Verovapaa matkailuauto
Verovapaa matkailuauto
Morjens vaan foorumilaisille.
Oliskohan täällä tyhjentävää tietoa?
Ajatuksenani on uittaa Puolikorkea ja pitkä Sprinter/ Transit tai Ducao saksanmaalta ja rakentaa siitä verovapaa matkailuauto.
Pari kysymystä askarruttaa noissa säännöksissä ja katsurilta aika epämääräinen vastaus:
- Omamassa(yli 2500kg), punnitaanko muutoskatsastuksessa, vai onko aihion massa?
- Hätäpoistumistiet, vaaditaanko asunto-osaan tosiaan molemmille puolille ikkunat, vai riittääkö kattoluukku ja ikkuna toisella puolella? (tarkoitus olisi pitää auto pakun näköisenä ulkoa päin, sekä ikkuna vasemmalla rajoittaa sisustusta.)
kiitokset etukäteen.
Oliskohan täällä tyhjentävää tietoa?
Ajatuksenani on uittaa Puolikorkea ja pitkä Sprinter/ Transit tai Ducao saksanmaalta ja rakentaa siitä verovapaa matkailuauto.
Pari kysymystä askarruttaa noissa säännöksissä ja katsurilta aika epämääräinen vastaus:
- Omamassa(yli 2500kg), punnitaanko muutoskatsastuksessa, vai onko aihion massa?
- Hätäpoistumistiet, vaaditaanko asunto-osaan tosiaan molemmille puolille ikkunat, vai riittääkö kattoluukku ja ikkuna toisella puolella? (tarkoitus olisi pitää auto pakun näköisenä ulkoa päin, sekä ikkuna vasemmalla rajoittaa sisustusta.)
kiitokset etukäteen.
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Verovapaa matkailuauto
Kai ne puntaroivat, punnittiin munkin auto vaikka oli pelkkä muutos linjurista matkailuautoksi
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 667
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Verovapaa matkailuauto
Paino on varustellun ajoneuvon paino
omassa=ajoneuvo ilman kuormaa.
Kiinteät rakenteet on ajoneuvoa, kalusteet, vesisäiliöt, akut, jääkaappi jne.
kuormaa on periaatteessa se, minkä paikallaan pysyminen pitää varmistaa (irtotavara, astiat, matkatavarat, ihmiset ym).
Punnitus tulosta on helppo säätää kun pistää säiliöihin enemmän tavaraa jos auto meinaa jäädä kevyeksi, lisää akkuja, sammutin, vähän astioita/ruokaa kaappiin jne. Ja jos meinaa tulla liian painava niin kantaa ulos kaiken mikä irtoaa, akut, nesteet, patjat, hyllylevyt ym. Ainakin useilla romunostajilla ja jätekeskuksilla on ajoneuvovaaka missä voi ehkä käydä ilmaiseksi harjoittelemassa, tai ainakin jos vie romua...
Yks asuntoauto katsastettiin aikanaan 1+6 ->1+8 niin piti vähän keventää... 160kg matkustajat + reilu 100 kg minkä auto oli "lihonut" vuosien aikana tartti saaha pois.
omassa=ajoneuvo ilman kuormaa.
Kiinteät rakenteet on ajoneuvoa, kalusteet, vesisäiliöt, akut, jääkaappi jne.
kuormaa on periaatteessa se, minkä paikallaan pysyminen pitää varmistaa (irtotavara, astiat, matkatavarat, ihmiset ym).
Punnitus tulosta on helppo säätää kun pistää säiliöihin enemmän tavaraa jos auto meinaa jäädä kevyeksi, lisää akkuja, sammutin, vähän astioita/ruokaa kaappiin jne. Ja jos meinaa tulla liian painava niin kantaa ulos kaiken mikä irtoaa, akut, nesteet, patjat, hyllylevyt ym. Ainakin useilla romunostajilla ja jätekeskuksilla on ajoneuvovaaka missä voi ehkä käydä ilmaiseksi harjoittelemassa, tai ainakin jos vie romua...
Yks asuntoauto katsastettiin aikanaan 1+6 ->1+8 niin piti vähän keventää... 160kg matkustajat + reilu 100 kg minkä auto oli "lihonut" vuosien aikana tartti saaha pois.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki

- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 922
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Verovapaa matkailuauto
Japsituonti henkilöautojen kanssa aikoinaan pelannut, niissä oli aiemmin kanssa massaongelmia kun japanin kantavuus laskettu 55kg mukaan ja suomalainen möhömaha painaa 75kg. Eli ei meinannut täyttä paikkalukua saada millään kun kantavuus ei riitä.
Semmoinen peruskikka että omamassa lasketaan polttoainetankki 90% täynnä. Eli tankki aivan kuivaksi ja mittariin joku patentti että näyttää täyttä, niin auto "kevenee" tankillisen verran.
Toinen että kuskin paino lasketaan omamassaan mukaan, eli mahdollisimman ruipelo kuski saattaa keventää hiukan kun kuski lasketaan tuon 75kg mukaan.
Semmoinen peruskikka että omamassa lasketaan polttoainetankki 90% täynnä. Eli tankki aivan kuivaksi ja mittariin joku patentti että näyttää täyttä, niin auto "kevenee" tankillisen verran.

Toinen että kuskin paino lasketaan omamassaan mukaan, eli mahdollisimman ruipelo kuski saattaa keventää hiukan kun kuski lasketaan tuon 75kg mukaan.
Re: Verovapaa matkailuauto
Juu, kiitos näin se varmaan on, mitens toi hätäpoistumis "ikkunat"?
Re: Verovapaa matkailuauto
Onhan siinä pakussa jo lähtöjäänkin ovet kaikkiin ilmansuuntiin, miksi ne ei riittäisi?
Re: Verovapaa matkailuauto
Joo ne riittää tai ainakin riitti vuonna 2020
Re: Verovapaa matkailuauto
Tee se ensin ihan minimi muutoksilla katsastukseen.
Katsastuksen jälkeen sitten rakennat rauhassa ilman suurempia huolia mieleiseksi
Katsastuksen jälkeen sitten rakennat rauhassa ilman suurempia huolia mieleiseksi

- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Verovapaa matkailuauto
Kaikesta päätellen tässä katsastushommassa ei ole maanlaajuisesti mitään erityistä logiikkaa. Trafin ohjeita sovelletaan miten missäkin. Tärkeintä on se, että käyttää katsuria, jonka kanssa on etukäteen yhtä mieltä muutoksista ja katsastuksista, jottei tule sitten leimatessa erimielisyyttä asiosta.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700