Lahti32 kirjoitti:Kalapakkien yhteispaino n. 240kg ja siimojen yhteispituus n. 5,3 kilometriä

. Suurimman vaapun pituus on yli 60cm ja pisin vapa 6,4m joten vehkeet vesien mukaan

Uskomme vankasti saaliin painon ylittävän pakkien painon vielä reissun tässä vaiheessa.
Reissu tehty ja vähän toivuttukin reissusta
Keskiviikon lähtö venyi ja vanui, Oulusta päästiin liikkeelle tankkauksen ja ruokakaupan kautta vasta illalla kahdeksan jälkeen. Menomatkalla ajettiin ensin Kalixiin, Morrijärven kautta E10 tielle ja sitä tietä sitten riittikin. Jossain Gällivaren risteyksessä vaihdettiin toisen kerran kuskia ja huomattiin parkkialueella puntari

Joten bussi pakiteltiin puntarille täydessä kuormassa. Tankit melkein täynnä 14 ukkoa varusteineen mukana bussin paino todettiin 14580 kiloiseksi. Joukkue totesi tyytyväisenä että vielä saa laittaa kyytiin 1400 kg saalista ja matkakin siitä jatkui hyvinnukkuneen kuskin voimin Torneåjärvelle saakka. kiirunassa neljä hirveä hyppi tielle. Pactajockalla käytiin perinteinen uintireissu joessa ja porukan ainut uimari sadatteli autoon noustessaan että taisipa nämä reissut muuttua naisten reissuksi, 13 miestä jänisti uimareissun tällä kertaa

Siitä etiäpäin Norjan puolelle ajoin itse, hiukan jännittäen että miten se automaatti antaa vapaata alamäessä ja että meneekö jarruttelu hankalaksi kun moottorijarru puuttuu, mutta eipäse puuttunutkaan, kolmosella laskettiin mäet jolloin turbiinin lukko lukitti vaihteen kuten manuaalissakin ja jarruttelu olikin ihan helppoa. Kesken mäen kaksi ukkoa hoksasi että pyssäytäppä tähän, me jatketaan pyörällä. Ajeltiin sitten perässä kun pari miestä laski tautisen jyrkkää alamäkeä maastopyörillä E6 tien risteykseen asti. Eipä silti vauhti heilläkään noussut yli 55kmh vaikka kuinka kyyristelivät. Jätettiin sitten pyöräilijät sinne vastamäkeä polkemaan ja ajettiin parin kilsan päähän tunnelinsuulle tauolle, osa painui kalalle heti ja enin osa äijistä nukkui.
Matkaa jatkettiin, kalaa ei saatu tuosta. Tjeldesundin silta on hieno, siitä yli ja liikenneympyrästä E10 vasempaan. Niillä tienoilla tuli pari pidempää vastamäkeä jolla automaatin mäennousukyky testattiin, ja koska mitään ongelmia ei ollut, jatkettiin kohti Lofootteja ja Offersöy Feriesenteriä. Sinne meni parikymmentä kilsaa pitkä "pyörätie" jossa oli tietöitä ja tosi hidasta ajaa. Eiköhän siellä ajanu vielä paikallinen "kaivurijukka" isolla telakaivurilla tietä pitkin hiljalleen, eikä näyttäny olevan mihinkään kiirettä, pitkään venttailtiin sen perässä ennenkuin ohi päästiin. Menomatka kesti kaikkiaan 19 tuntia, olipa siinä ajamista ihan kylliksi
Perillä meitä odotti kuuden hengen mökki ja kaksi venettä, toinen niistä aivan huippuvene. Siispä kaikki melko livakkaasti häipyin merelle testailemaan paikkoja. Mitään kummallista ei saatu, viiden kilon sei ja samankokoinen turska. Illalla saunottiin huolella ja osa porukasta konsertoi pihalla, mukana oli jotain soittopelejä ja muutama musiikkialan opettajakin joten konserttien laatukin säilyi hyvällä tasolla. Perjantai oli aivan armottoman laiska päivä. Nukuttiin koko päivä vahingossa neljään asti enkä minäkään käyny merellä kertaakaan, mitä tuonne vartavasten lähtee kastumaan ja palelemaan

Sääennustukset meni aivan pieleen, piti olla +4-6 astetta lämmintä (siis kylmä) ja sataa vettä

ja piti olla kova tuuli 11m/s mutta silti meidän leirissä paistoi aurinko, lämpöä +18 ja tuulta vaan 3m/s joten mikäpäs siinä köllötellessä, vesi turkoosin väristä niinkun jossain etelän paratiisisaarilla.
Joku kävi vuorikiipeileen perinteisesti ja mölkkyäkin heitettiin, ja saunaa lämmitettiin niin että puut loppu kesken. Paikan isäntä olikin sitten kova palvelemaan, hommas meille jostain puita lisää ja tankkas veneet aina kun tultiin rantaan. Bensa maksoi about 2 euroa litra mutta oli sitten vene lähtövalmiina ilma eri huolehtimista

