SisuPussin uusi elämä (Kesä 2023, liikkeellä edelleen)

Kerro omasta projektistasi
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: SisuPussin uusi elämä (Perän kallistus 13.09.-11)

Viesti Kirjoittaja motoku »

tai vaihtaa ristikot vetonivel-tyyppisiin. niissä "väliakselin" pyörimisnopeus ei muutu. eli kulmat saa olla mitä sattuu.riittävän järeitä löytyy esim nostureiden akseleista. haittapuolena tosin nivelosien pituus kasvaa, jolloin kulma kiristyy entisestään.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Perän kallistus 13.09.-11)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Ei tule hyvä pelkkää perää kallistamalla, vaihteiston vetolaippa pitäisi olla yhtäsuuressa kulmassa alaspäin, elikkäs kulmat samat molemmissä päissä. Vaihteisto/moottoripakettia joutuisi kallistamaan.
Käytäntö on tietenkin monesti teoriaa ihmeellisempää, joten voi tuo pelkkä perän kallistus toimia jotenkin harrastekäytössä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Perän kallistus 13.09.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Reddewil kirjoitti:Aika paljon on kallellaan jos 50mm? Käännä yks tai useampi lehti toisinpäin, niin laskee toinenkin puoli. Tai pakat nurin niin ku joissakin perskorolloissa, niin madaltuu koko perä =)
Niin on, oikean puolen pyörien alle laitettiin moottorin asennuksen ajaksi 2x4" palikat joilla auto saatiin suoraan.
motoku kirjoitti:tai vaihtaa ristikot vetonivel-tyyppisiin. niissä "väliakselin" pyörimisnopeus ei muutu. eli kulmat saa olla mitä sattuu.riittävän järeitä löytyy esim nostureiden akseleista. haittapuolena tosin nivelosien pituus kasvaa, jolloin kulma kiristyy entisestään.
Tätä pitääkin selvitellä, tosin voi kaatua tuohon pituuden kasvuun. Olisiko mitään kuvaa laittaa mistä idea selviäisi?

Tässä kuvat kardaanista ennen ja jälkeen:
KuvaKuva

Tuo pyörimisnopeuksien ero oli ihan uutta tietoa, kallistus tuntuikin liian helpolta ratkaisulta..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: SisuPussin uusi elämä (Perän kallistus 13.09.-11)

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Liekkö tuo "erikulmaisuus" nivelissä syynä siihen, kun Sisun Sr:ssä pitää ohjausakselin murrokset olla pari pykälää "limikulmassa", muuten tulee ratin pyörimisliikkeeseen "kulmat"....?? Muutenhan murrosnivel tykkää olla kulmassa, että tulee neuloille liikettä, herkempi pilaantumaan ihan suorassa....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: SisuPussin uusi elämä (Perän kallistus 13.09.-11)

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

En tiijä, mut ei tuo minun silmään huolestuttavan jyrkältä näytä, vai hämääkö kuva? Oon nähny tiukempiakin, olisko ollu lavetin perässä tai jossain, missä oli oikeasti hurja kulma...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
ventora
Kippari
Viestit: 51
Liittynyt: 07 Tammi 2010 18:45
Location: lohja

Re: SisuPussin uusi elämä (Perän kallistus 13.09.-11)

Viesti Kirjoittaja ventora »

laatikon häntää pitäisi pudottaa,noita ristikoita on monella eri max kulmalla,nivelien vaihdolla siis saa varmasti toimivan ja laippojen laitolla oikeaan kulmaa.

http://www.snoy.fi/esitteet/cardan_tekninen.pdf tolla pärjää
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Maantiellä 17.09.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

ventora kirjoitti:laatikon häntää pitäisi pudottaa,noita ristikoita on monella eri max kulmalla,nivelien vaihdolla siis saa varmasti toimivan ja laippojen laitolla oikeaan kulmaa.
http://www.snoy.fi/esitteet/cardan_tekninen.pdf tolla pärjää
Kiitos linkistä, siellä olikin tietoa aika reippaasti. Täytyy perehtyä siihen ihan ajan kanssa..

Kävin kokeilemassa menoa maantiellä, kardaani ei täristä vedossa mutta kun nostaa jalan kaasulta tuntee/kuulee pienen tärinän. Välitys meni juuri niin kuin laskuritkin sen kertoivat, kesken loppuu :( . Gps:n mukaan kun oli 80km/h, näytti kierroslukumittari 2000rpm. Täytyy varmaan alkaa kyselemään Zf 5hp500:n hintoja, siinä olisi ainakin viitosvaihteella sopiva välitys. Perävälityksiä kun ei tunnu löytyvän sopivia mistään ja muutamassa paikassa on epäilty ettei tähän perään ole tehtykään alle 4.00 välityksiä.
Yksi vaihtoehto olisi vaihtaa alle vaikkapa Volvon akselit niin alkaisi varmaan välityksiä löytymään ja samalla saisi tubeless vanteet. Mutta ei oikein olisi inspiraatiota tähän hommaan.

En tiedä miten tämän nyt korjaisi. No, eipä ainakaan ole enää kiire tämän kanssa kun kesäkin meni jo..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: SisuPussin uusi elämä (Maantiellä 17.09.-11)

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Automaattilaatikoita ja muuta purkuosia,mikä lie hintataso?
http://www.truckparts.ee/index.php?page ... %C4IGUKAST
Pohjantähti
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: SisuPussin uusi elämä (Maantiellä 17.09.-11)

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tuon ZF laatikko voisi olla ratkaisu mutta on tuurissaan löytyykö sellainen jostain ja niin täydellisenä että ohjausboksit ja johtosarjat olis mukana. Varmaan laatikkona Allisonia mukavampi ja passaisi välityksiensä puolesta justiin.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Maantiellä 17.09.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Mimyy kirjoitti:Automaattilaatikoita ja muuta purkuosia,mikä lie hintataso?
http://www.truckparts.ee/index.php?page ... %C4IGUKAST
Heh, hyvä ajoitus. Löysin firman ilmoituksen nettivaraosan kautta ja laitoin heille juuri äsken s-postia jossa kysyin hintaa ja ajokilometrejä. Heillä on kolme 5hp500 laatikkoa, mutta hintaa näille ei ole ilmoitettu. Nettivaraosassa on 5hp590, jolla hinta on 700€. Tuntuu äkkiseltään aika edulliselta?
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: SisuPussin uusi elämä (Maantiellä 17.09.-11)

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Olikohan jotain 1200-1500 välillä silloin kun kyselin ja boksit päälle. Ite ostin 1500 eurolla koko bussin niin se ei tullut maksamaan lopulta mitään kun kaikki osat oli myyty.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Odottelua 27.09.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Ei ole homma edennyt oikein mitenkään.
Viime sunnuntaina otin ensimmäisen yhteyden tuonne Viron purkaamoon ja vieläkin odottelen vastauksia pariin kysymykseen, pirun hidasta tuntuu olevan vastaaminen.
Pituus on selvinnyt, Zf on 71 cm ja oma Allison taas 86cm, kardaaniin saa siis lisää pituutta 15cm. Tässä projektissa se taitaa vastata valovuotta, en ole tosin laskenut paljonko kulma muuttuu, kun ei tuo laskin oikein pysy kädessä :oops: .
Nyt kun saisi vastaukset vielä kuuluuko ohjainboksi, kaapelit, nopeusmittarinanturi ja katkaisijat mukaan vai pitääkö ne ostaa erikseen.
Tarvitseeko tuo laatikko vielä jotain muuta toimiakseen?
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: SisuPussin uusi elämä (Odottelua 27.09.-11)

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

SisuPussi kirjoitti: Nyt kun saisi vastaukset vielä kuuluuko ohjainboksi, kaapelit, nopeusmittarinanturi ja katkaisijat mukaan vai pitääkö ne ostaa erikseen.
Tarvitseeko tuo laatikko vielä jotain muuta toimiakseen?
katteleppa koko bussi niin on varmasti kaikki tarpeellinen käsillä ;)
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Historiaa 28.09.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Lahti32 kirjoitti:
SisuPussi kirjoitti: Nyt kun saisi vastaukset vielä kuuluuko ohjainboksi, kaapelit, nopeusmittarinanturi ja katkaisijat mukaan vai pitääkö ne ostaa erikseen.
Tarvitseeko tuo laatikko vielä jotain muuta toimiakseen?
katteleppa koko bussi niin on varmasti kaikki tarpeellinen käsillä ;)
Tuo olisikin hyvä jos olisi tilaa auton säilyttämiseen. Ei tarvitsisi etsiä osia monesta paikasta.

