Sivu 1/1

Re: Matkailuauton varusteet

Lähetetty: 09 Touko 2009 18:01
Kirjoittaja IRJA
viewtopic.php?f=6&t=935

tuolla lisää asiasta ja säännöksiä joilla uus'irjakin katsastettiin matkailuautoksi

Re: Matkailuauton varusteet

Lähetetty: 09 Touko 2009 23:28
Kirjoittaja Lahti32
Hene kirjoitti:Päätös matkailuautoista... http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19901207 . Tiedättekö onko tuo vielä voimassa kokonaisuudessaan vai onko joihinkin mittoihin tms. tullut muutoksia?

Sänkyjen ja kaappien mittoja tuolta hain. Lisäksi varusteissa puhutaan että pitäisi olla jääkaappi?
Kumottu kokonaisuudessaan vuonna 2003. Ei siis ole voimassa koko asetus enää.

Re: Matkailuauton varusteet

Lähetetty: 10 Touko 2009 00:32
Kirjoittaja Lahti32
Sängyn pitää olla mitoitettu aikuiselle. Tuo on aika hauska tulkinta sillä voiko katsastusmieskään määrätä jotain mittaa.... mutta kuitenkin se on konttorilta kysyen n. 180x70 per nenä

Re: Matkailuauton varusteet

Lähetetty: 10 Touko 2009 02:07
Kirjoittaja Joe Cool
Hene kirjoitti: tarvetta 'alimittaisille' sängyille ... pitäisi kuitenkin saada rekisteröityä 1+7...
Niin, nykyään pitää olla vähintään kaksi aikuisten vuodetta, joten turhaan sinä noita vanhojen sääntöjen mukaan lasket. Teet sen minkä tarvitset. AKE:n sivulta löytyvät nykyiset määräykset ja ne ovat hyvin väljät ja järkevästi toteutettavissa. Enää ei puhuta esim. jääkaapeista tai vaatekomeroiden mitoista yhtään mitään.

Re: Matkailuauton varusteet

Lähetetty: 13 Touko 2009 19:12
Kirjoittaja Mopar
Hene kirjoitti:
Joe Cool kirjoitti:
Hene kirjoitti: tarvetta 'alimittaisille' sängyille ... pitäisi kuitenkin saada rekisteröityä 1+7...
Niin, nykyään pitää olla vähintään kaksi aikuisten vuodetta, joten turhaan sinä noita vanhojen sääntöjen mukaan lasket. Teet sen minkä tarvitset. AKE:n sivulta löytyvät nykyiset määräykset ja ne ovat hyvin väljät ja järkevästi toteutettavissa. Enää ei puhuta esim. jääkaapeista tai vaatekomeroiden mitoista yhtään mitään.
Se on hyvä että jos noita sänkymittoja on vapautettu. Mulla kun ei niinkään ole tarve kiinteille makuupaikoille mutta normaaleille istumapaikoille on.
Sama vika, puolet bussista on kuljetus tilaa ja toisesta puolesta pitäs vääntää asuntoa. Tein siihen väliseinästä etiäpäin 2m pitkät sohvat molemmille puolille, mistä saa selkänojan käännetty vaateriin ja lukittua siihen, jolloin niistä saa kerrossängyt tarvittaessa, ja muuten käyttää sohvina.

Re: Matkailuauton varusteet

Lähetetty: 09 Heinä 2009 02:16
Kirjoittaja hirmu
täällä meillä riitti kaappitila auton alla olevina tiloina, sängyt sohvina, jne.

enemmän tuntuu auton tekniikka olevan mielenkiinnon kohteena, varsinkin miun kohdalla moottorin öljyvuodot tms. olivat kuulemma "ongelma"

matkailiauton varusteisiin kanattaa varata vaahtosammutin, 3-1- työkalu, kirves, ja ea- laukku. näillä pärjää kun on hyvin hitsannu (tai maksanu)