Offersöy Feriesenter oli muuten poikkeuksellisen siisti paikka, ei yhtään mereen heitettyä romua eikä muutakaan törkyä missään. Kummia nuo norjalaiset, heillä on hienot maisemat siellä niin yleensä paikat on roskattu niin että häiriöksi asti.
Lauantaina alkoi saalista nousta mutta lajien kirjo jäi aika laihaksi, perinteistä turskaa, seitä, molvaa, keilaa ja puna-ahventa. punakampela oli jo veneen puolella niin vielä otti kaiteesta vauhtia ja livisti mereen. Ruotsalaisporukka sai merikrotin mutta kukaan ei saanut kissakalaa eikä ruijanpallasta vaikka vesistö on kyllä viimesen päälle pallasvesistöä mutta ei niin ei vaan tullut. Isoa turskaa saatiin ensin 100kg ja sitten illalla viimesen tunnin aikana toinen sata. Nippa nappa koko saaliin paino ylitti pakkien painon

eli tavoite täyttyi. Meni jopa kymppikilon enari rikki

ja homma piti lopettaa alkuunsa kun alkoi olla saavit täynnä 7-10 kilosta turskaa, yksi mies koko ajan nostokoukulla veti ylös. Muutama iso kala päätyi vielä veneen pohjallekin kun ei enää saaveihin ja paljuihin mahtunut. Eipä ennen tuota tahtia olla kalaa saatu.
Sunnuntai aamuna kerättiin vehkeet niin joutuin kasaan että velipoika alkoi protestoimaan että ollaanko tässä jollain kasarmilla mikä tajuton hoppu teillä on. Meillähän ei ole mitään muita sääntöjä reissussa kuin ainoastaan bussin lähtöajat, niistä ei luisteta, muuten venyy viimeisten miesten paluu kotiin asti aamuyöhön. Pelkäsin E10 tien alkupäässä olevaa 30km nousua, keittääkö kone ja kiehuuko laatikko sillä oli se pitkä ja sitkeä mäki. KUitenkin Volvo jaksoi vääntää kolmosella mäen ylös, ja silloinhan se ei lämmitä laatikkoa, aivan jyrkimmissä pätkissä vaihtoi kakkoselle ja laatikon lämpö npousi 100 asteeseen mikä on ihan normaalia kaupunki kiihdyttelyssäkin.
Paluumatkalla nähtiin esimerkki vesiliirron lopputuloksesta, paikallinen skoda kiilautunut ojaan kyljelleen, tuskin kaveri hengissä selvis. Iissä nähtiin toinen esimerkki siitä että kannattas katsastaa passatti ajoissa, alapallo katkesi ja rengas muljahti liikenneympyrään mennessä alta. Täti siinä taivasteli että miten siinä nuin kävi

No siinä saikin suunnitella mistä kierretään tuo passatti joka tukki ympyrän sisääntulokaistan.
Kotona oltiin 14 tunnin ajon jälkeen. Ensi kerran tuntui että nyt passaa bussilla ajo vähäksi aikaa

Kuskin penkki on ihan peestä ei siinä jaksa istua montaa tuntia, tein sen kerran matkustajan penkistä ei tullut hyvä. Polttoainetta kului 427 litraa ja keskikulutus jäi 24 litraan joten automaatti nosti kulutusta 0,2 litraa eli ei vaikuta mihinkään ja taitaa mennä mittavirheeseen tuokin ero. Veneet poltti 100 litraa bensaa. Ainoa matkalla särkynyt asia oli kahvinkeittimen kannun pohja halkesi. Yks kuskeista ihmetteli että monesko reissu se on Norjaan, laskettiin että seitsemäs on ja ei mitään vikaa koskaan, eikä edes remminvaihtoon olla tien päällä jouduttu

, no yks sulake kerran paloi

Huippu reissu. Ensi vuonna taas, ehkä Lofooteille vähän pidemmälle vielä
Tänään kävin Paimelasta kyselemässä uutta penkkiä mutta ei ollu siellä yhtään jousijalkaa edes. Pitää laittaa vanha penkki takaisin ja verhoilla se nätiksi. On tämä taas melkoista reissaamista. Toissapäivänä Lofooteilla, eilen Rukalla ja tänään Mikkelissä, Lahdessa ja nyt Tampereella, huomenna kotia Lumijoelle. Bussiin tulee n. 10 000km vuodessa, henkilömallin Volvoon 60 000km ja "äidin taksiin" siihenkin 20 000km
