Primus kaasulämmitin linja-autoon

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Testailua:

Pannu ei puhu mitään, ilmeisesti musta poksi rikki :arrow: huoltoon

Kiertovesipumppu vaikuttaa hengettömältä. Pitää patruunankin niin kuumana että termari katkoo mutta lämmin patteri loppuu peräseinään eikä toisen kyljen patteri lämpeä ollenkaan. Kun laitan avuksi 230V pumpun, kiertää hyvin ja oikeaa reittiä ja patruunasta loppuu löylyt samantien. Pitänee pohtia mikä pumppu olisi tähän sopivin. Ehdotuksia, onko millaisia käytössä ja etenkin se että paljonko ne kuluttaa virtaa?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Pannua irti ja huoltoon. Samalla putsataan arinat, asennetaan kipinäsytytys ja korjataan boksi sekä kalustetaan liittimet uudelleen. Pumppu tulee KL-varaosilta, boschin pumppu MB 124 korimallin lämmityslaitteesta, pitäisi olla Primuksen omaa pumppua tehokkaampi tapaus. Jos sekään ei riitä, laitan molemmat :)

Erittäin hyvä kaveri tässä projektissa on Primusasiantuntija karavaanari.info sivustolla. Saa kaikki pannut kuntoon.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Lahti32 kirjoitti:Erittäin hyvä kaveri tässä projektissa on Primusasiantuntija karavaanari.info sivustolla. Saa kaikki pannut kuntoon.
mjo33400 on velho.... moni pannunraato on saanut uuden elämän hänen käsissään.

Perus-karavaanipatterit luovuttavat lämpöä noin 400W/metri. Siitä voi helposti laskea karkean arvion paljonko linja-auton verkosto pystyy luovuttamaan. Tehokkaammalla pumpulla neste pääsee pidemmälle ennen kuin patteri on ehtinyt luovuttaa lämmön.

Rosvolinnan vaunussa 1000W teholla saa aikaan 10 asteen lämpötilaeron ulkolämpötilaan verrattuna. Vaunun sisäpituus on vajaa 8 metriä. Kaksitonnisella patruunalla tulee vilu pakkasilla, mutta karvan alle kuusikiloinen Alde saa tuvan lämpimäksi 25 pakkasella ja Aldea ei tarvitse ajaa tappi-teholla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Luulen ettei nämä vanhanmalliset linja-autopatterit pysty samaan tehoon karavaanipattereiden kanssa. Tuossa on pattereita n. 23 metriä elikkä jos 400w olisi metriteho niin se luovuttais 9,2 kW mutta ei ehkä noin paljon lähde, kokeilen paljonko yli kuuden luovuttaa. Jos ei sitäkään niin ainahan voi ottaa patterista toisen putken myös käyttöön. Koskapa tässä ei voi kovin paljon insinöörien rakettitiedettä käyttää apuna, jää mitoitus yrityserehdys-mekanismin ratkaistavaksi :D
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Ex-Volvo B10M
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Pattereiden kunnollinen lämmönluovutus vaatii ilmasolan jossa saadaan "veto". Pelkkä vaunu patteri ei paljoa luovuta ilman solaa(olisiko 1/2-tehoa), sola olis hyvä olla 30-40 cm korkea patterista ylöspäin. Pattereiden päällisten imurointi silloin tällöin olis hyvä tehdä...
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Joo yrityksen ja erehdyksen kautta ratkaisu löytyy. Teoria on aina teoriaa.

En usko, että tuo 9,2kW olisi kovin kaukana totuudesta. Kun vertaa linja-autojen Webastojen tms. tehoihin. Löylyä tulee, mutta tyyppikilpi sanoo 30kW.

Verrattuna kevyisiin caravan-pattereihin linja-auton patteriverkossa on aika paljon metallia ja sen myötä massaa johon energia siirtyy. Joten voi olla, että sinne hukkuu lämmityksen alkuvaiheessa muutama watti.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Rosvolinna kirjoitti:Joo yrityksen ja erehdyksen kautta ratkaisu löytyy. Teoria on aina teoriaa.

