Teliauton nostaminen

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Teliauton nostaminen

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Voiko teliautoa nostaa yksipilaripyöränostimilla vai mitäneon, niin voiko nostaa etupyöristä ja telipyöristä ? kun nostimien max on 6000kg kpl ja jos nostaa vetopyöristä niin menee aika tarkalle tuo 6tn kapasiteetti.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Teliauton nostaminen

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Nyt en ihan ymmärtänyt. Onko se jotenkin kevyempi nostaa telistä?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Teliauton nostaminen

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Ööö.. Telistä nostaessa jää enemmän painoa etuakselille ??
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Teliauton nostaminen

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

6t per nostin, niin ei kai se perä paina yli 12t vaikka mistä ja miten nostaisi jos neljästä pisteestä nostaa? Tai niin, takamoottori jne. no tuskin se vaa´assa keikkuu jos vetävistä nostaa, eli ei ihan niin takapainonen kuitenkaan? :lol: Kokonaispaino jos selvästi alle tuon 24t niin ei hätä.
Viimeksi muokannut Reddewil, 28 Loka 2011 20:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Teliauton nostaminen

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Onhan se aikapaljon kevyempää nostaa telistä kun vetopyörästä mutta kestääkö mokoma rakkine telipyörästä nostamisen ????
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Teliauton nostaminen

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Jos auto painaa 18 tn ja on luult. 7tn ? etukselipaino niin taakse jää melko paljon, jos joutuu vielä nostaan vetopyöristä
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Teliauton nostaminen

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

MB1962 kirjoitti:Onhan se aikapaljon kevyempää nostaa telistä kun vetopyörästä mutta kestääkö mokoma rakkine telipyörästä nostamisen ????
Heh! mietis vielä. Ei se auton kokonaispaino tai peräpään paino miksikään muutu, jos nostat autoa hieman taaempaa.

Muokkaus: ai nyt mä tajusin mitä ajat takaa. Painopiste siirtyy enemmän etuakselille.
Noh, tuskin on mitään merkitystä. En ole koskaan telistä nostellu, mutta ei kait siihen mitään estettäkään ole.
Viimeksi muokannut Puu Tiainen, 28 Loka 2011 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Teliauton nostaminen

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Painaako se noin paljo, vai kokonaispaino? Toki se perä on raskas joka tapauksessa, mutta että teli kestäskö nostaa, sehän selviää kokeilemalla =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Teliauton nostaminen

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

En kyllä ollut kaikilla fysiikan tunneilla aikanaan, mutta luulisin että telistä nostaen etupyörien tunkeille tulee enemmän kuormaa kun vetopyöristä nostaen
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Teliauton nostaminen

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Puu Tiainen kirjoitti:
MB1962 kirjoitti:Onhan se aikapaljon kevyempää nostaa telistä kun vetopyörästä mutta kestääkö mokoma rakkine telipyörästä nostamisen ????
Heh! mietis vielä. Ei se auton kokonaispaino tai peräpään paino miksikään muutu, jos nostat autoa hieman taaempaa.
En ois halunnu kommentoida, mutta teen sen silti. Mietippäs sitä, jos sulla on 10kg painava 1m pitkä keppi ja nostat sitä päistä, 5kg/pää. Entäs etupäästä ja 25cm takapäästä? Painojakauma muuttuu radikaalisti, saati että tuossa kanikassa on päitten painot 60%-40%? jollon muutos vielä rajumpi.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Teliauton nostaminen

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Reddewil kirjoitti:
Puu Tiainen kirjoitti:
MB1962 kirjoitti:Onhan se aikapaljon kevyempää nostaa telistä kun vetopyörästä mutta kestääkö mokoma rakkine telipyörästä nostamisen ????
Heh! mietis vielä. Ei se auton kokonaispaino tai peräpään paino miksikään muutu, jos nostat autoa hieman taaempaa.
En ois halunnu kommentoida, mutta teen sen silti. Mietippäs sitä, jos sulla on 10kg painava 1m pitkä keppi ja nostat sitä päistä, 5kg/pää. Entäs etupäästä ja 25cm takapäästä? Painojakauma muuttuu radikaalisti, saati että tuossa kanikassa on päitten painot 60%-40%? jollon muutos vielä rajumpi.
Jep, korjasinkin lähettämääni viestiin, tajusin kun viesti kerkis lähtiä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Teliauton nostaminen

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

olen aikeissa ostaa nuo 6tn pyöränostimet mutta en arvaa ostaa niitä jos en uskalla tuota rakkinetta nostaa telistä, pitäis alkaa ruostevaurioita laitteleen ja se kävis paljon helpommin kun sais auton ilmaan, on niistä muutakin hyötyä myöhemmin kun pelkät bussiremontit.

Saattaa katketa koko bussi kun telistä nostaa kun on hieman tuota korroosiota.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Teliauton nostaminen

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Ei kai se niin hapan oo että katkeis sentään koko laitos =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: Teliauton nostaminen

Viesti Kirjoittaja jykä »

Alkoi tämä pähkinä vaivaamaan joten piti ottaa Excel käyttöön ja oikean tiedon puutteessa kaivaa toisesta 112 TL:stä sopivat tiedot (Lahti 451, pituus 14,5 m eli ilmeisesti vähän pitempi). Tuloksesta ei anneta tietenkään mitään takuuta.

Akseliväli 7200 + 1280 mm
Tyhjäpainot edestä taakse 4410 + 6820 + 4220 = 15450 kg

Tällöin painopiste on 5500 mm etuakselista taaksepäin ja painot kahdella eri nostotavalla:
etuakseli 3660 kg + taka-akseli 11790 kg tai
etuakseli 5440 kg + teli 10010 kg
Jykä
Vastaa Viestiin