SisuPussin uusi elämä (Kesä 2023, liikkeellä edelleen)

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Moottori paikallaan 10.07.-11)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Ja muistakaa käyttää naftalle sopivaa kumiletkua, muuten tulee ongelma.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Tankki paikallaan 14.07.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Tavoite tälle viikolle olisi nyt täynnä, tankki on paikallaan.
Kannakkeita joutui siirtämään kymmenisen senttiä ulospäin, tälläisin tuloksin:
Kuva
Täyttöputken tein lopulta tuolla saha/kumiletku/klemmari-tavalla, tällainen on lopputulos:
Kuva
Ihan toimiva ratkaisu, ei tarvinnut pelätä räjäyttävänsä tankkia ja itseään.
Ja näin tankki lopulta istuu paikallaan:
Kuva
Koneenkorvaan jäi väliä sentin verran ja täyttöputken viereen suurinpiirtein saman verran.

Ja vielä loppukevennykseksi kuva turvallisesta nostolaitteesta jolla sain tankin paikalleen:
Kuva
Kyllähän tuon nostaminen oli hieman helpompaa kun oli kunnolliset pumppukärryt. Tankki on puolillaan löpöä ja sen hölskyminen antoi operaatiolle oman lisämausteensa :mrgreen: .

Tulevana viikonloppuna saan luultavasti kaverin avuksi ja hän voi keskittyä sähköhommiin niin minä saan askarrella öljytankin kannaketta. Niistä lisää sitten myöhemmin.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: SisuPussin uusi elämä (Tankki paikallaan 14.07.-11)

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Hyvä kun homma sujuu :D sit tulee kait hankintalistalle "hans-niskatuet" kun alkaa karkaan poskilihat takaikkunalle :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Nyhräämistä.. 17.07.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Turhauttava viikonloppu rakentelu mielessä..
Ajatuksen oli siis saada öljytankille tehtyä kannake ja saada sähköt suht hyvälle mallille. No, kannake on tehty mutta sen kanssa meni koko lauantai ja tänään en kuitenkaan saanut edes säiliötä siihen kiinnitettyä, kun maali ei kuivunut riittävän nopeasti.
Kaveri sai eilen tehtyä sähköhommia ja minä jatkoin tänään mihin hän lopetti. Paksut kaapelit startille sekä hehkusolenoidille on nyt vedetty ja auton oma johtosarja muokattu sopivammaksi Volvon koneelle. Käytännössä siis antureiden johtoja on vedelty hieman eri paikkoihin.
Nyt sitten pääseekin seuraavaan ongelmaan, moottorin mukana ei tullut laturia eikä sille ole mitään kiinnikkeitäkään. Eikös Volvossa ole alunperin laturi sellaisen etukardaanin päässä? Onko laturi siis jotenkin kiinni auton rungossa, vai miten tuo on toteutettu? Kuva olisi kiva tässäkin tapauksessa, niin olisi hieman mukavampi hahmottaa idea..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: SisuPussin uusi elämä (Nyhräämistä.. 17.07.-11)

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

B10M:n alkuperäinen laturi roikkuu pannoilla syylärin takana. Sitä varten on jousikuormitteinen kiristysrulla.

Laturi on kytketty hihnavedolla etukardaaniin ja kardaanin päässä on viskokytkimellä varustettu propelli jäädyttäjän kennoa varten. Kehuvat noita etukardaaneita vanhemmiten äänekkäiksi...

Minun B10M:ssä laturi on siirretty koneen päälle. Koneessa on päällä muutama jengoilla varustettu kiinnityspiste, joihin "kyläseppä" on nakertanut pidikkeen laturille.

Voiman laturi saa poistetun etukardaanin laipalta. Siihen on asennettu tuplahihnapyörä kooltaan jotain 300mm.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: SisuPussin uusi elämä (Nyhräämistä.. 17.07.-11)

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

... Voin ottaa aamulla kuvia "Röllin" lataussysteemistä ja etukardaanin ripustuspaikoista ja jäljelle jääneistä osista. Entisellä laturin paikalla on nykyään sähkömoottori pyörittämässä kennon propellia.