Re: Matkailuauton varusteet

Lähetetty: 14 Heinä 2009 10:02
Kirjoittaja Pecan
Nyt kun verotkin saa katkeamaan käytöstäpoistolla ja kuskit vaan vähenee, niin alkaisi olla aiheellista tuo meidän Vabis muuttaa matkailuautoksi. Aken sivuilla vaan nuo säännökset jättää tosiaan aika reilusti tulkinnanvaraa, eli onko näistä mitään tarkempaa speksiä olemassa?
istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa);
Saako penkkejä olla enemmän, kuin matkustajien määrä?
makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista(makuutilat on oltava mitoitettu riittäviksi aikuisille);
Monelleko pitää makuupaikkoja riittää?
keittomahdollisuus (sisätiloihin, kiinteästi asennettavaksi sallittu);
Kaasuja en tohon haluis, eli sähkölevy, mutta mikä on kiinteästi asennettavaksi sallittu? Irtolevy, minkä pulttaa kiinni?
säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).
(8 + 1)* (1 / 2) * omaisuus + kattila = riittävä kokonaistilavuus, vai mikähän on riittävä? :D

Onko homma tosiaan näin yksinkertainen?

Re: Matkailuauton varusteet

Lähetetty: 14 Heinä 2009 13:40
Kirjoittaja Lahti32
Pecan kirjoitti:Nyt kun verotkin saa katkeamaan käytöstäpoistolla ja kuskit vaan vähenee, niin alkaisi olla aiheellista tuo meidän Vabis muuttaa matkailuautoksi. Aken sivuilla vaan nuo säännökset jättää tosiaan aika reilusti tulkinnanvaraa, eli onko näistä mitään tarkempaa speksiä olemassa?
istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa);
Saako penkkejä olla enemmän, kuin matkustajien määrä?

Saa olla. Eivät ole liikoja penkkejä poiskaan käskeneet ottaa.
makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista(makuutilat on oltava mitoitettu riittäviksi aikuisille);
Monelleko pitää makuupaikkoja riittää?

Kahdelle aikuiselle. Käytännössä 140x180 tai 2x 70x180 on minimi
keittomahdollisuus (sisätiloihin, kiinteästi asennettavaksi sallittu);
Kaasuja en tohon haluis, eli sähkölevy, mutta mikä on kiinteästi asennettavaksi sallittu? Irtolevy, minkä pulttaa kiinni?

Sähköhellakin kelpaa. Vaikka sellainen yksilevyinen jonka saa pultattua kiinni
säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).
(8 + 1)* (1 / 2) * omaisuus + kattila = riittävä kokonaistilavuus, vai mikähän on riittävä? :D

Onko homma tosiaan näin yksinkertainen?
Ainakin Bilteman puutarhalaatikko on kelvannut, kai sitä joku tavallinen komero käy. Ensi alkuun heitin oli pakko hyväksyä hanskalokerot säilytystiloiksi joten nyt on vähän enemmän oltu vailla

On yksinkertaista. Sammutin vaaditaan jos autossa on kaasu- tai sähkölaitteita (esim. se hella) ja poikkeuslupa jos auto on yli 12m pitkä.

Re: Matkailuauton varusteet

Lähetetty: 15 Heinä 2009 10:18
Kirjoittaja Pecan
No sittenhän tässä ei muuta, kun alkaa kehittelemään jonkinlaista keittiöosastoa. Samallahan tulee jonkinlainen allas ja kaapit ja vaikka mikrollekin paikka.

Re: Matkailuauton varusteet

Lähetetty: 15 Heinä 2009 15:32
Kirjoittaja Carman
Mulla oli katsastuksessa kahdeksan varsinaista matkustajanistuinta + kahden istuttava sohva, ei valittamista.
Sänkyinä 2 kpl 80x200 runkopatjoja jaloistaan lattiaan ruuvattuna.
Säilytystiloja en laittanut kuin yhden pienen lipaston. Ei kuulemma olis tarvinnu sitäkään.
Keittomahdollisuutena halpa Azura-induktiolevy, kiinteästi asennettuna eli jaloistaan sikakitillä pöytään kiinni :D
Sähköistä (yksi pistorasia levyä varten) piti olla joku käyttöönottopöytäkirja.

