Automaattilaatikko Volvoon

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Automaattilaatikko Volvoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Millainen työmaa on kaikenkaikkiaan automaattilaatikon vaihto kovan 5- vaihteisen tilalle? Kiinnostaa siksikin että tämmösellä automaattilaatikkoon vaihtamisella pääsisi eroon kytkinasetelmaa vaivaavasta epätasapainosta, väljästä vaihteensiirto vivuista ja vaihdetankotelineestä. Ei myöskään loskakelin jälkeen pakkasella tarvitsisi ajaa torpedo 3-vaihteisella ekaa sataa kilsaa :lol:

Kulutus nousee kai? Millaisiin sähkötöihin tuossa joutuisi? Millainen on vaihteenvalitsin? Noissa työmatkabusseissa on aikalailla kaikissa automaatti ja niissä on sellaiset punaiset nappulat kojetaulussa muistaakseni R-N-D-1-2-3. Saattoi niitä olla vähemmänkin. Onko kellään hajua laatikoiden hinnoista? B58 Volvoissa on ollut jotakin Wilson puoliautomaattia, mikä se on? Entä Voith, ainakin Scanioissa on sellaisia. Entä sitten tuo vaihtotyö, painaako 100 vai 500 kiloa se looda ja onko mitään mahdollisuuksia ite vaihtaa? Entä tarvitaanko jotain lauhduttimia?

Olis se vaan läyhy ajella automaattibussilla.
Tulevaisuus on sähköinen
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Automaattilaatikko Volvoon

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Laatikon vaihto automaattiin ei työnä eroa paljoakaan siitä kun joutuu käyttämään laatkio pois vaikkapa kytkimen takia. vain auto pitää saada niin ylös tai kaivaa kuoppa niin syväksi että laatikon saa alta pois ja toisen tilalle .
B58iin kai helpoimmin saisi noita allisoneja jollainen IRJAankin tuli laitettua .. Allisonin kanssa sähkötyötkin aivan minimaalisia koska laatikolta tulee "vaijeri" sifterille kojelautaan. Vain peruutusvaloille ja "käynnistyksenestolle " joutui johtija vetämään ja nekin kojelaudassa!
Ainakiin Allisoniin tulee öljystä veteen lämmönvaihdin koneenkylkeen mutta senkinhän saa mukaan autosta josta laatikko on ,vähän pitää vesiletkuja sommitella sopiviksi . Vauhtipyörän tilalle pitää vaihtaa vetolevy , jossa hammaskehä startille ja johon turbiini tulee kiinni ja tuo pois otettava vauhtipyärähän on "aika " painava ottaa syliin auton alla .
Painaa tuollainen laatikkokin varmaan satoja (pari-kolme)kiloja . mutta pumppukärryillä me se saatiin nostettua paikoilleen . Kardaanin pituus saattaa muuttua , mutta ei kai ole suurikaan ongelma , ainakin lyhentyi sorvissa helposti.
Kulutus nousee varmaankin taajama-ajossa , mutta maantiellä meillä ainakin turbiini lukkiutuu kuudenkympin tietämissä paiti täyskaasukiihdytyksessä vasta n 80pissä ja tällöin vastaa ihan jäykkää laatikkoa,
Kun katsellut mitä olet itse autoosi tehnyt en lainkaan epäile etteikö itse vaihtuisi :D

On se automaatti vaan aika kiva :D :mrgreen:
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Re: Automaattilaatikko Volvoon

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Mitenköhän saisi Scania bf 86:seen automaatin? Olisi mukava vaihtaa tuo manuaali automaattiin. Päivikin meinaa ajaa tuon C-kortin, kun pahimpien arvioiden mukaan sen hinta nousee tulevaisuudessa pilviin. Meillä kun pyritään ajamaan noilla Jenkkipakuilla, ja ne kaikki "uudemmat" vaativat tuon C:n perään, niin ei tarvitsisi koko ajan "sekoittaa" naftaa busassakaan :roll: .
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Teiden Ritari

Re: Automaattilaatikko Volvoon

Viesti Kirjoittaja Teiden Ritari »

Kerrotaan vielä että se Wilson puoliautomaatti on sisuskaluiltaan hyvin lähellä oikeaa tavallista automaattia, se vaan ei vaihda automaattisesti. Kuljettaja käyttää muutaman sentin mittaista vaihdekeppiä ja sovittelee kierroksia kaasujalalla kuin keppivaihteella ajais, mutta kytkinpoljinta ei ole vaan turbiini. Tosi hyvää kyytiä tulee kun tottuu. Wilsoneista luovuttiin kai siksi että automaattilootat kehittyi niin hyviksi ettei jäänyt enää syytä sitä käsin hämmentää.
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Re: Automaattilaatikko Volvoon

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Jups, itse asiassa tiesinkin tuon, mutta kytkinpolkimesta on kova halu eroon... :D . Käytiin joskus tuolla Hesan nurkilla katsomassa muistaakseni KaMa:n vanhaa busaa, jossa oli vielä Tapolan/Nykäsen teipit osin kyljissä. Auto kiinnosti nimenomaan, tuon n.s. puolitomaatin vuoksi, mutta jäi ostamatta, johtuen sen hetkisestä vapaa-ajan vähyydestä( Lue; Laiskuus) :oops: . Mutta edelleen kaipuu "edes" puoliautomaattiin on kova, eli neuvoja kaivataan... :mrgreen:
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Automaattilaatikko Volvoon

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Moips, tohonkin , niinku moneen muuhunkin löytyi hyvä vastaus, näiltä sivuilta, eli voiko kuljettaja ajotavallaan vaikuttaa, automaattilootalla varustetun auton moottorin kestävyyteen, ei ilmeisesti voi, mutta toi irjan kertoma turbiinin "lukkiutuminen", johon kuljettajakin voi vaikuttaa varmaankin pienentää polttoaineen kulutusta, eikä matkailuauto saastuta niin paljon, "ja maailma pelastuu" :wink: :wink: Kun ehkä 10% polttoaine rahoistakin säästyy, nälkäisten matkalaisten ruokintaan.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Automaattilaatikko Volvoon

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Allisonin MT600-sarjan laatikko on varmaankin se helpoin vaihtoehto. Mutta esim, ZF HP500 on myöskin helppo asentaa, ei se tarvitse kummosia sähkärin taitoja vetästä johtosarjat laatikolle ja Ohjausboksille.
Samat edellä mainitut muutokset pitää tässäkin tapauksessa tehdä kuin Allisoninkin asennuksessa, mutta laatikko on huomattavasti kehittyneempi kuin Allison.
Jos laatikkoa menette hankkimaan, tarkistakaa öljyn väri, jos on kovin tummaa, etsikää mieluummin toinen.
Liitteet
Mt600.jpg
Mt600.jpg (45.31 KiB) Katsottu 19641 kertaa
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Re: Automaattilaatikko Volvoon

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Puu Tiainen kirjoitti:Allisonin MT600-sarjan laatikko on varmaankin se helpoin vaihtoehto. Mutta esim, ZF HP500 on myöskin helppo asentaa, ei se tarvitse kummosia sähkärin taitoja vetästä johtosarjat laatikolle ja Ohjausboksille.
Samat edellä mainitut muutokset pitää tässäkin tapauksessa tehdä kuin Allisoninkin asennuksessa, mutta laatikko on huomattavasti kehittyneempi kuin Allison.
Jos laatikkoa menette hankkimaan, tarkistakaa öljyn väri, jos on kovin tummaa, etsikää mieluummin toinen.
Siis meneekö k.o. kistu Volvoon vai Scaniaan?
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Automaattilaatikko Volvoon

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

H.Tawast kirjoitti: Siis meneekö k.o. kistu Volvoon vai Scaniaan?
Hmm. hyvä kysymys.
En ole koskaan tavannut MT-sarjaa Scaniassa, ehkä niitäkin on, mutta pääasiassa niitä käytetään Volvoissa.
ZF HP:tä löytyy sitten molempiin merkkeihin, tosin Scania käyttää eniten Voithin tai omia laatikoita.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
Truck: Ajokki express
Location: Rauma
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Automaattilaatikko Volvoon

Viesti Kirjoittaja Kiitokori-82 »

Millainen tuo MT-sarjan laatikko on kestävyydeltään?
Tuollainen tuolla minun autossa näyttää pötköttävän. :lol:
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Automaattilaatikko Volvoon

