Projekti slide-outin kera
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Projekti slide-outin kera
"Kemppilandiassa kempin koneita, onneksi maailmalta löytyy fiksumpia laitteita"
Kyllä invertteri migillä alumiinia hitsaa, eikä tarvitse moottoripoltinta, jos lanka on tarpeeksi jäykkää, halvoilla ei varmaa onnistu.
Puikkoinvertterillä ei sitten alumiinin hitsausonnistu, siihen tarvitaa muuntajakone
Kyllä invertteri migillä alumiinia hitsaa, eikä tarvitse moottoripoltinta, jos lanka on tarpeeksi jäykkää, halvoilla ei varmaa onnistu.
Puikkoinvertterillä ei sitten alumiinin hitsausonnistu, siihen tarvitaa muuntajakone
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Jep, kiitos hyvät kuvat. Oletko THEMAN itsekin aikeissa sekaantua slideouteihin, kun ilmeisesti olet ihan kuvannutkin niitä ja vieläpä noin tarkasti?
Hitsauskoneasiasta: Vaihtoehtoja olen katsastellut jonkin verran läpi. Miggi on kuitenkin vaihtunut tigiksi ja nyt näyttäisi vahvasti siltä että LCD Visionin valmistama Multi 226 tulee "pajalle". Kyseessä on AC/DC Tig -kone, jossa myös puikko ja plasmaleikkuri samassa. Kaveriksi puteli Argonia ja sitten alkaa harjoittelu. En nimittäin ole juurikaan hitsaillut ja tigillä en koskaan. Koneessa on säätönappeja ihan riittävästi, katsotaan saako ne haltuun
Eihän tuo kone ole ihan sellainen kompakti olkalaukku ja halppisvehkeenä ei laatu saata huippua olla. Mutta onneksi en näistä mitään ymmärrä enkä osaa parempaakaan vaatia 
Hitsauskoneasiasta: Vaihtoehtoja olen katsastellut jonkin verran läpi. Miggi on kuitenkin vaihtunut tigiksi ja nyt näyttäisi vahvasti siltä että LCD Visionin valmistama Multi 226 tulee "pajalle". Kyseessä on AC/DC Tig -kone, jossa myös puikko ja plasmaleikkuri samassa. Kaveriksi puteli Argonia ja sitten alkaa harjoittelu. En nimittäin ole juurikaan hitsaillut ja tigillä en koskaan. Koneessa on säätönappeja ihan riittävästi, katsotaan saako ne haltuun


Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- happa66
- Rattiamiraali
- Viestit: 391
- Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
- Truck: MB-913
- Location: Nakkila
- Member id: 123
Re: Projekti slide-outin kera
En kans ymmärrä näistä sen enempää, kuin mun ymmärryksen mukkaan tikki vaatii raudalta kaasun 99,97%, ja muilta vähintään 99,99 argonin.(koitin joskus alumiinia tol 99,97.lla ja ei tullu mitään)j0ri kirjoitti:Jep, kiitos hyvät kuvat. Oletko THEMAN itsekin aikeissa sekaantua slideouteihin, kun ilmeisesti olet ihan kuvannutkin niitä ja vieläpä noin tarkasti?
Hitsauskoneasiasta: Vaihtoehtoja olen katsastellut jonkin verran läpi. Miggi on kuitenkin vaihtunut tigiksi ja nyt näyttäisi vahvasti siltä että LCD Visionin valmistama Multi 226 tulee "pajalle". Kyseessä on AC/DC Tig -kone, jossa myös puikko ja plasmaleikkuri samassa. Kaveriksi puteli Argonia ja sitten alkaa harjoittelu. En nimittäin ole juurikaan hitsaillut ja tigillä en koskaan. Koneessa on säätönappeja ihan riittävästi, katsotaan saako ne haltuunEihän tuo kone ole ihan sellainen kompakti olkalaukku ja halppisvehkeenä ei laatu saata huippua olla. Mutta onneksi en näistä mitään ymmärrä enkä osaa parempaakaan vaatia
a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Projekti slide-outin kera
Hitsauskoneisiin liittyen...
Eihän tuo ihan Multi 226 ihan olkamalli ole. Tuo plasmaleikkuu on varmasti hyvä ominaisuus.
Olkamalleista antaisin pisteet Rehm 170 Booster.Pro -koneella. Puikkokone johon saa TIG-kilkkeet optiona. Painaa muutaman kilon ja sillä liimaa vaikka silakan kiveen, kunhan on oikeat puikot.
Tänään liimasin nippuun 1,5mm seinämävahvuisia huonekaluputkia 2mm puikolla. Koneessa on todella tarkka virransäätö - ei polta reikiä kohteeseen. Minä en todellakaan ole mikään hitsauksen ammattilainen vaan enemmänkin intuitio-pohjalta vedellään. Sekin helpottuu kun on asialliset koneet.
Ja paksut palkit sujuu tuolla koneella leikin lomassa. Eli ruutia riittää tavallisella Shukolla ja 10A nallilla.
Rehmin hankkimisen jälkeen ydintäyte halpis-migi on saanut kerätä pölyä tallin nurkassa. Sillä ei saa kun alustamassan palamaan:)
Eihän tuo ihan Multi 226 ihan olkamalli ole. Tuo plasmaleikkuu on varmasti hyvä ominaisuus.
Olkamalleista antaisin pisteet Rehm 170 Booster.Pro -koneella. Puikkokone johon saa TIG-kilkkeet optiona. Painaa muutaman kilon ja sillä liimaa vaikka silakan kiveen, kunhan on oikeat puikot.
Tänään liimasin nippuun 1,5mm seinämävahvuisia huonekaluputkia 2mm puikolla. Koneessa on todella tarkka virransäätö - ei polta reikiä kohteeseen. Minä en todellakaan ole mikään hitsauksen ammattilainen vaan enemmänkin intuitio-pohjalta vedellään. Sekin helpottuu kun on asialliset koneet.
Ja paksut palkit sujuu tuolla koneella leikin lomassa. Eli ruutia riittää tavallisella Shukolla ja 10A nallilla.
Rehmin hankkimisen jälkeen ydintäyte halpis-migi on saanut kerätä pölyä tallin nurkassa. Sillä ei saa kun alustamassan palamaan:)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Projekti slide-outin kera
Argon on Tig hitsauksen suojakaasu. Lisäainehan se joka määrittelee suojakaasun.
Woikoski myy Awodrop
Koostumus: 0,01 % happea + argon
Ja AGA MISON® Ar
Ar + 0,03 % NO
Molemmilla onnistuu TIG hitsaus, lähes kaikkiin tunnettuihin materiaaleihin
Suojakaasun tarkoituksenahan on estää pintojen oksidoituminen. Alumiini oksidoituu todella helposti. Pintojen puhdistus esim RST-harjalla juuri ennen hitsausta on tärkeää. Eikä samaa RST harjaa sitten pidä käytää muulle kuin alumiinille, muuten tulee vain valkoista tuhkaa
Woikoski myy Awodrop
Koostumus: 0,01 % happea + argon
Ja AGA MISON® Ar
Ar + 0,03 % NO
Molemmilla onnistuu TIG hitsaus, lähes kaikkiin tunnettuihin materiaaleihin
Suojakaasun tarkoituksenahan on estää pintojen oksidoituminen. Alumiini oksidoituu todella helposti. Pintojen puhdistus esim RST-harjalla juuri ennen hitsausta on tärkeää. Eikä samaa RST harjaa sitten pidä käytää muulle kuin alumiinille, muuten tulee vain valkoista tuhkaa
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Projekti slide-outin kera
Enempää tuosta "himmelistä" tietävänä, vaikuttaa hyvältä. Kuvasta kun katoin, niin ei oikein vakuuttanut nuo kytkimet, ei mitenkään suojattuja. Ite ku tuolla räntäsateessa, sateessa, ym. heppaillu niin tullu vaan kempin kanssa mieleen että särkyyköhän se, no mutta tais olla ip-luokaltaan sateseen sallittu (kemppi IP23C). Ei tuo kallis olis kyllä ominaisuuksiin nähden!j0ri kirjoitti:Jep, kiitos hyvät kuvat. Oletko THEMAN itsekin aikeissa sekaantua slideouteihin, kun ilmeisesti olet ihan kuvannutkin niitä ja vieläpä noin tarkasti?
Hitsauskoneasiasta: Vaihtoehtoja olen katsastellut jonkin verran läpi. Miggi on kuitenkin vaihtunut tigiksi ja nyt näyttäisi vahvasti siltä että LCD Visionin valmistama Multi 226 tulee "pajalle". Kyseessä on AC/DC Tig -kone, jossa myös puikko ja plasmaleikkuri samassa. Kaveriksi puteli Argonia ja sitten alkaa harjoittelu. En nimittäin ole juurikaan hitsaillut ja tigillä en koskaan. Koneessa on säätönappeja ihan riittävästi, katsotaan saako ne haltuunEihän tuo kone ole ihan sellainen kompakti olkalaukku ja halppisvehkeenä ei laatu saata huippua olla. Mutta onneksi en näistä mitään ymmärrä enkä osaa parempaakaan vaatia
Ite kallistuin kemppiin ku kaikki muut merkit mitä kivijalkakaupoista löysin kävin läpi. Kun testi / kokemukset kuuntelin, niin kuka vaan osaa sillä hitsata ja hyvästi =) TIG kiinnostas, mut se vaatii niin nätit aineet ja toisaalta en tartte "näyttelysaumaa" mihinkän, vaan sen että pysyy kiinni ja voi hitsata hankalassa paikassa, tigillä kun sauma pitää olla aika nätisti hollilla että voi liimata. Mutta sullahan tais olla tosiaa alumiinia, joten... Mites jos teet ne slidet ym. teräksestä? Pultaten alupalkkeihin sitten kiinni?
EDIT:
(IP 23 C) Koteloinnin suojaustaso EN 60529 Standardin
mukaan:
IP2X Kotelointi estää pääsyn vaarallisiin komponentteihin
sormilla tai 12,5 mm läpimittaisilla vierailla esineillä.
IPX3 Kotelointi suojaa laitetta 60 asteen kulmassa vaakatasosta
tulevalta sateelta.
IPXXC kotelointi estää 2.5 mm paksuisen ja 100 mm pituisen
testipuikon pääsyn kosketuksiin laitteen jännitteellisten
osien kanssa.
Viimeksi muokannut Reddewil, 17 Loka 2010 02:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Projekti slide-outin kera
Rosvolinna kirjoitti: sillä liimaa vaikka silakan kiveen






täytyy olla jo hyvä hitsauskone!
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Projekti slide-outin kera
Perus valovirta miggereistä: http://www.kaytannonmaamies.fi/s/f/edit ... 9_4251.pdf Mut kemppi on nykyään 170A =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Projekti slide-outin kera
On muuten mielenkiintoinen testi, 1 invertteri ja loput muuntajakoneita, kuin vertais potkurilentsikkaa suihkariin
Erikoista ettei tuossa testissä ole muita invertterejä, vaikka markkinoilla on useita vaihtoehtoja, jopa Suomen markkinoilla.
Taitaa olla niinkuin TM:n rengastestit ...

Erikoista ettei tuossa testissä ole muita invertterejä, vaikka markkinoilla on useita vaihtoehtoja, jopa Suomen markkinoilla.
Taitaa olla niinkuin TM:n rengastestit ...
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Noniin, hommat nytkähtivät vihdoin taas pienen pykälän eteen päin.
Kokoajan vähenee tekosyyt, miksi projekti ei etenisi.. Sillä nyt on jos jonkinlaista tykötarvetta, joilla pitäisi opetella liittämään asioita yhteen, jotta pääsisi edistämään varsinaista projektia.
Mutta tosiaan vaatii "hieman" sitä harjoittelua ensin 



Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Projekti slide-outin kera
Jo on säätönumikoita! Ja jos tuolla maskilla ei ala saumaa syntymään, niin vika ei ainakaan ole maskissa =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Löytyy säätöihin nappuloita tosiaan. Ymmärrän kyllä miten virta säätyy mistäkin napista, pulssisuhteet ja aloitus- ja lopetusrampit ym.
Mutta niiden yhteydestä hitsaukseen ei mulla ole vielä pienintäkään haisua!
Joo, maskissa on komeat liekit.
60e maksoi tuommoinen automaattimaski.
Kompura pitäisi vielä saada plasmaleikkuria varten.. Semmonen pienempi, sillä onhan tuossa pihassa isompi valkoinen, 13 metrin dieselkäyttöinen "kompura"



Joo, maskissa on komeat liekit.

Kompura pitäisi vielä saada plasmaleikkuria varten.. Semmonen pienempi, sillä onhan tuossa pihassa isompi valkoinen, 13 metrin dieselkäyttöinen "kompura"

Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Projekti slide-outin kera
Mistä tuon maskin hommasit, vois kokeilla jotain tuollasta ku oon vähän laiska käyttämään tuota kempin perusmallia?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Kaikki nuo hitsausromppeet otin Lahtelaiselta JForcelta. Ihan asiallisesti hoitui homma. Tuo Multi226 kone 1185e, 10kg:n putelin Argoneineen 260e. Sitten vielä elektrodit 25e, lisäainelangat 25e ja kaasumittari 75e.
Mukana tullut manuaali oli kyllä luvattoman surkea. Tai ei tässä tapauksessa oikeastaan manuaalista voi edes puhua, parin sivun "esite". Pitäisi etsiä valmistajan sivuilta löytyisikö sieltä parempaa. Mutta tästä huolimatta mitä luultavimmin sain kasattua Tig-polttimen oikein.
Hieman olen jo testaillukin. Tosin ensimmäisellä testillä elektrodin pää haihtui..
Toisella ymmärsin jo pienentää virtaa ja pää enää muuttui palloksi. Ja tänään kokeilin hitsata n. 3-4mm paksuiseen alupeltiin 2mm pellinpalan. Ja tuota... Öhm.. 60 cm lisäainelangan katoamisen ja muutamien uusintayritysten jälkeen olin saanut jo 4cm sauman
Ja sitä saumaa ei kyllä ilkiä kenellekkään näyttää!
Mutta palat tosiaan pysyivät toisissaan kiinni, joskin vääntää ei kyllä uskaltanut juurikaan
Siis harjoitukset jatkuvat.. Juuri äsken lueskelin guuglen löytämää Tig-hitsaus opusta, jossa oli selostettu asiaa selkokielisesti. Katselin myös video-clippejä. Noista varsinkin selvisi lisäainelangan oikea asento ja annostelutapa. Täytyy harjoitella näiden oppien mukaan.
Mukana tullut manuaali oli kyllä luvattoman surkea. Tai ei tässä tapauksessa oikeastaan manuaalista voi edes puhua, parin sivun "esite". Pitäisi etsiä valmistajan sivuilta löytyisikö sieltä parempaa. Mutta tästä huolimatta mitä luultavimmin sain kasattua Tig-polttimen oikein.

Hieman olen jo testaillukin. Tosin ensimmäisellä testillä elektrodin pää haihtui..







