Ihmettelin tätä jo aiemmin tuolla projektiketjussa mutta teen nyt vielä tälle oman aiheenkin..
Eli SisuPussin laatikkoon vaihdettiin öljyt kun huomasimme laatikon olevan lähestulkoon kuiva. Laatikon öljytilavuus on kymmenen litraa ja ulos tuli noin puoli litraa . Kakkosvaihde on ollut aina hankala käyttää ja vaihde on mennyt päälle pienellä suostuttelulla, mutta nyt öljynvaihdon jälkeen vaihtaessa on pakko käyttää välikaasua, muuten pykälä ei mene silmään. Laatikko on synkronoitu viisiportainen mutta merkkiä en tähän hätään muista, täytyy selvittää se illemmalla.
Keksiikö joku hyvää selitystä tälle ongelmalle?
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kyllähän tuo synkka vialta kuulostaa..
Kun laatikko on ollut kuiva niin huonokin synkka on saanut otteen..
Nyt kun se on niin "liukas" kuin pitääkin niin huonosti kävi..
Pienien vaihteiden synkat ne yleensä ekaks kuluukin loppuun.
Tämä perustuu kyllä pikkuautojen laatikkojen tietämykseen..
Raskaan kaluston laatikoissa voi olla erillaisia ratkaisuja mutta ei nekään kestä mahdottomia .
Sanoisin rempan olevan edessä.
Harjoittele välikaasu ja kaksoiskytkentä niin että ne ovat "selkäytimessä" niin et muistakkaan pienen ajan päästä että synkroissa hämminkiä . Itse jouduin aikoinaan ajelemaan sisulla jossa "sepeliä laatikossa" muutamilla vaihteilla useita vuosia silloin tällöin ja paremminhan pykälät loksahtelee paikalleen välikaasulla ja kaksoiskytkennällä kuin konsanaan kuluneilla mutta vielä toimivilla synkroilla
Kyllä se varmaan tuo synkkavika on.
Täytyy opetella vaan välikaasu ja kaksoispoljenta. Ei hirveästi huvita alkaa korjaamaan laatikkoa tai etsiä ehjää tilalle. .
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Röllissä on samaa vikaa. Kolmosen synkrot eivät toimin. Pienemmälle vaihtaessa joutuu käyttämään välikaasua. Kakkoselta kolmoselle menee ilman välikääsua - oikea kierrosluku on painunut selkäytimeen.
Kylmällä laatikolla kakkonenkin saattaa oireilla, mutta lämmettyään toimii normaalisti.
Tuskinpa tuo itsestään korjaantuu kun mekaaninen eikä orgaaninen vekotin
Röllin tapauksessa on onneksi romikset täynnä B10M sopivia laatikoita. automaattisia ja manuaalisia...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Omien muistikuvien mukaan pitkäkeppisten B10M Volvojen kolmosvaihde ei ehjänkään laatikon kyseessä ollen ole se kaikkein halukkain kytkeytymään. Hiemankin liian hätäinen toiminta tai varsinkin väärä kierrosluku aiheuttaa "sorsan" ääntelyä lootan suunnalla...
Tuplapoljennalla (ja sopivilla kierroksilla) se kolmonenkin kyllä löytyy haluttaessa nopeasti, vaikkakaan laatikko ei toki Fullerin veroinen ole