Lehtijousen huolto
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Lehtijousen huolto
Mitenkäs noita lehtijousia voisi huoltaa?
Muistelisin että lappeenrannan "vabis" projektissa purkivat jousipakan ja laittovat jotain latien väliin? tervaako? vai vaseliinia? jotain mustaa mössöä kummiskin. Jousipakan kantokyky perustuu kai latien väliseen kitkaan. Jotenka kun kitka vähenee niin jousi pehmenee(kö) Jospa vaikka ruiskuttelisi öljyä pakkaan niin se sit imeytys väleihin ja jousi pehmenis. Olenko ihan hakoteillä ja voiko noin missään tapauksessa tehdä vai tuleeko hyvä? Onhan tossa saunassa nuo ilmapussitkin niin aattelin että haittaisko jos jousto olisi enempi ilman varassa ja lehtijousi olis vaan tukivartena. Ajatus olisi että jousitukseen sais vielä hitaammat liikkeet.
Mitä meinaa paraabelijousi ja trapetsijousi. Mitä eroa niillä on?
Muistelisin että lappeenrannan "vabis" projektissa purkivat jousipakan ja laittovat jotain latien väliin? tervaako? vai vaseliinia? jotain mustaa mössöä kummiskin. Jousipakan kantokyky perustuu kai latien väliseen kitkaan. Jotenka kun kitka vähenee niin jousi pehmenee(kö) Jospa vaikka ruiskuttelisi öljyä pakkaan niin se sit imeytys väleihin ja jousi pehmenis. Olenko ihan hakoteillä ja voiko noin missään tapauksessa tehdä vai tuleeko hyvä? Onhan tossa saunassa nuo ilmapussitkin niin aattelin että haittaisko jos jousto olisi enempi ilman varassa ja lehtijousi olis vaan tukivartena. Ajatus olisi että jousitukseen sais vielä hitaammat liikkeet.
Mitä meinaa paraabelijousi ja trapetsijousi. Mitä eroa niillä on?
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Lehtijousen huolto
perinteisen lehtijousen ISKUNVAIMENNUSKYKY perustuu lehtien väliseen kitkaan ja KANTOKYKY lehtien määrään ja jäykkyyteen, kaarevuuteen ja pituuteen. kyyti pehmenee jos välit rasvaa tms. samalla ne keräävät hiekkaa ym joka kuluttaa lehtiä ennenaikaisesti. lehijousi muuttuu vanhemmiten kyydiltään kovemmaksi koska menettää kaarevuuttaan ja alemmat lehdet syövät päilleen kolot ylempään lehteen ja norraan ja tökkivät vain niihin kolon reunoihin kun tulisi joustotöitä...
parabelijousessa lehdet ovat kiinni toisissaan vain keskeltä ja päistä, jolloin ne eivät kykene iskunvaimennukseen, mutta ovat muuten herkempiä reagoimaan joustoliikkeisiin. iskunvaimennuskin helpompi säätää iskareilla. jousi on kevyempi jolloin jousittamaton massa pienenee. parhaimmillaan lähes ilmajousituksen ajomukavuus.
trapetsijousi jäänyt jotenkin hämärän peittoon, oletan kyseessä olevan 2 päällekkäistä perinteistä jousipakkaa, joista alempi kantaa tyhjänä koko roskan ja pikkupakka päällä tulee kuorma päällä avuksi. kertokaa viisaammat
nosta ilmajousien korkeutta. tasonsäätöventtiilien tankoja jatkat hieman että kori nousee esim.2 cm silloin happijouset ottaa suuremman osan kuormasta. sitä vois kokeilla. älä enempää, ettei kosla rupea keinumaan ajossa..


parabelijousessa lehdet ovat kiinni toisissaan vain keskeltä ja päistä, jolloin ne eivät kykene iskunvaimennukseen, mutta ovat muuten herkempiä reagoimaan joustoliikkeisiin. iskunvaimennuskin helpompi säätää iskareilla. jousi on kevyempi jolloin jousittamaton massa pienenee. parhaimmillaan lähes ilmajousituksen ajomukavuus.
trapetsijousi jäänyt jotenkin hämärän peittoon, oletan kyseessä olevan 2 päällekkäistä perinteistä jousipakkaa, joista alempi kantaa tyhjänä koko roskan ja pikkupakka päällä tulee kuorma päällä avuksi. kertokaa viisaammat


