Kuorma-auton penkeistä ja nopeudenrajoittimesta kysymyksiä

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Kuorma-auton penkeistä ja nopeudenrajoittimesta kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Juu

Määräyksiä ja lakeja on tullut selattua, mutta tyhmä ku oon niin en saa tolkkua....

Kotipihaan saattaa ajautua Chevy Starcraft vm. 2001. Tuo kuorma-auto on rekisteröity viidelle. Takapenkkinä on pateettinen vanerilaatikko ja vyöt ovat kiinni auton rungossa. Voiko tuon penkin heivata viidakkoon ja laittaa tilalle vaikka bussinpenkkejä tai vaikka kustomoidun kulmasohvan.

Äkkiseltään en löytänyt mitään kieltävää lakia. Ainoastaan penkin kiinnityspisteistä ja vöistä oli jotain säädöksiä.

...vai kannattaako suosiolla etsiä auto, jossa on pehmytjakkarat "by default"?
Viimeksi muokannut Rosvolinna, 18 Syys 2017 16:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kuorma-auton penkeistä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Voit heivata. Säädökset ja lujuuslaskennat koskee vöitten kiinnitystä. VTT:n vetotestissä ollaan kiinnostuneita vöitten kiinnityksen kestävyydestä, penkkinä saa olla "mikävain" vaneriloota.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Kuorma-auton penkeistä ja nopeudenrajoittimesta kysymyks

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kysymys nopeudenrajoittimesta 2001 vuosimallin kevytkuorkissa.

Eli onko tuon ikäisissä rajoitinta?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Kuorma-auton penkeistä ja nopeudenrajoittimesta kysymyks

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

https://www.trafi.fi/filebank/a/1414581 ... kastus.pdf

Joutuu tarkastelemaan tapauskohtaisesti. Lokakuu 2001 ?


Toinen asia ajopiirturi joskus selvittelin, oikein asiantuntija tuntija , hän myös yllättyi
asian suhteen, ensimmäinen vastaus oli että on pakollinen,auto voi olla ilman
piirturiakin mutta rajoittaa käyttöä. ( vuosi 2012 kun selvittelin uuden sprintterin
ostoa on mahdollista ostaa piirturiton, jäi hankkimatta " muistaakseni " lompakko
häiriö havattiin onneksi.)
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Kuorma-auton penkeistä ja nopeudenrajoittimesta kysymyks

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

OK - pitää käydä katsomassa tuo ehdokas ja tutkia papereita. Söpöltä näyttää kuvissa, mutta niinhän me kaikki 16-vuotiaina :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Kuorma-auton penkeistä ja nopeudenrajoittimesta kysymyks

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kävin tutkimassa tuota Chevy-kuorkkia. Ei siinä mitään rajoitinta ole. Kulkee sen minkä kuski lusikalla kysyy. Tuo 6.5 dieselpata on minulle ihan uusi tuttavuus, kai tuon sielunmaiseman oppii vaikka kantapään kautta.

Karun asiallinen työkone - kivasti rispaantuneet verhoilut. Pellit nätissä kunnossa ja alusta iskussa. Eihän se uusi ole, mutta mahtuuhan tuohon pihalle. Plussana tuossa on kunnon vetokoukku ja asiallinen vetokyky.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kuorma-auton penkeistä ja nopeudenrajoittimesta kysymyks

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ja olihan tiedossa todellinen polttoaineen kulutus. Meillä oli vuoden tuollainen, hyvä vehje, ei tarvinnut remonttiakaan (16€ siirtopumppu meni) mutta kova oli syömään; 16-19 l/100 ihan aina ja kerran Sodankylään mennessä 70kmh köröttelyllä meni vain 14 litraa /100
Vaihdettiin pois kun katottiin rekisteriotteesta kokonaispaino, olikin 3900kg eikä 3500kg joten vaimolla ei kortti riittänyt, otteessa täyden veron henkilöauto. Muutin kylläkin matkailuautoksi.

Autokauppias tarjosi siitä silloin 6000€. Sain yksityiselle myydessäni 18000€. Liikkeet pyysivät 26000€! Kaikista hulluinta oli että sama auto oli myynnissä rinta-joupin autoliikkeessä 8 vuoden päästä hintaan 26900€ ja satatuhatta enemmän ajettuna.

Pari kuukautta sitten ajeli vielä Oulussa vastaan :)
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Kuorma-auton penkeistä ja nopeudenrajoittimesta kysymyks

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tiedossa on - syöväthän nuo, mutta hyvää ne tarkoittavat :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Kuorma-auton penkeistä ja nopeudenrajoittimesta kysymyks

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kauppahinta asettui molempien hintahaitariin, joten nyt on leimattu Chevy pihassa.

Pitää varmaan avata tuosta oma miniprojekti ja heittää sinne muutama keskusteluavaus.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Kuorma-auton penkeistä ja nopeudenrajoittimesta kysymyks

Viesti Kirjoittaja leemu »

Rosvolinna kirjoitti:Kävin tutkimassa tuota Chevy-kuorkkia. Ei siinä mitään rajoitinta ole. Kulkee sen minkä kuski lusikalla kysyy. Tuo 6.5 dieselpata on minulle ihan uusi tuttavuus, kai tuon sielunmaiseman oppii vaikka kantapään kautta.

Karun asiallinen työkone - kivasti rispaantuneet verhoilut. Pellit nätissä kunnossa ja alusta iskussa. Eihän se uusi ole, mutta mahtuuhan tuohon pihalle. Plussana tuossa on kunnon vetokoukku ja asiallinen vetokyky.
Runko vissin korjattu jo, jos kerran on ehjä. Nämä on kovia mätänemään rungon takapäästä.
Moottori on vissiin aika läheistä sukua vanhalle 6.2D:lle. Pumpun ohjainlaitteita menee lämmön takia, lie valtaosassa siirretty jo viileämpään paikkaan. Aiheuttaa kummallisia sammumisia kesken ajon.
Yksi sukuun tullut chevy-mies jutteli, jota jakopää on syytä uusia max.300tkm. välein. On tullut siihen tulemaan, että näitä vaivaavat runkolaakeripukin repeämiset johtuvat kuluneen jakopään myötä pieleen menevän ajoituksen aiheuttamista värinöistä.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kuorma-auton penkeistä ja nopeudenrajoittimesta kysymyks

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mun käsittääkseni sillä 6,2l ja 6,5l koneella ei ole mitään yhteistä. Tosin eipä tuo olisi eka kerta kun olen väärässä, mutta noin ainakin yksi vaniukko joskus selvitti mulle noita koneita.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Kuorma-auton penkeistä ja nopeudenrajoittimesta kysymyks

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jule kirjoitti:Mun käsittääkseni sillä 6,2l ja 6,5l koneella ei ole mitään yhteistä. Tosin eipä tuo olisi eka kerta kun olen väärässä, mutta noin ainakin yksi vaniukko joskus selvitti mulle noita koneita.
En mäkään valalle mene, että paljonko niissä samaa on. Mutta samasta paikasta ne porsii ainakin :lol:
On nimittäin mainitsemallani kaverilla omakohtaista kokemusta vanhan 6.2:sen kanssa ja kaverinsa uuskoppaiseen vaniin tyrkkäsivät vaihtomoottorin kun rikkoi vähän muutakin samalla kun laakeripukki antautui.
6.2 ei siis hajonnut vaan vaurio löytyi purkaessa moottoria remontinteossa. Ainoa ulospäin havaittava oire oli hiukan pudonnut öljynpaine, olisi siis voinut pelata pitkäänkin :shock:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Kuorma-auton penkeistä ja nopeudenrajoittimesta kysymyks

Viesti Kirjoittaja Jule »

Se ero niissä ainakin on.. se 6,2l yleensä toimii, 6,5l yleensä hajoaa.. :D

Tuolta wikipediasta asiaa tutkittuani ne kyllä vaikuttavat melko läheisiltä moottoreilta. 6,5l kehitysverso tuosta 6,2l koneesta.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Kuorma-auton penkeistä ja nopeudenrajoittimesta kysymyks

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

..kaikki mitä tuohon pihaan omilla renkailla kärrätään hajoaa... olen varautunut :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin