Sivu 1/2
Volkkarilla Eurooppaan
Lähetetty: 02 Maalis 2013 23:49
Kirjoittaja Janezki88
Tulipa hankittua laivaliput tallinnaan, siitä olis tarkoitus tehdä eurooppaan 10 päivän reissu. lähtö onkin jo vajaan kolmen viikon päästä.
Reissun kauimmaisena pisteenä on Itävallan Alpit, todennäköisesti Schladming jossa käydään laskettelemassa.
Reitti alustavasti: Helsinki - Tallinna - Riika - Kaunas - Gdansk - Berliini - Praha - Munchen - Schladming - Bratislava - Krakova - Varsova - Vilna - Tallinna - Helsinki.
Ajamista riittää, mutta mennään sillä asenteella että reissussa ollaan aina perillä
Todennäköisesti tuo reitti muuttuu vielä moneen kertaan, mutta alustava kunnianhimoinen suunnitelma olis tuossa.
Neljä jätkää kun ahtautuu tuohon autoon niin voi olla välillä hiukan ahdasta sekä henkisesti että fyysisesti. Alunperin ajatuksena oli suosia puskaparkkeja,
mutta varmaan kannattaa ainakin Baltian maissa yöpyä leirintäalueilla puskaparkin sijasta. Pysyy ehkä varkaat loitommalla.
Tästä reissusta tulee kokemus ja koettelemus, siitä voitte olla varmoja
Ps. Kävin katsastuksessa, oli aika ikävä inssi; Ei löytäny runkonumeroa, niin tuumi vaan että nostetaampa ylös ja katotaan että mitä muuta sanottavaa tästä löytyy. Kyllä varmasti harmitti ku auto olikin aikalailla kunnossa, pari pientä reikää vaan löyty

Auto on tällä hetkellä paikkauksessa Hämeenlinnassa kaverin hallilla. Samalla yritetään huoltaa ja tarkistella se täyteen tikkiin ennen reissua.
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Lähetetty: 03 Maalis 2013 10:56
Kirjoittaja KajNyy1
Hyvää matkaa mutkamäkeen. Via Baltikan varrelta löytyy myös rekkaparkkeja jotka saattavat olla jopa aidatut ja vartioidut ovat yleensä ihan tien vieressä huoltamo/ravintolan yhteydessä. Niissä on myöskin WC ja suihkut usein niin että kun syöt niin sisältyy hintaan. Panttina suihkun aikana usein on auton avaimet.
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Lähetetty: 04 Maalis 2013 12:14
Kirjoittaja Janezki88
Niinkuin arvelinkin, reitti elää koko ajan. Munchen pudotettiin pois ja tilalle otettiin Wien. Kilometrejä kertyy googlen mukaan noin 4700. Autoliiton suosittamat jutut, eli vakuutukset yms. löytyy, Fin-tarra ja ensiapulaukku pitää vielä ainakin hankkia, onkohan muita pakollisia tai hyödyllisiä hankintoja?
Miten tuon reittikartan pystyy liittämään tähän? Muistaakseni Kaj on ainakin sitä käyttänyt.
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Lähetetty: 04 Maalis 2013 12:30
Kirjoittaja KajNyy1
Varoituskolmio pitää olla.
Reittikartan liittäminen tehdään siten että
1. kopioit sen ensin tai jos se ei käy niin paina nappia [prt sc] printtaa näyttö
2. paint ohjelmaan (on windowsin "apuohjelmat" kansiossa piirustusohj.) sitten "paste"
3. lopuksi talletat sen valokuvana .jpg
kuvan osaat sitten tänne liittää
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Lähetetty: 04 Maalis 2013 13:18
Kirjoittaja Reddewil
Kuulostaa hyvältä, mutta ottakaa korvatulppia mukaan kun LT:n huuto tulee varmasti tutuksi =) Millä varustuksella tuo LT on, ihan matkailuauto?
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Lähetetty: 04 Maalis 2013 17:31
Kirjoittaja Janezki88
Tuo on kyllä oikeesti hyvä vinkki! Mutta jos on tulpat korvissa niin ei pysty oikeen juttelemaan edes huutamalla
Tuo on joskus 90-luvun puolivälissä Reimon tehtaalla korotettu ja sisustettu. Täysi matkailuautovarustus sieltä löytyy kaasulaitteita myöten. On tätä kyllä muokattu ja muokataankin vähän jälkeenpäin, mutta keittiö ja kaapistot on sieltä.
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Lähetetty: 04 Maalis 2013 19:48
Kirjoittaja Iski
Tarkista vararengas ja työkalut, akkukaapelit ym.
Turvallista matkaa.
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Lähetetty: 04 Maalis 2013 19:58
Kirjoittaja Rosvolinna
Melko vaivattomia pelejä nuo LT:t, kunhan muistaa nokkaremmin silloin tällöin vaihtaa. Minulla oli doppeli seitsemän vuotta - rivikutosen suloiseen ääneen kyllä tottuu. Muistelen autoa kaiholla...
Hauskaa ja antoisaa reissua teille

Re: Volkkarilla Eurooppaan
Lähetetty: 04 Maalis 2013 20:41
Kirjoittaja neppi
Hei juu toi turvaliivi on pakollinen varuste joissain noissa maissa, samoin ku sammutin.
N
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Lähetetty: 05 Maalis 2013 06:47
Kirjoittaja callex
Tervehdys vaan kaikille kulkureille "keltanokalta". Niin, ainakin Eestin puolella kaikissa autoissa tulee olla keltainen liivi jokaiselle, ensiapupakkaus, sammutin, min 2kg ja leimattu. Olen vuosia reissaillut siellä eri autoillani, nyt tuolla "Mursulla, 609". Eivät muuten ymmärrä tien päällä yhtään huumoria varustepuutteissa eivätkä prom illien suhteen. Rangaistusraja 0,2 ja jos viisari vähänkin värähtää, matka katkeaa kahdeksi tunniksi, saattavat jopa ottaa avaimet pois, sii9s tiukka laki.
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Lähetetty: 05 Maalis 2013 11:06
Kirjoittaja neppi
... juu ja rattijuopumusrangaistukset on vähän toista ku täällä. En tiedä onks ne muuttanut niitä mut takavuosina ku ite siellä asuin, ni puhuvat et eka käry kaks vuotta kortti pois, toisesta pari vuotta linnaa.
N
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Lähetetty: 05 Maalis 2013 14:43
Kirjoittaja Janezki88
callex kirjoitti: Eestin puolella kaikissa autoissa tulee olla keltainen liivi jokaiselle,
Ihanko tosi että jokaiselle pitää liivi olla?
Ei taida tuota konetta kovin hiljaiseksi saada, mutta kokeillaan ainakin jotain eristemattoa sinne konehuoneeseen laittaa
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Lähetetty: 05 Maalis 2013 17:09
Kirjoittaja callex
Kyllä se niin vain on; politsei minulle mainitsi kun pysäytti ja oli vain yhdet liivit, tosin vain yksi henkilökin. Toisaalta sanoi, ettei näitä nyt erityisesti tarkkailla, pistokokein vain. Puutteesta kuitenkin voi tulla sakot.
Rattijuopumuksesta Neppari hieman liioitteli. 0,2-0,5 tulee suoraan poliisiautosta sakot ja poliisi määrää paikallapysymisvelvollisuuden tapauksesta riippuen. Sakosta muuten ei tule rekisterimerkintää. Tämäkin tieto politseilta; käytin tilaisuutta hyväkseni kun oli suomenkielentaitoinen poliisi. Selvyyden vuoksi, jatkoin matkaani välittömästi ratsian jälkeen ja tapahtumapaikka oli lähellä Haapsalua Ristin kylän vaiheilla.
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Lähetetty: 05 Maalis 2013 19:03
Kirjoittaja neppi
No siitä onki koht kakstuhatta vuotta aikaa ku oon siinä maassa viimeks asunu...
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Lähetetty: 22 Maalis 2013 11:30
Kirjoittaja Janezki88
Illalla lähtee laiva Tallinnaan. Viimehetken järjestelyitä on tehty ja vielä tekemättä. Eilen eristettiin keulaa, äänet pieneni todella paljon. Kone huutaa tietenkin, mutta nyt on kaikki ylimääräinen suhina paljon pienempää. Kaasupullo pitää vielä käydä täyttämässä. Riittääkö 5kg pullo kaasujääkaapille ja liedelle 10 päiväksi? Tietenkin käytetään sähköllä molempia jos ollaan leirintäalueella, mutta puskaparkkejakin varmasti tulee harrastettua.
Ostin biltemasta erotusreleen ja kaveri värkkäs sen tuonne, nyt auton laturi lataa ajon aikana myös hupiakkuja.
Ajateltiin että mentäis sähkölämmityksellä koko reissu, mutta minä en osaa laskea että kuinka paljon tuo 1000w öljypatteri kuluttaa virtaa hupiakusta. Eli riittääkö tuo 180Ah kapasiteetti sisätilojen lämmittämiseen yön ajaksi vai herätäänkö aamulla ihan kohmeessa? Päivisin ajetaan monta tuntia joten akut ehtii varmasti siinä latautua aina seuraavaa yötä varten.
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Lähetetty: 22 Maalis 2013 12:07
Kirjoittaja Janezki88
Janezki88 kirjoitti:Eli riittääkö tuo 180Ah kapasiteetti sisätilojen lämmittämiseen yön ajaksi vai herätäänkö aamulla ihan kohmeessa?
Eihän se tietenkään riitä ku ehkä pariksi tunniksi, kaasupulloja mukaan

Re: Volkkarilla Eurooppaan
Lähetetty: 22 Maalis 2013 12:16
Kirjoittaja Reddewil
2160Wh on tuon 180Ah 12V akun energiasisältö josta saa käyttöön 50% eli 1080Wh = invertterin läpi sitä patteria voi pitää päällä 45min. (akku vaatii tämän jälkeen n.10h latauksen tehokkaalla laturilla)
Vertailun vuoksi 1l Dieseliä sisältää energiaa wateiksi muutettuna 10000Wh. Eli miksiköhän sähköautot ei ole yleistyneet =)
ps. riippuen kuinka kuumia äijiä autossa on, voi olla että käy tuo 1kW patteri pieneksi jos ei tiedossa ole +15 kelejä tai untuvamakuupusseja.
pps.kaasua 500gr/päivä, vertailuksi grilli vie 300gr/h googletettu JK 25gr/h * 24 = 600gr/vrk. Eli summasummarum, kaasu riittää pelkälle jääkaapille neljäksi vuorokaudeksi.
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Lähetetty: 22 Maalis 2013 12:29
Kirjoittaja KajNyy1
Janezki88 kirjoitti:Illalla lähtee laiva Tallinnaan. Viimehetken järjestelyitä on tehty ja vielä tekemättä. Eilen eristettiin keulaa, äänet pieneni todella paljon. Kone huutaa tietenkin, mutta nyt on kaikki ylimääräinen suhina paljon pienempää. Kaasupullo pitää vielä käydä täyttämässä. Riittääkö 5kg pullo kaasujääkaapille ja liedelle 10 päiväksi? Tietenkin käytetään sähköllä molempia jos ollaan leirintäalueella, mutta puskaparkkejakin varmasti tulee harrastettua.
Ostin biltemasta erotusreleen ja kaveri värkkäs sen tuonne, nyt auton laturi lataa ajon aikana myös hupiakkuja.
Ajateltiin että mentäis sähkölämmityksellä koko reissu, mutta minä en osaa laskea että kuinka paljon tuo 1000w öljypatteri kuluttaa virtaa hupiakusta. Eli riittääkö tuo 180Ah kapasiteetti sisätilojen lämmittämiseen yön ajaksi vai herätäänkö aamulla ihan kohmeessa? Päivisin ajetaan monta tuntia joten akut ehtii varmasti siinä latautua aina seuraavaa yötä varten.
Lasketaan!
180Ah*12V=2160Wh mutta tämä saadaan ulos 20 tunnin purkausajalla eli 106 W patterilla 20 tuntia. Jos tuon 1000W laittaa niin ei ehkä edes 1½ tuntia akut kestä.
Kun sinulla kuitenkin tulee kaasu laita pieni 2400W antava kaasulämmitin. esim. Trumatic 2400E siinä on kakasi tehoa ½ teho n. 900W jolla se vie vain 0,5 A virrtaa akusta
http://www.vapaa-aika.com/lammitys-ilma ... tAodXE0Amw
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Lähetetty: 22 Maalis 2013 14:14
Kirjoittaja Janezki88
Reddewil kirjoitti:ps. riippuen kuinka kuumia äijiä autossa on, voi olla että käy tuo 1kW patteri pieneksi jos ei tiedossa ole +15 kelejä tai untuvamakuupusseja.
Kunnon makuupussit löytyy kyllä ja neljä ukkoa tuohon koppiin niin kyllä sekin jo lämmittää.
Carver P4 oli autossa jo ostaessa. Se lämmittää mukavasti kaasulla.
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Lähetetty: 02 Huhti 2013 00:09
Kirjoittaja Janezki88
Reissusta on nyt kotiuduttu. Oli kyllä huikeat 10 päivää! Schladming vaihtui Ischgliin ja Gdansk, Krakova, Munchen ja Vilna jäi väliin, muuten mentiin aikalailla suunnitelman mukaan. Parhaiten mieleen jäi Ishgl ja Praha. Ishgl oli kaukaisin paikka ja siellä lasketeltiin alpeilla pari päivää. Prahassa hajosi laturi illalla sinne tullessa. Seuraavana iltapäivänä saatiin auto korjaukseen, mutta osaa ei heti löytynyt niin korjaus meni sitten sitä seuraavaan aamuun.
Carver irtisanoutui tehtävästään pari tuntia ennen reissuun lähtöä sähkövikaan vedoten, mutta päätettiin pärjätä ilman eli tarkoituksena oli yöpyä leirintäalueilla. Yhdelläkään leirintäalueella ei käyty, eikä muutenkaan käytetty maasähköä missään. Aina illalla vähän ennen nukkumaan alkamista laitettiin kaasuhella tulille ja lämmitettiin sillä koko auto. Sitte vaan hella yöksi kiinni ja tiukasti makuupussin sisään. Yhtenäkään yönä ei tarvinnut herätä kylmyyteen, eikä aamullakaan juuri vilunväristyksiä ollut havaittavissa.
Öljyä joutui lisäämään noin litran per tankillinen eli noin 500 kilometrin välein. Tulee kalliiksi, mutta mietin tuossa että taitaa olla vielä isompi remontti kyseessä jos haluaa tuon öljykulutuksen pienemmäksi.

Re: Volkkarilla Eurooppaan
Lähetetty: 02 Huhti 2013 00:40
Kirjoittaja Lahti32
Uutta konetta Se vain kysyy. Velipojalla saattais olla ylimääräinen turbodiesel siihen.
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Lähetetty: 17 Huhti 2013 22:38
Kirjoittaja wiima63
Onhan sulla öljy oikeella luokituksella ettei sen takia mee läpi että on liian lirua ?
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Lähetetty: 17 Huhti 2013 23:36
Kirjoittaja Reddewil
wiima63 kirjoitti:Onhan sulla öljy oikeella luokituksella ettei sen takia mee läpi että on liian lirua ?
Todellakin, tuollanen pata on 10W40 tai ihan vaan 30W vai miten yksiastelitkut ilmotetaan =D En keksi mihin täytyy 5W tai saati 0W luokan öljyä laittaa? Mainosmiesten puheita! Kovissa moottoreissa on sitten rajummat öljyt, mutta ei ikinä 0W tai 5W!!!
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Lähetetty: 18 Huhti 2013 00:48
Kirjoittaja Janezki88
Reissuun lähtiessä kävin ostamassa Hämeenlinnasta jenkkiautoliikkeestä 15W30 tai 40 öljyä pari pönikkää. Niillä kului noin tratti (ehkä 1,5l) tankillisella. Jostain päin eurooppaa sitte ostettiin jotain kallista Castrolin 10W öljyä jolla pääsi vähän pidemmälle, noin 1,5 tankillista tratilla. Teboilin Diamond Diesel 5W40 ei kulunut yllättäen sen nopeampaa kuin 15W öljy. Tankillisella ajoi noin 500km, eli öljynkulutus n. 3 litraa tonnilla.
Mietin että saisko tuon öljyn kulumisen männänrenkaiden vaihdolla pienemmäksi vai pitäiskö vaihtaa koko kone niinku Lahti32 tuossa jo ehdotti? Vaihtokoneita tuohon kyllä löytyy tutuiltakin, mutta mistä niistä sitte tietää että missä kunnossa ne on. Muuten on kuitenkin todella hyvin palvellut tuo kone, mitä nyt pariin ylämäkeen meinas vähän hyytyä kun karpaatteja ylitettiin paluumatkalla. En muuten suosittele sitä reittiä kenellekään :O
Se oli ylivoimaisesti reissun pelottavin kokemus: Todella synkkä yö, räntäsade, hernerokkasumu ja jäinen, mutkainen ja mäkinen kapea tie. Vähän meinasin säikähtää ku Volkkari lähti poikittain yhdessä tiukassa mutkassa. Kaveri sai onneksi pidettyä auton tiellä, vastassa olis ollut puoli metriä korkea puukaide ja sen jälkeen parinsadan metrin pudotus.
Re: Volkkarilla Eurooppaan
Lähetetty: 18 Huhti 2013 01:08
Kirjoittaja Reddewil
Tuli mieleen että tuo kulutushan on melkeen Opelin uusien "autojen" normaalin rajoissa, joten onko tuossa mitään vikaa?
Halvimmaksi varmaan tulee vaihtomoottori, mutta tuskin alle touhu tonnin selvii.