Tässä pieni väliaikakuva auton alkuajoilta. Kiitokset kuvan löytymisestä Valkeakosken kirjastolle :
Kuva

Kuva on vuodelta -72 ja autoa ei ole vielä edes rekisteröity, huomaa koe-kilvet. Tässä työssä auto palvelikin sitten vuoteen -86, jolloin se meni Valkeakosken pelastuslaitokselle. Tuulilasit ja kuskinpuoleinen sivu-ikkuna on ainakin ajan saatossa vaihtuneet toisiin.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
ventora
Kippari
Viestit: 51
Liittynyt: 07 Tammi 2010 18:45
Location: lohja

Re: SisuPussin uusi elämä (Historiaa 28.09.-11)

Viesti Kirjoittaja ventora »

jos löydät raadon mistä saa laatikon saa tulla purkamaan pihalle ja jättää loppu ruodon siihen.
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: SisuPussin uusi elämä (Maantiellä 17.09.-11)

Viesti Kirjoittaja ansa »

Mimyy kirjoitti:Automaattilaatikoita ja muuta purkuosia,mikä lie hintataso?
http://www.truckparts.ee/index.php?page ... %C4IGUKAST
olihan muuten todella paljon purkuosaa ja hintataso vaihteleva ,kävin tuossa eilen tutustumassa tuohon purkaamoon.
myyvät muuten ehjiäkin linja-autoja ajoon,korit tosin voivat olla vähän eksoottisia ,mutta oli nytkin yks wanhooli myynnis.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Historiaa 28.09.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

ansa kirjoitti:
Mimyy kirjoitti:Automaattilaatikoita ja muuta purkuosia,mikä lie hintataso?
http://www.truckparts.ee/index.php?page ... %C4IGUKAST
olihan muuten todella paljon purkuosaa ja hintataso vaihteleva ,kävin tuossa eilen tutustumassa tuohon purkaamoon.
myyvät muuten ehjiäkin linja-autoja ajoon,korit tosin voivat olla vähän eksoottisia ,mutta oli nytkin yks wanhooli myynnis.
Kävitkö ihan paikanpäällä katsomassa, oliko luotettavn oloinen firma? Tuo s-postiin vastaaminen on kyllä aivan suolesta. Viimeksi sunnuntaina laitoin viestiä, eikä vieläkään ole vastausta kuulunut. Ja viestissä kysyin uudestaan asioita joita olen kysynyt alunperin jo viime viikon alussa.
Nämäkin asiat olisi naamatusten puhunut noin vartissa..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Ostakaa Allison 29.09.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Tänään olikin sitten merkillinen päivä, sain Virosta s-postia, oikein kaksin kappalein!
ZF 5HP500, painikkeet kojelautaan ja ohjausboksi kustantaisi 800€. Välikaapelia heillä ei ole, sen joutuu siis tekemään itse. Hinta on kyllä aika maltillisen kuuloinen, tosin tuohon hintaan tulee päälle ainakin toimituskulut. Tai laivareissun hinta jos itse käy hakemassa.
Täytyy vielä kysyä saisivatko he jotenkin toimitettua tuon vaikka Helsingin satamaan.

Tietääkö joku minkälainen tuo välikaapeli on, onko päät millaisilla liittimillä ja kuinka moninapaista kaapelia se on?

Ja haluaisiko joku ostaa hyvän Allisonin, koekäytetty ja todettu toimivaksi :) .
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: SisuPussin uusi elämä (Historiaa 28.09.-11)

Viesti Kirjoittaja ansa »

SisuPussi kirjoitti:
ansa kirjoitti:
Mimyy kirjoitti:Automaattilaatikoita ja muuta purkuosia,mikä lie hintataso?
http://www.truckparts.ee/index.php?page ... %C4IGUKAST
olihan muuten todella paljon purkuosaa ja hintataso vaihteleva ,kävin tuossa eilen tutustumassa tuohon purkaamoon.
myyvät muuten ehjiäkin linja-autoja ajoon,korit tosin voivat olla vähän eksoottisia ,mutta oli nytkin yks wanhooli myynnis.
Kävitkö ihan paikanpäällä katsomassa, oliko luotettavn oloinen firma? Tuo s-postiin vastaaminen on kyllä aivan suolesta. Viimeksi sunnuntaina laitoin viestiä, eikä vieläkään ole vastausta kuulunut. Ja viestissä kysyin uudestaan asioita joita olen kysynyt alunperin jo viime viikon alussa.
Nämäkin asiat olisi naamatusten puhunut noin vartissa..
joo olen ollut muutaman kerran käymässä "kaupoilla" ,nytkin meille tarttui mukaan täydellinen b10mzf.llä ,olihan siellä sitä kalustoa vähintään 20kpl jonossa noita paketteja.rahtaavat kyllä suomeen ,mutta tuo ostaminenhan onnistuu ilman liikevaihtoveroa vain luotettaville yrityksille ja sen todentamiseksi pitää itse olla paikan päällä.sieltä oli viimekerran jälkeen lähtenyt pois yks suomen kielentaitoinen myyjä ja nyt kieltämättä oli vähän tuota kielimuuria ,mutta paikan päällä onistuu tuo asiointi aika helposti , siellä kiertelemällä tapaa aina tarttua mukaan kaikenlaista "tarvittavaa".
paikkahan löytyy tallinnan scanian takaa ,niiden myntiautot on 2ja4 ratikan kääntöpaikan lähistöllä jollain p-paikalla.
suosittelen paikan päällä käyntiä.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: SisuPussin uusi elämä (Ostakaa Allison 29.09.-11)

Viesti Kirjoittaja motoku »

zf välikaapelia jos ei löydy kummaltakaan purkaamolta, niin kysypäs helsingin bussiliikenne/ lauri immonen. siellä saattas vielä olla vaikka viimeiset b10m;t on hävitetty vuosia sitten. pari vuotta sitten oli vielä osia paljon. sieltäkin vois löytyä myös zf-laatikoita, wiiman korin osia ym ym. 90-luvun puolivälissä b10m:ä oli reilusti yli 200 ajossa ja myös scaniat wiiman korilla...
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Ostakaa Allison 29.09.-11)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Kaapelin voit duunata. Cannon pistokkeet varmaan maksaa, mutta tekeminen onnistuu kyllä.
Tarvii pihdit puristamiseen, ei löydy ihan joka korjaamolta.
Se johtosarja maksaa ihan saatanasti, älä osta sitä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Ostakaa Allison 29.09.-11)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Puu Tiainen kirjoitti:Kaapelin voit duunata. Cannon pistokkeet varmaan maksaa, mutta tekeminen onnistuu kyllä.
Tarvii pihdit puristamiseen, ei löydy ihan joka korjaamolta.
Se johtosarja maksaa ihan saatanasti, älä osta sitä.
Juu, tarkoituksena olisi tehdä kaapeli itse kun saan vain sähkökuvat jostain. Löysin jostain netistä firman mikä myi noita kaapeleita ja hinta tosiaan aivan hävytön.

Ja tosiaan, laatikko on jo hommattu. Se löytyi lopulta tuolta Helsingin bussiliikenteen kautta. Ensi viikolla pitäisi soitella sinne uudestaan, jotta saisin pari puuttuvaa osaa. Sieltä pitäisi löytyä myös sähkökuvat.
Tällä hetkellä projekti on selleisessa tilnteessa ettei pysty tekemään mitään. Joudun siirtämään auton pois nykyisestä paikasta 1.12. mennessä, joten sen on oltava ajettavassa kunnossa. Luultavasti projektin jatkuminen menee ensi kevääseen,prkl..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: SisuPussin uusi elämä (Ostakaa Allison 29.09.-11)

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Minulla on aika monenlaisille kontakteille pihtejä..
Jos liitin puuttuu vielä niin laita minulle tietoja niin saatan löytääkkin :)
Pitäisi tilata parin viikon sisään komponentteja maailmalta niin jos kävis hyvä tuuri niin löytyisi samoista firmoista.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: SisuPussin uusi elämä (Ostakaa Allison 29.09.-11)

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

SisuPussi kirjoitti:
Puu Tiainen kirjoitti:Kaapelin voit duunata. Cannon pistokkeet varmaan maksaa, mutta tekeminen onnistuu kyllä.
Tarvii pihdit puristamiseen, ei löydy ihan joka korjaamolta.
Se johtosarja maksaa ihan saatanasti, älä osta sitä.
Juu, tarkoituksena olisi tehdä kaapeli itse kun saan vain sähkökuvat jostain. Löysin jostain netistä firman mikä myi noita kaapeleita ja hinta tosiaan aivan hävytön.

