Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
blackant
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
Truck: B10M Delta Star
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa
Viesti:

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja blackant »

Jos jaksaa odottaa, ni viikonlopuks on luvattu taas plus asteita... 8)
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Pilotti kirjoitti:...vaan suodattimet menevät tukkoon vasta kun siellä on läpivirtaus...
Totta ja todettu. Meseen laitoin lämmönvaihtimen löpölinjaan. Simppeli nyrkinkokoinen mötikkä. Toiset liitännät jäähdytysletkuun ja toiset röörit tankin ja sakkakupin väliin. Mötikän teho on 500W.

Pari klemmaria ja puukko. Vajaan tunnin homma - sisältää suunnittelun ja siivouksen.

Nyt voi ajella pakkasella tai plussalla samalla liemellä. Ei jähmety naftat. Heti kun jäähdytysneste on lämmintä, on suodattimiin menevä polttoaine myös.

Kesäkäytössä laite on ohitettu, sillä asensin sen sisälämppärin kennon kiertoon ja ruuvi on suvena sinisellä.

(Jotain klemmaria pitää varmaan kiristää, sillä laite kiiltelee kuvassa :) )
Liitteet
mötikkä.jpg
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Äsken kun puukkosahan kanssa heiluin autossa ja ihmettelin paineilmalla avattavia kattokanavatuulettimia, niin päätin kokeilla kompuralla työntää linjaan ilmaa. No kojetaulusta nappi aukiasentoon, niin solenoidi yhdistää painelinjan "verkkoon". Kompuralla ilmaa, ovet alko toimimaan, mutta kojetaulun painemittaritkin nousi? Eli jarruillekkin meni ilmaa.
Onko ne sitten samassa piirissä, minä kun luulin että olisivat jotenkin erotettu (ainakin alunperin). No tulipa kokeiltua että kattokanavankin kautta voi ilmat pumpata säiliöihin. :lol: Mutta tuntuu villiltä että jos oven linja katkeaa, niin jarrupaineet häviää? Joku "jarru" siellä on kun ilma ei mennyt kovin vikkelään kun hanan avasi.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ovipiirin putkessa on sellainen iso mötikkä, olisiko takaisku siinä. Kyllähän paineet pysyy vaikka ovipiirin tyhjentää hätävivusta.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Lahti32 kirjoitti:Ovipiirin putkessa on sellainen iso mötikkä, olisiko takaisku siinä. Kyllähän paineet pysyy vaikka ovipiirin tyhjentää hätävivusta.
Niin siis vaikka kattokanavapuhaltimen paineilmalinja katkeisi, kun jos sieltä kerran voi pumpata jarruille painetta? Oli tuota juttua edellisessä postissa ehkä liikaa. Mutta siis kaikki ilmat sain autoon pumpattua tuon kattoläppäsysteemin painelinjasta, niin miksiköhän ei myös tyhjentyisi sitä kautta :shock:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Reddewil kirjoitti:
Lahti32 kirjoitti:Ovipiirin putkessa on sellainen iso mötikkä, olisiko takaisku siinä. Kyllähän paineet pysyy vaikka ovipiirin tyhjentää hätävivusta.
Niin siis vaikka kattokanavapuhaltimen paineilmalinja katkeisi, kun jos sieltä kerran voi pumpata jarruille painetta? Oli tuota juttua edellisessä postissa ehkä liikaa. Mutta siis kaikki ilmat sain autoon pumpattua tuon kattoläppäsysteemin painelinjasta, niin miksiköhän ei myös tyhjentyisi sitä kautta :shock:
Sellainen vaihtoehto tuli mieleen, että tuo kanavien ilmansyöttö olisi otettu suoraan kompuralta, tai ehkäpä kuitenkin märkäsäiliön jälkeen jolloin sitä kautta on sitten mahdollista täyttää kaikki järjestelmät. Letkun katketessa kompuran paineet tietysti karkaavat sitä kautta, mutta takaiskuventtiilit estävät eri järjestelmien tyhjenemisen. Onkos tuo sun autosi uudelleenkoritus? Silloin voisi "ymmärtää" tuollaisen kytkennänkin.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Reddewil kirjoitti:Niin siis vaikka kattokanavapuhaltimen paineilmalinja katkeisi, kun jos sieltä kerran voi pumpata jarruille painetta? Oli tuota juttua edellisessä postissa ehkä liikaa. Mutta siis kaikki ilmat sain autoon pumpattua tuon kattoläppäsysteemin painelinjasta, niin miksiköhän ei myös tyhjentyisi sitä kautta :shock:
Näihin on taas niin pirun monta vaihtoehtoa, kun puhutaan näin vanhasta kalustosta.
Lähtökohta on kuitenkin se, että märkäsäiliön jälkeen on (pitäisi olla) nelipiirisuojaventtiili, joka varmistaa jarrupiireihin aina riittävän paineen, vaikka johonkin muuhun piiriin tulisi vuoto.
Sulla on nelipiirisuojaventtiili jumissa tai sitä ei ole ollenkaan, jos tapahtuu aikaisemmin selittämäsi ilmiö.
Paine jarrupiireissä tipahtaa noin 5 kiloon, mutta sen alle se ei saa mennä. Vanhemmassa kalustossa ei tätä suojaventtiiliä välttämättä ole, mutta kyllä B58:ssa pitäisi olla.
Joskus aikoinaan tämä venttiilien toiminta tarkistettiin jopa katsastuksessa, poistettiin ilmat lisälaitepiiristä ja katottiin että jarrupiireille jäi riittävä paine.
Tämä on turvallisuuskysymys jonka olisi syytä olla kunnossa, harva tätä vikaa käytännössä huomaa.
Jos autossa ei ole nelipiirisuojaventtiiliä, on siellä kuitenkin oltava se ns. 5 kilon venttiili, joka hoitaa tämän varmistuksen.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Onko kyseessä se systeemi joka paineiden nousun aikana n. 5 kilon kohdalla jakelee ilmaa ovelle, kytkimelle ja ilmajousille?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Lahti32 kirjoitti:Onko kyseessä se systeemi joka paineiden nousun aikana n. 5 kilon kohdalla jakelee ilmaa ovelle, kytkimelle ja ilmajousille?
Juuri tuo systeemi.
Venttiilin toiminnan huomaa hyvin silloin, kun lisälaitepiiri ja jarrupiirit on tyhjiä. Paineen noustessa tulee mittareihin pieni viive ja jopa pieni pudotus siinä 5 kilon paikkeilla. Hetken aikaa viisarit paikoillaan, sitten taas nousee.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Puu Tiainen kirjoitti:
Lahti32 kirjoitti:Onko kyseessä se systeemi joka paineiden nousun aikana n. 5 kilon kohdalla jakelee ilmaa ovelle, kytkimelle ja ilmajousille?
Juuri tuo systeemi.
Venttiilin toiminnan huomaa hyvin silloin, kun lisälaitepiiri ja jarrupiirit on tyhjiä. Paineen noustessa tulee mittareihin pieni viive ja jopa pieni pudotus siinä 5 kilon paikkeilla. Hetken aikaa viisarit paikoillaan, sitten taas nousee.
Juu koritettu on -88. No se 5 kilon venttiili voi toimia niin että saan tuolta linjasta sitten sisään ilmaa mutta en ulos, sisäänkin meni hitaasti kuten kerroin, 9 kiloa suoraan kompurasta ja hitaasti painui auton sisuksiin.
Auton kun lyö käymään, niin ovet ei tosiaan toimi ennen kun painetta alkaa olla sen 5 kilon yli, ja sittenkin toimii hitaasti. Kun on 8-9 kiloa niin toiminta on normaalia. Eli vaikuttaisi siltä 5 kilon venttiililtä.
On sinne jarrujen painelinjoja uusittu kun äskenkin kattelin alustaan keulasta. 9 kilon jälkeen se tsupsauttaa ja syksyllä oli hetken hiljaa kun tsupsautti taas, nyt pakkasilla jää hiljaa tsupsuttamaan jatkuvasti (kosteutta/paskaa?), ennen kuin pumppaa esim. jarrulla paineen jonnekkin 7 kiloon jolloin hiljenee kunnes pumppaa täyteen. 2 mäntänen kompura pumppaa aika rivakkaasti kyllä.
Mulla oli täyttöputki letkuliitännällä/takaiskulla kompuralta tulevassa paineputkessa. Mutta otin sen pois kun laitoin vuotavan putken kuntoon (kirjottelin siitä kuvan kanssa aikaisemmin) kun liittimet oli eri kokoa...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Reddewil kirjoitti:

Juu koritettu on -88. No se 5 kilon venttiili voi toimia niin että saan tuolta linjasta sitten sisään ilmaa mutta en ulos, sisäänkin meni hitaasti kuten kerroin, 9 kiloa suoraan kompurasta ja hitaasti painui auton sisuksiin.
Auton kun lyö käymään, niin ovet ei tosiaan toimi ennen kun painetta alkaa olla sen 5 kilon yli, ja sittenkin toimii hitaasti. Kun on 8-9 kiloa niin toiminta on normaalia. Eli vaikuttaisi siltä 5 kilon venttiililtä.
On sinne jarrujen painelinjoja uusittu kun äskenkin kattelin alustaan keulasta. 9 kilon jälkeen se tsupsauttaa ja syksyllä oli hetken hiljaa kun tsupsautti taas, nyt pakkasilla jää hiljaa tsupsuttamaan jatkuvasti (kosteutta/paskaa?), ennen kuin pumppaa esim. jarrulla paineen jonnekkin 7 kiloon jolloin hiljenee kunnes pumppaa täyteen. 2 mäntänen kompura pumppaa aika rivakkaasti kyllä.
Mulla oli täyttöputki letkuliitännällä/takaiskulla kompuralta tulevassa paineputkessa. Mutta otin sen pois kun laitoin vuotavan putken kuntoon (kirjottelin siitä kuvan kanssa aikaisemmin) kun liittimet oli eri kokoa...
Jarrupiiriin ei periaatteessa pitäisi mennä painetta lisälaitepiirin kautta, siellä suojaventtiilissä on takaiskut sitä varten. Voi olla, että sulla ei ole letkut kytketty oikein siihen suojaventtiiliin, eri piirit on merkitty venttiiliin numeroilla 21 etujarrupiiri 22 takajarrupiiri jne.
Mutta ei sillä ole niin kauhian suurta väliä, turvatoiminta pelaa vaikka letkut on väärinkin kytketty.
Tai sitten ne suojaventtiilin takaiskut falskaavat ja vuotavat läpi.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Tänään tuli sitten kokeiltua miten paineilman lisäys onnistuu ulkoisesti ja hyvinhän se onnistui. Ilma meni sisään että kohina kävi.
MUTTA, ei mitään hyvää etteikö jotain huonoakin. :evil: Lisäysventtiilin takaiskuventtiili jäi jumiin niin että kun letkun irroittaa niin kompura puhaltaa suoraan ilmat pihalle siitä lisäysliittimestä :evil: :evil: :evil: No eihän silloin mitkään paineet nouse, juuri ja juuri sain siirrettyä auton parkkiin sireeni huutaen. Ehti tulla pimeä niin täytyy tutkia huomenna tarkemmin...
Taisi ollut olla käyttämättä useamman vuoden ja nyt kun menin kokeileen niin jumiinhan se jäi heti.
Kummassahan päässä putkeä se venttiili saattaisi olla, kompuran vain liittimen yhteydessä? Korjautuu varmaan kun käyttää auki ja uittaa vaikka tärpätissä jos lähtis liikkumaan. Mutta kyllä kyrsii, taas uus vika kun just sai edelliset korjattua! :evil:
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Mitäs jos pikkasen aseöljyä tai jotain lukkosulaa laitat siihen liittimeen ja sitten laitat ulkoisella kompuralla painetta... Ei kai se haittaa ainakaan voi tehdä?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja Jone »

haaveilija kirjoitti:Mutta kyllä kyrsii, taas uus vika kun just sai edelliset korjattua! :evil:
Tähän on vaan tottuminen. Valmiiksi ja ikuisuuskuntoon nämä ei tule koskaan. :wink:
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

haaveilija kirjoitti: Kummassahan päässä putkeä se venttiili saattaisi olla, kompuran vain liittimen yhteydessä? Korjautuu varmaan kun käyttää auki ja uittaa vaikka tärpätissä jos lähtis liikkumaan. Mutta kyllä kyrsii, taas uus vika kun just sai edelliset korjattua! :evil:
Siinähän se mollottaa kuivaajan kyljessä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Puu Tiainen kirjoitti:
haaveilija kirjoitti: Kummassahan päässä putkeä se venttiili saattaisi olla, kompuran vain liittimen yhteydessä? Korjautuu varmaan kun käyttää auki ja uittaa vaikka tärpätissä jos lähtis liikkumaan. Mutta kyllä kyrsii, taas uus vika kun just sai edelliset korjattua! :evil:
Siinähän se mollottaa kuivaajan kyljessä.
Jeps, siinähän se oli. Lujassa oli mutta kun aikansa uitteli niin lähti taas liikkumaan. Ja kuskin höyrytkin on jo laskeutuneet... :wink:
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Hyvä homma.
Tuo takaisku on syytä pitää kunnossa, eikä kannata tulpata täyttöputkea muuten kuin väliaikaisesti.
Ilmakuivaajan toiminta halvaantuu jos takaisku ei toimi tai täyttöputki tulpataan. Sen jälkeen halvaantuu pian koko auto.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Puu Tiainen kirjoitti:Hyvä homma.
Tuo takaisku on syytä pitää kunnossa, eikä kannata tulpata täyttöputkea muuten kuin väliaikaisesti.
Ilmakuivaajan toiminta halvaantuu jos takaisku ei toimi tai täyttöputki tulpataan. Sen jälkeen halvaantuu pian koko auto.
Tuokin on hyvä tietää. Ei voi kiistää etteikö käynyt mielessä koko p....n tulppaaminen jos ei ala muuten toimimaan :lol:

Tuossa vielä kuva muillekkin niin tiedätte mistä potilas löytyy jos tulee vastaavia ongelmia.
Liitteet
22022009005_.JPG
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Sulla olikin siellä Ad2 kuivaaja. Sen toimintaan ei tuo takaiskun vuotaminen vaikuta mitenkään. Luulin että sulla oli 2 torni haldex.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
pl606
Kuski
Viestit: 34
Liittynyt: 23 Helmi 2009 12:08
Truck: sisu myyty! vani jäi
Location: jkl mlk (vesanka)
Viesti:

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja pl606 »

yksivanha linja-autoilija käski laittaa tuosta paine liittimestä välillä öljyä sisään...
sisusta löytyy myös keulalta kyseinen "rengas" liitin

"tenuttaja" on talvi ajossa syytä pitää täynnä jäänestoa...
välillä kylmäkäynnistyksillä jäänyt puksuttelemaan mutta kun pumppailee jarruilla tyhjemmäksi ja saa aineen kiertämään niin sultattaa...
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

pl606 kirjoitti:yksivanha linja-autoilija käski laittaa tuosta paine liittimestä välillä öljyä sisään...
Jaa, miksiköhän?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
pl606
Kuski
Viestit: 34
Liittynyt: 23 Helmi 2009 12:08
Truck: sisu myyty! vani jäi
Location: jkl mlk (vesanka)
Viesti:

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Viesti Kirjoittaja pl606 »

Puu Tiainen kirjoitti:
pl606 kirjoitti:yksivanha linja-autoilija käski laittaa tuosta paine liittimestä välillä öljyä sisään...
Jaa, miksiköhän?
kai se meinas että voitelis paikkoja
Vastaa Viestiin