
Nykyajan automaattilootat
Nykyajan automaattilootat
Juu hakusessa on auto, jossa on automaattivaihteisto. Miten on, pystyykö niihin hieman uudempiin (n.10v. vanhoihin) autoihin, joissa on ZF:n laatikko ja vain painikkeet D,N,R lisäämään 1,2,3, 4 -painikkeet.
Ei muuten, mutta tuntuisi vaan jotenkin turvallisemmalta, jos voisi esim. vuoristoteillä vaihtaa ihan napeista pienemmälle.

Viimeksi muokannut Flyer 520, 26 Tammi 2010 09:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Nykyajan automaattilootat
Riippuu niin autosta (ja laatikosta), mutta kaikissa automaateissa joita olen h.autoissa nähnyt, on 1,2,P,R,N,D. Toki en kovin hirveästi ole törmännyt automaatteihin (onneksi) ja varsinkaan sellaisiin joista parkki puuttuu 

-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Nykyajan automaattilootat
Raskaassa kalustossa ei yleensä ole P-asentoa, joten seisontajarru on kovassa käytössä.Reddewil kirjoitti:Riippuu niin autosta (ja laatikosta), mutta kaikissa automaateissa joita olen h.autoissa nähnyt, on 1,2,P,R,N,D. Toki en kovin hirveästi ole törmännyt automaatteihin (onneksi) ja varsinkaan sellaisiin joista parkki puuttuu
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Nykyajan automaattilootat
Zffään muistaakseni käy toisenlainen näppis suoraan, en kuitenkaan ole ihan varma.Flyer 520 kirjoitti:Juu hakusessa on auto, jossa on automaattivaihteisto. Miten on, pystyykö niihin hieman uudempiin (n.10v. vanhoihin) autoihin, joissa on ZF:n laatikko ja vain painikkeet D,N,R lisäämään 1,2,3, 4 -painikkeet.Ei muuten, mutta tuntuisi vaan jotenkin turvallisemmalta, jos voisi esim. vuoristoteillä vaihtaa ihan napeista pienemmälle.
Laatikko ei kuitenkaan toimi niin, että voit vaihtaa suoraan pienemmälle vain nappia painamalla, elektroniikka päättää milloin vaihto suoritetaan.
Homma toimii niin, ettei esim. 2 nappi päällä vaihteisto ei vaihda 2 suurempaa jne. eli ylöspäin vaihdot voi määrittää itse.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Re: Nykyajan automaattilootat
ZF:n ollessa kyseessä napeilla alaspäin vaihdoissa on vieläpä varsin ylisuojelevainen toimintalogiikka. Eli vauhdin pitää pudota huomattavasti pienemmäksi, kuin sen seuraavan pienemmän vaihteen vauhti moottorin nimellisellä maksimikierrosluvulla. Puute toisaalta on sikäli olematon, että kunnossa oleva vaihteistoon integroitu hidastin vähentää pyöräjarrujen kuormitusta vuoristossakin huomattavasti. Taisi ZF:n busseissa käytettyihin automaattilaatikoihin tulla älyohjaus jo varsin aikaisessa vaiheessa, kaiketi reilusti aiemmin kuin EDC-tekniikka yleistyi moottoripuolella?Puu Tiainen kirjoitti:Zffään muistaakseni käy toisenlainen näppis suoraan, en kuitenkaan ole ihan varma.Flyer 520 kirjoitti:Juu hakusessa on auto, jossa on automaattivaihteisto. Miten on, pystyykö niihin hieman uudempiin (n.10v. vanhoihin) autoihin, joissa on ZF:n laatikko ja vain painikkeet D,N,R lisäämään 1,2,3, 4 -painikkeet.Ei muuten, mutta tuntuisi vaan jotenkin turvallisemmalta, jos voisi esim. vuoristoteillä vaihtaa ihan napeista pienemmälle.
Laatikko ei kuitenkaan toimi niin, että voit vaihtaa suoraan pienemmälle vain nappia painamalla, elektroniikka päättää milloin vaihto suoritetaan.
Homma toimii niin, ettei esim. 2 nappi päällä vaihteisto ei vaihda 2 suurempaa jne. eli ylöspäin vaihdot voi määrittää itse.