Ja tosiaan, laatikko on jo hommattu. Se löytyi lopulta tuolta Helsingin bussiliikenteen kautta. Ensi viikolla pitäisi soitella sinne uudestaan, jotta saisin pari puuttuvaa osaa. Sieltä pitäisi löytyä myös sähkökuvat.
Tällä hetkellä projekti on selleisessa tilnteessa ettei pysty tekemään mitään. Joudun siirtämään auton pois nykyisestä paikasta 1.12. mennessä, joten sen on oltava ajettavassa kunnossa. Luultavasti projektin jatkuminen menee ensi kevääseen,prkl..
Sulle olis varmaan käyny 6 vaihteinen askikin, siinä on kutosen välitys 0.59.
Tossa on yksinkertaistettu kaavio, mitä tarvitset laatikon lisäksi.
http://up.servut.us/view/33377
Ohjausbokseja on erilaisilla säädöillä varustettuja, riippuen moottorin mallista. Kannattaa mahdollisuuksien mukaan valita kyseiseen moottoriin soveltuva boksi, tulee vaihtamispisteet jotakuinkin kohdilleen
Mulla on tossa ZF:n oma kytkentäkaavio, mutta on niin pirun iso että hankala scannata.
Tuosta volvon kaaviostakin käy homma selväks.
http://up.servut.us/view/33378
http://up.servut.us/view/33379
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä (Laatikon sähköjä 4.11.2011)

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Puu Tiainen kirjoitti:
Sulle olis varmaan käyny 6 vaihteinen askikin, siinä on kutosen välitys 0.59.
Tossa on yksinkertaistettu kaavio, mitä tarvitset laatikon lisäksi.
http://up.servut.us/view/33377
Ohjausbokseja on erilaisilla säädöillä varustettuja, riippuen moottorin mallista. Kannattaa mahdollisuuksien mukaan valita kyseiseen moottoriin soveltuva boksi, tulee vaihtamispisteet jotakuinkin kohdilleen
Mulla on tossa ZF:n oma kytkentäkaavio, mutta on niin pirun iso että hankala scannata.
Tuosta volvon kaaviostakin käy homma selväks.
http://up.servut.us/view/33378
http://up.servut.us/view/33379
Ensinnäkin kiitokset noista kuvista niistä on ollut iso apu, kun olen nyt päässyt vähän suunnittelemaan sähköjen vetoja. Tuollainen 6-vaihteinen olisi kyllä ollut parempi, mutta eihän sellainen sitten taas tullut ajoissa mieleen :cry: . Eikä enää viitsi alkaa etsimään uutta laatikkoa.

Olen siistinyt sähkökuvasta itselle tarpeettomia juttuja pois ja se alkaa nyt näyttämään paljon selkeämmältä, mutta pari kysymystäkin on herännyt:

Täältä löytyy sähkökuva.
1. Alkuperäinen kaapeli on ilmeisesti häiriösuojattu 21-napainen kaapeli, oman johtosarjani teen neljällä erillisellä kaapelilla. Laatikolle menevien kaapelien ei varmaan tarvitse olla häiriösuojattua, koska ei sen perässä ole muuta kuin magneettiventtiileitä? Syöttöpumpun kyljessä olevalle modulaattorille 906 laitan kyllä häiriösuojattua.

2.Mikä on releen 396 (Vaihteiston vapaan asennon rele) merkitys? Vaihteenvalitsimelta tulee ohjaus menee vain releen käämille, mutta sen kärkiä ei näy missään. Onko tuo jokin lisävarusteille oleva releohjaus?

3.Onko NBS hidastimen modulaattori venttiili, joka on jarrupolkimessa?
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Vastaa Viestiin