytiin myös jatkossa! :lol: :lol:

Re: Ammattipätevyysvaatimukset kulkurilla ajamisessa?

Lähetetty: 30 Marras 2008 21:32
Kirjoittaja Lahti32
jos tuo ruokakunta pykälä on vaan suomen oma laki niin tuskin se rajoittaa tuota meidän kislex kalastusmatkailua kavereiden kanssa, pitää vaan salakuljettaa naapurin äijät haaparantaan jotenki. Kuka uskoo että poliisisetä alkaisi tehdä sukuselvitystä tien päällä. Höh.

Re: Ammattipätevyysvaatimukset kulkurilla ajamisessa?

Lähetetty: 30 Marras 2008 21:33
Kirjoittaja Joudah
Rosvolinna kirjoitti:Ja 2009 syyskuun 10. jälkeen pelkästään C-ajo-oikeuden hankkinut voi kuskata kuorkki-Supparilla torin ympäri ainoastaan samassa taloudessa asuvaa pikkuveikkaansa eikä tulevaa anoppikokelasta ollenkaan :) Hieno maa meillä.
Kuorkilla saa kuskata sen verran ihmisiä kuin rekisteriotteessa on (asuivat kenen kanssa tahansa) tai ei ollenkaan, miten noita nyt sitten tulkitaan ;)
Tuo samassa taloudessa asuvien (ja jonkun täytyy omistaa ko. ajoneuvo) rajoitus tulee vain linja-autoilla.

Re: Ammattipätevyysvaatimukset kulkurilla ajamisessa?

Lähetetty: 30 Marras 2008 22:20
Kirjoittaja Bussiton
Ei kait siitä kurssista tosiaan ainakaan haittaa ole mutta :wink: tulee mieleen vaan että kun tulee olemaan pakollinen, niin hinta saattaa olla se mikä alkaa sit rajoittaa niihin osallistumisia :evil:
No täytyy toivoa että markkinatalous hoitais asian ( ei vaan aina meinaa toimia, kun kattelee noita katsastushintoja :( )

Re: Ammattipätevyysvaatimukset kulkurilla ajamisessa?

Lähetetty: 30 Marras 2008 23:10
Kirjoittaja Joudah
Bussiton kirjoitti:Ei kait siitä kurssista tosiaan ainakaan haittaa ole mutta :wink: tulee mieleen vaan että kun tulee olemaan pakollinen, niin hinta saattaa olla se mikä alkaa sit rajoittaa niihin osallistumisia :evil:
No täytyy toivoa että markkinatalous hoitais asian ( ei vaan aina meinaa toimia, kun kattelee noita katsastushintoja :( )
Kuulemani hinnat ovat olleet 'muutamasta kympistä sataanviiteenkymppiin per päivä', jos en nyt ihan läpiäni päähän puhu. Viiden päivän satsissa tarvitsee olla vähintään yksi REAK (Raskaan kaluston ennakoivan ajon koulutus) -päivä, loput saavat olla mitä tahansa hyväksytettyjä päiviä, olkoot suunnattuja mille tahansa alalle. Vaikka ajaisi yhdistelmää, voi käydä katselemassa nykyaikaisten rahastuslaitteiden toimintaa ja linjuri- tai kuorma-autokuski voi ihmetellä säiliöyhdistelmien magiaa vaikkeivät koskaan moista harrastaisi.

Kai tuotakin joskus järkeistetään, sitten on vaan pelko, että sekä tavarankuljetus- että henkilökuljetuspuolella tarvitsee käydä erikseen viisi päivää, jos haluaa pitää lupansa. Nyt saa todistuksen ammattipätevyydestä molempiin samalla viidellä koulutuspäivällä.

Re: Ammattipätevyysvaatimukset kulkurilla ajamisessa?

Lähetetty: 01 Joulu 2008 12:02
Kirjoittaja Joudah
Selvisipähän siirtoajolupa. Ajokorttiasetuksin viitteistä löytyy linkki http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2008/20080556, jossa rajoitetaan siirtäminen korjaamotoimintaan. Kaipa tuo finlexin varsinainenkin sivu päivittyy sitten joskus...

Re: Ammattipätevyysvaatimukset kulkurilla ajamisessa?

Lähetetty: 02 Joulu 2008 08:27
Kirjoittaja Joe Cool
Tuo lakihan siis on ollut voimassa käsittääkseni jo 2007 asti. Ensimmäiset siirtymäkäuden aikarajat taisivat tulla voimaan juuri lokakuussa 2008. Tässä linkki Ajovarman sivuille: http://www.ajovarma.fi/fi/ajovarma/Ammattipatevyys.php

Lainaus:
Perustason ammattipätevyys vaaditaan uusilta kuljettajilta

henkilöliikenteessä 10.9.2008 alkaen ja
tavaraliikenteessä 10.9.2009 alkaen.
Saavutetut oikeudet: Perustason ammattipätevyyden hankkimisesta vapautetaan kuljettajat

joiden linja-auton ajo-oikeus on alkanut ennen 10.9.2008
joiden kuorma-auton ajo-oikeus on alkanut ennen 10.9.2009

Tulkinnat ovat sitten asia erikseen ja niitä linjoja tässä varmasti vedetään seuraavat vuodet...

Re: Ammattipätevyysvaatimukset kulkurilla ajamisessa?

Lähetetty: 17 Joulu 2008 20:11
Kirjoittaja only4pro
Miten tulee sitten tämä autokouluopetus muuttumaan?
Kävin tutun autokoululla, ja puhuivat että C-opetus lakkaisi 10.9.2009, koska tunnit nousisi 32h -> 280h.
Miten sitten nämä jotka haluavat C-kortin esim. isoa matkailuautoa tai esim. isoa lava-autoa varten?

En löytänyt mitään lakitekstiä siitä...

Re: Ammattipätevyysvaatimukset kulkurilla ajamisessa?

Lähetetty: 17 Joulu 2008 21:50
Kirjoittaja hynynenj
Joo aamulehdessä oli kans juttu tosta eilen, että C-kortin hinta nousee 6500 euroon. Ja se sama ammattipätevyys vaaditaan sitten muuten myös C1e ja CE korteillekkin ammattiliikenteeseen 10.9.2009 jälkeen. Tuossa jotain tietoa:
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... /12/764783

Että suorittakaahan ne alta pois.

nimim. tänään C1e suoritettuna

Re: Ammattipätevyysvaatimukset kulkurilla ajamisessa?

Lähetetty: 17 Joulu 2008 21:59
Kirjoittaja only4pro
Joo, missään vaan ei mainita että onnistuuko C-kortin ajo vielä yksityskäyttöön, ilman tota 280h? D-kortin koulutus vähenee jos on jo C kortti alla...

Siitä oli juttua Charter Club lehdessä joka tuli tänään. Sen voi lukea http://www.tilausajokuljettajat.fi

Re: Ammattipätevyysvaatimukset kulkurilla ajamisessa?

Lähetetty: 17 Joulu 2008 22:06
Kirjoittaja hynynenj
Enpä tiiä, mutta ainakin armeijan autopuolelle on varmaan muutoksen jälkeen tunkua.

Re: Ammattipätevyysvaatimukset kulkurilla ajamisessa?

Lähetetty: 17 Joulu 2008 22:11
Kirjoittaja only4pro
Ainakin aikaisemmin oli puhe että C ja CE kuskit joutuu armeejaan ennen muut kyseisen koulutuksen takia

Re: Ammattipätevyysvaatimukset kulkurilla ajamisessa?

Lähetetty: 17 Joulu 2008 22:20
Kirjoittaja haaveilija
only4pro kirjoitti:Miten tulee sitten tämä autokouluopetus muuttumaan?
Kävin tutun autokoululla, ja puhuivat että C-opetus lakkaisi 10.9.2009, koska tunnit nousisi 32h -> 280h.
Miten sitten nämä jotka haluavat C-kortin esim. isoa matkailuautoa tai esim. isoa lava-autoa varten?

En löytänyt mitään lakitekstiä siitä...
En usko että kaikille aletaan kouluttamaan ammattipätevyyttä ajokortin yhteydessä. Saahan nytkin ajaa linja-autokortin "työkokemuksella" mutta sillä ei vain hirveesti tee mitään kun vaatimus linja-autopuolella ammattipätevyydelle on niin tiukka.
Kuorma-autopuolelle jäi vielä yksi kohta jolloin aika iso ajoista jää lain ulkopuolelle, nimittäin tämä:
6) ajoneuvoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin
Eli jos kuorma-autolla ei suoriteta kaupallista tavarankuljetusta ei myöskään kuljettaja tarvitse ammattipätevyyttä. Eli torikauppiaat ja Suburpan miehet, ei huolen häivää :D

Re: Ammattipätevyysvaatimukset kulkurilla ajamisessa?

Lähetetty: 09 Tammi 2009 02:17
Kirjoittaja Viilaaja
hynynenj kirjoitti:Enpä tiiä, mutta ainakin armeijan autopuolelle on varmaan muutoksen jälkeen tunkua.
only4pro kirjoitti:Ainakin aikaisemmin oli puhe että C ja CE kuskit joutuu armeejaan ennen muut kyseisen koulutuksen takia
Muistelisin että Armeija ei enään luovuta C ja CE kortteja siviilielämään, paremmin muistavat sitten kertovat paremmin.
Tuli tommonen siin 2007 voimaan, mutten ole varma :) .
niminm. HelIter 1/06 elso


PS. niin jaa mulla on sitte joululahjaksi tullut c-kortti :)