Siis harjoitukset jatkuvat.. Juuri äsken lueskelin guuglen löytämää Tig-hitsaus opusta, jossa oli selostettu asiaa selkokielisesti. Katselin myös video-clippejä. Noista varsinkin selvisi lisäainelangan oikea asento ja annostelutapa. Täytyy harjoitella näiden oppien mukaan.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- happa66
- Rattiamiraali
- Viestit: 391
- Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
- Truck: MB-913
- Location: Nakkila
- Member id: 123
Re: Projekti slide-outin kera
Meillä päin toi "pallo pää" on "jalkapallo
", Alussa tulee noita jalakapalloja, mutta, kun harjoittelet tarpeeksi, niin kyllä se siitä alkaa sujua. (20v tikkaillut ja vieläkin välillä palloilen
).
a-p




a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Projekti slide-outin kera
Taitaa olla taitolaji, vaikka telkkarissa näyttää luvattoman helpolta!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Projekti slide-outin kera
Suomessa myytävissä laiteissa täytyy olla suomen- ja ruotsinkieliset käyttöohjeet ! TUKES lähestyy myyjää aika nopeasti muuten
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Re: Projekti slide-outin kera
http://www.motorhomeconversion.com.au/?page_id=213
Tuolla on jotain kuvatuksia aussien rakenteluista.
Tuolla on jotain kuvatuksia aussien rakenteluista.
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Tuosta linkistähän löytyi aika kattavasti esitelty rojekti. Ja sivun linkki -osiosta sitten täysin perusteellisesti uudelleen rakennettuja vimpaimia. 

Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Projekti on edennyt (valitettavan
) pienin askelin.. Jos tässä nyt kertaan tapahtumia ja tuupin tänne muutaman kuvan, niin ehkäpä saan vakuuteltua itselleni, että etiä päin kuitenkin mennään!
Marraskuussa 2010 sain vihdoin lattiavanerit melkolailla pois. Ainoastaan taka-akselin jälkeen on keskikäytävällä ja entisen veskin sekä takaoven portaikon kohdalla vanerit vielä paikoillaan. Kulunut talvi on ollut siitä mukava, ettei ole tarvinnut suuremmalti hikoilla, toisin kuin viime kesänä. Joskin näin talvella purkupuuhissa hiki silti irtoaa, vaikka pakkasta ollut parit kympit. Kovin pitkäksi aikaa ei kyllä tarkene äimäilemään jäädä..
Jatketaanpa seuraavaan viestiin, kun foorumi näemmä ei anna lisätä enempää kuin kolme liitettä..?


Marraskuussa 2010 sain vihdoin lattiavanerit melkolailla pois. Ainoastaan taka-akselin jälkeen on keskikäytävällä ja entisen veskin sekä takaoven portaikon kohdalla vanerit vielä paikoillaan. Kulunut talvi on ollut siitä mukava, ettei ole tarvinnut suuremmalti hikoilla, toisin kuin viime kesänä. Joskin näin talvella purkupuuhissa hiki silti irtoaa, vaikka pakkasta ollut parit kympit. Kovin pitkäksi aikaa ei kyllä tarkene äimäilemään jäädä..

Jatketaanpa seuraavaan viestiin, kun foorumi näemmä ei anna lisätä enempää kuin kolme liitettä..?
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Joulukuussa rälläkkä lauloi ja sain entisen keskikäytävän sivuseinät pois.

