Kompressori valskaa öljyä
Kompressori valskaa öljyä
Jaahas, nysse kehitti ihan uuden vian.Otin kuivurin irti tutkiakseni miksi se alkoi vuotamaan.
Herneet olivat muuttuneet osittain mustiksi(öljyä),joten seuraavaksi lähtee kompura irti(miten,se selvinnee huomenna).Onko kompura väljä,kun työntää öljyt läpi? Paineet nousee kuitenkin aika nopeesti-n.3-4min
5 kilosta tussahdukseen,jonka jälkeen kompura tuntuisi menevän vapaalle(koneen käyntiääni muuttuu).
Vai onko tämä normaalia öljyn tuloa kuivuriin(eppäilen).Se oli sisältä öljyn peitossa.Öljyä tuli ekan
ilmasäiliön pohjaventtiilistä noin kaffelusikallinen.Viimeksi tyhjennetty vissiin viime kesänä.
Pitänee pyyhkästä Onnille huomenissa tinkimään uutta kompuraa ja hernepussia.Vai miten lie pitäis?
Herneet olivat muuttuneet osittain mustiksi(öljyä),joten seuraavaksi lähtee kompura irti(miten,se selvinnee huomenna).Onko kompura väljä,kun työntää öljyt läpi? Paineet nousee kuitenkin aika nopeesti-n.3-4min
5 kilosta tussahdukseen,jonka jälkeen kompura tuntuisi menevän vapaalle(koneen käyntiääni muuttuu).
Vai onko tämä normaalia öljyn tuloa kuivuriin(eppäilen).Se oli sisältä öljyn peitossa.Öljyä tuli ekan
ilmasäiliön pohjaventtiilistä noin kaffelusikallinen.Viimeksi tyhjennetty vissiin viime kesänä.
Pitänee pyyhkästä Onnille huomenissa tinkimään uutta kompuraa ja hernepussia.Vai miten lie pitäis?
Falcon
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Kompressori valskaa öljyä
Mä noista kaanioista tiedä, mut ei sinne ilman joukkoon kuulus öljyä mennä nimeksikään?!? Kovin on pitkä tuo aika 5kilosta tussahdukseenkin, kuhan ei olis joku vuotokin?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: Kompressori valskaa öljyä
nuo vanhat kompurat rupeavat imemään öljyä kun paineet nousevat tappiin ja säädin vapauttaa kompuran , kompura tekee vähän alipainetta pyöriessään vapautettuna ja siten imee öljyä , toimivana ensiapuna on käytetty että se kompuralle paineensäätimestä tuleva ohjausilmaputki yleensä 6mm. on katkaistu ja tukittu ,seurauksena on vain se että kompura hengittää niiden kuivaajan ryynien läpi kuivattaen niitä sen jälkeen kun paineensäädin antanut käskyn kuivaajalle regenerointiin "tussahdukseen".
Re: Kompressori valskaa öljyä
Tuossa päivällä pidin "katukalluppia"tästä öljy asiasta,niin kaikki Scania kuskit tuumailivat että ainahan ekasta
ilmasäiliöstä vähän öljyä tulee.Kun vain painetta riittää,niin hyvä on.Jos monen tuhannen kilsan ajolla
saadaan pyydystettyä vajaa kahveelusikallinen öljyä niin mitä sitten.
Vaihdan ryynit kuivuriin ja eikun kovaa ajoa.
ilmasäiliöstä vähän öljyä tulee.Kun vain painetta riittää,niin hyvä on.Jos monen tuhannen kilsan ajolla
saadaan pyydystettyä vajaa kahveelusikallinen öljyä niin mitä sitten.
Vaihdan ryynit kuivuriin ja eikun kovaa ajoa.
Falcon
Re: Kompressori valskaa öljyä
No nyt on kuivuri kunnossa.Vaihdoin ryynit(korjaussarja) ja pohjaventtiilin.Ruosteet hioin pinnasta pois ja
maalasin kuivurin mustaksi.Nyt ei ehdi norttia vetää kokonaan,kun paineet on noussu 5kilosta sinne 10kilon
huitteille.Enpä tee kompuralle mitään,kun paineet nousee tosi nopeesti aikaisempaan verrattuna.
Seuraavaksi alkaa vääntö kattokanavatuuletuksen magneettiventtiilien kanssa.
maalasin kuivurin mustaksi.Nyt ei ehdi norttia vetää kokonaan,kun paineet on noussu 5kilosta sinne 10kilon
huitteille.Enpä tee kompuralle mitään,kun paineet nousee tosi nopeesti aikaisempaan verrattuna.
Seuraavaksi alkaa vääntö kattokanavatuuletuksen magneettiventtiilien kanssa.
Falcon
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kompressori valskaa öljyä
Oliko se taika tuossa pohjaventtiilin vaihdossa jotta paineet alkoi nousemaan nopeammin? Vai teitkö jotain muutakin?
Itsellä vähän samaa ongelmaa että paineet nousee hitaasti ja myös laskee yön yli sinne 2 kilon kieppeille. Mistään ei kutenkaan suhinoita kuulu.
Itsellä vähän samaa ongelmaa että paineet nousee hitaasti ja myös laskee yön yli sinne 2 kilon kieppeille. Mistään ei kutenkaan suhinoita kuulu.
Re: Kompressori valskaa öljyä
haaveilija kirjoitti:Oliko se taika tuossa pohjaventtiilin vaihdossa jotta paineet alkoi nousemaan nopeammin? Vai teitkö jotain muutakin?
Itsellä vähän samaa ongelmaa että paineet nousee hitaasti ja myös laskee yön yli sinne 2 kilon kieppeille. Mistään ei kutenkaan suhinoita kuulu.
Enpä kuivurille muuta tehnyt,kuin vaihdoin ryynit ja kuivurin pohjan.Tuossa ryynipaketissa oli mukana kaikki
tarvittavat osat ja tiivisteet kuivurin huollon tekemiseksi.Kompura tuuppaa ilmat ryynien läpi,joten jos ryynit
on vanhat ja öljy/vesipuuron kyllästämät niin ei sieltä ilma pääse kunnolla läpi.
Meillä jäi pohjaventtiili vuotamaa aina välillä,nin pitihän se uusia.
Laskeeko teillä autossa paineet kahteen kiloon? Elikkä ensin tyhjenee lisälaitepiiri ja sitten jarrupaineet.
Eikös siellä ole se nelipiirisuoja venttiili.Tuon venttiilin pitäisi jättää 5 kg paine jarruille.
Falcon
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kompressori valskaa öljyä
Toinen piiri pysähtyy siihen 4-5 kilon kieppeille mutta toinen piiri tippuu pariin kiloon. Sehän kertois silloin sen että jarruista vuotaa kans jostain.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Kompressori valskaa öljyä
Ei se jätä painetta jarrupiiriin, jos kyseisessä piirissä on vuoto. Ellei auto ole käynnissä ja kompura pumppaaFalcon kirjoitti:Laskeeko teillä autossa paineet kahteen kiloon? Elikkä ensin tyhjenee lisälaitepiiri ja sitten jarrupaineet.
Eikös siellä ole se nelipiirisuoja venttiili.Tuon venttiilin pitäisi jättää 5 kg paine jarruille.

Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kompressori valskaa öljyä
Näin minä sen ymmärrän:
1. Jos vuoto on jossain lisälaitepiirissä pysähtyy paineen karkaaminen 4-5 barin kieppeille, lisälaitepiiri menee tyhjäksi mutta sillehän ei ole omaa painemittaria. Kompuran/kuivaimen läpivuotaminen näkyy tällä tavalla?
2. Jos vuoto on jarrupuolella, laskee kyseisen piirin paine alemmaksi kuin 4-5 baria ja lisälaitepiiri menee tyhjäksi jälleen. Itsellä vasen puoli jatkaa vuotamista tämän 4-5 barin rajan jälkeekin.
Mutta oliko jousitus ja jarrut suojaventtiilissä "samalla puolella"? Voiko jotain laitteita sulkea pois tämän perusteella esim. venttiilit, jousipussi/lautaset tai jarrukellot?
1. Jos vuoto on jossain lisälaitepiirissä pysähtyy paineen karkaaminen 4-5 barin kieppeille, lisälaitepiiri menee tyhjäksi mutta sillehän ei ole omaa painemittaria. Kompuran/kuivaimen läpivuotaminen näkyy tällä tavalla?
2. Jos vuoto on jarrupuolella, laskee kyseisen piirin paine alemmaksi kuin 4-5 baria ja lisälaitepiiri menee tyhjäksi jälleen. Itsellä vasen puoli jatkaa vuotamista tämän 4-5 barin rajan jälkeekin.
Mutta oliko jousitus ja jarrut suojaventtiilissä "samalla puolella"? Voiko jotain laitteita sulkea pois tämän perusteella esim. venttiilit, jousipussi/lautaset tai jarrukellot?
Re: Kompressori valskaa öljyä
Meitin autoon tuli viime syksynä jarrupiiriin vuoto,jonka kyllä huomasi.Mittaristossa paloi iso punainenhaaveilija kirjoitti:Näin minä sen ymmärrän:
1. Jos vuoto on jossain lisälaitepiirissä pysähtyy paineen karkaaminen 4-5 barin kieppeille, lisälaitepiiri menee tyhjäksi mutta sillehän ei ole omaa painemittaria. Kompuran/kuivaimen läpivuotaminen näkyy tällä tavalla?
2. Jos vuoto on jarrupuolella, laskee kyseisen piirin paine alemmaksi kuin 4-5 baria ja lisälaitepiiri menee tyhjäksi jälleen. Itsellä vasen puoli jatkaa vuotamista tämän 4-5 barin rajan jälkeekin.
Mutta oliko jousitus ja jarrut suojaventtiilissä "samalla puolella"? Voiko jotain laitteita sulkea pois tämän perusteella esim. venttiilit, jousipussi/lautaset tai jarrukellot?
merkkivalo ja summeri soi.Kakkospiirin paineet meni melkein nollille,kun jarrupoljinta piti painettuna.
Etupiirissä pysyi normaalit paineet.Takana oikeanpuoleinen jarrukello vuoti paineet ulos.
Fairyvettä spruittipulloon ja avustaja painamaan jarrua koneen käydessä.Lattialuukku auki taka-akselin
kohdalta ja pumputellaan fairyvettä jarrukellojen päälle.Sieltä mistä kuplia tulee on vuoto.Teillä on autossa
kaksi eri vuotokohtaa,jarrupiiri ja lisälaitepiiri.
Falcon