Hitsaamaan

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Hitsaamaan

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Pitkään se menikin ennenkuin tuli tosipaikka eteen että pakko alkaa hitsaamaan alustaa.

8 vuotta oon seuraillut alustan kuntoa ja raudanpuutostaudin etenemistä. Paremminkin oon kavereille naureskellut kun ne romujaan hitsaa naama mustana ja kamppeet palaneena. Kävin tässä iltasella lampun kanssa katselemassa mitä pahimmille paikoille kuuluu. Vuodessa oli hävinnyt ratkaiseva osuus raudasta jopa niin että eipä taideta tälle syksylle ajella ennen suuremman luokan hitsausprojektia. Huonoa tässä on se, että kaikki korjausta vaativat paikat on todella hankalissa paikoissa ja vaikuttavat tosi tärkeille noin niinku korin ja alustan toisissaan pysymisen kannalta :( Huonoa on myös korjaustallin puute, työkalujen ja taidon puute. Tuohon viimeiseen puutteeseen uskosin löytyvän apuja projektin edistyessä, eiköhän sitä opi kun vähän treenaa.

Hyvää tässä on.... hmm... onko mitään :? No ainakin velipoika on amiksessa opiskelemassa hitsaajaksi ja toinen tuttu hitsari pystyy tekemään sitten ne järeimmät hommat, on nimittäin toiminut Patrian alihankkijana ja hitsaillut Pasin alustan osia. Luulisi noilla taidoilla yksi asuntoauto tulevan kuntoon. Opin varmaan itsekin hitsaan migillä ja puikolla. Hyvää on myös pienen huolen katoaminen kun ruostehommat on sitten kunnossa.

Hitsaamista näyttäs olevan:

- polttoainetankin alta tukiputket ruostunut irti poikki
- moottorin ja tankin välisten sivuluukkujen välinen rautaosa rapissut tielle. Miksikähän tässä on edes rautainen osa kun muualla on kaikki alumiinia. Vissiin joku jälkeenpäin tehty muutos.
- moottoritilasta apurungon yksi vinotuki ihan näkkäriä
- etupyörän takaa rungon poikittaisessa sivuaisassa kunnon reikä
- jätevesitankkien alta taka-akselin puolelle nousevat tukiputket näkkäriä
- takapyörän etupuolen poikittaisessa runkoaisasta iskari ruostunut irti ja koko aisa poikki
- samasta runkoaisasta ylä ja alapuolen niitatut kolmiotuet aivan lahot
- takapyörän takapuolen runkoaisan korinkiinnityslapusta hävinnyt puolet pois
- roiskeläpän toinen kiinnitysrauta huuhtoutunut tielle

Voihan sanonkomäämitä :cry: Korjaussuunnitelma alkaa muotoutua:

- polttoaine tankki pois edestä
- jätevesitankit pois edestä
- öljysumppusäiliö veks
- konehuoneen kumiseinä veks
- ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö pois
- takatavaratilan etuseinä auki
- keskitavaratilan takaseinä auki
- takapyörä irti
- kerrossängyn lattia pois. Mahtaa haista hitsaamolle koko auto sitten.

Kummallista tässä on että kaikki lahot paikat on kuskin puolella. Oven puolella vastaavat kohdat on vielä tosi hyviä. Onhan se kyllä jo 32 vuotta vanha auto niin eipä se rauta jaksa noin pitkään tuolla suolahiekka kylvyssä.

Kysymyksiäkin herää.

- rungon poikkiaisa kiinnittyy pitkittäisrunkoon niitatuilla kolmiolätkillä. Eihän tuonne voi enää mitään niitata vaan täytyy hitsata tilalle uutta. Onko tälle mitään estettä vai pitääkö niittauksen sijasta pultata.
- kun korin kiinnityslätkä irroitetaan korista niin notkahtaako kori. Miten tämä kannattas tehdä.
- sivukotelon pohjasta putkia vaihdettaessa pohjapeltiä vasten päällimmäinen sauma jää helposti hitsaamatta. Miten sen sais hitsattua.
- voiko neliöputken sijasta käyttää u palkkia avoin puoli alaspäin. Ei asuisi kosteus putken sisällä.
- saako iskarin kiinnikerautaa jostain uutta. Iskarikin oli jämähtänyt pohjaan. Vissiin vähän hypätty jossain, taidan muistaa :oops:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Hitsaamaan

