Sivu 1/1
Takaisin bussiksi?
Lähetetty: 31 Joulu 2024 17:12
Kirjoittaja Karsa
Nyt kun valtiovalta nosti hiukan tuota veroa nuihin matkailuautoihin, ni alkoi kiehtoa ajatus "paluumuutosta".
Hankalinta lienee ne paloluokitukset.
Mutta eikös normi rakennustarvikkeillakin täydy olla jonkinlaiset luokitukset, vaan onkohan bussissa jotenkin "kovemmat".
Jos tosta äkkiä ajattelis, ni Tyssikässä on seinät laminaattia, lattiat vinyyliä ja katto kuusipaneelia( talouslaatu).
Jos vaikka laminaatille ja vinyylille löytyisikin hyväksytyt luokitukset, ni täytyisköhän kattopaneelit peittää pellillä?
Tällaisia ajatelmia nousee pintaan näin vuoden viimeisenä päivänä

Re: Takaisin bussiksi?
Lähetetty: 31 Joulu 2024 18:36
Kirjoittaja tiku83
Ite muutos katsastin toukokuussa m1/henkilöauton takas linja-autoksi, muuta vaatimuksia ei ollut kun linja-auto varusteet ea-laukku, renkaan vaihto välineet,joku purkurauta ym ja sitten penkkejä riittävä määrä.
Re: Takaisin bussiksi?
Lähetetty: 01 Tammi 2025 09:08
Kirjoittaja leemu
En nyt mene vannomaan, mutta muistelisin lukeneeni, että nämä materiaalien paloluokitusvaatimukset eivät koskisi max 16 paikkaisia autoja

Re: Takaisin bussiksi?
Lähetetty: 01 Tammi 2025 13:39
Kirjoittaja Karsa
tiku83 kirjoitti: ↑31 Joulu 2024 18:36
Ite muutos katsastin toukokuussa m1/henkilöauton takas linja-autoksi, muuta vaatimuksia ei ollut kun linja-auto varusteet ea-laukku, renkaan vaihto välineet,joku purkurauta ym ja sitten penkkejä riittävä määrä.
Olis kyl helppo

Joskus takavuosina piti olla vararengas, vaihtovehkeet, hinausvaijeri ja raivausvälineet. Purkurauta kyllä menis raivuuvehkeestä.
Eniveis, aion keväällä kokeilla, onneks ei menny kaupaksi ylimääräiset penkit

Re: Takaisin bussiksi?
Lähetetty: 01 Tammi 2025 15:16
Kirjoittaja Jule
Karsa kirjoitti: ↑01 Tammi 2025 13:39
tiku83 kirjoitti: ↑31 Joulu 2024 18:36
Ite muutos katsastin toukokuussa m1/henkilöauton takas linja-autoksi, muuta vaatimuksia ei ollut kun linja-auto varusteet ea-laukku, renkaan vaihto välineet,joku purkurauta ym ja sitten penkkejä riittävä määrä.
Olis kyl helppo

Joskus takavuosina piti olla vararengas, vaihtovehkeet, hinausvaijeri ja raivausvälineet. Purkurauta kyllä menis raivuuvehkeestä.
Eniveis, aion keväällä kokeilla, onneks ei menny kaupaksi ylimääräiset penkit
onhan nuo nyt kaikki sellaista tavaraa joka on ihan hyvä olla matkassa, vaikkei niitä kukaan vaatisikaan.
Re: Takaisin bussiksi?
Lähetetty: 02 Tammi 2025 10:18
Kirjoittaja wanderfreund
tiku83 kirjoitti: ↑31 Joulu 2024 18:36
Ite muutos katsastin toukokuussa m1/henkilöauton takas linja-autoksi, muuta vaatimuksia ei ollut kun linja-auto varusteet ea-laukku, renkaan vaihto välineet,joku purkurauta ym ja sitten penkkejä riittävä määrä.
Näin se aina ennen sujui,auton alkuperäiset linja-auto hyväksynnät näkyi tiedoissa. Toivottavasti jatkuu näin.
Re: Takaisin bussiksi?
Lähetetty: 09 Tammi 2025 10:01
Kirjoittaja villev51
Korotus on rajattu 7500 kg Max. Painoon.
Re: Takaisin bussiksi?
Lähetetty: 09 Tammi 2025 15:55
Kirjoittaja kallek505
Meinaatkos toi painoraja nyt sit sitä että vero nousee sen maksimimäärän eli noin 1500 e vuodessa vai onko vanhat bussit kokonaan tän systeemin ulkopuolella. Nytten on kaikki maksut noin 3 euroa päivässä, joten nousis noin kaksinkertaiseksi. Ei se tietty tuo vielä konkurssiin vie mutta hanuristahan tää on kun kaikki muukin kallistuu koko ajan mut palkat pysyy paikallaan
Re: Takaisin bussiksi?
Lähetetty: 09 Tammi 2025 16:12
Kirjoittaja Jule
Joo, siis käyttövoimavero maksetaan tuon 7500kg mukaan ajoneuvoilla joiden kokonaispaino on yli 7500kg, mutta tosiaan sen henkilöautotaksan mukaan.