Kannattaa miettiä kumpi on helpompi. Tehdä koko etukardaanihärveli vai askarrella laturi koneen päälle. Mikäli tila antaa myöden - suosittelen laturia koneen päälle, jo pelkästään huolletavuuden takia.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: SisuPussin uusi elämä (Nyhräämistä.. 17.07.-11)

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

ei sitä kardaanihärveliä kyllä kannata alkaa rakenteleen. Katurimallin Volvoissa on alkuperäinen kiinnike Lucasin laturille joka on tosi jämäkkä. Jos teet telineen itse, tee se 10mm raudasta ja niin matala kuin pystyy jotta siihen löytyisi kohtuudella sopivia hihnoja. Tuota omaa laturinjalkaa on vahvistettu sen seitsemän kertaa, volvon laturi painaa n. 45 kiloa joten kovin heiveröinen teline repeää alta aikayksikön. Myös hihnan kiristin tulee alkuperäisen telineen mukana. Omassa on kiristimen tilalla hupipuolen toinen laturi. Jos hommaat purkaamolta osat, pyydä myös pultit mukaan, on ihme tuumakierre pultteja.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: SisuPussin uusi elämä (Nyhräämistä.. 17.07.-11)

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kuvia Röllin laturista ja etukardaanin rippeistä.

Laturin kannake taitaa olla Volvon alkuperäinen - ei kyläsepän tekemä. Kuvassa toinen kiristyspanta ja toinen laturin hihna puuttuvat paikoiltaan. Eli molempia kaksin kappalein. Laturi painaa tuon 40kg, joten voimat ovat melko suuret. Hihnat Röllissä ovat SPB-profiililla kokoa 1400.
Liitteet
Kuva koneen päältä
Kuva koneen päältä
kiristysrulla.jpg (54.8 KiB) Katsottu 20712 kertaa
Kannake
Kannake
b10m kannake.jpg (64.24 KiB) Katsottu 20712 kertaa
Laturin paikalla on 24v. sähkömoottori flektiä varten
Laturin paikalla on 24v. sähkömoottori flektiä varten
etuhässäkkä.jpg (53.17 KiB) Katsottu 20712 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: SisuPussin uusi elämä (Nyhräämistä.. 17.07.-11)

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Tollaset on noissa meijän laitteissa...
Liitteet
Tollanen on Royalissa
Tollanen on Royalissa
Royalin laturi.jpg (83.29 KiB) Katsottu 20657 kertaa
Tollainen on Expressissä (itte tehty kiristintsydeemi)
Tollainen on Expressissä (itte tehty kiristintsydeemi)
Expressin laturi.jpg (75.19 KiB) Katsottu 20657 kertaa
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Nyhräämistä.. 17.07.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Laturin sijoitus tulee olemaan haastava.. Päälle se ei luultavasti mahdu koska edessä on tuo vesiputki hässäkkä eikä moottorin edessä alhaalla olevan öljynjäähdyttimen takia pysty käyttämään isoa hihnapyörää:
Kuva
Ihmettelen asiaa lisää illalla kun pääsen tallille.

Tälle illalle olisi ohjelmassa myös ohjaustehostimen ihmettelyä, luultavasti letkuja joutuu hieman sovittamaan.
Viimeksi muokannut SisuPussi, 14 Elo 2011 22:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Nyhräämistä.. 17.07.-11)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Juu, ei onnistu laturin asennus moottorin päälle tuossa mallissa.
Sehän on alkuperin toteutettu laittamalla laturille oma kehto runkoon kiinni, lyhyellä kardaanilla ja hihnapyörillä laturiin voimanotto.
Aika hankala toteuttaa, jos moottorin edessä ei ole tarpeeksi tilaa, mutta sitten vaan pitempää kardaania.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Nyhräämistä.. 17.07.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Samaa mieltä Puu Tiaisen kanssa, ei onnistu päälle asentaminen. Moottorin edessä on hyvin tilaa, joten etukardaani mahtanee olla ainoa vaihtoehto :( .
Moottorin vasemmalla puolellakin olisi tilaa, mutta sillä puolella ei ole minkäänlaisia kiinnitys mahdollisuuksia. Alla olisi samanlaiset kierrereiät mitkä yläpuolellakin, mutta voisi jäädä maavara vähän matalaksi..

Muuta tehtyä ja huomattua:
-Ohjaustehostimen kanssa selviää pelkillä letkujen vaihdoilla.
-Ilmaputkien kanssa meinaa olla hieman hankalaa johtuen omituisista kierteistä putkiliitoksissa.
-Kardaani on luultavasti tänään valmis.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: SisuPussin uusi elämä (Nyhräämistä.. 17.07.-11)

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Hienostihan se "bolt-on" homma edistyy. Tästä tulee hieno ketju niille jotka harkitsee samaa simppeliä koneen vaihtoa =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Nyhräämistä II.. 24.07.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Aika moni ihminen on tiennyt tämän olevan ihan bolt-on homma, tiedä sitten mikä olisi tilanne jos runko ja moottori olisivat eri ikäisiä. Mutta ainakaan tällä yhdistelmällä ei MIKÄÄN istu suoraan paikalleen.

Sain tuossa viikolla tehtyä moottorin öljysäiliölle kannakkeet, materiaalina 40x40 neliöputki:
Kuva
Ja näin tankki siihen istuu, kiinnitys 8mm ruuveilla ja neliöaluslevyillä:
Kuva
Alunperin kiinnitus piti tehdä jonkinlaisella pannalla, mutta en löytänyt sopivaa materiaalia ja päädyin käyttämään ruuveja. Kuvan ottamisen jälkeen lisäsin letkuille pari kiinnikettä, eivätkä ne enää roiku vapaana.

Aloittelin myös pakoputken hahmottelua. Alkukäyrä oli tarkoitettu kuorma-auton moottoriin eikä se sopinut välijäähdyttimen kanssa, joten se piti kääntää toiseen asentoon:
Kuva
Kuva
Sain myös suunniteltua putken käytettävät tarvikkeet, pari suoraa metrin pätkää ja kolme 45 asteen mutkaa. Teen putken ensin ilman äänenvaimentajaa ja jos ääni on liian kova saan lisättyä siihen pöntön tai pari helposti jälkeenpäin.
Pakoputken rakennustarvikkeet löytyvät ihan paikalliselta korjaamolta.

Eilen sain tehtyä kompuralle imuputken, joka piti olla helppo homma, 20cm letku ja klemmarit päihin. Menipä senkin kanssa pari tuntia kun letku meni ruttuun taivuttaessa. Lopulta löysin sopivan vesiletkun pätkän eräästä Opelin moottorista. Sain myös ohjaustehostimen letkut paikoilleen ja sen pitäisi nyt olla öljyjä vaille valmis.

Tänään sain vedettyä vaihdevaijerin laatikolle asti ja tehtyä kepille telineen kojelaudan oikeaan reunaan. Siitä tuli aika hätäisesti tehdyn näköinen mutta nyt ei huvittanut alkaa tekemään sille mitään suojakoteloa, vaan se jää "syksymmälle". Aloittelin myös johtojen kytkemistä vaihdekepille ja hehkunapille, kojelauta on nyt purettu ja startti-nappula hajoitettu.. Täytyy varmaan korvata nappula avaimella joka on ollut suunniteilla jo pitkään.

Siinä kai ne tärkeimmät.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Putkia ja letkuja 30.07.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Jatketaan..
Viikolla sain kojelaudan takaisin kasaan ja vaihdekeppi on nyt paikallaan, ja vielä ihan siedettävän näköinenkin:
Kuva
Jouduin hajoittamaan start-nappulan purkaessani kojelaudan ja korvasin sen avaimellisella kytkimellä. Jollain tuo keppi pitää vielä koteloida, on se sen verran silmäänpistävä. Kuskin paikalta ihan siedettävä mutta sivulta aika ruma.
Myös hehkun nappula on kytketty, se löytyy nyt ylimääräisen olleen Ohitusvalo-painikkeen takaa.
Kävin myös porauttamassa vedenlämpö-anturille uudet kierteet, jotta sain käytettyä Sisun anturia. Ahtopainemittari on nyt myös kytketty, laitoin t-haaran syöttöpumpulle menevän putken väliin.