Vuoden viimeisenä päivänä saapui matkahuoltoon lähetys, kiitokset RedDewil! Asennuspuuhiin toivottavasti pääsen kesällä.
Tammikuussa luomisen tuska oli jo siinä määrin paisunut, että se alkoi konkretisoitua käsin kosketeltavaan muotoon.
Tuolloin sain räpellettyä ensimmäiset hitsaukset autoon. Lattian alkua tuosta pitäisi tuleman.. 
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Tammi-helmikuussa olen viikonloppuisin rälläköinyt pulikoita nuoremman pojan päiväuniaikaan. Ja arki-iltaisin muun perheen nukkumaan mentyä olen käynyt liimailemassa pulikoita paikoilleen. Matkustamon etuosasta miltei taka-akselille saakka alkaa lattian runko olemaan valmis.
Tuo lattian rakenne on sellainen, että etuakselin kohdalla pitkittäiset pulikat ovat RHS -kanttiputkea, 40x40x3mm ja toisesta sivuluukusta alkaen U-profiilia 40x40x3mm. Poikittaiset pulikat ovat puolestaan 40x40x1.5mm U-profiilia. Varsin ylimitoitettua himmeliä himmelin päälle, mutta ajattelin jos tulisi toimeen vähän ohuemmalla lattiavanerilla. Ja ehkä tuo saattaa aavistuksen tuoda jäykkyyttä tunnetusti(?) hieman löysään autoon.
Etuakselin ja ekan tavaratilaluukun paikkeilta lattian pitäisi olla kohtalaisen suora auton ikkunalinjan mukaisesti. Tämän jälkeen lattia alkaa nousemaan taakse päin entisen keskikäytävän tapaan.
Auto ei ole ollut kovinkaan vaaterissa, että saa nähdä mitä tapahtuu kun sen ajaa tasamaalle.. Liekkö sitten joku pyörä ilmassa!
Ja ylipäätään miten nuo turatut saumat kestää 
EDIT: pari asiaerhettä korjattu
Nyt on vaan viikko-pari mennyt taas ilman edistymistä. Työmatkoihin on aika vierähtänyt ja lämpömittarin -25...-29 ei jotenkin houkuta.. Vaikka mikäs tuolla hitsaillessa, kun on seinät ja katto kuitenkin (bussin omat nimittäin) 
Tuo lattian rakenne on sellainen, että etuakselin kohdalla pitkittäiset pulikat ovat RHS -kanttiputkea, 40x40x3mm ja toisesta sivuluukusta alkaen U-profiilia 40x40x3mm. Poikittaiset pulikat ovat puolestaan 40x40x1.5mm U-profiilia. Varsin ylimitoitettua himmeliä himmelin päälle, mutta ajattelin jos tulisi toimeen vähän ohuemmalla lattiavanerilla. Ja ehkä tuo saattaa aavistuksen tuoda jäykkyyttä tunnetusti(?) hieman löysään autoon.
Etuakselin ja ekan tavaratilaluukun paikkeilta lattian pitäisi olla kohtalaisen suora auton ikkunalinjan mukaisesti. Tämän jälkeen lattia alkaa nousemaan taakse päin entisen keskikäytävän tapaan.
Auto ei ole ollut kovinkaan vaaterissa, että saa nähdä mitä tapahtuu kun sen ajaa tasamaalle.. Liekkö sitten joku pyörä ilmassa!




EDIT: pari asiaerhettä korjattu
Viimeksi muokannut j0ri, 15 Helmi 2011 22:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Tämä on ollut mun ensimmäinen hitsausprojekti puikolla. Alkuun oli kova työ saada puikko syttymään. Ja sitten kun se ihme tapahtui, tulikin kiirus tuikkia puikkoa vähän minne sattui
. Nyttemmin on taidot ehkäpä jopa karttuneet
. Varsinkin kun eräs kaveri kävi pariin otteeseen opettamassa miten hitsataan. Nyt alkaa jo nättiäkin(?) saumaa syntymään. Kone on ilmeisen hyvä, virran saa tarkasti saadettyä ja tuo kaverikin kehui tätä kiinan konetta! Tig ja plasmakin on tullut testattua.
Sain muuten erään tuttavan kautta kompuran, joka oli rikki. Selvittelin vian ja ostin siihen uudet venttiilit ja kone on nyt uuden veroinen. Venat maksoi 70e, mutta vastaava uusi kone Carlssonilla miltei 500e!


Sain muuten erään tuttavan kautta kompuran, joka oli rikki. Selvittelin vian ja ostin siihen uudet venttiilit ja kone on nyt uuden veroinen. Venat maksoi 70e, mutta vastaava uusi kone Carlssonilla miltei 500e!
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Projekti slide-outin kera
Sanosinko että aika perusteellisella purkamisellahan tuo lähti käyntiin =) Tuossa konkretisoituu tuo auton rungottomuus, eli auto tosiaan on kasassa lähinnä sivuseinien varassa, toki pohjassa ja katossa menee palkit myös.
Mites nuo mustat (keskikäytävältä kylkiin) kiinnittyy kylkien silumiinipalkkeihin, pulttaamalla?
Komiaa että joillakin tapahtuu, laita vaan lisää kuvia, niin jos sais itsestäkin jotain joskus irti =)
EDIT:Katos ku kirjotin viestiä, niin teit sillä aikaa lattian rungot valmiiksi

Mites nuo mustat (keskikäytävältä kylkiin) kiinnittyy kylkien silumiinipalkkeihin, pulttaamalla?
Komiaa että joillakin tapahtuu, laita vaan lisää kuvia, niin jos sais itsestäkin jotain joskus irti =)
EDIT:Katos ku kirjotin viestiä, niin teit sillä aikaa lattian rungot valmiiksi


-Koska sen voi tehdä myös itse-
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Projekti slide-outin kera
Joo, eihän näitä pitkään hitsaile kun on hyvin ja hartaudella suunniteltu rojekti
Ja juu, pulttaamalla tosiaankin mustat kylkiin kiinni alhaalta ja sitten tuosta lattian tasalta. Askeleiden kohdalla on joissain kohdin korroosio hävittänyt alumiinia montulle kiinnityskohdasta. Pitäähän ne vielä tarkistaa kaikki. Korjaus voisi olla semmoinen että liitos auki, alupeltilappu väliin ja hitsaten sekä liitoksen kiinnitys. Tietysti alu ja musta pitää erottaa maalilla tai jollain muulla toisistaan.
Akseleiden kohdalla on rautaa hävinnyt juurikin noista keskikäytävältä kylkiin olevissa pulikoissa. Tuo vasemmalta etusen takaa on pahiten kadonnut. Jostain syystä lokarissa on aukko, josta suolasumu pääsee suoraan sen palkin kimppuun. Takana on myöskin korjattavaa.
Lähitulevaisuuden suunnitelmina on saada vietyä tuo lattiarunkourakka bussin perälle asti. Sitten olisi vuorossa rungon kadonneiden osien korjaus. Kelien lämmittyä pitäisi saada uudet pulikat maaliin ja vanha tavara siivottua. Ja sitten massaa joka paikka täyteen ettei alusta häviä ikinä!

Ja juu, pulttaamalla tosiaankin mustat kylkiin kiinni alhaalta ja sitten tuosta lattian tasalta. Askeleiden kohdalla on joissain kohdin korroosio hävittänyt alumiinia montulle kiinnityskohdasta. Pitäähän ne vielä tarkistaa kaikki. Korjaus voisi olla semmoinen että liitos auki, alupeltilappu väliin ja hitsaten sekä liitoksen kiinnitys. Tietysti alu ja musta pitää erottaa maalilla tai jollain muulla toisistaan.
Akseleiden kohdalla on rautaa hävinnyt juurikin noista keskikäytävältä kylkiin olevissa pulikoissa. Tuo vasemmalta etusen takaa on pahiten kadonnut. Jostain syystä lokarissa on aukko, josta suolasumu pääsee suoraan sen palkin kimppuun. Takana on myöskin korjattavaa.
Lähitulevaisuuden suunnitelmina on saada vietyä tuo lattiarunkourakka bussin perälle asti. Sitten olisi vuorossa rungon kadonneiden osien korjaus. Kelien lämmittyä pitäisi saada uudet pulikat maaliin ja vanha tavara siivottua. Ja sitten massaa joka paikka täyteen ettei alusta häviä ikinä!

Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)