Sivu 1/1

Kevyt kuorma-auto ja ajopiirturi jne.

Lähetetty: 08 Helmi 2024 22:20
Kirjoittaja tuplakupla
Etsin ja luin aiheesta, täältä ja muualta, mutta en onnistunut löytämään yksiselitteistä vastausta siihen saako piirturin ottaa kokonaan autosta pois?
Yksityiskäytössä olevassa kun sitä ei tarvita, kyse siis reilut 3500kg painavasta pakumallisesta kevytkuorma-autosta, lähinnä vuosimalleista 2002-2006 kyse.

Laitoin otsikkoon tuon jne. jos tulee mieleen muitakin kysymyksiä.

Re: Kevyt kuorma-auto ja ajopiirturi jne.

Lähetetty: 09 Helmi 2024 11:03
Kirjoittaja villev51
Tietääkseni, korjatkaa jos olen väärässä. Piirturin voi poistaa, ongelmaksi muodostuu monissa autoissa nopeusmittarin toimimattomuus. Jos se on paikoillaan, pitää tarkastuttaa/toimia. Olen kuullut että sen voisi jättää paikoilleen mutta peittää jollain peitelevyllä. Melkein kannattaa kysyä konttorilta mielipide ensin...

Re: Kevyt kuorma-auto ja ajopiirturi jne.

Lähetetty: 11 Helmi 2024 15:59
Kirjoittaja tuplakupla
No niinpä tietysti... unohdin moisen jutun. Kunhan sitä ei tarvitse mitenkään tarkastuttaa kun auto yksityiskäytössä. Rajoittimesta kun pitää todistus olla kuitenkin.

Miten vaikeaa mahtaa olla katsastaa valmiiksi kevyt ka lisäpaikkaiseksi? Siis sellainen jossa ei ole jatko-ohjaamoa valmiiksi, niin siirtäisi väliseinän reilusti taaksepäin etupenkkien takaa ja hankkisi vaikka kolme penkkiä taakse. Pitää kerrata määräyksiä, sillä ehdottomasti pitäisi olla naama menosuuntaan, toisinpäin ei varmaan meillä suostuta istumaan...

Re: Kevyt kuorma-auto ja ajopiirturi jne.

Lähetetty: 11 Helmi 2024 21:22
Kirjoittaja setrailija
No niinpä tietysti... unohdin moisen jutun. Ajoneuvo johonka on aikoinaan asennettu ajopiirturi. Sitä ei tarvitse käyttää yksityisajoissa. Sen toiminta pitää kuitenkin tarkistaa kahdenvuodenvälein. Jos olen ymmärtänyt ajoneuvo asetuksen väärin niin oikaiskaa tietoni.

Re: Kevyt kuorma-auto ja ajopiirturi jne.

Lähetetty: 11 Helmi 2024 21:51
Kirjoittaja leemu
setrailija kirjoitti: 11 Helmi 2024 21:22 No niinpä tietysti... unohdin moisen jutun. Ajoneuvo johonka on aikoinaan asennettu ajopiirturi. Sitä ei tarvitse käyttää yksityisajoissa. Sen toiminta pitää kuitenkin tarkistaa kahdenvuodenvälein. Jos olen ymmärtänyt ajoneuvo asetuksen väärin niin oikaiskaa tietoni.
Kyllä. Ainakin a-katsastuksella on linjaus, että piirturista pitää kahden vuoden välein esittää tarkastuskuponki vaikka sitä ei käyttää tarvitsekaan.

Mutta kyllä kai sen piirturin saa poistaa?
Omassa transitissa ei ainakaan missään tiedoissa itselle näy mitään merkintää piirturista. Poisto vaatii muutaman klikkauksen testerin kanssa, että matkamittarin lukema alkaa näkymään mittaristossa ja sitten voi alkaa pelaamaan jalkapalloa vdo:lla :lol:

Re: Kevyt kuorma-auto ja ajopiirturi jne.

Lähetetty: 12 Helmi 2024 04:38
Kirjoittaja kallek505
Multa ei edellisellä leimalla bussista kyselty mitään. Hain rajoittimen ja piirturin paperit kyllä paikalliselta pajalta. Tänä vuonna menen leimalle ilman ja otan hylyn jos ei kelpaa ilman papereita. Rajoitin todistus on voimassa kaks vuotta ja piirturipaperi vuoden. Toisaalta vähän kyseenalaistan tätä laintulkintaa. Vois ihan hyvin tulla otteeseen merkintä tälle kalustolle et ei tarvi olla piirturin tarkistettu. Kun jossain tarvii olla ja jollain konttorilla ei puhuta mitää

Re: Kevyt kuorma-auto ja ajopiirturi jne.

Lähetetty: 12 Helmi 2024 08:41
Kirjoittaja Risto113
Kuorma-autoista en tiedä, meneekö samalla tavalla yksityiskäytössä, mutta;
Henkilö/matkailuautoksi leimatussa bussissa ei tarvitse olla kuin jarru- ja päästölappu leimalla jos haluaa ne ennakkoon hoitaa, piirturi ja rajoitin saa olla (ja saa poistaakin) muttei tarvitse mitään toimia.

Usean katsastuksen ajan ja usealla konttorilla.

Re: Kevyt kuorma-auto ja ajopiirturi jne.

Lähetetty: 12 Helmi 2024 08:45
Kirjoittaja setrailija
Kyllä tuo rajoittimen tarkastustodistus on voimassa 3 kuukautta ja piirturin tarkastustodistus 2 vuotta.

Re: Kevyt kuorma-auto ja ajopiirturi jne.

Lähetetty: 13 Helmi 2024 11:45
Kirjoittaja villev51
Lisäpenkkien asennus riippuu paljon auton vm. Ennen 1997 muistaakseni vaadita mitään muuta kuin väliseinästä todistus ja että penkit on kiinni. Sen jälkeen vaaditaan hyväksynnät kiinnityspisteistä/penkeistä. Turvavöistä puhumattakaan. Selkä menosuuntaan tai sivuttain ei taida olla muuta vaatimusta kuin että penkki on kiinni. Mutta jälleen kerran, kannattaa kysyä siltä konttorilta minne on menossa, mitä ovat mieltä. Säännöt ovat kaikilla samat, niitä vain tulkitaan kuka mitenkin .

Re: Kevyt kuorma-auto ja ajopiirturi jne.

Lähetetty: 04 Elo 2024 11:08
Kirjoittaja johann78
Risto113 kirjoitti: 12 Helmi 2024 08:41 Henkilö/matkailuautoksi leimatussa bussissa ei tarvitse olla kuin jarru- ja päästölappu leimalla...
Hieman aiheen ohi, mutta nyt pitäisi saada tällaiseen asiaan vastaus: eli olen tehnyt tarjouksen minibussista joka on rekisteröity kevyeksi kuorma-autoksi. Mitä hyötyä saavutan jos päätänkin rekisteröidä sen (pienten muutostöiden jälkeen) matkailuautoksi?

Olen nyt itse siinä käsityksessä että matkailuautona vs. tällaisenaan = eli kevyenä kuorma-autona:

Kevyt kuorma-auto:
-pitää olla piirturi ja pitää laput hommata sitä aina silloin tällöin
-kuskilla pitää olla C1- ajokortti'
-vuosittainen ajoneuvovero (dieselvero ja perusvero) sama kuin matkailuautona
-ei erillisiä vaatimuksia esim. ruoanlaittomahdollisuutta jne. koska tämähän on kuorma-auto :)

Henkilöauto:
-saisin ajaa B-kortilla
-ei tarvitse olla piirtureita yms.
-vuosittainen ajoneuvovero (dieselvero ja perusvero) sama kuin kevyellä kuorma-autolla
-pitää olla taittuvaa penkkiä josta saa sänkyä, ruoanlaittomahdollisuus, sängyt yms.

Eli tuossa oikeastaan erot? Olenko oikeassa? Tässä siis pohdin sitä, että onko mitään järkeä alkaa vääntämään tuosta speksien mukaista matkailuautoa heti ensimmäisen talven aikana vai tekisinkö ns. hiljalleen kahden talven yli tuosta sitten ehkä täysiverisen matkailuauton joka täyttää myös Trafin matkailuauton kriteerit.

