2.60 leveän kulkurin tulevaisuus?

Keskustelua ajoneuvojen katsastusmääräyksistä, -vaatimuksista ja lakipykälistä
kylähullu87
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 13 Loka 2018 11:56
Location: e-pohjanmaa

2.60 leveän kulkurin tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja kylähullu87 »

Hei!
Piti rekisteröityä foorumille josko joku osaisi vastata tähän hulluuteen. Eli valmis kulkuri joka on 12 metriä pitkä (muutama sentti alle) mutta 2.60 leveä.
On katsastettu kuorma-autoksi ja ns rungon yläpuolinen puoli on asuintilaa ja alaosan ruuma on tavaratilaa. Ei ole koskaan ollut linja-auto ja linja-autoksi ei leveyden puolesta saakaan. Mutta tavaratila on linja-auton kaltainen. Tuohon ei kovin helposti onnistu väliseinää ja oikeaa tavaratilaa tekemään perään kun ovi on vain edessä. Eli onkohan katsastus miehellä valtuuksia/intressejä puuttua tuohon rekisteröintiin näin jälkikäteen vuosikatsastuksessa? Kun auto on kuitenkin täysiverinen matkailuauto jokaisen silmään ja istumapaikkojakin on alle 8kpl sisältäen kuskin. Kauppa olis viittä vaille hierottu ja rahaa vaatisi joukkoon kymmeniä tuhansia joten ei huvittaisi sellaista summaa laittaa mikäli vaarana on se että vuosikatsastuksen jälkeen käsissä on kasa romurautaa.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 2.60 leveän kulkurin tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Tilaa koekatsastus ja aja katsastusasemalle. Silloin auto käydään läpi ja katsastaja antaa asiasta lausunnon myös auton kunnosta. Vaikka päätös olisi hylkäävä se ei tuo autolle ajokieltoa.
Toinen reitti on Trafi mutta saattaa olla nihkeän hidas antamaan lausuntoa.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
kylähullu87
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 13 Loka 2018 11:56
Location: e-pohjanmaa

Re: 2.60 leveän kulkurin tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja kylähullu87 »

Voi olla vähän nihkeää että myyjä suostuu moiseen. Siis selkeäähän on että tuo on täysiverinen matkailuauto mutta kiinnostaako se tienpäällä ketään tai leimalla onko kokemusta? Tuon leveyden takia tuota ei voi rekisteröidä kun kuorma-autoksi ja koppa on sellainen että kaventaminen ei oikein ole kyllä vaihtoehto jos järjissään on. Autonkuljetus auto ja heittää pojan mikroauton tuonne kellariin?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: 2.60 leveän kulkurin tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Eihän 12m / 2,6m kuorma-autoon ole mitään muutosta tulossa, muuten kuin että todennäköisesti maksimi pituus tulee kasvamaan 13m. Ongelmia tuottanevat yli 13m pitkät 2,6m leveät autot.

Matkailuautoksi sitä ei pystyne muutoskatsastamaan, kuten ei ole ollut tähänkään asti mahdollista, mutta kuorma-auto pykälä ei muutu mihinkään, eikä tuollainen 12m kuorkki ole edes mitään poikkeuslupaa vaatinut, joka voisi ollamenossa vanhaksi.

Ne väenvängällä autonkuljetus autoksi tms väkertämiset liittyy niihin poikkeuslupiin jolla perustellaan se ylipituus.
kylähullu87
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 13 Loka 2018 11:56
Location: e-pohjanmaa

Re: 2.60 leveän kulkurin tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja kylähullu87 »

Ok eli senpuolesta uskaltais ostaa... Katsotaan josko se tämän kuukauden aikana kotiutuisi. ..
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: 2.60 leveän kulkurin tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Täältä vielä wirallinen warmistus:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1 ... 1257#L4P25
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: 2.60 leveän kulkurin tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Jos ei myyjä suostu auton näyttämiseen katsastuskonttorilla varmuuden vuoksi, jotain epämääräistä on ilmassa ja on syytä juosta pois paikalta.
kylähullu87
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 13 Loka 2018 11:56
Location: e-pohjanmaa

Re: 2.60 leveän kulkurin tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja kylähullu87 »

Wonderi kirjoitti: 13 Loka 2018 20:28 Jos ei myyjä suostu auton näyttämiseen katsastuskonttorilla varmuuden vuoksi, jotain epämääräistä on ilmassa ja on syytä juosta pois paikalta.
En ole kehdannut edes kysyä mutta tekniset viat kyllä huomaan itse katsastusta paremmin. En viitsi sen isommin paljastaa mistä ollaan kauppaa tekemässä kun laite ei varsinaisesti kai ole missään myynnissä. Kylähullut kulkurit tarra siellä perässä näytti olevan ja kyllä niin tip top kunnossa kaikinpuolin. Ja minusta se ei vielä kesää tee jos yksi katsastus mies sen läpi päästää kuorma-autona siten että tuulilasin ja takaseinän välillä ei ole väliseinää lainkaan. Vaan kuormatila on kaikki rungon alla. Kaveriltakin asiasta tiedustelin ja oli samaa mieltä että se rungon alapuolinen ruuma riittää kuormatilaksi ja kotikenttä etu kai kun hän on katsastusmies ja tulee tuon kulkineenkin leimaamaan mikäli siitä kaupat toteutuu. Tosin yksi nuijan kopautus trafilla voi saada aikaan sen että väliseinä on tehtävä ja ovi/ovet/luukku takatilaan. Tosin jos väliseinässä saa ovi olla niin sellainen periaatteessa löytyy kun perässä on makuuhuone min on oma ovi. Olkoot se sänky sitten kuormaa vetää sen liinoilla kiinni lattiaan sidontakoukkuihin
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 2.60 leveän kulkurin tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

PS!jos vaatii väliseinän niin sano että siellä takana kuljetetaan eläimiä esim. koiria häkeissä niin heti vaativat ovea siihen väliseinään.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
kylähullu87
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 13 Loka 2018 11:56
Location: e-pohjanmaa

Re: 2.60 leveän kulkurin tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja kylähullu87 »

KajNyy1 kirjoitti: 14 Loka 2018 11:34 PS!jos vaatii väliseinän niin sano että siellä takana kuljetetaan eläimiä esim. koiria häkeissä niin heti vaativat ovea siihen väliseinään.
Tuo ei edes ole vale kun kaksi koiraa reissaa myös. Seuraavat pariviikkoa taitaa näyttää tuleeko tuo hankittua. Toisaalta polttelisi hommata vain tyhjä aihio mutta kun tietää paljonko siinä on työtä ja rahanmenoa ennenkuin se on valmis niin... ja alusta on yleensä silti aina vähintäin miljoonan veivattu. Tässä se olisi alle 200tkm ajettu. Vaikeita valintoja kun rahaa pitäisi laittaa noin 40ke tuohonkin ja en tiedä onko sille myyntihetkellä kovinmontaa potentiaalista ostajaa edes puolella tuosta rahasta. Kai hullut on yleensä niin hulluja että tekee kaiken itse ja omanlaisensa eikä valmiista kulkurista yleensä saa edes materiaalien kuluja pois. Cummins 8.3 litrainen kone lienee sisäänajettu noilla kilometreillä ja renkaat ympäri auton on uudet. Löytyy ilpit ja agret sun muut.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: 2.60 leveän kulkurin tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Siis onko se ihan tehdastekoinen asuntoauto, vai mikä kikotin se on kun on cumminsin koneella? Vaiko peräti kabus?
kylähullu87
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 13 Loka 2018 11:56
Location: e-pohjanmaa

Re: 2.60 leveän kulkurin tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja kylähullu87 »

Jule kirjoitti: 14 Loka 2018 16:29 Siis onko se ihan tehdastekoinen asuntoauto, vai mikä kikotin se on kun on cumminsin koneella? Vaiko peräti kabus?
Juu tehdastekoinen fleetwood. Cumminsin koneella ja allisonin automaatti laatikko. Vähän itse muokattuna
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: 2.60 leveän kulkurin tulevaisuus?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ei tuohon auton teknisiin ominaisuuksiin ole mitään syytä puuttua katsastuksessa.

Ainoa poikkeustapaus jossa jokin autotyyppi on jälkikäteen kielletty ovat nämä pitkät 2,6m leveät linja-autot, ja niidenkin kohdalla taitaa olla oikeasti kyseessä ake:lta haettu poikkeuslupa jokaisen yksilön kohdalla.

Kavennettavaksi määrätyt yli 22m pitkät kuorma-autoyhdistelmäthän oli alunalkaenkin ilmoitettu se viimeinen päivä jolloin niillä saa ajaa, ja alkuperäinen idea oli että voidaa muuttaa puoliperävaunu täysperävaunuksi dollylla, jotta saatiin uusien säännösten mukaisia ajoneuvoja liikenteeseen. Jotkut sitten rakensivat ihan uusiakin perävaunuja noilla säännöillä.

2,6/12m ylittävät kulkurithan on pääasiassa olleet määräaikaisella poikkeusluvalla, ja se nyt lienee selvää että jos lupa on määräaikainen, niin se päivämäärä tarkoittaa että sen jälkeen sillä ei ajella, ellei jotenkin onnistu määräaikaa jatkamaan.
Vastaa Viestiin