Tänään kävin tekemässä pakoputken asennus valmiiksi. Tein putken ilman vaimentajaa, lisään sitten pöntön jos ääntä on liikaa. Eikös se niin mene, että missä on ääntä siellä on tehoa :D ? Tein putken kahdesta metrin pätkästä ja kahdesta 45 asteen mutkasta, lopuksi vetäisin koko komeuden päälle kuumakestomaalia:
Kuva
Tarkoitus olisi saada asennettua se huomenna paikalleen.

Kun saan putken paikalleen pitää alkaa ihmettelemään vesiputkia, niiden kanssa joutuu vielä raapimaan päätä kunnolla. Jäähdyttimelle menevä letku on selvillä, mutta loppujen kanssa olen hieman pihalla. Täytyy laittaa muutama kuva jos vaikka täältä löytyisi apua ongelmaan:
Kuva Kuva
Selityksiä putkille:
1. Webastolle menevä putki.
2.Termostaatilta lähtevä putki joka menee jäähdyttäjälle.
3.Alavesiletku.

Tässä taas Volvon etupäätä:
Kuva
Termostaatin lähtö on yläpuolella, eikä näy tässä kuvassa. Mutta mitenkäs nuo loput letkut liitetään?
Viimeksi muokannut SisuPussi, 31 Heinä 2011 18:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Putkia ja letkuja 30.07.-11)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

SisuPussi kirjoitti: Tässä taas Volvon etupäätä:
Kuva
Termostaatin lähtö on yläpuolella, eikä näy tässä kuvassa. Mutta mitenkäs nuo loput letkut liitetään?
Liitäntä 4. Letku paisuntasäiliöltä ja jos autossa on tuplajäähdytin, toisen jäähdyttimen paluu.
Liitäntä 5. Paluuletku jäähdyttäjältä eli alavesiletku.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Putkia ja letkuja 24.07.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Liitäntä 5. olisi nyt selvä, mutta voikohan tuohon 4.liitäntään liittää tuon Webaston putken?
Ja muistin juuri, että olin unohtanut kokonaan yhden liitännän. Muokkasin tuota edellistä kuvaa ja kyseessä siis tuo numerolla 6 merkitty letku, mitähän siihen kuuluu? Sen vasemmalla puolella oleva, hanalla varustettu putki on ylävesiletkulle.
Kuva

Tänään sain pakoputken paikalleen:
Kuva Kuva
Suorien pätkien kohdalle on melko helppo lisätä pöntöt jos ääntä on liikaa. Sain myös mietittyä toteutuksen kompressorilta lähtevälle letkulle ja kaadettua öljyt koneeseen. Alkaa loppu ilmeisesti häämöttämään kun saa jo nesteitä lisäillä 8) . Loppuaika menikin sitten siivotessa autoa ja työkalujen keräilyssä. Lähden huomenna heti aamusta käymään Paimelan purkaamolla, hakemaan laturin osia, vesiputkia ja muuta pientä hilpettä.
Viimeksi muokannut SisuPussi, 14 Elo 2011 22:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Putkia ja letkuja 24.07.-11)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Liitäntä 6 menoputki jäähdyttäjään eli ylävesiletku
Se hanalla varustettu liitäntä on lämmityspiirin lähtö, tähän tulee webaston kierto, jos haluat että webasto lämmittää myös sisätilat.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: SisuPussin uusi elämä (Putkia ja letkuja 24.07.-11)