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Autojen hitsaus hommassa on kaikkein v..tumaisinta vanhan ruosteisen kaman irroitus ja hitsaus kohtien puhdistus, eli jos ei hitsaus onnistu niin varmaan jokainen osaa puhdistaa, mitoittaa ja heppailla rautaa ja SITTEN pyytää hitsarin paikalle jonka ei tarvitse kuin vetää saumat.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Hitsaamaan

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Aloitan homman heti niin ei mene koko syksy pilalle. Ei kai se muukaan auta. Katotaan mikä on viikon päästä tilanne.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Ambulance
Tosi harrastaja
Viestit: 48
Liittynyt: 24 Maalis 2010 22:26
Truck: Scania 112 Kutter 9
Location: Raahentienoo

Re: Hitsaamaan

Viesti Kirjoittaja Ambulance »

Hitsaatko huomennakin jos tuun ottaa oppia omaankin???
Scania Carrus 602
Avatar
salminen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
Truck: Ajokki Express
Location: Kalajoki

Re: Hitsaamaan

Viesti Kirjoittaja salminen »

Hommaappa jostain neulahakkuri http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/1508 ... toolimalli tai ilmatalttavasara, ovat verrattomia ruosteen poistossa. Meteli on kova ja ruostelaatat lentää. On muuten uskomaton määrä ruostetta b 10m rungossa kun sen käy läpi.
Ajokki express Volvo B10 M -87
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Hitsaamaan

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ambulance kirjoitti:Hitsaatko huomennakin jos tuun ottaa oppia omaankin???
nyt on bussi nostettu jo pukeille ja tankkien kiinnitykset irrotettu, tuu huomenillalla kaveriksi nostaan ne pois paikaltaan!
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Hitsaamaan

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Treenaa nyt ensin lahtelaisella niin voit sitten pistää firman pystyy ja alkaa hitsaamaan deltalaisia, sitä hommaa nimittäin riittää :D Mulla olisi heti yksi jonossa ;)
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Hitsaamaan

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Ei hitsaamista kannata pelätä, se on suht helppoa ( mielestäni ) JOS hitsattavat kohteet on puhtaita ja hitsausvehkeet asiallisia.
Joku joka osaa niin vähän näyttämään ja sanomaan ettei noin :) Ja sen jälkeen työn iloa.
Minusta hitsaaminen on melkein kivaa mut mätähommia minä vihhaan... Nimen omaan sen puhdistusoperaation takia.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 993
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Hitsaamaan

Viesti Kirjoittaja mikko »

miulle kokeneempi autoharrastaja, museoiässä itsekin, antoi neuvon ku juttelin deltan hitsaamisesta,
-"kun alat hitsaamaan, niin etsi ihan oikeasti terve kohta josta aloitat. älä edes yritä putsailla puolimätiä kohtia terveen metallin löytämisen toivossa."

niinhän se tietysti on, vain sillä tavalla saa kestävää jälkeä. päätin kuitenkin vastata herralle kysymyksellä,
-"meinaatko että alan etupuskurin kohdilta hitsaamaan takaseinää ja tavaratilan lattiaa?"

rohkaisun sanoina toteaisin, että vain hitsaamalla oppii hitsaamaan. ja tossa alkaa olla jo sen verran tekemistä, että siinä väistämättä ehtii oppia yhtä sun toista. kimppuun vaan.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Hitsaamaan

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Aikonaan oli suunnitelmissa erään hinaajan kansirakenteiden totaalinen uusiminen. Eli pillillä vanhat pois ja uutta tilalle. Laskin sillon että hitsattavaa saumaa olis ollu reilu 300m :)
kaverin kanssa oli puhetta ja hää sano että vois tulla kaveriks kun pitäs oppia hitsaamaan. Totesi kyllä et ensimmäiset kymmenet metrit pitäs miun hitsata uudestaan. Kyseisessä projektissa kyllä rauta on ehjää, mutta ois vaan pitänyt rakentaa toisenlaiset kansirakenteet. No suunnitelman jäjiltä miulta löytyy valovirta mikin lisäks myös 350A voimavirtamikki jolla ei kauheesti oo tullu hitsailtua. On pikkasen painava siirrellä :D
Rosmo
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Hitsaamaan

Viesti Kirjoittaja Carman »

Hitsaaminenhan on suorastaan mukavaa puuhaa, se mätien pois rälläköinti ja hakkaaminen sitävastoin kaikkea muuta.

Jos MIG:illä vetelet, anna jonkun ammattilaisen vähän avustaa koneen säädöissä alkuun.
Kun säädöt on kohdallaan niin saumaa vetelee ihan hymyssä suin, jos taas räkii huonoilla säädöillä niin homma on ihan kamalaa.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Hitsaamaan

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Hitsaaminen on parhaimmillaan todella mukavaa puuhaa. Ainakin silloin, jos kohde on puhdasta rautaa ja palikka on ruuvipenkissä kiinni ja sitä pystyy kääntelemään vapaasti.

Tuolla alustan alla kun ylämäkeen hitsaa ruosteista tavaraa - ei niin kivaa.

Autossa kiinni olevien kohteiden hitsaamisessa on syytä ottaa huomioon lämpösiirtyminen. Tuommoista kantavaa 5mm paksua liimatessa alkaa jo ympäristö lämmetä huomattavasti. Itse olen käyttänyt märkää rättiä kohteen viilentämiseen. Tuossa MB-autossani apurungon palat ovat kiinni lattiavanerissa, joten varovainen saa olla...

Pulteilla ja muttereilla kiinnitetyt osat kannattaa ottaa irti ja eheyttää pajan pöydällä.

..ja kunnon koneilla työn kimppuun. Huonoilla laitteella ei saa kun pään kipeäksi ja palikat ovat edelleen irti toisistaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Hitsaamaan

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Ei muuta kuin Kemppiliimaa väliin ja taas menoksi. Ei oo tietty ravattihommia ja haalarinpesuakin on tiedossa, mutta on sitä muusta pahanteosta poissa. Sekin plussaa. :D :D
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 257
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: Hitsaamaan

Viesti Kirjoittaja Falcon »

Kävin hankkimassa Esabin 200A migin seoskaasu pullolla,tämän meitin kaanian hitsaukseen.
Se on semmonen invertteri kone jossa on automaattisäätö kaikelle tarpeelliselle,eli virta,langan syottönopeus yms.
Ajattelin että automaattisäädöllä ei mitään tee,mutta se toimii tosi hyvin.Se pahalainen säätää hitsaustapahtumaa
koko ajan optimiksi,hitsasi sitten ohuempaa tai paksumpaa rautaa.On mahdollista hitsata myös alumiinia.
Ihme kampe eikä maksanut älyttömiä,pullo tosin hieman arvokas.
Falcon
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Hitsaamaan

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Automaattihimmennyksellä oleva sähkömaski on kanssa maailman kätevin keksintö. näkee vähän mihkäpäin sitä saumaa on suttaamassa ennenkun menee maski pimeeksi.

Mikin säätöihin kannattaa pyytää joku osaava kaveri. se kun kertoo perus ideat että miten se pelittää niin on hitsaaminen huomattavasti helpompaa ja saumat tukevia kun on lanka ja virta oikeessa suhteessa raudan/pellin paksuuteen. parin tunnin harjottelulla jokainen osaa jo hitsata hyvää saumaa kun on vaan kaveri kuka perehdyttää.

Ja muistakaa AKUN kaapelit irti!
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Hitsaamaan

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Tuo akun kaapeli iroittelu...
Ihan hyvä ohje aina varmuuden vuoks ja vanhemman kaluston laturin sillat ja säätimet tais paukkuakkin hitsauksesta.. Seleeni suuntajat ei kestänyt edes auringonpilkkuja :)
Mut onks jollain oikeesti tänä päivänä hajonnut jotain ??

En muista milloin itse olisin iroitellut.. Tosin autohitsauksia välttelen kuin ruttoa.
Mut kaveri turaa koko ajan mun tallissa vanhoja romuja ja ei se kyl ole mitään irroitellut..

Ja sen sähköviat kaatuu kyllä mun niskaan, ja ei ole kyllä hitsauksesta aiheutuneita vikoja.
Lähinnä johtosarjan korjausta kun on pohjaa leikatessa vetäny rälläkällä poikki :)
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Hitsaamaan

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

No niin, homma pyörähti käyntiin. Ilppi on pihalla jalustoineen, polttoainetankki kuusen juurella samoin kuin jätevesitankki. Yksi kylkipellin kappale on pois ja rälläkkä aukaisi keskiruuman takaseinän jonka takaa se pahin löytyi. Uskosin että nuo pikkuputket 40x40 tulee helposti vaihdettua mutta takapyörän luona saattaa joutua askartelemaan pidempään.

Tietääkö kukaan mikä on sen osan nimi joka on pitkittäisrungon ja lehtijousen pään välissä. Jousen pää kiinnittyy semmoiseen pulikkaan joka on pultattu tähän häkkyrään. Onko se joku jousenpään kiinnityskehto vai mikä. Jokatapauksessa olisi varmasti helpointa ostaa kaupasta uusi osa tilalle ja vaihtaa se tunkkien kanssa. Rungon sivuaisa on kooltaan 250x80 u-palkkia joka näyttää helpolta tehdä. täytyypä kysellä vieläkö tuollaista osaa jostain saisi.

Huomenna kauppaan ostamaan kuulosuojaimet, silmäsuojaimet, hengityssuojaimia, rälläkän katkaisulaikkoja, virsikirjalaikkoja, työmaaimuri, ym tarpeellista. Palkkia ja putkea täytyy myös alkaa hommaileen. sähkömies käy tekemässä talon seinään voimavirtatöpselin että saa hitsauskone kunnon virtaa.

Innostus on toistaiseksi kova ja naapurin setraharrastaja kannustaa vielä kehumalla että eihän tuo ole paha, istualtaan saa tehä hyvässä valossa sivuluukun alla sateelta suojassa työkalut vieressä. Tuli avattua reilusti paikat auki että pystyy hyvin työskennellä. PekuMan66 kannusti myös että nythän pääset kylähullun syvimpään olemukseen kiinni, varsinkin kun naapuri tulee ihmetteleen onko tuossa nyt sitten sitä jotain.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Hitsaamaan

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Volvolta nyt ei sitten tätä jousenkiinnityshäkkyrää enää saakaan. Täytyy kysellä purkaamot löytyskö irrallista mallia jota korjata.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Hitsaamaan

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

mites vallilan takomo/punkka ?
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: Hitsaamaan

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Kyllä siitä vielä hyvä tulee. Mätähommissa on aina hyvä kun jaksaa purkaa tarpeeksi tavaraa pois edestä, jotta pääsee tekemään kunnolla ja hyvissä työasennoissa.
Ei tähän oikein muuta osaa sanoa kuin perinteiset, tsemppiä vaan kovasti!
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Hitsaamaan

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Alkaa näyttää jo paremmalle. Huomenna haen 5 metriä uutta putkea, pitäis riittää. Tankin tienoo on nyt purettu pohjia myöten ja tankin teline puhdistettu virsikirjalaikalla. Kysäsin katsastusmieheltä miten se iskarinkiinnityspalkki pitää kiinnittää pitkittäisrunkoon kun se on nyt niittaamalla. Oli sitä mieltä että pulttaaminen käy hyvin. Täytyy nyt tuo polttoainetankin potero tehä ensin että pääsee ajelemaan eikä mene liian totiseksi raatamiseksi
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Hitsaamaan

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Eilen hitsattiin kaikki pikkuputket uusiksi, maalattiin ja ruostesuojattiin. Tämä oli helppo ja nopea vaihe. Hitsaus oli helppoa kun vanhaa poistettiin reilusti ja hitsauspinnat puhdistettiin hyvin. Seuraavaksi tankki paikalleen ja pellitys tankkikoteloon. Iskarin kiinnityspalkki lähtee viikonloppuna ja uusi teetetään pajalla.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Hitsaamaan

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Hitsaamaan

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Sehän näytti olevan selvää pässinlihaa! Tuossa iskarin kiinnityksessä joutuu vähän enemmän näpertelemään, paikkakin on melko hankala...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Hitsaamaan

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tilasin uudet palikat Sahkolta Oulusta. Tekevät konepajalla juuri samanlaiset osat, reikien porailu jää omaksi hommaksi. Samalla tulee sivukoteloiden pohja ja päätypellit uudet. Homma jatkuu taas ensi viikon puolivälissä, nyt tarttee alkaa repimään se hajonnut iskaripalkki pois.
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin