Sivu 1/1
saakohan Man Clouliner linja-autoksi?
Lähetetty: 02 Tammi 2012 21:08
Kirjoittaja only4pro
Niin, kaverilla kyseinen vehje, ihmetteli että saakohan linja-autoksi?
kyseessä tällainen, tosin vuoden 1986 malli:
http://www.nettikaravaani.com/clouliner/8150/1338047
Re: saakohan Man Clouliner linja-autoksi?
Lähetetty: 02 Tammi 2012 23:39
Kirjoittaja Lahti32
10 istumapaikkaa sisään ja rekisteröintipäivän mukaiset linja-auton varusteet paikalleen niin eikös se ala olemaan siinä. Tietty saattaa tulla painojen uudelleenlaskentaa ja ns. pienoislinja-auton määritelmien tarkistelua, mm. kolariturvallisuusasioissa. Kattoluukku, ajopiirturi, hätävasarat, ea-laukku, raivausvälineet, sammutin, käsivalaisin ja hinausvaijeri, loppu on kiinni katsastusmiehestä. Onhan noita ducatoja ja transportereita tehty linja-autoiksi yhtä lailla, mikä estäisi. Palopykäläkin tuli vasta 1990 joten sekään ei liene estä.
Re: saakohan Man Clouliner linja-autoksi?
Lähetetty: 03 Tammi 2012 00:29
Kirjoittaja jykä
Noinpäin muutoskatsastaminen on takuulla vaikeampaa kun toiseen suuntaan. Vuoden 1986 vaatimukset ei ole tarkalleen tiedossa mutta poikkeuslupa tuolle täytyy joka tapauksessa hakea (olikohan se 500 EUR) koska korista ilmeisestikin puuttuu kuljettajan ja vasemman sivuseinän suojapelti ja korin kaatumislujuutta ei ole osoitettu määräysten mukaisella tavalla. Hinauskoukut täytyy löytyä edestä ja takaa, merkinantolaitteet kuljettajalle puuttuu ja niin edelleen. Piirturi ei taida olla pakollinen (alle 17 henkeä, ei ammattimaista ajoa).
Re: saakohan Man Clouliner linja-autoksi?
Lähetetty: 03 Tammi 2012 02:03
Kirjoittaja kulkuri
tämä

matala kattoisia transportereita tehty linja-autoiksi ...ihme juttu kun ei sisäkorkeus riitä ...vaan on niitä paljon !
Re: saakohan Man Clouliner linja-autoksi?
Lähetetty: 03 Tammi 2012 02:07
Kirjoittaja Lahti32
kyllä pitää piirturi löytyä mutta ei tarvitse käyttää. Menisin katsastuskonttorille keskustelemaan muutoksesta.
Linja-autoissa ei tietääkseni ole sisäkorkeusvaatimusta lainkaan, se on matkailuautojen verovapauden ehtona alle 6000kg matkailuautoissa
Re: saakohan Man Clouliner linja-autoksi?
Lähetetty: 03 Tammi 2012 19:08
Kirjoittaja Wonderi
Merkinantolaitteita kuljettajalle eli stoppinappeja ei kai vaadita kun ei niitä tilausajobusseissakaan ole kaikissa. Mutta kuljettajan paikan taakse vaaditaan penkin korkuinen seinä ja ovella alimman portaan ja maan välinen etäisyys on hyvin tarkasti rajattu. Jopa esiin kääntyvästä rappusesta on määrätty että se saa olla esillä vain oven ollessa auki (koskeeko noin vanhaa niin siitä ei ole varmuutta).
Re: saakohan Man Clouliner linja-autoksi?
Lähetetty: 03 Tammi 2012 19:58
Kirjoittaja jykä
Wonderi kirjoitti:Merkinantolaitteita kuljettajalle eli stoppinappeja ei kai vaadita kun ei niitä tilausajobusseissakaan ole kaikissa. Mutta kuljettajan paikan taakse vaaditaan penkin korkuinen seinä ja ovella alimman portaan ja maan välinen etäisyys on hyvin tarkasti rajattu. Jopa esiin kääntyvästä rappusesta on määrätty että se saa olla esillä vain oven ollessa auki (koskeeko noin vanhaa niin siitä ei ole varmuutta).
