Minullekkin ajankohtainen asia ja löysin toisesta osiosta tällaisen maininnan:
"tärkeätä muistaa että M1 poikkeuslupa on voimassa ain Suomessa , kun kuorma-auton lupa on voimassa koko EU- ja ETA-alueella."
Pitäneekö paikkansa ja tarkoittaako että ylipitkäksi kuorma-autoksi poikkeusluvalla rekisteröidyllä saisi ajaa pohjoismaissa?
C-kortillinen matkailuauto.
Re: C-kortillinen matkailuauto.
Mä olen ollut siinä käsityksessä että nuo yli 12m poikkeusluvat ovat kaikki vain suomessa voimassa... Vai olikohan se yli 12m+2,6m leveä..
Jokatapauksessa, jos se poikkeuslupa ei ole voimassa kuin vuoteen 2020, niin en mä enää viitsisi paljoa miettiä sitä miten poikkeusluvat toimii, vaan lähteä siitä että laite ei tarvitse mitään erityislupia.
Jokatapauksessa, jos se poikkeuslupa ei ole voimassa kuin vuoteen 2020, niin en mä enää viitsisi paljoa miettiä sitä miten poikkeusluvat toimii, vaan lähteä siitä että laite ei tarvitse mitään erityislupia.
- wanderfreund
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 124
- Liittynyt: 20 Marras 2009 19:22
- Truck: Ajokki Victor K113
- Location: Lojo
Re: C-kortillinen matkailuauto.
Mikä tämä erikoiskuljetussääntö on?
Salliiko se yli 2,6m leveyden ja yli 12m pituuden ?
Salliiko se yli 2,6m leveyden ja yli 12m pituuden ?
Re: C-kortillinen matkailuauto.
Erikoiskuljetussääntöjen ensimmäinen lähtökohta on, että erikoiskuljetus on sallittua vain jos kuljetettavana olevaa tavaraa ei ole mahdollista kuljettaa normaaleihin mittoihin sopivalla ajoneuvolla. Ylileveäksi tai ylipitkäksi katsastetulla ajoneuvolla ei saa kuljettaa pienempiä tavaroita ollenkaan, erikseen poikkeuksena on mainittu että erikoiskuljetustyöhön liittyviä saattoautoja saa kuljettaa paluumatkalla.
Uudistuva erikoiskuljetuslaki ei enää vaadi lupaa joka kuljetukselle erikseen jos mitat on yli normaalin mutta tietyissä rajoissa. Eli voisi kulkurikäytössä onnistua kuorma-auton lavalle sidottu (ei asennettu!) autoa leveämpi ja pidempi parakki. En minä kyllä ainakaan huvikseni haluaisi ylileveällä ajaa jatkuvasti, onhan se hankalaa.
Uudistuva erikoiskuljetuslaki ei enää vaadi lupaa joka kuljetukselle erikseen jos mitat on yli normaalin mutta tietyissä rajoissa. Eli voisi kulkurikäytössä onnistua kuorma-auton lavalle sidottu (ei asennettu!) autoa leveämpi ja pidempi parakki. En minä kyllä ainakaan huvikseni haluaisi ylileveällä ajaa jatkuvasti, onhan se hankalaa.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: C-kortillinen matkailuauto.
Joo ei sillä erikoiskuljetussäännöllä ole kulkureiden kanssa mitään tekemistä vaikka pelit hieman erikoisia ovatkin. Se huhu kannattaa kuopata sen nojalla ei ajeta yli suurella autolla. Paitsi jos se ylisuuri auto on erikoiskuljetuksen kyydissä vaikka lavetilla.