Motorhomen rakennus

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Racecommo
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Huhti 2016 20:34
Location: Hyvinkää

Motorhomen rakennus

Viesti Kirjoittaja Racecommo »

Hei, itselle nämä katsastussäädökset on vähän hämärän peitossa. Mielessä on ollut rakentaa kilpa-autolle varikkobussi, mutta muutamia kysymyksiä on joihin ei itsellä ole vastausta.

Miten nämä säädökset menee nyt ja tulevaisuudessa yli 12m pitkien kanssa?

Millaiseksi tuollainen rakennelma kannattaa katsastaa, kuorma-auto,retkeilyauto vai mikä? Ja mitä käytännössä vaatii korilta?

Jos linja-auton rakentaa niin ettei jätä taakse tilaa autolle vaan tekee sinne työtilan jossa työkalut, varaosat ym. Onko mitään estettä laittaa vetokoukkua perään ja vetää auto trailerilla?
Mopar
Kokenut kuljettaja
Viestit: 97
Liittynyt: 29 Loka 2007 12:53
Truck: Volvo B10m
Location: Harjavalta
Paikkakunta: Brushpower

Re: Motorhomen rakennus

Viesti Kirjoittaja Mopar »

yli12m Poikkeusluvat voimassa 2020 asti. Tulevaisuus näyttää mitä tuon jälkeen tapahtuu.
Jos on kuorma-auto vaaditaan väliseinältä lausunto lujuudesta. Ite suosin matkailuautoa, verot on vaan hirveet.
18,75 on max mitta kärrynkanssa, korttiksi vaati E:n
Racecommo
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Huhti 2016 20:34
Location: Hyvinkää

Re: Motorhomen rakennus

Viesti Kirjoittaja Racecommo »

Onko kuorma-autossa muuten minkälaiset säädökset koskien ohjaamo/nukkumatilaa? Lujuuslaskelma seinästä tuskin on ongelma.

Paljonko vero on matkailuautoksi rekattuna noin suurinpiirtein vuodessa?

Karkeasti ottaen tuota tarvittaisiin neljänä viikonloppuna vuodessa, eli silloin varmaan kannattaisi ottaa liikennekäytöstä pois silloin kun ei tarvitse.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Motorhomen rakennus

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

vero 2 akselissa autossa noin 1100-1200e riippuen kokonaispainosta. m1 matkailuautoksi rekisteröitäessä. ja saa liikennepoistoon ja vero katkeaa.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Motorhomen rakennus

Viesti Kirjoittaja Jule »

Racecommo kirjoitti: Karkeasti ottaen tuota tarvittaisiin neljänä viikonloppuna vuodessa, eli silloin varmaan kannattaisi ottaa liikennekäytöstä pois silloin kun ei tarvitse.
Tuolla käytöllä matkailuauto tulee edullisemmaksi, säästää katsastusmaksuissa kun ei tarvitse rajoitinta ja piirturia katsastaa.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Motorhomen rakennus

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

M1 matkailuauton poikkeusluvat lakkaavat vuonna 2020 eli pyöreästi kahden ja puolen vuoden päästä. Vain linja-autona voi pitää yli 12m ilman ongelmaa ja rahtitilan voi siihen kanssa tehdä ilman ongelmaa.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
calev1
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Syys 2017 15:23
Location: ylämaa

Re: Motorhomen rakennus

Viesti Kirjoittaja calev1 »

KajNyy1 kirjoitti:M1 matkailuauton poikkeusluvat lakkaavat vuonna 2020 eli pyöreästi kahden ja puolen vuoden päästä. Vain linja-autona voi pitää yli 12m ilman ongelmaa ja rahtitilan voi siihen kanssa tehdä ilman ongelmaa.
Juuri kun kuvittelin ymmärtäväni mitä tämä tuleva muutos tarkoittaa, niin sitten luin tämän. Eli eikö tämä 2020 tuleva muutos koske linja-autoiksi (mm ammattiliikenne) rekisteröityjä lainkaan?
Avatar
wanderfreund
Kokenut kuljettaja
Viestit: 124
Liittynyt: 20 Marras 2009 19:22
Truck: Ajokki Victor K113
Location: Lojo

Re: Motorhomen rakennus

Viesti Kirjoittaja wanderfreund »

Linja-auton pituus max 13,5m 2aks. ja 15m jos enemmän kuin 2akselia pysyy 2020 jälkeen voimassa .
Ainoastaan 260cm leveät kiellettyjä paitsi museoautona.
Reilut 3v enää siirtymäaikaa
calev1
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Syys 2017 15:23
Location: ylämaa

Re: Motorhomen rakennus

Viesti Kirjoittaja calev1 »

wanderfreund kirjoitti:Linja-auton pituus max 13,5m 2aks. ja 15m jos enemmän kuin 2akselia pysyy 2020 jälkeen voimassa .
Ainoastaan 260cm leveät kiellettyjä paitsi museoautona.
Reilut 3v enää siirtymäaikaa
Asia on harvinaisen selvä!

Kiitoksia!
Speed
Kokenut kuljettaja
Viestit: 107
Liittynyt: 14 Marras 2011 17:43
Location: Raasepori

Re: Motorhomen rakennus

Viesti Kirjoittaja Speed »

En ymmärrä niin paljon matematiikasta, mutta Veholla 50 € rajoittajan lapusta kerran vuodessa, ei ole mielestäni kovin paljon verrattuna M1 auton maksuihin. Ja kuorma-autohin saa rakentaa melkein mitä vaan, kun siinä on joku kuormatila missä on 6 kuorman kiinnityspisettä.
Joidenkin kateellisten mielestä se on sitten veronkiertoa. https://karavaanari.org/index.php/topic ... ftkualjpq2
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Motorhomen rakennus

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jossain ketjussa kirjoitin viime vuonna noita € lukuja, kun selvittelin.
Vielä kun tarkistaa liikennevakuutkuksen hinnan alkaa selvitä ettei suuria vuosi maksueroja ole
se mikä jää pois trafimaksuista, joutuu maksamasn vakuutusyhtiölle kalliimman vskuutusmaksun
johdosta, käytännössä kumpi tuntuu järkevältä rek henkilöautoksi tai kuorma autoksi

Henkilöautona : ei rajoitinta, ( max 80 km/ h yli 3,5 ton autot), eikä vuositark ,ei piirturitarkastuksia 2v, ehkä kats maksukin oli hiukan halvempi)
Kuorma autona rajoitus 89-90km/ h
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Motorhomen rakennus

Viesti Kirjoittaja Jule »

Riippuu myös käytöstä kumpi on edullisempi. Jos tekee jatkuvasti ympäri vuoden ex-tempore reissuja kuorma-auto on edullinen, mutta jos auto on yleensä pois liikkeesta ei se automaattisesti olekaan halvempi.

Lisäksi se rajoitin on vittumainen, vaikkei ylinopeuksia säännöllisesti laskisikaan.
Vastaa Viestiin