nosta ilmajousien korkeutta. tasonsäätöventtiilien tankoja jatkat hieman että kori nousee esim.2 cm silloin happijouset ottaa suuremman osan kuormasta. sitä vois kokeilla. älä enempää, ettei kosla rupea keinumaan ajossa..
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Lehtijousen huolto
En taida enempää nostaa koska koria koska se nousee takapäästä jo 10-12cm ja etupäästä 2-3cm. Keulassa pysyy ilmat vaikka puoli vuotta, normaalisti ei muutu mikskään mutta jos koko talven parkkeeraa niin silloin keväällä jonkun sentin nousee. Siis keula. Perä putoo päivässä alas.
Siis petrooliruiskulla rankasti öljyä väliin, vaseliini taitaa kerätä sitä hiekkaa. Lehden päät on sinänsä ihan ok. eipä juuri ole koloja kaivautunut.
Siis petrooliruiskulla rankasti öljyä väliin, vaseliini taitaa kerätä sitä hiekkaa. Lehden päät on sinänsä ihan ok. eipä juuri ole koloja kaivautunut.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 79
- Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
- Location: Lohja
- Viesti:
Re: Lehtijousen huolto
Meillä katkes lehtiä ja vein tonne takomoon niin kertoivat että voi johtua tosta moottorin öjyvuodosta, kun jouset on liukkaat niin käy ilmeisesti montuissa syvenpänä ja siten rasittaa kovemmin ja aiheuttaa katkeamisen.
Minä en öljyäisi,,, mottori hoiti sen jo.
Minä en öljyäisi,,, mottori hoiti sen jo.
Bussit rakennellaan öisin
-
- Rattimajuri
- Viestit: 163
- Liittynyt: 31 Heinä 2007 13:49
- Truck: Scania 80 vm.1975
- Location: kauhava
- Paikkakunta: Kauhava
- Viesti:
Re: Lehtijousen huolto
team keimo??
Paljonko lehtijousien takominen maksoi?
Paljonko lehtijousien takominen maksoi?
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 79
- Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
- Location: Lohja
- Viesti:
Re: Lehtijousen huolto
Toisen puolen pakan katkenneiden lehtien vaihto, käytännössä kuitenkin rakensivat kokonaan uuden pakan oli muistaakseni 700€ töineen.
Uudet pakat olisin saanut 500€ kpl, mutta kun mulla ei ollu kun viikko aikaa ja päivät piti olla töissä niin tämä oli paljon järkevämpi ratkaisu,
Samalla tietysti tuli uusi naula katkenneen tilalle ja uudet U pultit, kaikki samassa kaupassa.
Uudet pakat olisin saanut 500€ kpl, mutta kun mulla ei ollu kun viikko aikaa ja päivät piti olla töissä niin tämä oli paljon järkevämpi ratkaisu,
Samalla tietysti tuli uusi naula katkenneen tilalle ja uudet U pultit, kaikki samassa kaupassa.
Bussit rakennellaan öisin
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 126
- Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
- Truck: Ajokki express
- Location: Rauma
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Re: Lehtijousen huolto
Mitenköhän saisi pudotettua 10cm alaspäin jousitusta?
Nyt 20cm renkaan ja lokasuojien reunan välissä!!
Auto on keventynyt sen verran.
Nyt 20cm renkaan ja lokasuojien reunan välissä!!
Auto on keventynyt sen verran.
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Lehtijousen huolto
Nyt tuli hankala paikka
Katsastusmiehen tarkka silmä, tai silmät, koska niitä oli kaksi miestä siellä auton alla
, hoksasi, että toisen takajousen etummainen lenkki, se, joka kiertää kiinnityspuslan ympäri, on poikki lenkin päältä
Siispä muuten täysin ehjään autoon hylkyrasti jousituksen kohdalle, kyllä harmittaa kun ei mitään sanomista missään muualla, jarrutkin meni kertapolkaisulla läpi
niin tuollainen hankala homma. Ei ole lämmintä halliakaan nyt käytössä niin pitää varmaan viedä korjaamoon
Yks kaveri kyllä vaihtoi pihallaan Scanian molemmmat takapakat
Eli voisi onnistuakin?
Joutuuko vaihtaan koko pakan vai voiko päällimmäisen latin pelkästään vaihtaa? Onko joku vaihdattanut, minkä verran aikaa tuohon menee? Onko kukaan teistä vaihtanut pakkoja ihan itse? Ja jos vaihtaa pelkän latin kestääkö
Tällä päällimmäisen latin vaihtoajatuksella yritän välttyä molempien pakkojen uusimiselta, se kyllä kallistuu varmasti kyljelleen jos vain toisen pakan vaihtaa.

Katsastusmiehen tarkka silmä, tai silmät, koska niitä oli kaksi miestä siellä auton alla


Siispä muuten täysin ehjään autoon hylkyrasti jousituksen kohdalle, kyllä harmittaa kun ei mitään sanomista missään muualla, jarrutkin meni kertapolkaisulla läpi



Joutuuko vaihtaan koko pakan vai voiko päällimmäisen latin pelkästään vaihtaa? Onko joku vaihdattanut, minkä verran aikaa tuohon menee? Onko kukaan teistä vaihtanut pakkoja ihan itse? Ja jos vaihtaa pelkän latin kestääkö

Tulevaisuus on sähköinen
Re: Lehtijousen huolto
Eikös tuo ollut "vanhaaan hyvään aikaan" yksi tavallisimmista vioista autoissa että oli norra poikki . Nyt pitäisi varmaan löytää joku vanhemman polven autoilija joka osaisi kertoa miten moisesta selvittiin ,,, muistamani mukaan niitä tienpäälläkin korjasivat/vaihtoivat . Vallilan takomosta varmasti löytyy tämänpäivän tietoa korjaamisesta 

- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: Lehtijousen huolto
Kyllä sen norran voi korjata hitsaamalla.... ei vaan tahdo kestää, ja ei taida katsastusinssi hyväksyä, jos huomaa että hitsattu....?? Ainakaan täällä meilläpäin... Joskus aikoinaan ei viikonloppuisin joutanut tytöissä käymään, kun "jousiorkesteria" autoissa....
Ei se teknisesti kovinkaan vaativa "jutska" norranvaihto, raskasta työtä tosin. Ja tervan kanssa sydännaula ja henkselinpultit, niin ei ruostu......

Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Lehtijousen huolto
Tuo jousipakkojen tarkistus on katsastuksessa välillä melkoista jeesustelua. Tuossakin on apunorran lenkki poikki, millä ei oikeastaan ole mitään merkitystä.
Kaikissa jousipakoissa ei edes ole tuota lenkkiä ja silti kelpaa katsastuksessa tietenkin.
Joskus reputus tuli kun alimmaisesta lehdestä oli päästä poikki muutaman sentin pätkä, korjaustoimena leikattiin rälläkällä jousilehden pää toisesta päästä myös hieman lyhyemmäksi ja muotoiltiin molemmat päät.
Ja kas, taas kelpas katsastusmiehelle.
Eli tartutaan asioihin, joilla ei ole mitään merkitystä käytännössä.
Muokkaus: Luin huolimattomasti. Siis oliko tuosta norra poikki vai apunorra jonka pää on taivutettu norran silmukan ympärille?
Kaikissa jousipakoissa ei edes ole tuota lenkkiä ja silti kelpaa katsastuksessa tietenkin.
Joskus reputus tuli kun alimmaisesta lehdestä oli päästä poikki muutaman sentin pätkä, korjaustoimena leikattiin rälläkällä jousilehden pää toisesta päästä myös hieman lyhyemmäksi ja muotoiltiin molemmat päät.
Ja kas, taas kelpas katsastusmiehelle.
Eli tartutaan asioihin, joilla ei ole mitään merkitystä käytännössä.
Muokkaus: Luin huolimattomasti. Siis oliko tuosta norra poikki vai apunorra jonka pää on taivutettu norran silmukan ympärille?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Lehtijousen huolto
Se on poikki siitä ylimmän lehden silmukasta joka kiertää puslan ympäri. Ihan tarkkaan ei näe mutta arveltiin sen olevan puslan päältä poikki koska nitkutettaessa edestakaisin silmukan etupuoli liikkuu ja viimeinen mutka ei. Toisella puolella liikkuu koko pusla ja jousi samaa tahtia. Inssi hakkasi sellaiset jäljet jousen päähän että taisi jotenki merkitä löytyykö sama jousi jälkitarkastuksessa.
Tulevaisuus on sähköinen
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: Lehtijousen huolto
Yleensä meillä ainakin raskaissa autoissa on hela "varmistettu" norran silmään hitsiliimalla. Siinä on tietty alue, josta voi "liimata", muuten tulee "katkoviiva" valmiiksi norraan.... Joissakin Sisun malleissa vielä vaseliini menee norran silmän ja jousen helan läpi, joten helan kiertyminen estettävä tapin voitelun onnistumiseksi, alunperin nipan "istukassa" kartio, jolla hela lukittuisi puristusvoiman lisäksi, mutta painojen ja vääntöjen alla sama kuin ei oiskaan.....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Lehtijousen huolto
Eli tuosta on norra poikki. No sitten hylkäys on ihan asiaa.
Hela hitsataan päädyistään kiinni norraan, eikä aina välttämättä hitsata ollenkaan.niki-racing kirjoitti:Yleensä meillä ainakin raskaissa autoissa on hela "varmistettu" norran silmään hitsiliimalla. Siinä on tietty alue, josta voi "liimata", muuten tulee "katkoviiva" valmiiksi norraan....
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: Lehtijousen huolto
Etunorran helat yleensä ollaan "varmistettu" vielä lujemmin, kun ajanoloon alkavat "losahtelemaan" käännellessä, joka tuntuu ratissa ja kuuluu ikävänä äänenä, vaikkei niin "vaarallista" olisikaan, tosin silmä väljistyy joka "losahuksella" entisestään, ja "oppii" norra etsimään sivuttaisen käyntivälyksen.....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Lehtijousen huolto
Tämähän norran katkeaminen osoittautui kalliiksi hommaksi. Pajakulmassa oli jäljellä yksi pakka joka oli siellä ollut jo 5 vuotta. Mutta ei paria sille. Sehän ei käytännössä taida olla edes vaihtoehto vaihtaa pelkästään toista jousta, siitähän seuraa kallistuminen kyljelleen satavarmasti. No, ei voi tehdä edes uutta pariksi koska jousiteräs on kuulemma vähän erilaista nykyisin eikä vanhaa materiaalia enää mistään saa.
Ratkaisuksi tilattiin kaksilehtiset parabelijouset molemmille puolille, tuleekin sitten todella kalliiksi. Paritonnia menee taas ja sitähän ei tiedä sitten miten se edes riittää jos joku alkaa vastustaan.. Pakko kiltisti maksaa koska leimahan on saatava ja torstaina pitäs jo lähteä lykkimään Leville reissuun.
Että terveisiä niille jotka väittää että bussin rakentaminen ja ylläpito on halpaa touhua. Silti halvempaa kun tuolla henkilöautopuolella, toisesta meni kuukauden sisällä automaattilaatikko hajalle ja toisesta kannentiivisteet. No pientä vierailua autoliikkeessä, ja yksi pitkä päivä kansien kanssa niin se puoli on taas kunnossa, mutta kalliimpaa se henkilöautohomma on vielä mitä bussin laitto......
Ratkaisuksi tilattiin kaksilehtiset parabelijouset molemmille puolille, tuleekin sitten todella kalliiksi. Paritonnia menee taas ja sitähän ei tiedä sitten miten se edes riittää jos joku alkaa vastustaan.. Pakko kiltisti maksaa koska leimahan on saatava ja torstaina pitäs jo lähteä lykkimään Leville reissuun.
Että terveisiä niille jotka väittää että bussin rakentaminen ja ylläpito on halpaa touhua. Silti halvempaa kun tuolla henkilöautopuolella, toisesta meni kuukauden sisällä automaattilaatikko hajalle ja toisesta kannentiivisteet. No pientä vierailua autoliikkeessä, ja yksi pitkä päivä kansien kanssa niin se puoli on taas kunnossa, mutta kalliimpaa se henkilöautohomma on vielä mitä bussin laitto......
Tulevaisuus on sähköinen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Lehtijousen huolto
Et sitten huomannut kysästä tuolta Paimelasta
Tietty taitaa olla jo myöhästä
Mistä muuten tilasit jouset 



Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Lehtijousen huolto
Hommassa työ maksaa puolet joten en viittiny alkaa käytettyä kyseleen, olis pian katkennu kun ottaa tunkin poisBussiton kirjoitti:Et sitten huomannut kysästä tuolta PaimelastaTietty taitaa olla jo myöhästä
Mistä muuten tilasit jouset

Tulevaisuus on sähköinen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Lehtijousen huolto
No Vallilan takomosta mäkin hommasin noi takapakkojen U-pultit
Mittojen mukaan tekivät .

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Lehtijousen huolto
Noniin, nyt olis tehty ryhtiliike, mukavan näköinen kun perä ei istu maassa ilmapussien tyhjennyttyä enää ja vähän tukevampi ajettavakin uusilla parabelijousilla. Homma menikin nopeasti vaikka toista ilmajousen jalustapalkkia pitikin vahvistaa eikä lopen tullutkaan ihan järjettömän kalliiksi. Huomenna leimalle ja reissuun...
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Lehtijousen huolto
Leimakin tuli mutten ilahtunut siitä yhtään, kun katsastusmies alkoi perumaan jälkinäytöllä että tehtiinköhän tässä turhan ison mittakaavan remontti.
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Lehtijousen huolto
Se on hienoo että tuli leima, ja vissiin sen remontin tarkoitus. Ja tulihan sulle itelle hyvä mieli kun perä on ylväästi ylhäällä taas monen monta vuotta! Nyt kärsii lisätä kiukaaseen kiviä 

-Koska sen voi tehdä myös itse-
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: Lehtijousen huolto
Norjaanko Lahti oot jo lähdössä reissuun....?
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Lehtijousen huolto
Ajelin ylläkselle kelkkailemaan kavereiden kanssa. Nyt sauna lämpiämään, siellä ukko sulaa ja pehmenee kovan reitin jälkeen. Pientä esimakua saatiin automaatilla mäkiajosta, täällä 2,5km jyrkkiä ylämäkiä mitä kiipeillään. Eipä mitään ongelmaa siitä tullut.
Tulevaisuus on sähköinen
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: Lehtijousen huolto
No mikäpäs siinä...antaa vaan turbon ja turbiinin viuhua mäkiin.....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...