Sivu 1/1

Koukku vai konna ?

Lähetetty: 11 Huhti 2011 19:09
Kirjoittaja timppa49
Minulla on HymerMobil MB 601 D28 -82,jossa on vetokoukku ilmeisesti jo alustaan kuuluvana,ja sitä ei näy rekisteri-otteessa?Saako sillä vetää mitään?Suurin kok.massa otteessa 2810kg!t.timppa. pirtumo@gmail.com,,p. 041592901

Re: Koukku vai konna ?

Lähetetty: 12 Huhti 2011 05:56
Kirjoittaja happa66
Eiköhän toi selvii parhaiten, kun otat otteen mukaan konttorille ja kysyt sieltä.

a-p

Re: Koukku vai konna ?

Lähetetty: 12 Huhti 2011 10:17
Kirjoittaja Reddewil
Kai sillä jarrutonta max.750kg saa vejellä? Eipä oo meijän variksessakaan otteessa mitään, ku ei oo muistettu mainita asiasta konttorilla. Ite kun koukku on laitettu =)

Re: Koukku vai konna ?

Lähetetty: 12 Huhti 2011 10:41
Kirjoittaja kengu
Tuosta vähän luettavaa:
http://www.ake.fi/pdf/753-204-2000.pdf

Oleellisena kohtana mm:
1.4.2000 ja sen jälkeen käyttöönotettavaan, EY-tyyppihyväksyttyä mallia
olevaan M1-luokan autoon (henkilöauto) asennettavan vetolaitteen tulee
olla EY- tai E-hyväksytty. Muissa autoissa ja kaikissa perävaunuissa riittää
edelleen, että vetolaite vastaa direktiivin tai E-säännön vaatimuksia.
Mikäli siis on tuoreehko henkilöauto (M1) ja ostaa kaupasta koukun pitää varmistua siitä, että koukusta löytyy hyväksyntä, jolloin asennusta ei tarvitse erikseen edes konttorilla näyttää.

Taitaa näiden kulkineiden kanssa olla helpointa vaan poiketa konttorilla kyselemässä.

Re: Koukku vai konna ?

Lähetetty: 12 Huhti 2011 20:55
Kirjoittaja mosku
Koukuthan poistui otteesta noin vuosi sitten. Itsellänikin meni peukku suuhun kun kävin rekisteröimässä maasturin omiin nimiin niin hävisi "paperista" kaikki erilliset erikois ehdot.
Vastaus trafista oli että, kyllä ne vanhat tiedot järjestelmässä näkyy.

Toki koukun tyyppikilpi kertoo kanssa aika paljon asioita yleensä.

Re: Koukku vai konna ?

Lähetetty: 21 Heinä 2012 14:12
Kirjoittaja Victorjussi
Perävaunuasiaa on puitu täällä, mutta minulla vielä tietonälkää.

Milloin vaaditaan abs-jarrut perävaunussa, kun ne ovat vetoautossa? Tietty BE luokassa alle 750 kg jarruton ja alle 3500 kg (työntöjarrullinen) saa olla absiton.

Mutta entäs kuorma-ja linja-autossa. Eikös kuorma-autot joudu vetämään joskus ns. vanhempia kärryjä, vai??
Oottelen asiantuntevia mielpitteetä :)

Re: Koukku vai konna ?

Lähetetty: 06 Syys 2012 10:37
Kirjoittaja mikko
Victorjussi kirjoitti:Perävaunuasiaa on puitu täällä, mutta minulla vielä tietonälkää.

Milloin vaaditaan abs-jarrut perävaunussa, kun ne ovat vetoautossa? Tietty BE luokassa alle 750 kg jarruton ja alle 3500 kg (työntöjarrullinen) saa olla absiton.

Mutta entäs kuorma-ja linja-autossa. Eikös kuorma-autot joudu vetämään joskus ns. vanhempia kärryjä, vai??
Oottelen asiantuntevia mielpitteetä :)
Vähän kesti vastata.. ABS-jarrut vaaditaan, kun yhdistelmän pituus on yli 22,00 metriä. Linjuria toi ei toki oikeastaan muutenkaan koske, koska linja-auton ja perävaunun yhdistelmä ei saa ylittää 18,75 metriä.

Re: Koukku vai konna ?

Lähetetty: 10 Syys 2012 17:38
Kirjoittaja Victorjussi
Kiitti vastauksesta, vaikka se vastasi vain osaan.
Tarkennuskysymys kuuluukin näin. Vetoauto kuorma-autoksi rekisteröity abs jarruin.
Saako vetää absitonta (isoa) kärryä, jos jää alle 22 m?

Re: Koukku vai konna ?

Lähetetty: 10 Syys 2012 20:45
Kirjoittaja mikko
Saat, saat.. yli 22m yhdistelmässä pitää olla lukkiutumattomat jarrut. Jos ei ylitä, ni ei tartte olla.