
Volvon takapyörän laakerin säätö
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Volvon takapyörän laakerin säätö
Takapyörän laakeri pitäisi kiristää, mitenkähän tapahtuu, onnistuuko kotioloissa? Eli auto Volvo B10M, -85 

- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvon takapyörän laakerin säätö
Helppo nakki, jos löytyy iso hylsy. Olikohan se 105mm.
Ennenvanhaan ne kyllä säädettiin ilman työkalujakin, vasaralla ja tuurnalla.
Ennenvanhaan ne kyllä säädettiin ilman työkalujakin, vasaralla ja tuurnalla.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: Volvon takapyörän laakerin säätö
Olisiko paikasta räjäytyskuvaa, olis mukava tietää rakenteet. Uloimmat pultit pois(vetoakselin päätylaippa?), akseli pois edestä, sit pääsee säätämään? Vetoakselin kai kestää ottaa pois, mikään ei purkaannu vetopyörästössä? Ei ole tarvinnut tuota kohtaa säätää, vaikka kohta 10v on busseja ollut... Pitääkö jättää jonkinlainen pieni välys vai välyksettömäksi?
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvon takapyörän laakerin säätö
Valmistaja antaa laakerivälyksen 0,04-0,12mm eli aikas paljon siellä saa välystä olla.
Vetoakselin mutterit irti ja muttereiden alla olevat kartioprikat myöskin ( istuu tiukassa) sitten vetoakseli irti. Lukitusmutterin lukkolevyn haitta pois tieltä, lukkomutteri auki ja sisempää mutteria hieman kiinnipäin.
Lukkolevy ja lukkomutteri paikoilleen ja kiristys noin 30-40 kiloo, lukitus lukkolevyllä. Näin yksinkertaisimmillaan hommeli, mutta sieltä saattaa löytyä yllätyksiä.
Muista hellittää käsijarru, jos säädät pyörät ja rumpu paikoillaan.
Vetoakselin mutterit irti ja muttereiden alla olevat kartioprikat myöskin ( istuu tiukassa) sitten vetoakseli irti. Lukitusmutterin lukkolevyn haitta pois tieltä, lukkomutteri auki ja sisempää mutteria hieman kiinnipäin.
Lukkolevy ja lukkomutteri paikoilleen ja kiristys noin 30-40 kiloo, lukitus lukkolevyllä. Näin yksinkertaisimmillaan hommeli, mutta sieltä saattaa löytyä yllätyksiä.
Muista hellittää käsijarru, jos säädät pyörät ja rumpu paikoillaan.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: Volvon takapyörän laakerin säätö
Kiitoksia paljon tiedoista ja kuvista, nämä palvelee varmaan monia muitakin... jarrujen laiton aikana käytinkin tuon suojapeltin irti ja puhdistin ylimääräiset vaseliinit sieltä pois jottei ne päädy jarruihin. Satuin ottamaan just siitä kohtaa kuvan v.-06 kun paikat oli putsattu.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvon takapyörän laakerin säätö
Kannattaa huomioida vielä, että lukitusmutterin kiristys muuttaa välystä noin 0,1mm. Eli välys tarkistetaan lukkomutteri kiristettynä.
Lisäksi jos autossa on lukkoperä saattaa kannattaa laittaa lukko päälle oikeaa vetoakselia irroitettaessa. Siinä on pieni mahdollisuus, että lukko luiskahtaa hieman sivuun, eikä vetoakselia saa takaisin ilman kikkailuja.
Itse en ole koskaan lukkoa kytkenyt, eikä ongelmia ole ollut, mutta vanhat ukot on kertonu joskus olleen ongelmia.
Lisäksi jos autossa on lukkoperä saattaa kannattaa laittaa lukko päälle oikeaa vetoakselia irroitettaessa. Siinä on pieni mahdollisuus, että lukko luiskahtaa hieman sivuun, eikä vetoakselia saa takaisin ilman kikkailuja.
Itse en ole koskaan lukkoa kytkenyt, eikä ongelmia ole ollut, mutta vanhat ukot on kertonu joskus olleen ongelmia.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: Volvon takapyörän laakerin säätö
Oliko vetoakselin kirirstyksellä tarkkaa momenttia ja kiristysjärjestystä, riittääkö "ähkäsymomentti"
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvon takapyörän laakerin säätö
Onhan siinä momenttikin. Uudemmissa laitteissa on 14mm pinnapultit ja 110nm. Olikohan sulla 12mm pinnat? Sitten varmaan jotain 80nm luokkaa. Mutta ähkäsymomentti on ihan jees, ei tuo niin tarkka paikka ole.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: Volvon takapyörän laakerin säätö
No niin nyt on laakeri säädetty. Oliki tosi väljällä jo. Hyvällä Puu Tiaisen opastuksella helppo homma, kiitoksia vaan. Lukkomutterin avaus tehtiin sillai "entivanhaseen tyyliin". Kulmahiomakoneella sopiva kolo mutterin reunaan, tukeva tamppi ja 5 kg leka. Velipoika oli kaverina, joka on tottunut metsäkoneiden kanssa availemaan isoja paikkoja, niin homma sujui nätisti. 105 mm hylsyllä avaus on siistimpi, eikä hiontapölyjä pääse laakeriin. Siinä olikin laakereiden voitelunippa poikki, kauanko lienee ollutkaan? Olisiko väljentyminen johtunut siitä? Pitää tarkistaa toisenki puolen säätö kun nostan seuraavan kerran sen puolen ylös.