Sivu 1/1

jarrusovitus/jarruhidastuvuusmittaus

Lähetetty: 17 Loka 2012 10:03
Kirjoittaja Kulkuriksi
Katsastuksesta / jarruista kokemuksia

Kävin katsastamassa ja jäi kiinni äärivaloista, paineilmasäiliön kiinnike irti ja jarrusovitus tekemättä(esitettävä).
Näilläkin sivuilla joku kirjoitteli ettei "linja-autossa" = M1/Henkilöautossa (matkailuauto) vaadittaisi paineilma jarrusovituksen tekemistä vuosikatsastuksessa. Miten muilla kokemuksia?
Normaali jarrudynamometrimittaus tietysti vaaditaan.

Yritin etsiä asetuksia jarrusovituksista M1/Henkilöautoon. En vielä löytänyt suoraa vastausta. Jos jollakin tarkempaa asetustietoa, niin kerroppa.

Tehdäänkö jossakin päin katsastusasemilla myös jarrusovitus?

Re: jarrusovitus/jarruhidastuvuusmittaus

Lähetetty: 17 Loka 2012 10:12
Kirjoittaja KajNyy1
A1 katsastusasema tekee jos olen oikein ymmrtänyt, eli kiinnittävät anturat etujarrujen kelloihin ja yhden takakelloon. ainaskin se on ollut mukana laskussa.

Re: jarrusovitus/jarruhidastuvuusmittaus

Lähetetty: 17 Loka 2012 10:14
Kirjoittaja KajNyy1
KajNyy1 kirjoitti:A1 katsastusasema tekee jos olen oikein ymmärtänyt, eli kiinnittävät anturat etujarrujen kelloihin ja yhden takakelloon. ainaskin se on ollut mukana laskussa.

Re: jarrusovitus/jarruhidastuvuusmittaus

Lähetetty: 17 Loka 2012 10:26
Kirjoittaja Reddewil
Joo kyllä se kuulema kuuluu tehdä, uudemmille paineilmajarrullisille kuin -73. Paineanturit jarrulinjoissa jarruttelevat rullilla "tavalliseen tapaan". Sitten saat hienoja (lue kalliita) numeroita paperille.
Mikäs vika sivuvalossa? oli, vai niissä etu/takakulmissa olevissa valoissa?

Re: jarrusovitus/jarruhidastuvuusmittaus

Lähetetty: 17 Loka 2012 18:17
Kirjoittaja Victorjussi
Kysyin samaa asiaa katsastusmieheltä, kun kävin pari viikkoa sitten leimalla.
Trafi on kuulemma ohjeistanut selvennykseksi, kun on ollut eri käytäntöjä eri asemilla.
Ainut poikkeus pitäisi olla tuo ikä, jolloin riittää pelkkä rullilla käyttö.

Lisäys vielä, että linja-autolla on hieman kovemmat vaatimukset hidastuvuuksissa, kuin kuorma- ja henkilöautossa.

Re: jarrusovitus/jarruhidastuvuusmittaus

Lähetetty: 20 Loka 2012 10:16
Kirjoittaja Rosvolinna
Rekkakorjaamoista voi tuon lapun rahaa vastaan hakea laittavat samalla säädöt kuntoon. Tunnin työstä taisin viimeksi maksaa ja savulappu tuli myös mukaan.

Asiakaspalvelu oli hieman hiotumpaa kuin konttorilla - voin suositella

Re: jarrusovitus/jarruhidastuvuusmittaus

Lähetetty: 20 Loka 2012 19:27
Kirjoittaja Kulkuriksi
Alkaa asiat selvenemään, laitan tietoja tähän toisillekkin.

Laajasta jarrutarkastuksesta on Trafi antanut seuraavan ohjeen:

" Laaja tarkastus, sisältäen perustarkastuksen, tehdään seuraaville ajoneuvoille, jotka on varustettu lukkiutumattomin jarruin (ABS, EBS) ja/tai kuormituksen mukaan säätyvin jarruventtiilein (ALB):
· N2- ja N3-luokan kuorma- ja erikoisautoille, jotka on varustettu O3- tai O4-luokan perävaunujen vetoon
· O3- ja O4-luokan perävaunuille"
http://www.trafi.fi/filebank/a/13360519 ... ruohje.pdf

Vertaillen sovituksen hintoja:
Volvolla antoi tarjouksen sovituksesta(kaikki kuuluu) 179€
Scanialla antoi kokonaishinnaksi: 215€
Näihin kuuluu mittaukset +säädöt.
Volvo pisti tällä kertaa paremmaksi.

Reddewil kysyi sivuvaloista. Siis äärivalot kaikki oli pimeinä(ylhäällä kulmissa valot 4kpl.)
Kuiteski syy oli se, että katsastusmies ei löytänyt nappularivistöstä oikeaa namikkaa josta äärivalot syttyi. Voi ehkä olla että pitäisi Suomessa palaa parkkien katkaisijasta, ken tietää? Mulla ne on kuitenkin erillisen katkaisijan takana(alkuperäiskatkaisija/kytkentä).

Re: jarrusovitus/jarruhidastuvuusmittaus

Lähetetty: 21 Loka 2012 11:36
Kirjoittaja Bussiton
Mulla ainakin palaaa kaikki ääri-ja sivuvalot kun laittaa parkit pääle.

Re: jarrusovitus/jarruhidastuvuusmittaus

Lähetetty: 27 Loka 2012 16:23
Kirjoittaja Puu Tiainen
Jarrusovitus kannattaa aina käydä tekemässä korjaamolla.
Siellä on paremmin aikaa hieroa säädöt kuntoon, jos jää tipalle tehoissa tms.