Peravaunu,,
-
- Rattimajuri
- Viestit: 168
- Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
- Paikkakunta: Haapajarvi
Peravaunu,,
Asentaisin 12m pitkaan Lahti31:n vetokoukun ja vetaisin sitten venetta,,
Ajokortissani on CE (iso E) kuinkahan pitka sellainen yhdistelma saa olla max, pitaako koukku katsastaa,, Onko kukaan foorumilaisista kokeillut vieda tuollaista tai edes lahes,, veneluiskalle,, meinaan peranylitys on aika iso ja koukku korkealla luiskalla oltaessa.. Jo tassa naputellessa tuli mieleen etta kaikkia sita inehmon paahan juolahtaakin,,,
Ajokortissani on CE (iso E) kuinkahan pitka sellainen yhdistelma saa olla max, pitaako koukku katsastaa,, Onko kukaan foorumilaisista kokeillut vieda tuollaista tai edes lahes,, veneluiskalle,, meinaan peranylitys on aika iso ja koukku korkealla luiskalla oltaessa.. Jo tassa naputellessa tuli mieleen etta kaikkia sita inehmon paahan juolahtaakin,,,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Meillä on takapuskurin läpi pulteilla teräslevy jossa on reikiä eri korkeuksilla niin saa säädettyä kuokun korkeutta.
Koukku on hyväksytty yleismalli ja takapuskuri 120mm rhs palkki.
Sähkö tulee pistorasiaan 24v niin vaihdoin myös vaunun polttimot sopiviksi,täytyy vaan muistaa jos kytkee jonkun muun vaunun perään... harvemmin tulee muuta vedettyä kuin saunavaunua.
katsastusmies sanoi vaan että, ai oot laittanut koukun
Koukku on hyväksytty yleismalli ja takapuskuri 120mm rhs palkki.
Sähkö tulee pistorasiaan 24v niin vaihdoin myös vaunun polttimot sopiviksi,täytyy vaan muistaa jos kytkee jonkun muun vaunun perään... harvemmin tulee muuta vedettyä kuin saunavaunua.
katsastusmies sanoi vaan että, ai oot laittanut koukun

-
- Rattimajuri
- Viestit: 168
- Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
- Paikkakunta: Haapajarvi
Peravaunusta VIELAKIN,,
Hyvia neuvoja ja kommentteja on tullut tahan peravaunu uteluun,, Lisataanpa loylya. Kun asetuksessa sanotaan etta keskiakseliperavaunun ja vetoauton yhdistelmän kokonaispituudella on max. 18,75 m niin saakohan tassa silloin olla yhtaan ns. peranylitysta vai onko maksimi max. period.???????????? Kahlasin tuolla aikani ja en loytanyt mitaan suoranaista ohjetta asiaan joten jos joku foorumilaisita on asian selvittanyt niin kiitokset etukateen neuvosta,,, Muistini mukaan peranylitysta sallitaan esim. henkiloautolla peravaunua vedettaessa????
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 168
- Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
- Paikkakunta: Haapajarvi
Peravaunusta,,
Kiitoksia kovasti,, Kevyt karry ja pitka kevyt kuorma,,(ileman E korttia) sehan voisi olla vaikka- purjelentokone,,, Tammoisen lupakirjan hankkiminen oli joskus mielessa mutta maileman kiireet ja muut vaateet veivat senkin unelman,, Eika talla kaljamahalla ehken enaa sopisi etes cabiiniin,,,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
- Metallikk
- Tosi harrastaja
- Viestit: 42
- Liittynyt: 05 Maalis 2007 21:57
- Location: Riihimäki
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Tuli sellainen villi ajatus mieleen että mahtuisikohan 750 kg:n rakentamaan saunan?
Kärryn päälle sellainen pikkusauna puukiukaalla, mutta suihkut taitaapi jäädä saamatta kun ei autossa ole eikä taida enää painorajoihin sopia. Olen jo pitkään haaveillut CE-kortista (nykyään BC), mutta ei ole opiskelujen ja töiden ohessa mitenkään mahdollista repiä 6kk tyhjää pätkää, niin aloin miettiä C1E-korttia, joka olisi helpompi hankkia. Kuitenkin oman autoni kokonaismassa on lähemmäs 9 tonnia, joten ei siitä ole mitään iloa sen kanssa
Siispä pitää toistaiseksi tyytyä 750 kg:n laajennuksiin.
Edit:
Huomasinkin tuossa kengun avatarissa olevan vaunusaunan ja nettisivut samoin. Ilmeisesti tuollainen 750 kilon sauna on mahdollinen, ja puutkin mahtuu mukaan?


Edit:
Huomasinkin tuossa kengun avatarissa olevan vaunusaunan ja nettisivut samoin. Ilmeisesti tuollainen 750 kilon sauna on mahdollinen, ja puutkin mahtuu mukaan?
Saunahinen 2007
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
Itse olen samanlaisesta haaveillut, ja aikoinaan pikaisesti laskeskelin sen onnistuvan, kun huolella tekee. Rakentaminen on jäänyt, kun ei ole tiloja, välineitä, aihiota eikä edes autoa, jolla moista vetää.Metallikk kirjoitti:Tuli sellainen villi ajatus mieleen että mahtuisikohan 750 kg:n rakentamaan saunan?
750 kilon jarrulliset kärryaihiot ovat muuten kovin harvinaisia. Jarrujen perään haikailen siksi, että mörskää voisi vetää tolkullisella vauhdilla myös Norjassa (60km/h rajoitus yli 300-kiloisille jarruttomille).
Juu, kyllä se tuohon menee kun hieman rakentaessa katsoo, että mitä tekee ja kuinka. Saunassani ulkoseinälevyt painavat yhteensä varmaankin noin 10 kiloa. Varmistelin rakennellessa, mutta lopulta paino ei ollut ihan niin kriittisen tarkka edes, jäi varaa.Metallikk kirjoitti:Ilmeisesti tuollainen 750 kilon sauna on mahdollinen, ja puutkin mahtuu mukaan?
Kuorma-auton ja keskiakseliperävaunun mitoissa olennaisena tekijänä on kuormatilojen sisämittojen yhteenlaskettu kokonaispituus, joka on muistaakseni 15,65 metriä. Linja-auton ja KAPVyhdistelmän mitoista en tiedä.
Käsittääkseni keskiakseliperävaunun kuormasta ei saa muodostua peräylitystä, jos yhdistelmän kokonaispituus on 18.75 metriä.
Syinä tähän mm. KAPV:n painopisteen tulee olla keskellä vaunua akselin tai telin päällä painopisteen takia, mikä vaikuttaa edelleen ajettavuuteen.
KAPV:n kuormatilan pituuden ylittävät tavarat tulisi kuljettaa mieluummin tarkotukseen paremmin soveltuvalla kalustolla, esim puoliperävaunulla. Kuormatilojen mittoja on harmonisoitu mm. kilpailusyistä ja standartisoinnin takia.
En väitä näitä juttujani tosiksi, mutta vastaavan tyyliset pykälät tulevat esille mm. erikoiskuljetussäännöksissä.
Vieläkö muuten linja-autoissa on olemassa perävaunun kokonaispainon maksimi 750 kg? Ainakin 20v sitten oli, enkä ole kuullut sen muuttuneen. Kyseessä on se ns. rotellipykälä, mikä laadittiin saksalaisten linja-autojen vetämien makuuvaunujen takia.
Kuhan nyt tuumailin.....
Käsittääkseni keskiakseliperävaunun kuormasta ei saa muodostua peräylitystä, jos yhdistelmän kokonaispituus on 18.75 metriä.
Syinä tähän mm. KAPV:n painopisteen tulee olla keskellä vaunua akselin tai telin päällä painopisteen takia, mikä vaikuttaa edelleen ajettavuuteen.
KAPV:n kuormatilan pituuden ylittävät tavarat tulisi kuljettaa mieluummin tarkotukseen paremmin soveltuvalla kalustolla, esim puoliperävaunulla. Kuormatilojen mittoja on harmonisoitu mm. kilpailusyistä ja standartisoinnin takia.
En väitä näitä juttujani tosiksi, mutta vastaavan tyyliset pykälät tulevat esille mm. erikoiskuljetussäännöksissä.
Vieläkö muuten linja-autoissa on olemassa perävaunun kokonaispainon maksimi 750 kg? Ainakin 20v sitten oli, enkä ole kuullut sen muuttuneen. Kyseessä on se ns. rotellipykälä, mikä laadittiin saksalaisten linja-autojen vetämien makuuvaunujen takia.
Kuhan nyt tuumailin.....
Sauna ei ole perävaunu jossa olisi kuormatilaa. Toki pituusrajoja on koko yhdistelmälle.
Linja-autoon saa laittaa kyllä yli 750 kiloisen kärryn perään. Onhan meillä olemassa D1E ja DE ajokorttiluokatkin ihan sitä varten, että määritellään että minkälaisen auton perään ja minkälaisia kärryjä kukakin kuljettaja saa kytkeä.
Linja-autoon saa laittaa kyllä yli 750 kiloisen kärryn perään. Onhan meillä olemassa D1E ja DE ajokorttiluokatkin ihan sitä varten, että määritellään että minkälaisen auton perään ja minkälaisia kärryjä kukakin kuljettaja saa kytkeä.
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä ei moista rajoitusta näyttäisi sisältävän. Esimerkiksi keikkabusseissahan on usein kiinni 3,5 tonnin kärry. Tätä kahlatessani huomasin pari mielenkiintoista seikkaa: bussiin saa kytkeä myös 2-akselisen varsinaisen perävaunun, joita on alkanut Suomessa näkyä kuulakytkimelläkin.vanteros kirjoitti:Vieläkö muuten linja-autoissa on olemassa perävaunun kokonaispainon maksimi 750 kg? Ainakin 20v sitten oli, enkä ole kuullut sen muuttuneen. Kyseessä on se ns. rotellipykälä, mikä laadittiin saksalaisten linja-autojen vetämien makuuvaunujen takia.
Toinen, merkittävämpi seikka on 25 pykälän 2 momentissa:
Yleensähän bussit tapaavat olla 2,50m leveitä, mutta tämä kannattaa ottaa huomioon, jos kulkurinsa tahtoo matkailuautoksi.-- linja-auton suurin sallittu leveys on kuitenkin 2,55 metriä. Henkilöauton (M1-luokka) suurin sallittu leveys on 2,50 metriä.
Uusien linja-autojen suurin sallittu leveys on pompon mainitsema 2,55 metriä, mutta tätäkin leveämpiä linja-autoja on mahdollista käyttää yleisessä tieliikenteessä: 90-luvulla suomalaisten linja-autojen leveys kasvoi 2,50 metristä 2,60:een metriin. 2,60 metriä leveitä linja-autoja voidaan käyttää vuoteen 2020 asti.pompo kirjoitti:Toinen, merkittävämpi seikka on 25 pykälän 2 momentissa:Yleensähän bussit tapaavat olla 2,50m leveitä, mutta tämä kannattaa ottaa huomioon, jos kulkurinsa tahtoo matkailuautoksi.-- linja-auton suurin sallittu leveys on kuitenkin 2,55 metriä.