invertteriasiaa viisailta...

Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

invertteriasiaa viisailta...

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Morjens kaikille...! Sanokaahan nyt kokeneet ja viisaammat, mikä ja mistä olisi paras invertteri matkakotiin. Jos vaikka uus jenkkikaappi ja tuleva ilpo sillä toimisi myös yhtäaikaa...?? Invertek tuntuu foorumia tutkiessa olevan hyvä/kallis....? Mutta mistä....?? Ei tarviis laturia eikä upsia olla välttämättä, mutta jotain 3000-6000w...?? Kiitos jo etukäteen. Tv: nettikulkuri..:)?
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: invertteriasiaa viisailta...

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

http://cgi.ebay.co.uk/Invertek-3000-Wat ... 4147bb28aa
Veikkaan että hyvä ja halpa, ilman laturia.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: invertteriasiaa viisailta...

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Kiitos linkistä...!! Meikäläiselle vaan tuo netistä ameriikan kielellä tilailu helppoa kuin vaniljajäätelön syönti sulattamatta...:) Pääasia että saa asiaa päähän.... et sattuisi olemaan Invertekejä tilaamassa "kimppakyytinä"....?
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: invertteriasiaa viisailta...

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Tietäisittekö kertoa tuosta nykyisestä meillä käytössä olevasta invertteristä Victron Atlas 24/1200W, onko minkälaista "aaltoa" antava, ja onko muilla kokemusta em. laitteesta....??
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Haave
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Helmi 2010 03:13
Location: Pohjois-Savo

Re: invertteriasiaa viisailta...

Viesti Kirjoittaja Haave »

Atlas 24/1200-mallia ei näytä löytyvän Victron Energyn sivuilta, mutta ainakin kaikki muut Atlas-mallin invertterit, kuten esimerkiksi 24/1600 ja 24/2500, ovat muokattu siniaalto-tyyppisiä.

(Kaikki Phoenix-malliset näyttävät puolestaan olevan puhdasta siniaaltoa antavia.)
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: invertteriasiaa viisailta...

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Kiitos Haave... eli "kanttikone" mikä lie... Onhan tuolla jo ikääkin parikymmentä vuotta, liekö silloin vielä fiksumpia vehkeitä järkihintaan ollukkaan..? Vaikkakin autossa on ollut ATK-laitteet kirjastokäytössä, nytkin vielä pistokkeita eessä ja takana.....Vanhat höyrytietokoneet varmaan toimineet, kun vaan 220V rasiasta tullut, omilla powereilla "siivonneet" sähkön...?? Varoituskyltissä lukee: mikroaaltouunin käyttö kielletty ATK-laitteita käytettäessä....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Haave
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Helmi 2010 03:13
Location: Pohjois-Savo

Re: invertteriasiaa viisailta...

Viesti Kirjoittaja Haave »

Mikroaaltouunin käynnistyspiikki lienee sen verran korkea, että se vienee kilowatin ja risat... eli leijonanosan kohtuullisen hyvänkin invertterin kapasiteetista. Riippuu tietysti uunista onko se korkea vai vielä korkeampi. Siinä ei aallon muodolla ole enää väliä jos paukut vain loppuvat.

Hyvät, modernit pc-virtalähteet kyllä jaksavat toimia pahallakin alijännitteellä, joten todellista kestoa uskaltaisi melkeinpä testata kokeellisestikin - kunhan siinä atk:ssa tosiaan on niitä laadukkaita virtalähteitä, eikä halpislaitteita.
Viilaaja
Kokenut kuljettaja
Viestit: 77
Liittynyt: 21 Loka 2008 08:45
Location: Vantaa

Re: invertteriasiaa viisailta...

Viesti Kirjoittaja Viilaaja »

Haave kirjoitti:...Hyvät, modernit pc-virtalähteet kyllä jaksavat toimia pahallakin alijännitteellä, joten todellista kestoa uskaltaisi melkeinpä testata kokeellisestikin - kunhan siinä atk:ssa tosiaan on niitä laadukkaita virtalähteitä, eikä halpislaitteita.
Eiks kaikki uudet virtalähteet ole suunniteltu toimimaan 100-250V jännitteellä 50/60 Hz (ja mahdollisesti tasavirroilla! MUT älkää muhun ihan heti luottako).

Mut älkää vaan laittako tietokoneitanne mun kommentin jälkeen rikkoutuvaan tilaan :P
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: invertteriasiaa viisailta...

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:roll: hUPS palikat kestää yllättävän hyvin piikkejä :D
Jatkan tutkimuksia.
:D Vastasin wahingossa ku en lukenu tarkasti otsikkoa 8)
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: invertteriasiaa viisailta...

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Jos joku ois kiinnostunu tästä meitin invertteristä, lähtee "parempaan" kotiin sopivasti.. Toimittaisi kyllä meiän tarpeet, mutta kun aina "uutta" koeteltavaa himoittaa... (ei aina parempaa....)... :)
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 257
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: invertteriasiaa viisailta...

Viesti Kirjoittaja Falcon »

Meidänkin autoon pitäisi hankkia invertteri.Myyjiä niille on paljon,mutta melkein kaikki
jättää ilmoittamatta virran kulutuksen.Elikkä se virta joka otetaan akusta.
Rupes hiukkasen ihmetyttämään eräänkin myyjän kanttiaaltovertti,jonka 1000W
malli 24V syötöllä riipasee akusta 50A virran täydellä teholla.Eipä riitä isotkaan akut
kovin pitkään kurittaa tuolla virralla.
Viime kesänä meillä ei ollut hupiakkuina kuin kaksi vanhaa 60Ah akkua ja pieni invertteri
lasten tietokoneita varten.Jääkaappi toimi vanhan upsin perässä.Kun pysähdymme syömään yms.
niin tempastiin aggrekaatti käyntiin,josta saatiin sähköt mikrouunille ja muille "paistimille".
Samalla latautui upsi ja hupiakut.Kalajoella asti käytiin ja hyvin toimi.
Perillä oli tietysti maasähkö paikka.
Oikeesti aika vähällä pärjää.
Falcon
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: invertteriasiaa viisailta...

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Falcon kirjoitti:Meidänkin autoon pitäisi hankkia invertteri.Myyjiä niille on paljon,mutta melkein kaikki
jättää ilmoittamatta virran kulutuksen.Elikkä se virta joka otetaan akusta.
Rupes hiukkasen ihmetyttämään eräänkin myyjän kanttiaaltovertti,jonka 1000W
malli 24V syötöllä riipasee akusta 50A virran täydellä teholla.Eipä riitä isotkaan akut
kovin pitkään kurittaa tuolla virralla.
No jännite kertaa virta on teho, eli 24x50=1200, eli hyötysuhteet huomioon ottaen varmaan aivan oikein ilmoitettu. Ei kannata "kiuasta" yrittää lämmittää invertterisähköllä ainakaan jos ei moottori ole käynnissä. Eli, jos autossa on noin 150 amppeerin laturi, niin noin 3000 watin täysin kuormitettu invertteri veisi kaiken sen tuottaman virran.
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: invertteriasiaa viisailta...

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Minulla on 1500/3000W siniaaltoinvertteri, näitä itämaalaisia, makso paikalliselta varaosamyyjältä 200EUR nto.. Eli jatkuva teho 1,5kW, piikki 3kW. Hyvin on pelannut, perässä mikro, jääkaappi ja puhelimet, tietokoneet ym. Mutta kyllähän seisovan auton virtalähde pitää olla agrregaatti tai maasähkö. Itse turvaudun agregaattiin. Lisänä kompura, jolloin saa paineet kohdalleen ennen starttia. Ku on varusteena vielä starttilaturi, pääsee aina liikkeelle, oli missä hyvänsä.. :roll:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
janze
Kuski
Viestit: 26
Liittynyt: 08 Heinä 2007 22:27
Truck: volvo b9m kiitokori
Location: Tornio/himanka
Paikkakunta: lappi

Re: invertteriasiaa viisailta...

Viesti Kirjoittaja janze »

rupes vaan kiinnostaan että mistä paikallisesta myymälästä ostit ton inventterin zyke ,ku mun pitäs kans hommata uus
Avatar
jones69
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 12 Loka 2006 18:19
Truck: Scania K112Kutter...
Location: Porvoo
Paikkakunta: Porvoo

Re: invertteriasiaa viisailta...

Viesti Kirjoittaja jones69 »

Mitä nuo invertekin invertterit maksaa?!
Kuulostaa mielenkiintoiselta laitteelta mutta hinta kiinniostaa kovasti että ottaako "perus 2kw invertterin" vaiko tuollaisen invertekin kapistuksen...
Scania K112 Kutter DECA340
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: invertteriasiaa viisailta...

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

jones69 kirjoitti:Mitä nuo invertekin invertterit maksaa?!
Kuulostaa mielenkiintoiselta laitteelta mutta hinta kiinniostaa kovasti että ottaako "perus 2kw invertterin" vaiko tuollaisen invertekin kapistuksen...
3kW mallin viimesin hinta lienee kivilinnun 1400€?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: invertteriasiaa viisailta...

Viesti Kirjoittaja Carman »

Kukahan korjaisi tuollaisen Invertekin Combiplussan?
Konelintua ei tavoita millään...

Talven jälkeen kun kytkin verkkovirtaan, niin savu nousi...

Sen verran avasin kuorta että näin muutaman palaneen komponentin siinä päälevyllä.

Invertteriosa toimii moitteetta, heti kun kytkee verkkovirtaan niin palaa sulaketaulusta 16A sulake.

Lähetin Rich Electricille Taiwaniinkin sähköpostia, odotellaan vastaavatko.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: invertteriasiaa viisailta...

Viesti Kirjoittaja Carman »

[Volvo B57] kirjoitti:Olisiko kuvaa palaneesta kohdasta? Sen perusteella suunnilleen voin antaa arvion korjauskuluista. Muutaman invertterin olen korjannut ja pari on jäänyt korjaamatta... Visuaalisesti havaittava rikkoontuminen on helpompi korjattava.
Täytyy ottaa illalla kuva!
Kyse on muutamasta palaneesta komponentista pienellä alalla, ehkäpä joku viisi...
Piirilevy ei näytä vaurioituneen.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: invertteriasiaa viisailta...

Viesti Kirjoittaja Carman »

Kuva vauriosta:

Kuva

Näyttää että pari vastusta ottanut lämpöä ja polttanut muuta ympäriltään.

Laite toimii siis muuten, mutta seinästä palaa heti sulake kun laittoi johdon kiinni.
Vikamuistissa on jäänyt yksi vika muistiin "OH" eli overheat.

Voisiko liittyä siihen kun meillä oli talon maakaapelissa vähän vauriota ja nolla katkoi, sitä kautta ylijännitettä?
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 257
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: invertteriasiaa viisailta...

Viesti Kirjoittaja Falcon »

Talon syöttökaapelissa nolla katkoo-pitäisi korjata/vaihtaa kaapeli mahdollisimman nopeasti.
Kolmivaihe syötössä jos nolla katkoo,niin vaihejännitteet muutuu kuomituksen mukaan,eli jännite voi olla
yli tai alle 230v.Elikkäs jos kaikissa kolmessa vaiheessa on sama resistiivinen(vaikka 3kpl samanlaisia lämmittimiä)kuorma niin vaihejännitteet pysyy 230v,vaikka nolla irtoaa.
Ylijännite sen on ilmeisesti hajottanut,minäkin ilmoittaudun korjaajien listalle jos sen laitteen saa jotenkin meille.
Falcon
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: invertteriasiaa viisailta...

Viesti Kirjoittaja Carman »

Falcon kirjoitti:Talon syöttökaapelissa nolla katkoo-pitäisi korjata/vaihtaa kaapeli mahdollisimman nopeasti.
Kolmivaihe syötössä jos nolla katkoo,niin vaihejännitteet muutuu kuomituksen mukaan,eli jännite voi olla
yli tai alle 230v.Elikkäs jos kaikissa kolmessa vaiheessa on sama resistiivinen(vaikka 3kpl samanlaisia lämmittimiä)kuorma niin vaihejännitteet pysyy 230v,vaikka nolla irtoaa.
Ylijännite sen on ilmeisesti hajottanut,minäkin ilmoittaudun korjaajien listalle jos sen laitteen saa jotenkin meille.
Syöttökaapeli on jo korjattu, meni sähköyhtiön piikkiin kun ei ollut oman pihan puolelta. Lapiomies oli asennusvaiheessa (n. 10v sitten) pistänyt lapion kärjellään kuoren puhki, oli muhinut veden kanssa melkoiseksi mössöksi kaikki vaiheet+ nolla noin 15 cm matkalta.
Muuta ei hajonnut, mutta tietysti tämä talon kallein sähkölaite :cry:

Mitähän korjauskustannukset voisivat noin suurinpiirtein olla?

Ei väliä kuka korjaa, kunhan vaan saisi kuntoon.

Ei ole vielä Rich electriciltä vastattu, kyselin jos vaikka lähettäisivät varaosia.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: invertteriasiaa viisailta...

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Carman kirjoitti:
Falcon kirjoitti:Talon syöttökaapelissa nolla katkoo-pitäisi korjata/vaihtaa kaapeli mahdollisimman nopeasti.
Kolmivaihe syötössä jos nolla katkoo,niin vaihejännitteet muutuu kuomituksen mukaan,eli jännite voi olla
yli tai alle 230v.Elikkäs jos kaikissa kolmessa vaiheessa on sama resistiivinen(vaikka 3kpl samanlaisia lämmittimiä)kuorma niin vaihejännitteet pysyy 230v,vaikka nolla irtoaa.
Ylijännite sen on ilmeisesti hajottanut,minäkin ilmoittaudun korjaajien listalle jos sen laitteen saa jotenkin meille.
Syöttökaapeli on jo korjattu, meni sähköyhtiön piikkiin kun ei ollut oman pihan puolelta. Lapiomies oli asennusvaiheessa (n. 10v sitten) pistänyt lapion kärjellään kuoren puhki, oli muhinut veden kanssa melkoiseksi mössöksi kaikki vaiheet+ nolla noin 15 cm matkalta.
Muuta ei hajonnut, mutta tietysti tämä talon kallein sähkölaite :cry:

Mitähän korjauskustannukset voisivat noin suurinpiirtein olla?

Ei väliä kuka korjaa, kunhan vaan saisi kuntoon.



Ei ole vielä Rich electriciltä vastattu, kyselin jos vaikka lähettäisivät varaosia.
Meniskö sähköyhtiön piikkiin tuo invertterikin? Sieltä valmistajalta tuskin vastaavat tai saat mitään apua. Jospa löytys joku joka korjais sen, hajonneet osat on halpoja, mutta mikä ne on rikkonut, on sitten eri asia.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: invertteriasiaa viisailta...

Viesti Kirjoittaja Carman »

Reddewil kirjoitti:
Meniskö sähköyhtiön piikkiin tuo invertterikin? Sieltä valmistajalta tuskin vastaavat tai saat mitään apua. Jospa löytys joku joka korjais sen, hajonneet osat on halpoja, mutta mikä ne on rikkonut, on sitten eri asia.
Eipä taida enää mennä, aikaa kaapelijutusta on jo pari kuukautta pian...
Nyt vasta tajusin että siitähän tämäkin saattoin johtua.

Toivotaan että saan kohtuurahalla kuntoon.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 257
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: invertteriasiaa viisailta...

Viesti Kirjoittaja Falcon »

Eipä tuon korjaaminen ole kallista, mutta kytkentäkaavion jos löytää jostain,niin se auttaa asiaa paljonkin.
Näyttäisi kuvan mukaan mustuneen melkoisesti,eli mikä osa siitä on paistunut-selviää kytkentäkaaviosta.
Onkohan muuten ollut miten kylmää tai kosteaa kun kytkit virran päälle ensimmäisen kerran.
Hakkuriteholähteen etuaste näyttäsi ehkä olevan rikki.
Laite pitäisi saada meille kytkentäkaaviolla varustettuna ,niin teen siitä tarkan kustannus arvion.
Omaan palkkaani tämä tuskin kaatuu ja osat ei tosiaankaan maksa kovinkaan paljon.
Pistä yv tulemaan,niin ihmetellään lisää. :shock:
Falcon
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: invertteriasiaa viisailta...

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

janze kirjoitti:rupes vaan kiinnostaan että mistä paikallisesta myymälästä ostit ton inventterin zyke ,ku mun pitäs kans hommata uus
Se on varaosa T.Paakkari, Kemissä ja Keminmaalla liikkeet.
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Vastaa Viestiin