Tarkennetaan vielä sen verran, että meidän perheen matkailutarkoituksiin riittää se että on useampi penkki (minibussi hyvä aihio siis), matkailu on mukavaa (minibussissa ilmastoinnit, isot ikkunat jne jo valmiina). Kun taas toisaalta keittomahdollisuuksia ei kaivata eikä myöskään suihkua tai wc:tä (reissut ovat lyhyitä, yleensä kaupungista toiseen ja matkojen varrella on aina kylpylöitä, järviä, huoltoasemia jne...). Tämän takia tuollainen puolivillainen minibussi (minibussi jossa sänkyjä ja oleskelutila) olisi paljon parempi kuin täysiverinen matkailuauto suihkuineen, vessoineen, kaasuineen jne.

Re: Kevyt kuorma-auto ja ajopiirturi jne.

Lähetetty: 04 Elo 2024 12:09
Kirjoittaja Jule
johann78 kirjoitti: 04 Elo 2024 11:08
Risto113 kirjoitti: 12 Helmi 2024 08:41 Henkilö/matkailuautoksi leimatussa bussissa ei tarvitse olla kuin jarru- ja päästölappu leimalla...
Hieman aiheen ohi, mutta nyt pitäisi saada tällaiseen asiaan vastaus: eli olen tehnyt tarjouksen minibussista joka on rekisteröity kevyeksi kuorma-autoksi. Mitä hyötyä saavutan jos päätänkin rekisteröidä sen (pienten muutostöiden jälkeen) matkailuautoksi?

Olen nyt itse siinä käsityksessä että matkailuautona vs. tällaisenaan = eli kevyenä kuorma-autona:

Kevyt kuorma-auto:
-pitää olla piirturi ja pitää laput hommata sitä aina silloin tällöin
-kuskilla pitää olla C1- ajokortti'
-vuosittainen ajoneuvovero (dieselvero ja perusvero) sama kuin matkailuautona
-ei erillisiä vaatimuksia esim. ruoanlaittomahdollisuutta jne. koska tämähän on kuorma-auto :)

Henkilöauto:
-saisin ajaa B-kortilla
-ei tarvitse olla piirtureita yms.
-vuosittainen ajoneuvovero (dieselvero ja perusvero) sama kuin kevyellä kuorma-autolla
-pitää olla taittuvaa penkkiä josta saa sänkyä, ruoanlaittomahdollisuus, sängyt yms.

Eli tuossa oikeastaan erot? Olenko oikeassa? Tässä siis pohdin sitä, että onko mitään järkeä alkaa vääntämään tuosta speksien mukaista matkailuautoa heti ensimmäisen talven aikana vai tekisinkö ns. hiljalleen kahden talven yli tuosta sitten ehkä täysiverisen matkailuauton joka täyttää myös Trafin matkailuauton kriteerit.

Tarkennetaan vielä sen verran, että meidän perheen matkailutarkoituksiin riittää se että on useampi penkki (minibussi hyvä aihio siis), matkailu on mukavaa (minibussissa ilmastoinnit, isot ikkunat jne jo valmiina). Kun taas toisaalta keittomahdollisuuksia ei kaivata eikä myöskään suihkua tai wc:tä (reissut ovat lyhyitä, yleensä kaupungista toiseen ja matkojen varrella on aina kylpylöitä, järviä, huoltoasemia jne...). Tämän takia tuollainen puolivillainen minibussi (minibussi jossa sänkyjä ja oleskelutila) olisi paljon parempi kuin täysiverinen matkailuauto suihkuineen, vessoineen, kaasuineen jne.
Jos kyseessä on nyt 3500kg auto, niin kuorma-autona ajoneuvovero on jotain 75e vuodessa ja asuntoautona n.750e vuodessa (olettaen ettei co2 perusteista veroa löydy). Vakuutusmaksuista en tiedä minkä eduksi ne menee.

Jos kikotin on yli 3500kg sitä ei ajeta B kortilla, vaikka olisikin rekisteröity henkilöautoksi, ajokorttiluokat ei seuraa välttämättä ajoneuvoluokkia.