Re: Matkailuauton varusteet

Lähetetty: 15 Heinä 2009 15:50
Kirjoittaja B9M
Keittomahdollisuutena suosittelen sinolilla toimivaa Origoa :shock: . Sitä voi ihan oikeasti aina käyttää. :wink: Mustaa vaan kattiloita, :cry: muuten lähes kaasun veroinen. :) Tv. Ari

Re: Matkailuauton varusteet

Lähetetty: 15 Heinä 2009 18:17
Kirjoittaja KajNyy1
B9M kirjoitti:Keittomahdollisuutena suosittelen sinolilla toimivaa Origoa :shock: . Sitä voi ihan oikeasti aina käyttää. :wink: Mustaa vaan kattiloita, :cry: muuten lähes kaasun veroinen. :) Tv. Ari
Mustaako kattilat jos käyttää Apteekki pirtua? sitä kun saa halvemmalla kuin sinolia. :wink: 3 - 4€/litra

Re: Matkailuauton varusteet

Lähetetty: 15 Heinä 2009 22:10
Kirjoittaja Bussiton
Tai tarkemmin marinolia :shock: mulla on tollanen ja olen todella tyytyväinen :D melkein yhtä nopea kun kaasu eikä vaadi muuta kun paikollen laittamisen :lol:

Re: Matkailuauton varusteet

Lähetetty: 09 Helmi 2010 00:02
Kirjoittaja +Maankio-
Tossa paivällä juur Lahti Holma A-katsastus anto vuoteiden min mitaks 2kpl 60x180 ....siinäkin heti 10 cm heitto muiden tietoihi...

Re: Matkailuauton varusteet

Lähetetty: 13 Helmi 2010 23:24
Kirjoittaja hirmu
kuten jo aiemmin kirjoitin, niin ainakin täällä meillä kelpasi vuoteiksi vuodesohvat, ilman mitään mittailuja. eikä muutenkaan kyllä ollut tiukkaa noiden korkeuksien tai muunkaan suhteen, lähinnä kiinnosti se, että auto on oikeasti siinä kunnossa että sen voi tieliikenteeseen laskea. onhan täällä itä-suomessa ainakin neppareita käyty muutoskatsastamassa, miksi ei sitten "tavan" kulkureitakin jos rupeaa ahdistamaan. ja samalla voi käydä vaikka paalasmaalla, ruunaalla, kolilla, tai ihan vaan tutustua pohjois-karjalaan. liian harvoin täällä kulkureita näkee...

Re: Matkailuauton varusteet

Lähetetty: 14 Helmi 2010 00:03
Kirjoittaja niki-racing
Eipä oo ollu ongelmia Lieksassakaan katsastellessa, huippumies (oikeesti tarkka, mutta asiallinen) heilutti meillä uuni/liesiyhdistelmää, ehdotti tanakampaa kiinnitystä, en kerinny kiinnikettä korjata, kun routapatista kävelyvauhdissa "vippas" ja uuni nurin ja kahvat poikki ja uuninkansi ruttuun... Kyllä ...tutti...!! Ei tullu ohjeet turhaan, vaan sitä kun ei oma silmä välttämättä nää näitä juttuja aina oikealta kantilta, kun hätäpäissään rakentelee....

Re: Matkailuauton varusteet

Lähetetty: 14 Helmi 2010 00:19
Kirjoittaja hirmu
kyllä miullakin jarrutti renkaat lukkoon katsastuksessa, eikä paljon kyselly. sanoi vaan että "pidähän kiinni" ja sitten oli renkaat lukossa, tosin hiekka pinnalla. vaikka se kirpaisee, niin on se kuitenkin hyvä että on tälläinen järjestelmä, mikä pakottaa katsomaan sen, että auto on kunnossa. jos rahalla saa, niin se on aina helppoa, mutta jos menee henkiä, niin...

Re: Matkailuauton varusteet

Lähetetty: 19 Heinä 2010 11:22
Kirjoittaja Scania-Vanhool
Olen tuossa miettinyt noita kodinkoneiden kiinnitys pisteitä kollari tilanetta ajatellen! Ajattelin hitsata järeästä raudasta kiskot lattiaan / laitteisiin sitten pulteilla lukitaan paikoilleen.. Ei ole kiva tilanne jos jenkkikaappi tai liesi lähtee liikkeelle törmäyksessä? Olisiko jollain vetäistä laskukaavaa tuohon kiinnitys tarpeeseen? Vai laitetaanko vain riittävän järeää rautaa pulteilla runkoon kiinni?

Re: Matkailuauton varusteet

Lähetetty: 19 Heinä 2010 12:31
Kirjoittaja Rosvolinna
Röllissä ajattelin hyödyntää penkkien kiinnityskiskoja keittiökoneiden kiinnittämiseen. Ne ovat ainakin riittävän tukevia. Niissä on ollut kiinni 50 istuinta, joissa osassa on turvavyöt.

Ainoa painava varuste jota en saa kiinni kiskoihin on pöytämallinen astianpesukone, jonka sijoitan vessan katon päälle. Sille pitää hitsata jokin himmeli, jonka saa penkkiuriin ja kattoon kiinni.

Re: Matkailuauton varusteet

Lähetetty: 19 Heinä 2010 15:46
Kirjoittaja Metallikk
Tuosta kiinnitystarpeen laskukaavasta: kysehän on siitä, millaista lujuutta vaaditaan. Jos halutaan että tavara pysyy paikoillaan äkkijarrutuksessa, on ainakin lakiin kirjattu sellainen vaadittava hidastuvuus paineilmajarrullisilta ajoneuvoilta kuin 5,0 m/s2 kuivalla kelillä. Tällöin 30 kg painava kuvaputkitelkkari pyrkii voimalla F = ma = 30 kg*5,0 m/s2 = 150 N eteenpäin. Tämä on noin puolet siitä, mitä telkku painaa sylissä pidettäessä! Kovin ihmeellistä kehikkoahan tällainen ei siis vaadi.

Jos taas halutaan, että se kestää törmäyskiihtyvyyksiä, ollaan hieman isommissa luvuissa. Tähän hätään oli hieman vaikea löytää sopivia kiihtyvyysarvoja, mutta fysiikan kirjasta löytyi tehtävä, jossa 85 km/h liikkuva henkilöauto (massa 1300 kg) törmää suoraan 60 km/h vastaan tulevaan kuorma-autoon (massa 15 000 kg) ja törmäyksen kestoksi mainitaan 97 ms. Pienen laskutoimituksen jälkeen nähdään, että kuorma-auton (lue: kulkurin) nopeus putoaa nopeuteen 48 km/h tuon 97 ms aikana, mistä saadaan kiihtyvyydeksi 33,1 m/s2. Tällöin 30 kg telkku painaakin jo 990 N eli vastaa 100 kg massaa. Jos tuo telkkari olisi ollut henkilöautossa, olisi sen paino kasvanut huikeaan 11,5 kN, joka vastaakin jo 1200 kg!

Tietty aina on mahdollista törmätä vastaavankokoiseen autoon tai tukevaan kallioseinään, jolloin (jos pidetään tuosta samasta törmäysajasta kiinni) auto pysähtyy siihen paikkaan ja nopeus putoaa siis nollaan. Tällaisessa törmäyksessä ei kyllä mikään rakenne kestä enää, mutta ihan mielenkiinnosta tuo kiihtyvyys olisi 60 km/h törmäysnopeudella siis 170 m/s2 ja 85 km/h törmäysnopeudella 240 m/s2. Vastaavasti 30 kg "painaisi" joko 520 kg tai 730 kg. Tältä pohjalta voitte alkaa miettiä kiinnityksiä.

Jos tästä jaarittelusta nyt jotain voisi saada irti niin sen, että koska "yleisimmässä" törmäystilanteessa kulkuri ei varmasti pysähdy kuin seinään, niin riittänee esineen massaan nähden 5-kertaisen massan kestävä kiinnitys. Jos haluaa olla varma, ettei TV lähde lentoon, 10-kertainen on toki parempi, mutta esim. 100 l vesisäiliön kiinnitysten tulisi tällöin kestää tonnin verran roikutusta, vieläpä lattiaan nähden 90 asteen kulmassa!

Edit: Pienenä selvennyksenä tuohon tehtävään: kyseessä on siis nokkakolari, missä henkilöauto sulautuu kuorma-auton massaan ja yhteinen massa jatkaa liikettään kuorma-auton alkuperäiseen suuntaan. Tällöin reilua kahdeksaakymppiä ajava henkilöauto tosiaan pudottaa kuorma-auton nopeutta vain tuon vajaan 12 km/h verran!

Re: Matkailuauton varusteet

Lähetetty: 19 Heinä 2010 18:24
Kirjoittaja Scania-Vanhool
Arvostan oikeasti tuohon kysymykseen paneutumista! Jokainen varmasti haluaa suojella perhettään!