En usko, että tuo 9,2kW olisi kovin kaukana totuudesta. Kun vertaa linja-autojen Webastojen tms. tehoihin. Löylyä tulee, mutta tyyppikilpi sanoo 30kW.

Verrattuna kevyisiin caravan-pattereihin linja-auton patteriverkossa on aika paljon metallia ja sen myötä massaa johon energia siirtyy. Joten voi olla, että sinne hukkuu lämmityksen alkuvaiheessa muutama watti.
Caravan ja linjaautopatterin ero on
- linjaautossa patteriverkossa sama paine kuin moottorin vesijärjestelmässä.
- caravan patterit miltein paineettomia ja jos liittyy auto jäähdytin järjestelmään niin se tehdään lämmönvaihtimella (painepuoli/paineeton puoli)
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Jopas jotakin tapahtui tässäkin projektissa :wink:

Pannu tuli huollosta jo aika päiviä sitten, boksi korjattiin, kipinäsytytys asennettiin, pannun arina putsattiin, johtosarja uusittiin ja lopuksi koko komeus sai päälleen uuden kuumakestomaalin :D Tilasin kiertovesipumpun caravankauppa.comista mutta pumpulla oli jostain syystä yli kolmen viikon toimitusaika mutta sekin saapui tällä viikolla :D Pumppu on MB Sprinterin lämmityslaitteen pumppu ja näyttää juuri tehot riittävän. Kyllä mukavalta tuntui kun pannu lopulta pöhähti käyntiin, patterit alkoi kuumeta ja kuumeni niin että paluukierrossa viimeinenkin porrasmontun patteri pysyy tulikuumana :D Siinä pikkupoikien kanssa käsiä taputettiin :!: Hienosti toimii, Primus 2480 on kolmella kaasupolttimella joista yksi tai kaksi palaa koko ajan (manuaalinen venttiili yhdessä polttimessa) ja täydellä teholla kolmaskin poltin tulee mukaan. Ilmat lähti hyvin pois kun avustin ensin 230V pumpulla ja kaasu pohjassa huudattamalla konetta. Pikku lirinää vielä kuuluu jostain mutta ne lirinät lähtee kun käydään vielä ajamassa mutkaista tietä näkymättömiin :wink:

Nyt tuli Volvosta kolmen vuodenajan auto. Täytyy kokeilla kyllä keskellä talveakin, kuinka pärjätään kun Primus ja patruuna lyödään yhtäaikaa tulille. :wink:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Mukava kuulla, että pannu lähti pelaamaan. Primusta kannattaa aina poltella kaikilla arinoilla, ettei pääse ruostumaan. Pannun termari kyllä katkoo, jos kuumenee liikaa.

Oliko pannu mjo33400:lla huollossa?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Rosvolinna kirjoitti:Mukava kuulla, että pannu lähti pelaamaan. Primusta kannattaa aina poltella kaikilla arinoilla, ettei pääse ruostumaan. Pannun termari kyllä katkoo, jos kuumenee liikaa.

Oliko pannu mjo33400:lla huollossa?
Jep, kävi Otalammella remontissa :wink:

Taitaa olla tehontarpeenkin kannalta tarpeellista pitää kaikki arinat käytössä. Ensi kokemuksen perusteella näyttää olevan hyvä ja tasainen lämpö :o ja hiljainen :!: eikä kuluta näköjään paljoa virtaa :wink: joten tuntuu oikealta lämmityslaitevalinnalta tämä Primus :!:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Pannua testailtu ja hyvin tuntuu lämpöä riittävän :D jonkin verran on vielä kumminkin ilmauksen kanssa probleemaa :? nimittäin joskus kun auto on kylmä, ja laitan pannun tulille, saattaa pannu kiehahtaa hiukan :( Siitähän lähtee ilmakuplat kiertoon ja sitten täytyy ilmata :roll: ei hyvä :?:

Miten olette ratkaisseet pattereiden ilmausasiat? Onko kellään automaattisia ilmanpoistimia käytössä? En ole laittanut koska muistelisin ettei ne toimi noin mitättömässä paineessa, pikemminkin ne syöttää ilmaa systeemiin :|

Laitoin patterikierron viimeiseen mutkaan, johon ilmat lopulta päätyy, sellaisen primuksen pienen nestesäiliön (9) Sen sitten kaatelin nestettä täyteen ja pumpuilla (4 ja 5) ajelin ilmat sinne. Toistin kunnes se oli täynnä eikä ilmaa enää tullut. Nyt on kuitenkin taas säiliö tyhjä :?: Ilmeisesti korkki vuotaa sillä muutenhan säiliössä pitäisi olla vakuumi eikä omia aikojaan tyhjene? No lisäten vettä taas :roll: (kone kylmä) jolloin kävi niin että kun kone lämpesi niin vedet puski keulasta ylivuotoventtiilin kautta ylivuotosäiliöön (8) joka olikin ennestään jo täynnä joten sen seurauksena vesivana maantiellä paljasti asian :oops: Laitan tähän tuon putkituskaavion niin voitte tutkia sitä ja kommentoida jos löydätte jonkin puutteen siitä miksi ilmaus käyttäytyy noin. Oma veikkaus on vuotava keräyssäiliön korkki, sillä jos se on tiivis, tilanne vastaa umpinaista tiivistä patteria.

Hassua on että vaikka putket lirisee ja lorisee paljonkin niin lämmitys silti pelaa :D Galleriassa on muutama kuvakin lisää:

http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/th ... ?album=205

Kuva
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ajatus...

Primuksen yläputkessa on T-haara / ilmausnippa. Nipan tilalle letku ohut koneen paisuntasäiliöön vesipinnan yläpuolelle. Tällöin ilma menisi helpoimman kautta kiehumistilanteessa. Joissain vaunuissa on tuommoinen pikku putki joka menee Primuksen omaan paisuntasäiliöön,
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Rosvolinna kirjoitti:Ajatus...

Primuksen yläputkessa on T-haara / ilmausnippa. Nipan tilalle letku ohut koneen paisuntasäiliöön vesipinnan yläpuolelle. Tällöin ilma menisi helpoimman kautta kiehumistilanteessa. Joissain vaunuissa on tuommoinen pikku putki joka menee Primuksen omaan paisuntasäiliöön,
Noin se voisi toimia. Ongelmana on nyt että letku lähtee pannulta heti ylöspäin joten ilmat ei joudu tuohon pieneen nippaan.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Pientä raporttia Primus-pannun toiminnasta talvisessa myräkässä :D

Laatikkoprojektin aikana piti laskea koko jäähdytysjärjestelmä viimeistä tippaa myöten tyhjäksi. Joten ilmaussysteemit tuli testattua. Muuttelin syksyllä tuon pannukytkennän niin että pannulta lähtee menoputki pattereihin ensin alaspäin n. 30cm josta koukkaa ylös patterilinjaan. Näin muodostuu pannuun ilmapussi, joka ilmautuu pannun yläosassa menovesiputken juuressa olevasta ilmanipasta erillistä ohutta letkua pitkin Volvon omaan paisuntasäiliöön johon se ilma kertyy. Samalla tavalla se korinrakentajakin on patterikierron ilmauksen ratkaissut tällaisesta ilmauspöniskästä. Tällä ratkaisulla Primuspannun nesteet ei aiheuta mitään ylimääräistä tarkistelua koskapa säiliö on yhteinen ja Volvon oma summeri soi jos neste vajenee alle anturin pinnan :D

Laittelin sit nesteet koneeseen. Kone käyntiin, Primuksen pumppu päälle ja 10 litraa lisää vielä. Kova mulina ja molske kuului paisuntasäiliöstä kunnes summeri pyysi vielä jonkun litran lisää. Patterilinjaan viimeiseen mutkaan asennetusta automaattipoistimesta korkki raolleen. Sitten koeajo automaatilla joka huutaa kivasti pidempiä vetoja, siinä lähti ilmat kerralla, kun automaattipoistin ei enää yskinyt, korkki tiiviisti kiinni ja ilmaus oli kerralla valmis, edes pattereiden ilmaruuveihin ei tarvinnut koskea :wink:

Sitten kokeilemaan kuinka pannun avulla tarkenee. Tää meidän autohan on väliovilla varustettu joten sen voi jakaa kolmeen osastoon, matkustamoon, keittiöön ja makuuhuoneeseen. Sauna on erillään mutta sinne kuljetaan ulkokautta eikä siellä ole pattereita. Pannussa pitäis olla täysillä kolmella polttimella tehoa reipas 6 kW. Vaihdettiin kaupasta täydet kaasupullot, napsautettiin pannu tulille ajon jälkeen, lähti muuten 2 sekunnissa pöhisemään 3kk tauon jälkeen. Töpsölit irti sähköverkosta, makuupussit mukaan ja kömmittiin nukkumaan, ulkona -7 ja sellainen sivutuuli pannun ilmanpoistoritilää vasten että auto heilui :shock: Lunta tuli taivaan täydeltä.

Tilanne aamulla:

Makuuhuoneessa 20 astetta, keittiössä 19 ja keulan matkustamossa 17. Ikkunat sisältä aivan kuivat, tosin testausjoukkue koostui kahdesta henkilöstä vain :) Pattereiden menovesi pysyi siinä 55 ja 60 asteen välillä. Pannu ei sammunut vaikka tuuli oli todella kova. Termostaattihan on saattanut pudottaa yhden polttimen kerrallaan poiskin, tämähän on täysautomaattinen vehje :D mutta luulenpa että on tainnut polttaa kaasua yhtä kyytiä koko yön täydellä teholla. Kaasun kulutuksesta en osaa sanoa vielä mitään varmaa. Kolmas kaasupullo on menossa ja kyllä sitä on käytetty melko paljon joten en pidä kaasunkulutusta minkäänlaisena ongelmana ainakaan. Hommasin tuulilasille vielä semmoisen thermopeitteen ulkopuolelle lasia vasten, joka saattaa nostaa sisälämpöä vielä tuosta, en sitä nyt käyttänyt kun pitäis saada vanhin tyttö ompeleen sen reunat ja kiinnnitysnauhat :roll: :wink: siinä voi kyllä kestää ennenkuin singeri soi :lol:

Kyllä nyt on mukava käyttää Volvoa hiihto ja mäenlaskureissuihin talvella. On sisällä lämmintä ja lohkolämmittimen avulla lähtee savuamatta käyntiin. Ja lohkolämmitintä voi käyttää aggrekaatilla.
Tulevaisuus on sähköinen
+Maankio-
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
Truck: Scania BF 86 wiima
Location: Padasjoki

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja +Maankio- »

Juu tehohan näemmä riittää mutta tuohon kaasun kulutukseen oman kokemuksen heittäisin. Tulee talvikaudet oltua tuolla ruuhka suomessa töissä ja siellä ollessa asustelen vanhassa sprite musketeerissä. Siinä on joku alden pystypannu sähkö patruunalla ja jonkinlaisella lämmön vaihtimella käyttövettä varten( tosin sisältä syöpybyt puhki joten ei voi käyttäöä tarkotukseensa) Sähkö patruunan teho lienee sen 2kw ja kyllä siitä potku loppuu jo 12-13 miinus asteen korvilla Sillon joutuu sytyttään kaasu puolen lisäks( tosin minimi teholla eli potkua kyllä olis ) mutta sähkö puoli on pudotettava pienimpään asentoo tai pulputus alkaa. Yli 20 asteen pakkasilla hyvä jos 2 päivää 11kg pullo kestää. Kaasun vaihdon kanssa tuntuu olevan aika paljon eroja hinnoissa ja tän hetken halvin tietämäni paikka on Vantaalla Puuilo. 19.95 (saako täällä mainostaa?) Ainoa ikävä puoli on että taitaa sinnekkin olla n. 20-30 km varikolta eikä ole normaalin päivittäisen liikkumisen suunnalla.
tästähän vois karkeesti laske että se pakkasilla lämmitys maksaa n. 10e päivä ilman "rahtikuluja". Jotenki kuullostaa hiukan kalliilta????

Juu kyseessähän ei todellakaan oo mikään talvi vaunu eli ohuet seinä sun muuta mutta vaihtoa en toistaseks mieti koska hienoisena haaveena olis asua tuossa rakenteilla olevassa kulkurissa kenties tulevat talvet kun se kuitenkin seisonee nuo ajat. Olishan siinä mekosesti väljempää asustella kun tollasessa kaninkopissa.........Ja eiköhän se kuitenkin sille kulkurille ole parempi että on lämpimänä läpi vuoden?
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Ex-Volvo B10M
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Primuksen kaasunkulutus on n.0.5 kg tunnissa täydellä teholla, siitä voi laskea kauanko pullo kestää. Vuorokauden sillä lämmittää parkissa ollessa mutta huom: Primuksen pieni virrankulutus on oleellinen pointti, uusi pullo kehiin ja lämmitys jatkuu edelleen samalla tavalla... Ei tarvi latailla akkuja lämmityksen vuoksi, voit olla sähköttömässä paikassa pitempään kuin esim. webasto-lämmityksen käyttäjät. Eli kaasulämmitys on hyvä sellaisilla käyttäjilla jotka asustelee sellaisissa paikoissa pitempään jossa ei maa-tai aggr.sähköä ole käytettävissä(jos ei halua tai voi käyttää, esim.melun tai savutuksen vuoksi)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kyllähän Primus on monessa mielessä yliveto.

Hyvää:

1. Hiljainen. Ei kuulu tosiaan mitään.
2. Pieni virrankulutus
3. Syttyy heti (kipinäsytytyksellä)
4. Ei haise, eikä polta nurmikkoa auton alta
5. Termostaatti ohjaa melko tarkasti näköjään
6. Käyttövettäkin saa jos laittaa varaajan
7. Kaikenlaiset kello ja karavaani viritykset yleisiä
8. Sanosin että helppo asentaa kun oivaltaa :D

Huonoa:

1. Nostaa sisälämpöä hitaasti jos auto on alussa täysin kylmä
2. Vaatii kaasuasennustodistuksen
3. Kastelee pannukaapin koska pakoputkesta tulee vesihöyryä

Tuohon kasteluhommaan on ratkaisuna T-haara ihan hyvä.
Tulevaisuus on sähköinen
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Paljonkos lämmityskilowattitunnille tulee hintaa kaasu-primus vs. diesel-webasto. Tupaöljyllä lämmitettävän webaston kustannuksen osaan ehkä itsekin laskea dieselin hintaan verraten.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Jossain vaiheessa vertailin tarkkaankin ja tulin siihen tulokseen että maksanee suunnilleen saman molemmat vaihtoehdot, kaasu /diesel. Ei tuolla hinnalla ole mitään merkitystä, ei sitä talvella niin paljoa käytetä että alkaisi hinta ahdistamaan.
Tulevaisuus on sähköinen
Viilaaja
Kokenut kuljettaja
Viestit: 77
Liittynyt: 21 Loka 2008 08:45
Location: Vantaa

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Viilaaja »

toimiiko noi primukset myös maakaasulla?
Eli löytyykö sieltä semmoseen muutosvermeet?

lähinnä kysyn tietämättömyyttäni, ku noita "maakaasutankkausasemia" löytyy, nii sielt sais hieman enemmä kaasua talteen.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Viilaaja kirjoitti:toimiiko noi primukset myös maakaasulla?
Eli löytyykö sieltä semmoseen muutosvermeet?

lähinnä kysyn tietämättömyyttäni, ku noita "maakaasutankkausasemia" löytyy, nii sielt sais hieman enemmä kaasua talteen.
Kiinnostaisi tietää että mihin "purkkiin" ajattelin asemalta kaasun tankata? :roll: Toki primus toimii lähes millä (palavalla) kaasulla vain, kunhan paine on oikea.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Viilaaja
Kokenut kuljettaja
Viestit: 77
Liittynyt: 21 Loka 2008 08:45
Location: Vantaa

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Viilaaja »

Reddewil kirjoitti:
Viilaaja kirjoitti:toimiiko noi primukset myös maakaasulla?
Eli löytyykö sieltä semmoseen muutosvermeet?

lähinnä kysyn tietämättömyyttäni, ku noita "maakaasutankkausasemia" löytyy, nii sielt sais hieman enemmä kaasua talteen.
Kiinnostaisi tietää että mihin "purkkiin" ajattelin asemalta kaasun tankata? :roll: Toki primus toimii lähes millä (palavalla) kaasulla vain, kunhan paine on oikea.
no käy sen purkin nyysim... eiku ostamassa jostakin paikasta joka tekee niit konversioita bensa-autoihin :P
mut jotenkin se paine-ero voi olla hieman erilainen ku nestekaasu on pienemmällä paineella.
edit 1. mut ainaha ne pienentää sitä maakaasusäiliöiden painetta alemmaksi ennen käyttöä.

mut kiitos informaatiosta kuiteski :)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Vuosi käytetty Primusta ja hyvin on tarennut. Sain inspiraation tämän kanssa ja viimeistelin käytettävyyttä vielä. Jokin aika sitten lisäsin patterikiertoon yhden tavallisen Purmo- patterin jossa kiertovesi jäähtyy lattialämmitykselle sopivammaksi. lattialämmityksen läpi kuljettuaan vesi palaa pannulle.

Ongelmiakin ilmeni. Syttymisvaiheessa alkoi kuulumaan armotonta törinää johon meinasi yöunet katketa. Kaasuventtiili kakkonen ei vetänyt enää ja pannu kävi vain yhdellä polttimella. Vika viittasi jälleen mustaan boksiin joten otin pannun irti ja lähetin mjo.lle remonttiin. Mauri meinas ettei boksissa ollut mitään vikaa ja kunnosti pannun yläkaulan, maalasi ja putsasi joka paikan ja laittoi mukaan pakoputken T-haaran. Huolto-ohjelmaan kuului myös vikakuittauksen kauko-ohjaus ns. lisäreset ja kaasun loppumisen ilmoittaja summeri. Koska pannu sijaitsee eri luukun takana mitä kaasupullot, olen joutunut pullonvaihdon yhteydessä aukomaan kahdet luukut, ensin pullonvaihto, sitten pannun kuittaus ja sitten nukkumaan takaisin kylmään autoon. Siksi kylmään kun mikään ei ilmoita että kaasu on loppu, herätään siihen sitten että on kylmä. Tämä probleema ratkaistiin summerilla joka herättää heti jos vikavalo syttyy. lisäreset kuittausnappi tuli pannun viereen että jos on joku pikkuhäiriö vaan niin summerin saa heti hiljaiseksi ja on aikaa tajuta tilanne ja lähtä vaihtaa pulloa.

Sähköpatruunaan lisäsin Primuksen releohjauksen joka ohjaa 1 ja 2 kW tehoja. Primus ohjaa sähkökeskukselta 12V/230V relettä joka kytkee patruunan päälle. Se oli ensin kytkettynä niin että 2+1 mutta monessa parkissa on sulake sen verran pieni ettei 3kw tehoja voi käyttää yhtäaikaa kahvinkeittimen kanssa. Kytkin sen nyt niin että Primus ykkönen antaa kilowatin, Primus kakkonen antaa kaksi kilowattia ja kahden ollessa kytkettynä voin erillisestä napista lisätä kolmannen kilowatin. Nämä 12V/230V releet toimii vaihtoperiaatteella joten voisin vielä laittaa vaikka lämminvesivaraajan vaihtokytkennän taakse niin että patruuna ja varaaja vuorottelee.

Pullonvaihtaja olisi tähän vielä huippujuttu mutta eipä oo sitä vielä eteen sattunut.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Paappa siihen pull0nvaihtaja automaatti, pakkasta pikkasen ja alkaa summeri huutamaan, meet vaihtamaan pulloa ja huomaat et piru vie on molemmat pullot tyhjiä :shock: , onneks sullakin on tilaa ottaa vaihto pulloja mukaan tommosen varalle :wink:

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Primus kaasulämmitin linja-autoon

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Lahti32 kirjoitti:Vuosi käytetty Primusta ja hyvin on tarennut. Sain inspiraation tämän kanssa ja viimeistelin käytettävyyttä vielä. Jokin aika sitten lisäsin patterikiertoon yhden tavallisen Purmo- patterin jossa kiertovesi jäähtyy lattialämmitykselle sopivammaksi. lattialämmityksen läpi kuljettuaan vesi palaa pannulle.

Ongelmiakin ilmeni. Syttymisvaiheessa alkoi kuulumaan armotonta törinää johon meinasi yöunet katketa. Kaasuventtiili kakkonen ei vetänyt enää ja pannu kävi vain yhdellä polttimella. Vika viittasi jälleen mustaan boksiin joten otin pannun irti ja lähetin mjo.lle remonttiin. Mauri meinas ettei boksissa ollut mitään vikaa ja kunnosti pannun yläkaulan, maalasi ja putsasi joka paikan ja laittoi mukaan pakoputken T-haaran. Huolto-ohjelmaan kuului myös vikakuittauksen kauko-ohjaus ns. lisäreset ja kaasun loppumisen ilmoittaja summeri. Koska pannu sijaitsee eri luukun takana mitä kaasupullot, olen joutunut pullonvaihdon yhteydessä aukomaan kahdet luukut, ensin pullonvaihto, sitten pannun kuittaus ja sitten nukkumaan takaisin kylmään autoon. Siksi kylmään kun mikään ei ilmoita että kaasu on loppu, herätään siihen sitten että on kylmä. Tämä probleema ratkaistiin summerilla joka herättää heti jos vikavalo syttyy. lisäreset kuittausnappi tuli pannun viereen että jos on joku pikkuhäiriö vaan niin summerin saa heti hiljaiseksi ja on aikaa tajuta tilanne ja lähtä vaihtaa pulloa.

Sähköpatruunaan lisäsin Primuksen releohjauksen joka ohjaa 1 ja 2 kW tehoja. Primus ohjaa sähkökeskukselta 12V/230V relettä joka kytkee patruunan päälle. Se oli ensin kytkettynä niin että 2+1 mutta monessa parkissa on sulake sen verran pieni ettei 3kw tehoja voi käyttää yhtäaikaa kahvinkeittimen kanssa. Kytkin sen nyt niin että Primus ykkönen antaa kilowatin, Primus kakkonen antaa kaksi kilowattia ja kahden ollessa kytkettynä voin erillisestä napista lisätä kolmannen kilowatin. Nämä 12V/230V releet toimii vaihtoperiaatteella joten voisin vielä laittaa vaikka lämminvesivaraajan vaihtokytkennän taakse niin että patruuna ja varaaja vuorottelee.

Pullonvaihtaja olisi tähän vielä huippujuttu mutta eipä oo sitä vielä eteen sattunut.
Mietin jossain välissä tota pullon vaihtajaa kans ja onneks en ruvennu hommaamaan sitä. On meinaan muutaman kerran heränny(/herätetty) siihen, et nyte on kylmä , "mee vaihtaa pullo" keskellä yötä. Jos ois ollu pullon vaihtaja käytössä(yöllä kaks tyhjää pulloa) niin epäilen etten ois tätäkään tekstiä nyte kirjottamassa :wink: .

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Vastaa Viestiin