B10M takajarrujen räjäytyskuva?
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
B10M takajarrujen räjäytyskuva?
Sattuisiko keneltäkään löytymään räjäytyskuvaa B10M takajarruista? Leimalla tuli hylky takajarrusta. Joten pitää alkaa järjestelemään korjaussuunnitelmaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: B10M takajarrujen räjäytyskuva?
Mikäpä jarruja vaivasi? tehonpuute vai? Oletko kokeillut säätää jarruräikkiä ja voidella nippoja, ja jos ei vieläkään niin karhennella rumpuja ja kenkiä ja jos ei vieläkään niin voidella ankkuritapit kuparitahnalla? Vai oliko kello rikki?
Tulevaisuus on sähköinen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: B10M takajarrujen räjäytyskuva?
Hieman ryömimistä auton alla. Nyt jarrukellon kiinnike ei liiku. En ymmärrä mekanismin toimintaperiaatetta. Eilen auto oli leimakonttorin montulla seisontajarru päällä ja paineet tapissa. Oikean puolen kiinnike ja kello heiluivat kiinnikkeen akselilla. Vasen kello oli jämäkästi paikoillaan. Dynamometrillä oikea näytti nollaa ja vasen puoli 10 ja hilut.
Voivatko jarrut jäätyä auki? Mitään muuta selitystä en keksi. ( Sangen pelottavaa - päälle 10 tonnia korroosion syömää rautaa kiitää alas vesitornin mäkeä ja hankeen pitäisi liika vauhti hukata. Onneksi kolmen nurkan jarrut toimivat! ).
Voivatko jarrut jäätyä auki? Mitään muuta selitystä en keksi. ( Sangen pelottavaa - päälle 10 tonnia korroosion syömää rautaa kiitää alas vesitornin mäkeä ja hankeen pitäisi liika vauhti hukata. Onneksi kolmen nurkan jarrut toimivat! ).
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: B10M takajarrujen räjäytyskuva?
Lisää ryömimistä...
Sorkkaraudalla kutittelin oireillutta kiinnikettä. Ei hievahda suuntaan eikä toiseen. Rumpu on lukossa ja seisontajarrun kun vapauttaa tapit liikkuvat ja pyörä vapautuu. Eli mielestäni toimii normaalisti.
Pitää varmaan viedä pajalle dynamometriin, jotta saan laskelman jarruihin. Samalla voi katsoa rummun sisään onko kaikki palikat tallella.
Sorkkaraudalla kutittelin oireillutta kiinnikettä. Ei hievahda suuntaan eikä toiseen. Rumpu on lukossa ja seisontajarrun kun vapauttaa tapit liikkuvat ja pyörä vapautuu. Eli mielestäni toimii normaalisti.
Pitää varmaan viedä pajalle dynamometriin, jotta saan laskelman jarruihin. Samalla voi katsoa rummun sisään onko kaikki palikat tallella.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: B10M takajarrujen räjäytyskuva?
jarrukello työntää sitä jarruvipua jolloin kaikki löysä heikentää jarrua. ainakin scanian jarruissa rummun ulkopuolisten hilujen löysällä käyminen ei haittaa, eli mikään välitanko tms ei karkaa pois paikaltaan kuten jossain pikkuautossa voi käydä.
kunhan kellon asento on sama kuin ennen, kaikki on nyt riittävällä tarkkuudella kunnossa. scanian ohjekirjassa on ohjearvot jarrukellon vivun min ja max liikkeelle, löytyisköhän volvon prosyyristä samat? tuo meidän on tosin vielä käsin säädettävillä räikillä, jolloin kyseisellä tiedolla oli oikeasti merkitystä. jarrujen säätöhän oli joka huollon normaalitoimenpide silloin "vanhoina hyvinä aikoina"
kunhan kellon asento on sama kuin ennen, kaikki on nyt riittävällä tarkkuudella kunnossa. scanian ohjekirjassa on ohjearvot jarrukellon vivun min ja max liikkeelle, löytyisköhän volvon prosyyristä samat? tuo meidän on tosin vielä käsin säädettävillä räikillä, jolloin kyseisellä tiedolla oli oikeasti merkitystä. jarrujen säätöhän oli joka huollon normaalitoimenpide silloin "vanhoina hyvinä aikoina"
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: B10M takajarrujen räjäytyskuva?
No tänään ajoin auton pajalle, jotta saan mittaukset jarruista.
Pajamatkan (50km) aikana kaikki toimi normaalisti. Paljon jarruttelua ja ruuhkassa ajoa. Ei mitään vikaa havaittavissa.
No tulee samalla korjaamoreissulla hoidettua iskarin kiinnityksen korjaaminen. Auton on nyt pari päivää korjaamolla ja takakontin lattian hitsaushommat jatkan sitten Tähtitaivas-tallissa.
Eiköhän tuosta vielä auto tule
Olen edelleen sen teorian kannalla, että jarru oli juuttunut auki ja vapautui kun lähdin konttorilta ajamaan kohti kotia...
Pajamatkan (50km) aikana kaikki toimi normaalisti. Paljon jarruttelua ja ruuhkassa ajoa. Ei mitään vikaa havaittavissa.
No tulee samalla korjaamoreissulla hoidettua iskarin kiinnityksen korjaaminen. Auton on nyt pari päivää korjaamolla ja takakontin lattian hitsaushommat jatkan sitten Tähtitaivas-tallissa.
Eiköhän tuosta vielä auto tule

Olen edelleen sen teorian kannalla, että jarru oli juuttunut auki ja vapautui kun lähdin konttorilta ajamaan kohti kotia...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: B10M takajarrujen räjäytyskuva?
Jep
Nyt on takajarrujen vika paikannettu. Jarruräikkä oli tiensä päässä ja kellon kiinnikeen pultit ovat löysällä. Ottavat pajalla huomenna renkaat ja rummun irti, jotta saavat korjattua kellon kiinnityksen. Toivottavasti ei ole muuta hajalla...
Nyt on takajarrujen vika paikannettu. Jarruräikkä oli tiensä päässä ja kellon kiinnikeen pultit ovat löysällä. Ottavat pajalla huomenna renkaat ja rummun irti, jotta saavat korjattua kellon kiinnityksen. Toivottavasti ei ole muuta hajalla...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: B10M takajarrujen räjäytyskuva?
Ei ollut pahasti hajalla. Kengät olivat juuttuneet auki asentoon. Jarrukellon kannakkeen pultit olivat löystyneet. Renkaat ja rumpu irroitettiin ja pultit kiristettiin. Uutta palikkaa tuli: jarruräikkä ja S-akselin hela. Hinnoissa oli vielä pintaa jäljellä, joten niitä ei uusittu.
Kello ja ilmapuolen osat olivat kunnossa, joten niille ei tarvinut tehdä mitään.
Loput vikalistan maininnat tullaan korjaamaan kotikonstein...
Kello ja ilmapuolen osat olivat kunnossa, joten niille ei tarvinut tehdä mitään.
Loput vikalistan maininnat tullaan korjaamaan kotikonstein...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun