Sivu 1/1

Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?

Lähetetty: 23 Maalis 2010 18:22
Kirjoittaja manuherra
Eli Olisi Fiat Ducato 2.5 l turbo diesel kyseessä auto on tällähetkellä 16-paikkainen minibussi haitariovella.
Tarkoituksena tehdä ns retkeilyauto 1+6-8
autossa ei ole erillistä tavaratilaa eikä ns takapaksia. onko haittaa ?
mikä on tällöin verotuksen määrä ihan rahallisesti
olisiko järkevää/mahdollista suoraan matkailuautoksi?
(sisätila mitat uskoaksen täyttymät korkeus yli 190cm ym)
yritin löytää sisätilojen mittoja ja painoa mistähän löytyisi?

eli ovatko riittävät vaatimukset:
-otan ylimääräiset penkit pois
-laitan pienen kiinteän pöydän
-otan ns. takamessin pois ja laitan tilalle 120x180 parisängyn
-laitan pienen itse tehdyn keittokomeron pienellä pultattavalla liedellä,mikrolla ym.
(tuttu sähkäri(ylisähköasentaja) vetää ulkopuolelle pistokkeen.)
-minkälaiset säilytystilat vaatii?
onko muita vaatimuksia?
fiat-ducato-3131220_b_2c7a6c98176afd10.jpg

Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?

Lähetetty: 23 Maalis 2010 20:28
Kirjoittaja Lahti32
Sammutin pitää olla mutta sehän taitaakin siinä olla. Kyllä nuo pitäs riittää, sängyn koko kannattaa tarkistaa katsastusmieheltä, joidenkin mielestä sais olla 140cm leveä. Muistathan että matkailuautoksi muutos tarkoittaa nopeusrajoituksen pudotusta, päästöveroa ja dieselveroa..

Tervetuloa foorumille!

Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?

Lähetetty: 23 Maalis 2010 20:48
Kirjoittaja manuherra
kiitos vastauksesta.
minkäsuuruisia olisivat dieselvero ja päästövero noin kutakuinkin?
säilytystilan koko ? ei ilmeisestikkään tarvitse olla erillisessä tilassa?

ja kiitos kiitos arvaa vaa kuinka innostuin kun löysin kyseisen foorumin 6 tunti putkeen menossa juttuja lueskellen 8)

Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?

Lähetetty: 23 Maalis 2010 21:16
Kirjoittaja 3510
kaikkein vähemmällä pääset kun käyt katsastuskonttorilla kysymässä vaatimuksista. kahden maattava sänky 140 sm leveä

Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?

Lähetetty: 23 Maalis 2010 22:58
Kirjoittaja Lahti32
bkf867 kirjoitti:kaikkein vähemmällä pääset kun käyt katsastuskonttorilla kysymässä vaatimuksista. kahden maattava sänky 140 sm leveä
Ei tässä hommassa vähällä pääse :lol: Tuosta säilytystilasta, on varmaan tulkintajuttu, laitoin aikanaan yhteen Vaniin sellaisen Bilteman puutarhalaatikon peräkonttiin, se toimitti pöydän ja säilytystilojen virkaa.

Käypä myös tuolla wikin puolella, siellä on linkkejä verolaskureihin.

Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?

Lähetetty: 23 Maalis 2010 23:57
Kirjoittaja Reddewil
Matkailuauton vaatimukset tunnuit jo tietävän, pari makuupaikkaa, joku liinavaatekaappi, keittomahdollisuus, sammutin. Sitä sähköäkään ei tartte olla kiinteesti, kun roikka käy. Verot menee sitten painon mukaan ja uudistuksen myötä siihen tuli vähän extraa. http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvov ... %C3%A4.htm

Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?

Lähetetty: 24 Maalis 2010 00:13
Kirjoittaja Jan-Erik
M1 matkailuautoksi :
Sängyn koko on 180x60, näitä kahdelle, voidaan muodostaa myös istuinryhmästä, laskemalla pöytä alas. Istuimia saa olla enemmänkin, vaikka rekistötöisit auton esim 1+4
Sammutinta et tarvitse, mikäli sinulla ei ole kaasulaitteita

Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?

Lähetetty: 24 Maalis 2010 01:00
Kirjoittaja Reddewil
Jan-Erik kirjoitti: Sammutinta et tarvitse, mikäli sinulla ei ole kaasulaitteita
Minulta vaati katsastuksessa, vaikka kaasuja ei ole, joten laitoin. Eipä sitä kyllä täällä mainita tosiaan: http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... luauto.htm

Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?

Lähetetty: 24 Maalis 2010 12:12
Kirjoittaja manuherra
miten pääsen tonne wikiin kattelemaan noita tietoja vaatiiko jotain erillistä rekisteröimistä?
The action you have requested is limited to users in the group user.
???

Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?

Lähetetty: 24 Maalis 2010 12:48
Kirjoittaja KajNyy1
manuherra kirjoitti:miten pääsen tonne wikiin kattelemaan noita tietoja vaatiiko jotain erillistä rekisteröimistä?
The action you have requested is limited to users in the group user.
???
Sinne täytyy rekisteröityä samoilla tunnuksilla kuin keskusteluunkin :idea:

Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?

Lähetetty: 24 Maalis 2010 17:53
Kirjoittaja Jan-Erik
Tämä teksti löytyy Matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden vaatimuksista
AKE 647/208/2009

"KTMp:n 344/97 mukaan nestekaasulaitteistolla varustetussa matkailuajoneu-vossa pitää olla yksi vähintään 13A55B- luokkaan kuuluva pakkasen kestävä käsisammutin ja se on sijoitettava korin sisälle pääkulkuaukon (oven) läheisyy-teen kiinnitettyyn telineeseen."

Eipä ole ollut katsastusmies ajantasalla jos sitä on muuten vaatinut. No eihän tuollainen sammutin turha ole, jos sitä sattuisi tarvitsemaan ja meidän autoissa tuo mahtuu varmasti mukaan kantavuuden puitteissa :lol:

Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?

Lähetetty: 24 Maalis 2010 19:49
Kirjoittaja niki-racing
Sammutin on hyvä olla...kokemuksen tiimoilta... meillä autossa 6kg yksi sisällä sekä molemmilla puolilla autoa yksi kpl. joita sitten käytetään samoja varikolla. Siellä vaatimuksena 1kpl, yleensä meillä 2-3kpl. En ymmärrä, jos sammuttimien kanssa säästetään eli elostellaan.... :shock:

Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?

Lähetetty: 24 Maalis 2010 21:20
Kirjoittaja Reddewil
niki-racing kirjoitti:Sammutin on hyvä olla...kokemuksen tiimoilta... meillä autossa 6kg yksi sisällä sekä molemmilla puolilla autoa yksi kpl. joita sitten käytetään samoja varikolla. Siellä vaatimuksena 1kpl, yleensä meillä 2-3kpl. En ymmärrä, jos sammuttimien kanssa säästetään eli elostellaan.... :shock:
Toki sammutin on hyvä olla, vaikkei tuolla 2kg:llä tehä paljon muuta kuin sotkua. Ajoon tulee varmaan 1-2 6kg:n sammutinta. Mutta tässä säästämisessä auttaa se että kun ne ei ole pakollisia, niin ei varmaan joka vuosi tarvii ostaa uutta / tarkastaa. Itse luotan yli vuotisiinkin sammuttimiin.

Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?

Lähetetty: 15 Huhti 2010 20:04
Kirjoittaja paksu-bertta
minkäsuuruisia olisivat dieselvero ja päästövero noin kutakuinkin?

verotus porrastuu painon mukaan jos ei löydy valmistajan merkitsemää päästöluokitusta. kaikki yli 3500kg nousee vajaaseen 500 euroon.

kannattaa kysyä kaikki vakuutusyhtiöt läpi!!
huomasin monien satojen eroja vakuutuksissa matkailuautoille.
fenniasta sai parin sadan hujakoille ja esim tapiola tais olla viiden-kuuden sadan lähelle..

tuli tuossa mieleeni että voisikohan sänky ja pöytä olla saman kapistuksen kaksi virkaa?
kun ottaa patjan pois niin siinähän on selvästikin pöytä.

itellä on kaapistoja ja tiskipöytä ja kaksi isoa "sohvaa" jotka levitetään 4h sängyksi.
mukaan voi ottaa aina jonkun pöydän ja sähköhellan katsastukseen, vaikkei ne oo muutoskatsastuksen jälkeen vilkaissutkaan sellaisia asioita..

Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?

Lähetetty: 15 Huhti 2010 22:15
Kirjoittaja Jan-Erik
Lainaus katsastajankäsikirjasta :

4.5 MATKAILUAUTO
KATSASTUSOHJE
MATKAILUAUTO
1. Matkailuauto on erityiskäyttöön tarkoitettu M1-luokan ajoneuvo, jossa on vähintään
seuraavilla varusteilla varustetut majoitustilat:
a) istuimia ja pöytä;
b) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
c) keittomahdollisuus; ja
d) säilytystiloja.
2. Edellä 1 momentissa tarkoitettujen varusteiden on oltava kiinnitetty tukevasti majoitustilaan.
Pöytä voi kuitenkin olla helposti poistettavissa.
VEROVAPAA MATKAILUAUTO
Autoverolaissa (1482/1994) tarkoitettu verovapaa matkailuauto on matkailutarkoitukseen
rakennettu ja varustettu liikenneasioista vastaavan ministeriön antamat määräykset täyttävä M1-
luokan auto.
Autoverovapaaseen matkailuautoon sovelletaan tällä hetkellä seuraavia määräyksiä:
Matkailuauton sisäkorkeuden tulee olla vähintään 1,9 metriä auton pituussuuntaisella alueella,
jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta.
Omamassa (nykyisin ajokuntoisen ajoneuvon massa) vähintään 1875 kg, mittaus
käyttöönottoajankohdan voimassa olleiden säädösten mukaan. Ajoneuvojen massoista on
säädetty mm. mitta- ja massadirektiivissä 92/21/…95/48/EY.
ARVA 17 §, 1256/92 + 703/98
- vuodepaikkoja tulee olla vähintään kahdelle. On ohjeistettu, että vuodepaikkojen tulee olla
mitoitettu aikuisille (suositusmitta 60cm x 180cm / vuode).
- ilmanvaihdon ja nestekaasulaitteiden tulee täyttää niitä koskevat vaatimukset (Huom!
Varoituskilvet ja kaasuletkun pakkaskestävyys -30 °C)
- mikäli autoon on asennettu nestekaasua käyttäviä varusteita, rekisteröintikatsastuksessa (tai
muutos-) tulee esittää hyväksytyn kaasuasennusliikkeen antama tarkastustodistus (vaatimus
ei koske valmiina matkailuautona EY-tyyppihyväksyttyä ajoneuvoa tehdasasenteisten
laitteistojen osalta)
- mikäli autoon on asennettu vahvavirtaverkkoon liitettävä sähköjärjestelmä,
rekisteröintikatsastuksessa (tai muutos-) tulee esittää sähköurakointioikeudet omaavan
sähköurakoitsijan antama ajoneuvon sähkölaitteiston käyttöönottotarkastuspöytäkirja
(vaatimus ei koske valmiina matkailuautona EY-tyyppihyväksyttyä ajoneuvoa
tehdasasenteisten laitteistojen osalta)
Katso AKEn ohje 2048/208/2007 matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden
vaatimuksista.

Kommentti :
Pöytälevy voi olla osa sänkyä

Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?

Lähetetty: 19 Huhti 2010 20:27
Kirjoittaja Falcon
Meidän autosta löytyy 4kpl 6kg Euro-Sisu sammuttimia,2kpl palovaroittimia,1kpl häkävaroitin ja sammutuspeite.
Eikä vieläkään tunnu siltä että olisi liikaa palokamppeita mukana.
Lueskelin onnettomuustutkintalautakunnan raportteja linja-autopaloista ja niissä se yksi 6kg sammutin vaikutti
suunnilleen saman kuin lämmin ja kostea lehmänhenkäys palon sammumiseen.

Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?

Lähetetty: 20 Huhti 2010 09:03
Kirjoittaja KajNyy1
Falcon kirjoitti:Meidän autosta löytyy 4kpl 6kg Euro-Sisu sammuttimia,2kpl palovaroittimia,1kpl häkävaroitin ja sammutuspeite.
Eikä vieläkään tunnu siltä että olisi liikaa palokamppeita mukana.
Lueskelin onnettomuustutkintalautakunnan raportteja linja-autopaloista ja niissä se yksi 6kg sammutin vaikutti
suunnilleen saman kuin lämmin ja kostea lehmänhenkäys palon sammumiseen.
Paitsi että linja-autossa vaadittu sammutin on vain 2 kg

Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?

Lähetetty: 20 Huhti 2010 23:07
Kirjoittaja only4pro
Minulla on tuossa superissa 6kg, mutta jos luetaan noita linja-autojen varusteita tarkasti, siellä mainitaan että pitää 2kg sammutin, ei että 2kg tai suurempi. Mutta tämä kelpasi kyllä keväällä katsastusmiehelle...