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Aika huoleton laatikko se on, normaalit öljynvaihtohuollot tarvitsee, ei paljon muuta. Ainoa vakavampi vika noissa on ulostuloakselin katkeaminen, varsinkin raskaassa ammattikäytössä akseleita paukahtelee ajoittain. Toinen harmittava vika on nopeusmittarin/ajopiirturin käyttöpyörä, se on messinkinen ja kallis uusia, niitä menee.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
Truck: Ajokki express
Location: Rauma
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Automaattilaatikko Volvoon

Viesti Kirjoittaja Kiitokori-82 »

Mukava kuulla että suht. asiallinen paketti Volvo+Allison :D
Kuorma/linja-autoista en paljoa ymmärrä, mutta VW + Audin tuotteet tunnen.. ;)
Aika ja kiinnostus opettaa.. ;)
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
RH
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 12 Marras 2006 21:40
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Automaattilaatikko Volvoon

Viesti Kirjoittaja RH »

Scanialla oli eri automaatit 8 ja 11 litraisissa koneissa toisessa Allison, tyyppiä en tiedä ja toisessa Scanian oma, en vaan muista kumminpäin ne oli. 80-luvun alun Auto tekniikka ja kuljetus lehdessä niitä oli esiteltynä.
Muuten onko Puutiaisella noita loistavia kuvia kuorma-autojen tekniikasta yhtähyvin kuin Busseista,, :oops: nyt taisin kysellä tyhmiä, pitkälle sama tekniikkahan niissä on.
Mitäs ne puoliautomaatit postin Sisu/Ajokki autoissa oli 70-luvun loppupuolella, tosi harva kuski osasi niillä ajaa niin ettei tullut niska kipeäksi kolmannen pysäkin jälkeen, oli hurjaa nykimistä se kyyti.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Automaattilaatikko Volvoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kiitokori-82 kirjoitti:Millainen tuo MT-sarjan laatikko on kestävyydeltään?
Tuollainen tuolla minun autossa näyttää pötköttävän. :lol:
Käykääpä ihan uteliaisuuttanne joskus kaupunkipaikkarin kyydillä. Siinä on työkalut kunnon käytössä, pelkkää kaasupohjassa kiihdyttämistä ja jarruttamista koko homma. Sama auto saattaa kulkea kiertorataansa vuorokauden ympäri viikosta toiseen. Oulussa kuulema yksi linja jossa bussi huolletaan lauantaisin ja ainoastaan silloin se sammutetaan. Niillä ajetaan käsittämättömia määriä mukulakivikatuja ristiin rastiin ja kyllä yllättää kun korttia leimatessa vilkaisee matkamittareita, uuden näköisillä lentokenttäbusseillakin on höylätty järjestään 600-800tkm samaa rataa vuodesta toiseen. Siten on noita vanhoja laatikkowiimoja joista tuntuu että tuulella katto lähtee on se sellaista rominaa :o Niissä on kaikissa B10M / Allison yhdistelmä ja ainakin melua piisaa :
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Re: Automaattilaatikko Volvoon

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Soittelin tuossa "viisaammalleni", eli Hanskille, ja hänen mukaansa sopii vaikka Volvon kistu Scaniaan, ja täysautomaatti! (tietty hän kertoi jotain tyyppikoodeja, jotka eivät jääneet hataraan päähäni) Siis tähän meidän kulkuriin... Nyt sitten soittokierros hajoittamoihin, niin homma etenee :D :
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
Truck: Ajokki express
Location: Rauma
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Automaattilaatikko Volvoon

Viesti Kirjoittaja Kiitokori-82 »

Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Automaattilaatikko Volvoon

Viesti Kirjoittaja motoku »

