B10M keikkabussiksi
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: B10M keikkabussiksi
Se on niin konttorista ja ukoista kiinni. 3 on leimalla käytetty ja vain 1 noista tutkailtiin edes summittaisesti. 2 muuta oli "silmäyksellä" selvä sisätilojen osalta.
- blackant
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 91
- Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
- Truck: B10M Delta Star
- Location: Forssa
- Paikkakunta: Forssa
- Viesti:
Re: B10M keikkabussiksi
Jotenki tuntuu vaan käsittämättömältä, et katsastusmiehet hyväksyvät ihmisten itse rakentamia "virityksiä" miten sattuu.
Mekä ei ehditty kiinnittää kahta nahkasohvaa mihinkä.
Hirvittää ajatus, ettei bussissa tarvis olla penkit missään kiinni...
Mekä ei ehditty kiinnittää kahta nahkasohvaa mihinkä.
Hirvittää ajatus, ettei bussissa tarvis olla penkit missään kiinni...
- blackant
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 91
- Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
- Truck: B10M Delta Star
- Location: Forssa
- Paikkakunta: Forssa
- Viesti:
Re: B10M keikkabussiksi
Nyt on auto leimassa
On se vaan mukava fiilis ku hyväksytyn paperin saa...
Viä pitäis D1 saada kortiin, niin sais viä laillisesti ajella
Laittoo autossa viä riittää. Huomenna pitäis maalata.
Sisustasta puuttuu kaikki viihde-elektroniikka (tietokone, poppikset, TV, kotiteatteri, digiboxi, DVD)...
Onneks aikaa on viä ruhtinaallinen viikko
Niitä kuvia on pitäny laittaa, mut ku äiti lähti reissuun kolmeks kuukaudeks ja vei mukanansa kämpän ainoot kamerat 2kpl...

On se vaan mukava fiilis ku hyväksytyn paperin saa...
Viä pitäis D1 saada kortiin, niin sais viä laillisesti ajella

Laittoo autossa viä riittää. Huomenna pitäis maalata.
Sisustasta puuttuu kaikki viihde-elektroniikka (tietokone, poppikset, TV, kotiteatteri, digiboxi, DVD)...
Onneks aikaa on viä ruhtinaallinen viikko

Niitä kuvia on pitäny laittaa, mut ku äiti lähti reissuun kolmeks kuukaudeks ja vei mukanansa kämpän ainoot kamerat 2kpl...
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: B10M keikkabussiksi
Onnea uuteen leimattuun "kotiin". Toivotaan ettei tämän kohtalo ole lähelläkään entistä vaan kotio tullaan aina ehjien peltien kanssa. Sisähommat on mukavia kun ottaa muutaman asennus"mehun" niin jopa alkaa syntyä 

- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: B10M keikkabussiksi
Siitähän tuli varsin katu-uskottava kapistus.
Muistan 80-luvulla nuoruuttani viettäneenä kun keikkabussit oli sellaisia ilmestyksiä että ei tiennyt itkeä vaiko nauraa. Onneksi moista suttaamista ei nyky busseille enää tehdä. On jo toisilla tuo kalusto niin uutta ja laitettua että ottas kyllä hermoon jos joku teini sutasis nimmarin kylkeen just maalattuun autoon.
Tässä Dingon tyylinäyte

Mutta ne perän/kyljen pölyyn ja rapaan sormella raapustetut "terveiset" piristää
Terveisiä eräälle rokkiporukalle Tampereelta:

Muistan 80-luvulla nuoruuttani viettäneenä kun keikkabussit oli sellaisia ilmestyksiä että ei tiennyt itkeä vaiko nauraa. Onneksi moista suttaamista ei nyky busseille enää tehdä. On jo toisilla tuo kalusto niin uutta ja laitettua että ottas kyllä hermoon jos joku teini sutasis nimmarin kylkeen just maalattuun autoon.
Tässä Dingon tyylinäyte


Mutta ne perän/kyljen pölyyn ja rapaan sormella raapustetut "terveiset" piristää

Terveisiä eräälle rokkiporukalle Tampereelta:

- pupetti
- Rattimajuri
- Viestit: 230
- Liittynyt: 04 Joulu 2007 16:25
- Truck: mercedes-benz
- Location: Vaasa/ muu suomi
Re: B10M keikkabussiksi
Missäs on tuo "tingopussi" kuvattu?
Kovin on tutun näkönen kulkine, ja kuvassa näkyvä nissannössön kulma vieläki tutummalta, vaan nuitahan mahtu tuohon aikaa 15kpl tusinaan.
Ois vaan pitäny se ostaa sillon ku oli mahista, taitaa olla tuokin jo palasina.
Mutta kivaa oli niin kauan ku se kesti
Kovin on tutun näkönen kulkine, ja kuvassa näkyvä nissannössön kulma vieläki tutummalta, vaan nuitahan mahtu tuohon aikaa 15kpl tusinaan.
Ois vaan pitäny se ostaa sillon ku oli mahista, taitaa olla tuokin jo palasina.
Mutta kivaa oli niin kauan ku se kesti

Skype: pupetti8
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: B10M keikkabussiksi
Anteeksi tämä pieni off topic
Paikkapa ei äkkiseltään selvinnyt kun kuvatus ei ollut omasta kamerasta. http://gallery.kuukuna.net/gallery/album101 täältä kuvan nappasin. Tuossa galleriassa on muutama oikein hieno wanha bussi. Etenkin se Lahden "Stutnik". Tekstin mukaan se on kivitettynä ja päreinä jossain Sulan(Tuusula?) teollisuusalueella ollut joskus vaan liekö enää sielläkään? Tuo olisi pitänyt saada pelastettua vaikka millä keinolla.
Siis tämä:


Paikkapa ei äkkiseltään selvinnyt kun kuvatus ei ollut omasta kamerasta. http://gallery.kuukuna.net/gallery/album101 täältä kuvan nappasin. Tuossa galleriassa on muutama oikein hieno wanha bussi. Etenkin se Lahden "Stutnik". Tekstin mukaan se on kivitettynä ja päreinä jossain Sulan(Tuusula?) teollisuusalueella ollut joskus vaan liekö enää sielläkään? Tuo olisi pitänyt saada pelastettua vaikka millä keinolla.
Siis tämä:

- pupetti
- Rattimajuri
- Viestit: 230
- Liittynyt: 04 Joulu 2007 16:25
- Truck: mercedes-benz
- Location: Vaasa/ muu suomi
Re: B10M keikkabussiksi
Mieli tekis vaikka vannoa tuon tingopussin kuvan otetun korson yhteiskoulun parkista, siellä on pari muutaki kuvaa, ja yks niistä kommentoijista ajo silloin lähilinjoilla, ja ainaki yks niistä kuvien muksuista on hänen.
En jaksa ettiä että onko mulla kuvaa vielä tuosta bussista ajalta enne piirustuksia, mutta niitä vaan alko siihe pikkuhiljaa tulemaan, ja vaika oli niitten tuloa siihe estääkkään.
Tuon "viserrys" pöntön tarina siinä tuulilasien keskellä, onkin sitten eri asia, se liittyy yhteen keikan päättymis rituaaliin, ja kotimatkaan.
Niemisen pertti varmaan muistais paremmin, tai sitte eräs ruusunen.
mutta kiva välillä katella vanhoja kuvia.
En jaksa ettiä että onko mulla kuvaa vielä tuosta bussista ajalta enne piirustuksia, mutta niitä vaan alko siihe pikkuhiljaa tulemaan, ja vaika oli niitten tuloa siihe estääkkään.
Tuon "viserrys" pöntön tarina siinä tuulilasien keskellä, onkin sitten eri asia, se liittyy yhteen keikan päättymis rituaaliin, ja kotimatkaan.
Niemisen pertti varmaan muistais paremmin, tai sitte eräs ruusunen.
mutta kiva välillä katella vanhoja kuvia.

Skype: pupetti8
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
- blackant
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 91
- Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
- Truck: B10M Delta Star
- Location: Forssa
- Paikkakunta: Forssa
- Viesti:
Re: B10M keikkabussiksi
Tarvis ottaa muutama kuva kunhan auto palais takaisin kotikonnuille.
Auto kulkee bändin nimeltä The Rain (http://www.therain.fi) 20-vuotisjuhla/levynjulkasukiertueella.
Toi kuvakin on otettu ko. kiertueella jossain päin suomea..
Pientä laittoo vielä. mm. maalaus pitäis viä vetää toiseen kertaan. Ei toi yks kerros oikein riitä, mut enää ei oikein pihalla voi maalata
Tarvii odottaa vähän lämpimämpiä kelejä ens vuoteen
Vanhaan autoon valkoiseen takaoveen joku taiteilija oulussa oli keikan aikana maalannut kuraan pari metriä korkean jorman
Ei lähtenyt pois, vaikka kuinka pesi. Jäi silti pieni himmeellä näkyvä jälki. Oli lopulta pakko hioo pois
Auto kulkee bändin nimeltä The Rain (http://www.therain.fi) 20-vuotisjuhla/levynjulkasukiertueella.
Toi kuvakin on otettu ko. kiertueella jossain päin suomea..

Pientä laittoo vielä. mm. maalaus pitäis viä vetää toiseen kertaan. Ei toi yks kerros oikein riitä, mut enää ei oikein pihalla voi maalata

Tarvii odottaa vähän lämpimämpiä kelejä ens vuoteen

Vanhaan autoon valkoiseen takaoveen joku taiteilija oulussa oli keikan aikana maalannut kuraan pari metriä korkean jorman

Ei lähtenyt pois, vaikka kuinka pesi. Jäi silti pieni himmeellä näkyvä jälki. Oli lopulta pakko hioo pois

- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4287
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: B10M keikkabussiksi
eilen 3.11 tämä keikkabussi lipui Limingan shellin ohitse kohti etelää. Heti tunnistin kun tuon kuvan olin juuri bongannut täältä foorumilta.
Tulevaisuus on sähköinen
- blackant
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 91
- Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
- Truck: B10M Delta Star
- Location: Forssa
- Paikkakunta: Forssa
- Viesti:
Re: B10M keikkabussiksi
Ite oon nähny auton viimeks tasan kaks viikkoo sitten...
Rupee oleen jo vähän ikävä
Ei vaan pitäis päästä asentaan autoon viä tietokone kosketusnäytöllä, et saadaan viihdepuoli lopulliseen kondikseen...
Pari kuvaa lisätty rakentelusta...
Rupee oleen jo vähän ikävä

Ei vaan pitäis päästä asentaan autoon viä tietokone kosketusnäytöllä, et saadaan viihdepuoli lopulliseen kondikseen...
Pari kuvaa lisätty rakentelusta...
- blackant
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 91
- Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
- Truck: B10M Delta Star
- Location: Forssa
- Paikkakunta: Forssa
- Viesti:
Re: B10M keikkabussiksi
Onko ehdotuksia et mistä vois vikaa lähtee hakemaan, kun nopeusmittari ei välillä toimi..?
Sinänsä ei haittaisi, mut vähän hankala laskuttaa kilometrejä bändeiltä, jos osan matkaa matkamittari ollut pimeenä..
Eli välillä ilman mitään järkevää syytä kesken ajon nopeusmittari painuu nollaan ja matkamittari pysähtyy.
Mittarin kaikki valot kuitenki jää päälle. Sit jossain vaiheessa mittari herää taas henkiin...
Sinänsä ei haittaisi, mut vähän hankala laskuttaa kilometrejä bändeiltä, jos osan matkaa matkamittari ollut pimeenä..

Eli välillä ilman mitään järkevää syytä kesken ajon nopeusmittari painuu nollaan ja matkamittari pysähtyy.
Mittarin kaikki valot kuitenki jää päälle. Sit jossain vaiheessa mittari herää taas henkiin...
- blackant
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 91
- Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
- Truck: B10M Delta Star
- Location: Forssa
- Paikkakunta: Forssa
- Viesti:
Re: B10M keikkabussiksi
Toinen kysymys.
Onko tietoa mikä kuvassa on?
Teksti on kattokanavalämmitys, mutta onko noissa kattokanavissa joku vastus, mitä ohjataan tällä ja tuloksena kattokanavista sais lämmintä ilmaa...
Säädin on poikki, ni ei pysty kokeileen...
Toisaalta ihan sama, kun 30kW webasto kyl jaksaa kevyesti lämmittää 8m matkustamon, mut olishan se kiva tietää mitä tosta tapahtuu
Niin ja toi kytkin on siis kojelaudassa...
Onko tietoa mikä kuvassa on?
Teksti on kattokanavalämmitys, mutta onko noissa kattokanavissa joku vastus, mitä ohjataan tällä ja tuloksena kattokanavista sais lämmintä ilmaa...
Säädin on poikki, ni ei pysty kokeileen...
Toisaalta ihan sama, kun 30kW webasto kyl jaksaa kevyesti lämmittää 8m matkustamon, mut olishan se kiva tietää mitä tosta tapahtuu

Niin ja toi kytkin on siis kojelaudassa...
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: B10M keikkabussiksi
Kannattaa kattoo sen mittarin takaa liittimet ensin puhtaaksi, on meinaa jokunen piuha. Sitä en tiedä mistä se ottaa elektronisesti sen nopeuden, eli (kun tietäs) niin lähtis seuraamaan oikeaa piuhaa. Anturin pää ja mittarin pää ensin syyniin, kun matkalta se tuskin on poikki.blackant kirjoitti:Onko ehdotuksia et mistä vois vikaa lähtee hakemaan, kun nopeusmittari ei välillä toimi..?
Sinänsä ei haittaisi, mut vähän hankala laskuttaa kilometrejä bändeiltä, jos osan matkaa matkamittari ollut pimeenä..![]()
Eli välillä ilman mitään järkevää syytä kesken ajon nopeusmittari painuu nollaan ja matkamittari pysähtyy.
Mittarin kaikki valot kuitenki jää päälle. Sit jossain vaiheessa mittari herää taas henkiin...
Onko jollakin tuollasen ajopiirturin napajärjestystä, kun kierroslukusignaalikin sinne menee?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: B10M keikkabussiksi
Se säätää kattokanaville menevää kuumaa vettä termostaatin ohjaamana, eli oikealla edessä ja vasemmalla takana on kenno kattokanavapuhaltimessa. Eli lämmintä pitäisi tulla myös puhallussuulakkeista!blackant kirjoitti:Toinen kysymys.
Onko tietoa mikä kuvassa on?
Teksti on kattokanavalämmitys, mutta onko noissa kattokanavissa joku vastus, mitä ohjataan tällä ja tuloksena kattokanavista sais lämmintä ilmaa...
Säädin on poikki, ni ei pysty kokeileen...
Toisaalta ihan sama, kun 30kW webasto kyl jaksaa kevyesti lämmittää 8m matkustamon, mut olishan se kiva tietää mitä tosta tapahtuu
Niin ja toi kytkin on siis kojelaudassa...
linkki galleriaan: http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... ?pos=-2543
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- blackant
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 91
- Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
- Truck: B10M Delta Star
- Location: Forssa
- Paikkakunta: Forssa
- Viesti:
Re: B10M keikkabussiksi
Yritettiin uutta katsastusta. Edellinen oli rakentelun takia menny aika pahasti pitkäks ja nyt on jo pari kk. saanu tehdä seuraavan katsastuksen.
Taas sama ongelma, eli jarruista kämähti
Katsastusmies epäili, et automaattisäätö ei toimi, tai sit jarrujen säätö on muuten vaan liian kaukana.
Edestä puuttu tehot ja takana oli ihan älytön heitto tehossa.
Voisko joku kertoo, miten noita jarruja pystyy säätämään ja pystyyks niitä säätämään ite, ku ei ihan hirveesti kiinnostais taas viedä sitä jonnekin jarruremppaan. Edellisesstä jarrurempasta on kuitenki vasta vähän yli 3kk... Sillon vaihdettiin yks räikkä ja yks jarrurumpu. Muuten jarrut oli kuulemma todella hyvässä kunnossa, eli viittais kans tohon säätöön...
Taas sama ongelma, eli jarruista kämähti

Katsastusmies epäili, et automaattisäätö ei toimi, tai sit jarrujen säätö on muuten vaan liian kaukana.
Edestä puuttu tehot ja takana oli ihan älytön heitto tehossa.
Voisko joku kertoo, miten noita jarruja pystyy säätämään ja pystyyks niitä säätämään ite, ku ei ihan hirveesti kiinnostais taas viedä sitä jonnekin jarruremppaan. Edellisesstä jarrurempasta on kuitenki vasta vähän yli 3kk... Sillon vaihdettiin yks räikkä ja yks jarrurumpu. Muuten jarrut oli kuulemma todella hyvässä kunnossa, eli viittais kans tohon säätöön...
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: B10M keikkabussiksi
Ison osan saa pois ongelmista kun ajelee vaikkapa tunnin ennen katsastusta ja jarruttelee paikat "notkeaksi" Kylmänä auton kun vie niin saa ihan ihme tuloksia ja hylätyn tuloksen jonka saattaa saada hyväksytyksi ihan tuolla ajelulla.
Jarrut itsessään olen säädättänyt tarvittaessa Raskoneella. On tainnut olla n.50-100€/säätö ellei ole uutta palikkaa tarvinnut vaihtaa
Jarrut itsessään olen säädättänyt tarvittaessa Raskoneella. On tainnut olla n.50-100€/säätö ellei ole uutta palikkaa tarvinnut vaihtaa
- blackant
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 91
- Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
- Truck: B10M Delta Star
- Location: Forssa
- Paikkakunta: Forssa
- Viesti:
Re: B10M keikkabussiksi
Toi oli vähän etukäteen tiedossa, et jarruissa on jotain pielessä.
Se on kuitenki ollu viimeisen 3kk aikana ollu aika ahkerasti tien päällä. Vähän reilu 10000km tullu mittariin.
Kuskeilta tullu pikkasen sellasta palautetta, et olis tuntunu,et tehoja olis lähteny jarruista.
Kyl mä ton uskon,et kannattaa ennen katsastusta heittää lenkkiä,et saa jarrut heräteltyä, mut kyl nyt oli niin paljon tehot kadoksissa etupäästä,et ei olis auttanu vaikka olis koko päivän ajellu
Eli ei varmaa kannata ite edes yrittää säätää noita jarruja, vaan vie vaan suosiolla jonnekin pajalle..? (jos maksaa vaan ton verran)
Se on kuitenki ollu viimeisen 3kk aikana ollu aika ahkerasti tien päällä. Vähän reilu 10000km tullu mittariin.
Kuskeilta tullu pikkasen sellasta palautetta, et olis tuntunu,et tehoja olis lähteny jarruista.
Kyl mä ton uskon,et kannattaa ennen katsastusta heittää lenkkiä,et saa jarrut heräteltyä, mut kyl nyt oli niin paljon tehot kadoksissa etupäästä,et ei olis auttanu vaikka olis koko päivän ajellu

Eli ei varmaa kannata ite edes yrittää säätää noita jarruja, vaan vie vaan suosiolla jonnekin pajalle..? (jos maksaa vaan ton verran)
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: B10M keikkabussiksi
Kyllähän toi raskoneen hinta 5 min työstä aika kovalta kuulostaa, otat muistaakseni 12 millin lenkkiavaimen ja vedät säädöt joka räikästä aivan kiinni ja sit noin puoli kierrosta auki. Itse olen säätänyt ne monesti katsastuskonttorilla ja useasti katsastusmieskin, ainakin sellasilla asemilla missä palvelu pelaa.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
- Borkkari
- Kuski
- Viestit: 30
- Liittynyt: 09 Joulu 2007 21:13
- Truck: Borgward 622 / Lahti
- Location: Lappeenranta
Re: B10M keikkabussiksi
12mm minäkin muistelen. Paineet täysillä ja käsijarru pois päältä, kiilaa pyörä ettei karkaa. Ne räikät alkaa vanhemmiten lipsumaan. Tosin tuo matkakin riittää säätötarpeeseen.
Re: B10M keikkabussiksi
Periaatteessa pystyy, mutta siihen tarvitaan lupa. Lähde.blackant kirjoitti:Voisko joku kertoo, miten noita jarruja pystyy säätämään ja pystyyks niitä säätämään ite, ku ei ihan hirveesti kiinnostais taas viedä sitä jonnekin jarruremppaan.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: B10M keikkabussiksi
Eikös toi ole vähän kakspiippunen juttu:
4 §
Ilman lupaa suoritettavat korjaus- ja asennustyöt
1. Sellaisina jarrujen asennus- ja korjaustöinä, joiden suorittamiseen ei vaadita lupaa, pidetään jarrujen päivittäisten huolto- ja säätötoimenpiteiden lisäksi seuraavia töitä:
4 §
Ilman lupaa suoritettavat korjaus- ja asennustyöt
1. Sellaisina jarrujen asennus- ja korjaustöinä, joiden suorittamiseen ei vaadita lupaa, pidetään jarrujen päivittäisten huolto- ja säätötoimenpiteiden lisäksi seuraavia töitä:
Re: B10M keikkabussiksi
Mutta onkos tuo päivittäinen säätötoimenpide? Linja-autokorjaamolla asentajana työskentelevä tuttavani (koulutukseltaan teknikko) oli sitä mieltä, että tuota ei oikein voi luokitella päivittäiseksi säätötoimenpiteeksi, vaan toimenpiteeksi, joka vaikuttaa auton turvallisuuteen. Auton turvallisuuteen vaikuttavat jarrusäädöt ovat aina luvanvaraisia tehtäviä.only4pro kirjoitti:1. Sellaisina jarrujen asennus- ja korjaustöinä, joiden suorittamiseen ei vaadita lupaa, pidetään jarrujen päivittäisten huolto- ja säätötoimenpiteiden lisäksi seuraavia töitä: