Induktioliesi ja invertteri?

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Induktioliesi ja invertteri?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuli hommattua tuonlainen pieni 2000W induktiolevy. Toimiiko tuo invertterillä? Autossani on 1500W vertti, joten sillä ei voi kokeilla.

Aggregaatilla toimii ainakin, mutta sehän on puhdasta aaltoa.

Kotikokeiluissa pikkuliesi osoittautui näppäräksi - keittää todella nopeasti, eikä lieden pinta kuumene juuri ollenkaan. Maksoi euron vajaa 40 - ei paha...

...kone ehti olla talossa päivän ja johan se oli pakko katsoa mitä siellä on sisällä. Muutama hassu komponentti ja kuparikierukka. Nuo osat olisi todella helppo koteloida kiinteästi esim. rosteritasoon. Laitteen kotelo on muovia ja taso on lasia.

Hatun propelli on lähellä pyörähtää.... :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Induktioliesi ja invertteri?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Itse ostin kans jo varmaan vuosi sitten liiteristä tuollaisen levyn, eikä ole tietoa miten kanttiaallolla toimii. Periaatteessa osateholla se voisi sillä sinun 1500w invertterillä pyöriä, kun ainakin oma liesi vinkuu tehon mukaan, joten teho on luultavasti "leikattu" hakkurilla, eikä niin että katkoisi täyttä virtaa. Nopea peli se on, lämmittää veden nopeammin kuin 2kw vedenkeitin! Ja tosiaan tuo upotus on ollut mielessä, mutta lastulevytasoon :wink:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Induktioliesi ja invertteri?

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Mistä niitä saa ostaa?

Näyttääkö ne sisuskalut yhtään siltä että ne voisi siirtää kotikeittiön perinteisemmän keraamisen lieden lasin alle? Miten se laite muuten osaa suunnata induktiota vain kattilaan ettei esim. vieressä olevaan lusikkaan tai alla olevaan peltiseen pöytään?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Induktioliesi ja invertteri?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Wonderi kirjoitti:Mistä niitä saa ostaa?

Näyttääkö ne sisuskalut yhtään siltä että ne voisi siirtää kotikeittiön perinteisemmän keraamisen lieden lasin alle? Miten se laite muuten osaa suunnata induktiota vain kattilaan ettei esim. vieressä olevaan lusikkaan tai alla olevaan peltiseen pöytään?
Onhan noita esim. tokmannilla :D Voihan sen siirtää vaikka wc-pytyn kannen alle, mutta jos ei ole tarvittavaa tietämystä sähköalalta, niin en suosittele virittelemään.
Indusoitumisessahan on kyse juuri siitä että rautametallin tulee olla riittävän lähellä silmukkaa. Tuossa mun hellassa loppuu lämmitys ja alkaa piippaamaan kun siirtää pataa pois. Ja esim lusikkaa sen päällä ei saa lämpiämään. Toisaalta se "tunnistaa" kattilan koon, eikä tosiaan lämmitä tasoa kuin vain kattilan metalli (pohja) lämpeää.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Induktioliesi ja invertteri?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ei toiminut induktioliesi 1500 invertterillä. Logiikka toimiin sirinän kanssa, mutta kattila ei lämpene. Laite ei ilmaisesti hyväksy muuta kuin oikeaa siniaaltoa.

Aggrekaatilla toimii kyllä. Energiamittarin mukaan teho on hieman yli 1000W - pahvilaatikossa sanotaan 2000W. Pääasia, että soppa saadaan kiehumaan...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Induktioliesi ja invertteri?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

onko enegiamittari käytetty agregaatin kanssa? kannattaa kokeilla ihan ivolla, jos sillä saisi parempia lukuja...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Induktioliesi ja invertteri?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ilpon kylkiäisenä tulleeseen energiamittariin voi suhtautua hieman huumorilla :) Toisaalta IVO:lla näyttää tasan samoja lukuja. Ei osaa ilmeisesti tulkita hakkurivirtalähteellä toteutettua induktioliettä,

1000W halogeenilampulla mittari näyttää 940W, joten vastuskuormassa se näyttää oikein. 150W näkyy 134W. Ultin ilpo 740W (Pro Basic 10)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin