Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?
Pitäisi laittaa hehku toimintakuntoon, mutta moottorin mukana ei tullut relettä sen ohjaukseen. Ajattelin käydä ostamassa ihan yleismallisen releen tähän käyttöön, mutta nyt pitäisi tietää minkä verran virtaa sen pitäisi kestää?
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?
Ohjekirjan mukaan: kylmäkäynnistys (lämmitysvastus) ujot 150 A 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?

Olihan hätäinen vastaus, eihän tossa ajassa ehdi edes ohjekirjaa avaamaan kunnolla

Mutta kiitokset tästä, täytyykin lähteä takaisin töihin yhtä tietoa viisaanpana..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?
Sattu tossa oleen just pöydällä vieressä kirja 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?
Laita siihen solenoidi, rele ei kestä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?
Hyvä tietää, ei olisi tuollainen tullut mieleenkään. Tällaisia löysin pikaisella guugletuksella:
http://www.autosahko.suntuubi.com/?cat=59
Täytyy käydä huomenna paikallisella raskaankaluston korjaamolla vähän kyselemässä asiasta.
http://www.autosahko.suntuubi.com/?cat=59
Täytyy käydä huomenna paikallisella raskaankaluston korjaamolla vähän kyselemässä asiasta.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?
Kävin noutamassa tuollaisen kuorma-auton telin nostoon tarkoitetun solenoidin, oli hintakin aika sopiva verratuna noihin vastaavan tehoisiin releisiin. 25€, toivottavasti kestää käytössä.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?
Varmasti kestää se on ihan sama solenoidi molempiin käyttöihin.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Scania K112 kutter deca 360 1987
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?
Tuo hehkuhan on aluperin ajastettu, se on vain tietyn ajan päällä.
Sun täytyy laittaa siihen ajastusrele, jos sisussa ei sitä ole, muuten vastus palaa jos pitempään on päällä.
Sehän lämpenee hetkessä todella kuumaksi.
Sun täytyy laittaa siihen ajastusrele, jos sisussa ei sitä ole, muuten vastus palaa jos pitempään on päällä.
Sehän lämpenee hetkessä todella kuumaksi.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?
Ja taas ohjekirjaa selailin niin päälläoloaika n.50sek.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?
Tuota ajastus hommaa mietiskeltiin eilen töissäkin, mietiskeltiin onko tuo tehty jollain ajastimella vai onko imusarjassa esim. lämpöanturi joka sitten katkaisee sopivassa lämpötilassa. Toistaiseksi teen tuon ihan painonapilla joka on kojelaudassa, toisin sanoen hehkuttaa niin kauan kun nappia painaa.
Leylandissa ei alunperin ole hehkuja ollenkaan.
Leylandissa ei alunperin ole hehkuja ollenkaan.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?
On varmaan ihan toimiva ratkaisu, voi aina soveltaa tarpeen mukaan 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1483
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?
Mullakin pitää sen reilut 1min "automaattiseesti" vastukset punasena. Sinä aikana kerkee nostella rullaverhoja ym. eikä savuta kesälläkäänBussiton kirjoitti:On varmaan ihan toimiva ratkaisu, voi aina soveltaa tarpeen mukaan

#048
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?
Vakiona myös pakkosyöttö on samassa painonapissa. Se on päällä sen aikaa kun nappia painaa starttauksen aikana. Pakkosyötön toimintaa piti itsellä tutkia kun en oivaltanut tuota napin painamisen ja starttauksen samanaikaisuutta, hehku jää sit päälle ajastinreleen ohjauksessa. Se pakkosyöttö omalla erillisnapilla vois olla mielenkiintoinen...
Löysin vanhan kuvan, siitä näkee rakenteen.
Löysin vanhan kuvan, siitä näkee rakenteen.
- Liitteet
-
- P3300161.JPG (109.43 KiB) Katsottu 14918 kertaa
Ex-Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?
Tuota pakkosyöttö hommaa pitikin kysyä tässä samalla, mutta en sitten muistanut. Kytkin se kyllä saman napin taakse toimimaan ja mielessä kävi jos olisi laittanut sen oman napin taakse..
Hehku ei ole aivan samanlainen meitin moottorissa, meillä on sellainen koko moottorin mittainen pitkä malli.
Hehku ei ole aivan samanlainen meitin moottorissa, meillä on sellainen koko moottorin mittainen pitkä malli.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?
Käykö sit niin et kone karjaisee täysillä aina jos käydessä painaa nappia, jos ei starttaus ohjausta ole? Kätevä ohitusnappi tien päällä, tosin savua tulee.
Pakkosyötön käyttö on lyhytaikaista, toisin kuin hehkutuksen, jolla alkusavutus vähenee, ja sitä voi pitää päällä muutamia minuuttejakin(eikä kesällä edes tarvi)
Niitähän nappeja voi sit käyttökokemusten myötä räätälöidä mieleisekseen
Pakkosyötön käyttö on lyhytaikaista, toisin kuin hehkutuksen, jolla alkusavutus vähenee, ja sitä voi pitää päällä muutamia minuuttejakin(eikä kesällä edes tarvi)
Niitähän nappeja voi sit käyttökokemusten myötä räätälöidä mieleisekseen
Ex-Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
- SisuPussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 373
- Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
- Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
- Location: Tervakoski
- Member id: 039
- Viesti:
Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?
Ei pitäisi minun mielestä karjaista, solenoidihan vaan vetää tankoa joka sallii sitten syöttöpumpun sisällä olevan akselin liikkumaan enemmän. Ja akselihan taas liikkuú kaasun asennon mukaan.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?
Minulla on sellainen tuntuma, että vaikka starttaan tyhjäkäynnillä, moottori ryntää savujen kanssa siihen asti kunnes löysään starttauksen.
Pitääpä kokeilla seuraavalla kerralla
Pitääpä kokeilla seuraavalla kerralla
Ex-Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Hehkun virrankulutus, Volvo THD102 moottorissa?
Mulla ei oo mitään eroa pitääkö tuon syötön päällä tai ei, mutta kaasupohjassa ilman nappia ja napin kans niin huomaa kyllä! Lähteepä tuo ilmankin nätisti käyntiin, niin en oo tarvinnu, eikä oo hehkuakaan.PekuMAN66 kirjoitti:Minulla on sellainen tuntuma, että vaikka starttaan tyhjäkäynnillä, moottori ryntää savujen kanssa siihen asti kunnes löysään starttauksen.
Pitääpä kokeilla seuraavalla kerralla
-Koska sen voi tehdä myös itse-