b10m ssä oli 4-loviset zf:t, nivelissä 5-v, toisella firmalla allisonit. scaniat:zf:t 94-sarjassa ja 113 sissa voith in 3-v tai 4-vaihteiset, jotka vakiona poikittaiskoneellisissa, koska täytyy olla lyhyt loota jotta kulmavaihde ei tuu kyljestä ulos :lol: allisonia en ole itse testannut, voith vaihtoi pehmeämmin, zf muuten parempi. voithia ei volvoon kannata edes suunnitella, ei jaksa vääntää 1-2 vaihdon jälkeen kun kierrokset putoo 1000r/min tai alle. sitäpaitsi voithista puuttuu pakkirattaat, muistaakseni pakki tehdään lukitsemalla momentinmuuntimen "väliturbiinipyörä" jolloin öljyn paine tuleekin siipipyörän selkään, ja loota alkaa peruuttaa. (huono selitys todella vanhasta muistista) pakki on vaan tosi laiska, ei mee takaperin pahoihin paikkoihin, esim jyrkkään vastamäkeen. zf ilmeisesti herkempi säädettävä, koska korjaamon isotoleranssiset säätäjät onnistuivat tekemään samasta lootasta aina tosi yksilöllisiä :lol: :lol: useimpia kyllä oppi keventään tai runttaamaan siten että vaihdosta tuli lähes siisti :roll: :roll: kaupunkialueen ulkopuolella kummatkin kestävät hyvin huollettuna ainakin 3-4miljkm.
musta, palaneen oloinen öljy kielii joko vaihtamattomuudesta, tai luistavasta vaihdepakasta joka loppuu pian.
vaihteen täytyy vaihtua pehmeästi, nykäisemättä ja narahtamatta. nykäisy tulee uuden vaihteen kytkentäviiveestä ja narahdus siitä että valittu "vaihdepakka" meinaa luistaa syystä tai toisesta.
voithissa 2 ja 3- vaihteet menee kiinteiksi, zf ssä 3ja4(+5) kiinteitä, eli niillä ei saa kierrokset ajelehtia kuormituksen mukaan :!: :!:
firmassa oli muutama b10m, joihin oli laitettu nopea perä, moottoritiellä kulki mittarin ympäri, kukaan ei mennyt ohi enää kunhan vain sai ensin 5km kiihdyttää :lol: :lol:

ps. ei valmetin moottori huono ole, pahasti liian pieni vaan bussiin. ainut "vika" on keskipyttyjen ahtaat vesikanavat, joiden johdosta ajettava rauhassa käyntilämpimäksi. jos sitä ei tiedä, kone leikkaa kiinni....
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Automaattilaatikko Volvoon

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

motoku kirjoitti:b10m ssä oli 4-loviset zf:t, nivelissä 5-v, toisella firmalla allisonit. scaniat:zf:t 94-sarjassa ja 113 sissa voith in 3-v tai 4-vaihteiset, jotka vakiona poikittaiskoneellisissa, koska täytyy olla lyhyt loota jotta kulmavaihde ei tuu kyljestä ulos :lol: allisonia en ole itse testannut, voith vaihtoi pehmeämmin, zf muuten parempi. voithia ei volvoon kannata edes suunnitella, ei jaksa vääntää 1-2 vaihdon jälkeen kun kierrokset putoo 1000r/min tai alle. sitäpaitsi voithista puuttuu pakkirattaat, muistaakseni pakki tehdään lukitsemalla momentinmuuntimen "väliturbiinipyörä" jolloin öljyn paine tuleekin siipipyörän selkään, ja loota alkaa peruuttaa. (huono selitys todella vanhasta muistista) pakki on vaan tosi laiska, ei mee takaperin pahoihin paikkoihin, esim jyrkkään vastamäkeen.

Voithissa pakki saadaan lukitsemalla ensimmäinen ja pakkikytkin laatikosta, näin pyörimissuunta muuttuu. Voithin pakissa on myös se kiusallinen piirre, että laatikko lyö aina vapaalle kun kaasun nostaa, joutuu taas odottelemaan että lähtee liikkeelle.
motoku kirjoitti: zf ilmeisesti herkempi säädettävä, koska korjaamon isotoleranssiset säätäjät onnistuivat tekemään samasta lootasta aina tosi yksilöllisiä :lol: :lol: useimpia kyllä oppi keventään tai runttaamaan siten että vaihdosta tuli lähes siisti :roll: :roll: kaupunkialueen ulkopuolella kummatkin kestävät hyvin huollettuna ainakin 3-4miljkm.
musta, palaneen oloinen öljy kielii joko vaihtamattomuudesta, tai luistavasta vaihdepakasta joka loppuu pian.
vaihteen täytyy vaihtua pehmeästi, nykäisemättä ja narahtamatta. nykäisy tulee uuden vaihteen kytkentäviiveestä ja narahdus siitä että valittu "vaihdepakka" meinaa luistaa syystä tai toisesta. ....
Käytännössä ZF:n laatikko kestää huomattavasti pitempään, kun luistoajat laitetaan lyhkäsiks, parempi että laatikko nykäsee, kuin luistaa.
motoku kirjoitti: voithissa 2 ja 3- vaihteet menee kiinteiksi, zf ssä 3ja4(+5) kiinteitä, eli niillä ei saa kierrokset ajelehtia kuormituksen mukaan :!: :!:
firmassa oli muutama b10m, joihin oli laitettu nopea perä, moottoritiellä kulki mittarin ympäri, kukaan ei mennyt ohi enää kunhan vain sai ensin 5km kiihdyttää :lol: :lol:
Menee kiinteiksi, tarkoitat varmaan momentinmuuntimen lukkoa, joka ainakin ZF:ssä lukkiutuu muistaakseni jo kakkosella, kunhan vauhtia on yli 20km/h. Saattaa olla, että vanhemmissa ohjausjärjestelmissä on toisin, mutta ecomateissa muistaakseni näin. Täytyy tarkistaa, kun seuraavan kerran ropellan ZF:ää.
Näissä laatikoissa (Voith ja ZF) tulee mukaan kaupanpäälle hidastin ja varsin tehokas sellainen, tosin vaatii sitten jarrupoljinventtiilin uusimisen.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Automaattilaatikko Volvoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Puu Tiainen kirjoitti: Näissä laatikoissa (Voith ja ZF) tulee mukaan kaupanpäälle hidastin ja varsin tehokas sellainen, tosin vaatii sitten jarrupoljinventtiilin uusimisen.
Muutamassa työmatka scaniassa tuntuu voimakas nykäisy juuri kun kuljettaja painaa jarrua. Johtuuko tämä tästä hidastimesta? Siis ihan kunnon tökkäys.

Selvisipä tuokin peruuttamisen outo toiminta noissa Voith laatikoissa. Tosiaan jännästi menee pätkän kerrallaan taaksepäin. Paikkakunnan ajossa on sellainen Scania jonka alusta on vuodelta 1973 ja se on koritettu 1989 jonka yhteydessä keulakone on muutettu tuuppariksi :o , kone vaihdettu johonkin Deutzin teollisuusmoottoriin, vaihteistoksi Voith ja Ajokki kaupunkikori päälle. Ohjaamossa kojelaudat ja ratti on Scanian K113 malliset. Aika remontti vaikka kenen tehtäväksi.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Automaattilaatikko Volvoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Jatketaampa tätä laatikkojuttua täällä missä ennenkin. Kun kerta tuli ajankohtaiseksi.

Noita Allisoneja näyttää sitten olevan aika montaa sorttia :roll: Mikä se tähän Volvoon passaa :?: Tarjolla olisi MT644 tyyppistä joka ilmeisesti käy :?: Sitten tymä kysymys, onko tuo kolme vai nelivaihteinen vai peräti 5? Paimelassa olisi laatikkoja, yhdellä liikennöitsijällä myös ja yksityisellä, siis oikein valita asti :D

Millainen se shifteri on, onko missään kuvaa siitä? ei kyllä surffaamalla kuvaa löydy ja romikselle on 400km... Lähinnä että upotetaanko kojelautaan vai miten. Sitten vielä pitäs jossain saada kokeilla miten se pelaa käytännössä tai jos joku käyttäjä kertos. Onko tuon tyyppinen Allison ns. hyvä laatikko Volvoon vai kannattasko yrittää jotain muuta. Rupean tekemään kohta suurinta tekniikkapuolen hommaa mitä koko aikana mulla on ollut niin haluaisin tietysti lopputuloksesta hyvän ettei tunnu turhalta hommalta.

Nyt on kulkurikilsoja takana 38 tkm joten on kai aikakin tällaista hommaa kokeilla.
Tulevaisuus on sähköinen
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Automaattilaatikko Volvoon

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Tuosta allisonin tyypistä joka IRJAssa on en ole ihan varma mutta tuo 644 tuntuu jollainmuotoa tutulta . Laatikko on 4 vaihteinen ja siinä 3 ja 4 vaihde lukkiutuvat joten suorassa maantieajossa toimii kuin kova laatikko eikä siten edes lisää kulutusta maantiellä , nurkka-ajossa toki varmaan lisää , muuta myös helpottaa ajoa ainakin kulutuslisän verran ahtaissa paikoissa .
Shifterille oli sisussa valmis luukulla peitetty paikka(n.10x15cm) , varmaan Volvossakin , Volvoissa joita olen nähnyt on kojelaudassa ratin oikealla puolella .
Sähkötyöt rajoittuvat tuohon nelinapaiseen pistokkeesseen shifterissä johon kytketään peruutusvalo ja käynnistyksen esto vaihteen ollessa päällä ja tietysti lisänä vielä shifterin valaistus mittarivaloista.
Ps. Ajeleppa vaikka sunnuntai aamuna Karstulaan Isoon Mieheen ja kokeile miltä automaatti tuntuu kulkurissa , eihän IRJA tosin ole Volvo , mutta tekniikka on volvoa ja laatikko Allison . Eihän tuo matka ole kovin kauhea :D
Liitteet
shifteri 2.jpg
shifteri 1.jpg
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Automaattilaatikko Volvoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mitenkäs tuo nopeusmittarin vaijeri, passasko se sukkana paikalleen? Onko niitä vaijerinpäitä yleensäkään montaa lajia?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Automaattilaatikko Volvoon

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Siihen vaijerin päähän tulee pieni muutosnippa jolla vaijeri paritetaan laatikkoon.
Jos aiot Allisonin hommata, ota MT647, siihen on korjattu lukuisia MT644 heikkoja kohtia. Joihinkin 644 laatikoihin on korjauksien yhteydessä nämä muutokset tehty, muuta niistähän ei tiedä avaamatta laatikkoa.
Vaihteisto on suht helppo asentaa, mutta on siinä jonkin verran rakentamistakin.
Moottorin lauhduttimelle öljyputket vaihteistolta, modulaattorikaapeli ruiskutuspumpulta, vaihteenvalitsinvaijerin ja muutaman sähköpiuhan veto ja kardaanin sovitus.
Muista ottaa laatikon mukaan vautipyörä/vetolevy, suodatinkotelo, modulaattorivaijeri, ja pumpun kiinnikkeet. Lyhyempi kardaanikin olis varmaan tarpeen.
Tarkista vaihteistoöljyn väri ja haju, kertoo aika paljon laatikosta, tarkista myös nopeusvaijerin hammaspyörä ( kallis osa).

Ps. Minä laittaisin ZF:n jos olisin automaattiin siirtymässä, mutta kyllä tuolla allisonnillakin pärjää vaikka vanhanaikainen onkin.
Momentinmuuntajan lukkoa ei siinä ole, pikkasen tulee tehohävikkiä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Automaattilaatikko Volvoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tuossa hierotaan kauppoja allisonista yhden liikennöitsijän kanssa. Se puhui kickdown vaijerista, onko siinä sekin? kaasuvivustosta? Hänellä olisi 110 Scanian kymppivaihteinen manuaalilaatikko yhdistettynä Volvon koneeseen. Millainen tuo on käytössä, eikös 110 kanikka ole vuodelta keppi & keihäs? Sitten olisi kuulemma helppo laittaa myös ZF 6-90 kuusivaihteinen manuaali. Niitäkin olisi, hinnat tonnin kahtapuolen vähän kaikki versiot.Tätä manuaalia varten saa sitten vivuston kunnostaa. Halvin olisi sama K19 manuaali mikä siinä on nytkin. Siihen ykköseen ja kakkoseen olen vain niin kyllästynyt etten enää sitä laita.

Kyssäri: Estääkö mikään käyttämästä konetta ilman kytkintä? Konehan roikkuu omilla kolmella kannakkeella va vaihteisto on vain takaa kiinni poikittaispalkissa läheltä kardaania.Tarvisi saada selville lopullinen syy vapinaan 1300-1400r/min ja se kai selviäsi kun entinen laatikko on poissa ja sais koneen käyntiin > kytkin pois ja käyntiin > jos vielä väpättää niin vauhtipyörää tasapainotukseen, onko kovin yleistä tällainen?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Automaattilaatikko Volvoon

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Kickdown- modulaattorivaijeri miten vaan.

Moottoria voi hyvin käyttää ilman vaihteistoa ja paineasetelmaa.
Monesti moottorin tärinät johtuu nimenomaan paineasetelmasta, vauhtipyörässä tuskin vikaa. Tarkista, että vauhtipyörässä on asetelman keskitystapit tallella.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Vastaa Viestiin