Ei merkinantolaitetta tarvitse olla, mutta se on hyvä/pakko? olla mukana siinä poikkeuslupahakemuksessa. Kuskin takana oleva seinä on pakollinen vain 100 km/h busseissa. Alimman portaan korkeus on korkeintaan 35 cm maasta.
Piirturin osalta lainsäädännössä on tapahtunut jotakin kummallista - 10-17 hengen autoon jota ei käytetä ammattimaiseen liikenteeseen sitä ei vielä 2 vuotta sitten rekisteröintikatsastuksessa vaadittu ja viimeisin muutos tuohon sen sallivaan 7§ (kohta 1f) on tuolla:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20071221
mutta "ajantasa"-versiosta tuo 7§ (samoin kun 3§-14§) puuttuu kokonaan:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
Onkohan kirjuri tehnyt virheen, tai ei ole vielä ehtinyt päivittää uusinta versiota.
Re: saakohan Man Clouliner linja-autoksi?
Lähetetty: 03 Tammi 2012 23:39
Kirjoittaja Wonderi
Tuossa
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20071221 kohdassahan puhutaan vain piirturin käytöstä, ei mitään siitä missä ajoneuvoissa piirturi tulee olla. "Tilanteita" joissa piirturi pitää olla muttei tarvitse käyttää on monta.
Re: saakohan Man Clouliner linja-autoksi?
Lähetetty: 14 Huhti 2012 20:04
Kirjoittaja mosku
Wonderi kirjoitti:Tuossa
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20071221 kohdassahan puhutaan vain piirturin käytöstä, ei mitään siitä missä ajoneuvoissa piirturi tulee olla. "Tilanteita" joissa piirturi pitää olla muttei tarvitse käyttää on monta.
Konttorilla leimasedän kanssa juttelin viimevuonna ja se totesi että, jokaisessa yli 7500kg painavassa ois aina käytettävä kiekkoa. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa.
Re: saakohan Man Clouliner linja-autoksi?
Lähetetty: 15 Huhti 2012 10:15
Kirjoittaja KajNyy1
mosku kirjoitti:Wonderi kirjoitti:Tuossa
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20071221 kohdassahan puhutaan vain piirturin käytöstä, ei mitään siitä missä ajoneuvoissa piirturi tulee olla. "Tilanteita" joissa piirturi pitää olla muttei tarvitse käyttää on monta.
Konttorilla leimasedän kanssa juttelin viimevuonna ja se totesi että, jokaisessa yli 7500kg painavassa ois aina käytettävä kiekkoa. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa.
Tätä yli 7500kg auton piirturinkäyttöpakkoa säätävän EU direktiivin on suomi asettanut voimaan n. 2008 alusta alkaen. Mutta tätä direktiivin valvonta harraste puolella ei ole saanut kannatusta missään EU-maassa, olin viikolla Saksassa auton katsastusratsiassa eikä he olleet piirturista kiinnostuneet.
Periaatteessa et tänään voi saada uutta M1 autoa rekisteriin ilman että siinä on tarkastettu piirturi. koskee siis uudempaa autoa kuin EU-direktiivin voimaantulopäiväys.
Tämä Saksalaisten poliisien tekemä katsastus oli ulkoinen keskittyen renkaisiin, vanteisiin, peileihin ja tuulilasiin. Olin juuri pari viikkoa aikaisemmin raapinut 5mm paksut ruostepaakit vanteista pois ja maalannut ne metallivärillä ja ne kelpasivat. Yhdessä renkaassa löysivät 8mm syvän palkeen kyljestä ja ilmoittivat että matkaa ei saa jatkaa ennen kuin rengas on vaihdettu. Vaihtoehto oli laittaa siinä paikassa vararengas tai ajaa polisisaattueessa rengasliikkeeseen ostamaan alle uusi rengas, vaitsimme tämän 500€ maksaneen vaihtoehdon.
Re: saakohan Man Clouliner linja-autoksi?
Lähetetty: 15 Huhti 2012 12:52
Kirjoittaja AtAi
KajNyy1 kirjoitti:tai ajaa polisisaattueessa rengasliikkeeseen ostamaan alle uusi rengas, vaitsimme tämän 500€ maksaneen vaihtoehdon.
Kait tästä on ees viteota koko rahalla...