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Minkä paksusta tuo putki on? Meinaan vaan että itellä on 120cm pitkä ja joku 35cm halkasijalla oleva vaimennin 110mm putkessa ja ei jää epäselväksi että voima puhuu putken toisessa päässä kun polkasee =) Sisälle ei tule mainittavaa meteliä, mutta onhan tuossa tuo tavaratilakin välissä...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Putkia ja letkuja 24.07.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Puu Tiainen kirjoitti:Liitäntä 6 menoputki jäähdyttäjään eli ylävesiletku
Se hanalla varustettu liitäntä on lämmityspiirin lähtö, tähän tulee webaston kierto, jos haluat että webasto lämmittää myös sisätilat.
No, onneksi en ehtinyt alkaa vielä liittämään noita.. Se termostaatti hämäsi siellä ja ajattelin sen olevan yläletku. Ilmankos se olikin 60 asteinen termari.
Eli siis; nro.5 alavesiletku, nro.6 ylävesiletku, hanalla varustettu Webastolle mutta mitä tuon nro.4 kanssa pitää tehdä koska en ole huomannut paisuntasäiliöltä tulevaa erillistä putkea? Pitääkö se tulpata, vai mitä?
Reddewil kirjoitti:Minkä paksusta tuo putki on? Meinaan vaan että itellä on 120cm pitkä ja joku 35cm halkasijalla oleva vaimennin 110mm putkessa ja ei jää epäselväksi että voima puhuu putken toisessa päässä kun polkasee =) Sisälle ei tule mainittavaa meteliä, mutta onhan tuossa tuo tavaratilakin välissä...
Putki on 102 millistä ja pituutta noin pari metriä. Voihan tuossa ääntä riittää, lisäilen sitten pöntön jos on tarvetta.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Putkia ja letkuja 24.07.-11)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

SisuPussi kirjoitti:
Puu Tiainen kirjoitti:Liitäntä 6 menoputki jäähdyttäjään eli ylävesiletku
Se hanalla varustettu liitäntä on lämmityspiirin lähtö, tähän tulee webaston kierto, jos haluat että webasto lämmittää myös sisätilat.
No, onneksi en ehtinyt alkaa vielä liittämään noita.. Se termostaatti hämäsi siellä ja ajattelin sen olevan yläletku. Ilmankos se olikin 60 asteinen termari.
Eli siis; nro.5 alavesiletku, nro.6 ylävesiletku, hanalla varustettu Webastolle mutta mitä tuon nro.4 kanssa pitää tehdä koska en ole huomannut paisuntasäiliöltä tulevaa erillistä putkea? Pitääkö se tulpata, vai mitä?
Kyllä sun pitäis siihen saada se paluu paisuntasäiliöltä. Lisäksi termostaattikotelossa olevat pienet ilmausnipat pitää kytkeä paisuntasäiliöön.
Jos et saa letkuja kiinni sisun paisariin, kannattaa laittaa se volvon oma, siinä on liitäntöjä riittävästi.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Putkia ja letkuja 24.07.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Täytyy mennä tutustumaan tuohon paisuntasäiliöön tarkemmin, tiedä vaikka siellä se paluuputki olisikin. Ilmausnippoja on termarikotelossa kaksi kappaletta ja autossa on yksi putki, ajattelin liittää ne t-haaralla toisiinsa ja kiinni siihen yhteen putkeen.

Mutta muistin vielä yhden putken kun katselin tätä öljysäiliön kuvaa:
http://www.marinepartseurope.com/fi/vol ... spx#nolink
Numero 74 on säiliön jäähdytyskierrolle, mutta minne tuo toinen kuuluu mennä? Kulmanippa 28 näyttää olevan tulpattu ja ajattelin sen olevan vesikierron putki?

Huomasin myös huohotusputken olevan tässä kuvassa numero 60 ja se näemmä pitäisi liittää säiliöön. Mutta säiliössä ei ole liitäntää sille joten voiko se vaan roikkua ilmassa? Ja jos se jää ilmaan, niin pitääkö sille laittaa jokin suodatin?
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Putkia ja letkuja 24.07.-11)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

SisuPussi kirjoitti:Täytyy mennä tutustumaan tuohon paisuntasäiliöön tarkemmin, tiedä vaikka siellä se paluuputki olisikin. Ilmausnippoja on termarikotelossa kaksi kappaletta ja autossa on yksi putki, ajattelin liittää ne t-haaralla toisiinsa ja kiinni siihen yhteen putkeen.

Mutta muistin vielä yhden putken kun katselin tätä öljysäiliön kuvaa:
http://www.marinepartseurope.com/fi/vol ... spx#nolink
Numero 74 on säiliön jäähdytyskierrolle, mutta minne tuo toinen kuuluu mennä? Kulmanippa 28 näyttää olevan tulpattu ja ajattelin sen olevan vesikierron putki?
Se on sama miten nuo ilmausputket kytkee, kunhan ne menee paisuntasäiliölle.
Tuo öljysäiliön toinen nesteputki liitetään yleensä lämmityslaitepiiriin, siihen missä sulla on sulkuhana.
Miksköhän se on tuossa kuvassa tulpattu.
SisuPussi kirjoitti: Huomasin myös huohotusputken olevan tässä kuvassa numero 60 ja se näemmä pitäisi liittää säiliöön. Mutta säiliössä ei ole liitäntää sille joten voiko se vaan roikkua ilmassa? Ja jos se jää ilmaan, niin pitääkö sille laittaa jokin suodatin?
Voit jättää sen kytkemättä, mutta sun täytyy laittaa siihen "joutsenkaula" muuten se ruikkii öljyt pihalle.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Laturi 06.08.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Kävin keskiviikkona penkomassa Paimelassa paikkoja, mukaan tarttui seuraavanlainen läjä:
Kuva
Laturi kiinnityskehtoineen ja sen kardaani, laipat kardaanille laatikkoon ja perään,imuilmaputki, vesiputket laatikolle, pumpulta lähtevä putki joka yhdistyy kuulerilta tulevaan putkeen, vesipumpun laippa, koneen etukorvan kiinnityspultti ja vesiputki öljysäiliölle.
Laturia kehtoineen ja noita vesiputkia lähdin hakemaan, mutta nuo kardaanin laipat olivat mukava pikku lisä, nyt ei tarvitse alkaa sorvailemaan eikä porailemaan alkuperäisiä. Vesipumpun päädyn vaihdoin jo ja totesin taas kerran, että ahdasta on. Pumpulta menee siis putki kuulerilta tulevaan putkeen, se vedetään yläkautta mutta siellä on edessä runko ja kaikenlaisia letkuja sekä putkia.

Eilen aloittelin laturin sovittelua paikalleen. Kehtohan ei tietenkään käy suoraan paikalleen vaan sitä piti laskea n.20cm alaspäin jotta se on linjassa kardaanin kanssa. Tein sitä varten korvat neliöputkesta.
Sivusuunnan linjauskaan ei osunut kohdalleen vaan hihnapyörän joutui siirtämän alapuolelle ja jokusen sentin sivuun. Myös kardaani piti lyhentää, otin pidemmästä osasta laipan ja vaihdoin sen lyhempään booriakselin tilalle. Tällaiseen tilanteeseen homma jäi tänään:
Kuva
Kardaanin joustoa joutui ottamaan ulos aika reippaasti ja laturin perässä oleva ilmaputki ottaa kiinni kompuran päähän :roll: . Siinä isoimmat ongelmat tällä hetkellä. Tyypillistä tälle projektille, kaikki on milleistä tai senteistä kiinni ja kaikkea saa muuttaa jotenkin. Laturin ilmaputkea joutuu varmaan kaventamaan ja hitsaamaan, muuten kaikki pöly on sen sisällä. Ja toivottavasti tuo kardaani ei ala täristämään, ettei sitäkin joudu jotenkin korjaamaan..

Nyt The Projektiin tulee pieni tauko sillä lähdemme pienelle lomareissulle ja palailemme sieltä viikon lopulla. Reissun jälkeen homma jatkuu laturin parissa ja sen jälkeen edessä olisi vesiputket. Sitten vielä sammutussolenoidin asennus ja ehkä sitten pääsisi jo yrittämään starttaamista :shock: .Tämä siis joskus parin-kolmen viikon päästä, toivottavasti.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: SisuPussin uusi elämä (Laturi 06.08.-11)

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tästä projektista tulee vielä työvoitto. Hyvin näkyy edistyvän ja mutteri kerrallaan kohti starttia! Mutta tulee Sisupussista kuin eri auto.
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin