Patteriverkosto ja Webasto

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Sähkö ja putkimies
Kuski
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Helmi 2008 21:19
Location: Suomi

Patteriverkosto ja Webasto

Viesti Kirjoittaja Sähkö ja putkimies »

Toimiiko tällainen kytkentä:

Jäähdyttimelle menevästä letkusta ennen termostaattia haara Webastolle, Webastolta patterikiertoon ja magneettiventtiilin kautta jäähdyttimeltä tulevaan. Jäähdyttimeltä tulevaan takaiskuventtiili ja patterikierrosta tulevaan takaiskuventtiili.
Molempiin haaroihin kiertovesipumput.

Kun halutaan lämmittää vain matkustamo, ei kytketä sähköjä magneettiventiilille eikä toiselle kiertovesipumpulle. Kun halutaan lämmittää myös moottori, kytketään magneettiventtiilille sähköt ja molemmat kiertovesipumput päälle. Kun moottori käy, ei tarvita moottorin kiertovesipumppua eikä magneettiventtiiliä. Nämä täytyy kytkeä vaihtoreleellä että virrat päällä eivät toimi. Myös pattereille menevään voi kytkeä magneettiventtiilin jos haluaa lämmittää pelkän moottorin.

Tuossa vielä kuva kytkennöistä:
Liitteet
Webaston kytkennät.
Webaston kytkennät.
piirros1.jpg (93.38 KiB) Katsottu 13177 kertaa
samppa87
Kokenut kuljettaja
Viestit: 83
Liittynyt: 12 Maalis 2008 17:52
Location: Turku

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Viesti Kirjoittaja samppa87 »

Vaikken ole kyseiseen alaan perehtynyt niin tuntuu siltä että siinä on yksi pulma. Mielestäni tuolla kytkennällä et voi lämmittää pelkästään matkustamoa. Vesi kiertää aina moottorin kautta mennessään webastolle. Siinä nyt näin alkuun ennen syvällisempää tutustumista. Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä.

T:samppa87
samppa87
Kokenut kuljettaja
Viestit: 83
Liittynyt: 12 Maalis 2008 17:52
Location: Turku

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Viesti Kirjoittaja samppa87 »

virtauksen toimivuuden voi tarkistaa menemällä jokaisen reitin läpi samaan suuntaan (tässä tapauksessa siis ilmeisesti vastapäivään). Jokaisen kierron, jota halutaan voida käyttää erikseen tulee kulkea webaston kautta, ja mielellään jonkin pumpun kautta. Esim tuossa lämmitettäessä pelkästään matkustamoa vesi ei joko kierrä ollenkaan webaston kautta tai sitten kiertää myös moottorin kautta. Pelkästään moottorin lämmitys onnistuu kyllä tuolla kytkennällä, kuin myös molempien yhtäaikainen lämmitys.
Sähkö ja putkimies
Kuski
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Helmi 2008 21:19
Location: Suomi

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Viesti Kirjoittaja Sähkö ja putkimies »

Tuossa on vaihtoehtoinen. Kävisikö tuo? Onko muuten tietoa kuinka paljon vesi jäähtyy bussin pattereissa? Jos se paluuvesi kulkisi aina moottorin kautta niin miten se vaikuttaisi webaston polttoaineen kulutukseen?
Liitteet
piirros1.jpg
piirros1.jpg (131.86 KiB) Katsottu 12990 kertaa
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Viesti Kirjoittaja B9M »

Sähkö ja putkimies kirjoitti: Onko muuten tietoa kuinka paljon vesi jäähtyy bussin pattereissa? Jos se paluuvesi kulkisi aina moottorin kautta niin miten se vaikuttaisi webaston polttoaineen kulutukseen?
Bussien ja kirjastoautojen Webastot on tehty siihen käyttöön, että n1-2 tunnissa pakkasella kuin pakkasella autot on käyttökunnossa/lämpimänä. Silloin nesteet on kätevin yhdistää matkustamon ja koneen välillä ja Webastosta löytyy tehoa. Eli ei ole tehty vain matkustamotiloja varten.
Pitää erottaa lammitys ja ylläpitolämpö. Jos pakkasta on esim. -20C ja aletaan lämmittää niin aluksi kun kaikki pinnat on kylmänä niin lämpöä kuluu enemmän. Pintojen lämpötilan noustua +20C lämpöä tarvitaan enää ylläpitoon eli kulutusta on vähemmän. Toisinsanoen pienellä teholla lämmittäminen vie pitempään ja haluttua lämpötilaa ei välttämättä edes saavuteta. Veden jäähtyminen pattereissa riippuu ihan lämpötilaerosta, lämmittimen tehosta, patterien lämmönluovutukyvystä, lämmitettävästä tilavuudesta ja tietysti tilan eristyksestä.

Koneet painaa satoja kiloja ja eritsysominaisuus on raudalla hieman heikohko :shock: . Eli konetta ei kannata lämmittää muuten kuin ennen käynnistystä. Omassa Webasto 30Kw (3,6l/h) ja pikkupakkasellakin se käy arv. 40min/1h kun lämmittää konettakin. Karkeasti laskien 0,67 x 3,6l=2,4l/h x 24h = 57l/vrk. Siitä voi päättää kannataako se.

Omaan laitan (ei ole valmis vielä) lämmönvaihtimen kautta eri nesteet koneelle ja lämmitykseen. Molempiin kiertoihin tulee tietysti oma sähköinen kiertovesipumppu joita voi käyttää halutessa. Tällä hetkellä voi venttileillä erottaa koneen asuintiloista , mutta webastoa ei voi silloin käyttää.

Kaikki systeemit on oikeita ja jokaine valitsee oman käyttötarkoituksensa mukaan parhaan ratkaisun. Mutta konetta ei kannata lämmitää turhaan, ei varmasti :shock: . Edellä olevat ovat omia mielipiteitäni ja käsitteet/nimet eivät ole varmasti oikeita mutta toivottavasti asiani tuli ymmärettyksi. Tv. Ari
#048
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Tuo risupesäkytkentä on hirverä. Minulla on pelkkä Webasto ja kaksi hanaa jolla saan halutut kolme vahtoehtoa.

1. vain moottori
2. vain hytti
3. molemmat

et siis tarvitse yhtäkään vesipumppua (Webastossa on vesipumppu) etkä takaisinisku venttiiliä.

Kuvassasi on Webasto piirretty väärälle puolelle moottoria! sen tulee olla ennen moottoria ja siihen haara hytin patteriverkolle.

Tarviiko piirtää?
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tossa on mun hahmotelma Rosvolinnaan - vielä suunnittelun alla.. ei ehkä niin sukua tippaleivälle.

Tuossa on vielä muutama pohdinnan alla oleva yksityiskohta. Liittyen lähinnä Primuksen paineenkestoon.

Pellettitakan kun saisi ängettyä olisi lämmitys fossiilivapaa. Taitaa tulla Pulla-autossa tilanahtaus vastaan.
Kuva
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Sähkö ja putkimies
Kuski
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Helmi 2008 21:19
Location: Suomi

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Viesti Kirjoittaja Sähkö ja putkimies »

Nyt olis taas yksi vaihtoehto. Tässä vaihtoehdossa pyöreä vesipumppu on moottorin käyttämä.
Liitteet
piirros2.jpg
piirros2.jpg (93.74 KiB) Katsottu 12746 kertaa
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Tässä minun systeemini ei yhtään takaiskuventtiiliä eikö yhtään ulkoista vesipumppua (Webaston pumpun) lisäksi
Liitteet
Slide1.JPG
Slide1.JPG (27.21 KiB) Katsottu 12728 kertaa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Onkos tuo termari tuossa ennen syyläria se volvon kolmitietermari vai mikä se on?

Se ei muuten ole enää Webasto, se on Spheros.
http://international.spheros.de/Home.aspx
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Puu Tiainen kirjoitti:Onkos tuo termari tuossa ennen syyläria se volvon kolmitietermari vai mikä se on?

Se ei muuten ole enää Webasto, se on Spheros.
http://international.spheros.de/Home.aspx
No viellä tänään se kuitenkin on Webasto
http://www.webasto.com/home/de/homepage.html
en tiedä tuota kolmitietermariasiaa muuta kuin että patteriverkoon lähtevän veden max lämpötila rajoitetaan erillisella termarilla +60 asteeseen. Eli minun kuvani on yksinkertaistettu. mutta niin se toimii ilman mitään takaiskuventiileitä ja lisävesipumppuja.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Ei sitä patteriverkostoon lähtevää kiertoa rajoiteta, vaan se termari aukeaa ennen päätermostaatteja, noin 60 asteessa.

Uusissa Webastoissa on käytetty vielä Webasto merkillä olevia osia, lämmittimen kyljessä lukee kuitenkin nykyään Spheros.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Jos tuo termari piirroksessa on se moottorin patteriverkoston 60 asteinen termari, niin se linja ei alunperin kulje jäähdyttäjälle suoraan.
Siellä moottorista syylarille menevässä putkessa on vielä se kolmitietermari joka ohjaa kierron takaisin moottoriin ennen jäähdyttäjää kovilla pakkasilla.
Ei nyt varsinaisesti liity asiaan, mutta tulipahan mieleen.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:D Hyvää pääsiäistä kaikille, ooooompas piiiitkääää perjantai.
Tosta vesikierrosta täytyy heti kertoa ton kiitokori-82 kokemuksista, miten käy kun järjestelmän yksi osa on hanoilla täysin suljettu ja siinä suljetussa osassa oleva neste, ja mahdollinen ilma lämpenee.
Arvatkaapas ?
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
samppa87
Kokenut kuljettaja
Viestit: 83
Liittynyt: 12 Maalis 2008 17:52
Location: Turku

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Viesti Kirjoittaja samppa87 »

villi veikkaus: vuotaa? :wink:
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
Truck: Ajokki express
Location: Rauma
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Viesti Kirjoittaja Kiitokori-82 »

Suljin patteriverkoston tulo ja meno venttiilit, tarkoituksena lämmittää vain moottoria isolla webastolla, hyvin lämpesi moottori ja jätin auton pihaan. Jätin hanat kiinni ja laitoin ilmawebaston käyntiin, parin tunnin päästä menin katsomaan joko koppa olis lämmin..
Olihan se 20 astetta sisällä ja takaa pyörätilasta kuului lorinaa.. :)
Takakopassa oli putkiliitos poksahtanut auki ja kaikki patterien vesi uusilla vanereilla.. p..kele.
Eli ei kannata sulkea molempia enää..
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
Vastaa Viestiin