
olisin kiitollinen avusta.
040-7247777
Nasse-setä
koitahan pyöräyttää vähä ruuvimensselillä konetta starttikehältä , joskus jää hampaat niin kohdakkain ettei mene ratas päälle ja silloinhan se ei myöskään voi kytkeä tuota pyöritystä päällebusclinic kirjoitti:Morjensta pöytään...olisipa pikkuinen onkelma mille itse en keksi enää selitystä..Eli vm 83 wiima scanian koneella.. lyö solenoidin päälle mutta startti ei pyöri.???!! joten jos sinulla tieto/ratkaisu niin ole ystävällinen ja soita minulle.
olisin kiitollinen avusta.
040-7247777
Nasse-setä
juuh täytyypä tutkaista..Joe Cool kirjoitti:Varmaan eri vika kun minulla oli, mutta kerron kuitenkin. Käynnistin '83 Scania 82:n normalisti ja sammutin sen siirrettyäni vähän. Sen jälkeen uusi starttaus ja kone ei pyörähtänyt enää mihinkään. Ryömin auton alle katsomaan ja kaiki näytti normaalilta. Kiskoin startin irti ja startin runko oli haljennut bendixin kohdalta sieltä kytkinkopan sisältä. Bendix-ratas ei enää yltänyt starttikehälle.![]()
Uusi (käytetty) startti Scanian purkuosista Konalasta sopuhintaan ja taas alkoi startata
kiitoksiva vinkistä koetammeTomppa kirjoitti:Oletko kokeillut solenoidin sisältä kärkiä viilata puhtaaksi?
Mm. Hiluxissa syöpyvät ajan mittaan, ettei tee muuta kuin paukuttaa solenoidia.
moroLahti32 kirjoitti:Onko akku käynyt voimattomaksi, akun kenkä tai maadoitus löysä?
fiilattu ja höylätty...muuttu sen verta että startti pyörähtää noin 1/4 kierroksen niikun akku ois tyhjä eli tosi vaikeesti..busclinic kirjoitti:kiitoksiva vinkistä koetammeTomppa kirjoitti:Oletko kokeillut solenoidin sisältä kärkiä viilata puhtaaksi?
Mm. Hiluxissa syöpyvät ajan mittaan, ettei tee muuta kuin paukuttaa solenoidia.
suaraa startilta pistetty virtaa napoihin eikä pyöri sen paremmin...Reddewil kirjoitti:Paljoko napajännite on startatessa, paljoko se on akulla ja mitä se on startin navoilla? Jos startilla selvästi vähemmän, on kaapelissa vika. Onko autossa päävirtakontaktoria, sen kosketinpinnat voi olla huonossa hapessa myös.
Startin kaapeli on voinu hapettua ehjältä näyttävän kuoren sisällä lähes poikki, ompa joskus ollu ihan hyvän näkönen akkukenkäkin, mutta johtavuus on ollut olematonta, kenkä-johtoliitos siis.
Ei tuo vaikea vika ole selvittää.
hiiliäkin on ihan hyvin..en enää oikee ymmärrä mikä voi olla vikanaZippo kirjoitti:Pitää starttiasennos nii jostain pitäis savu alkaa nousee..Oisko startin hiilet loppu..?
oliko mittari kiinni kuin joku kääntää avaimesta? eli jos on huono kontakti jossain, niin jännite on sama kaikkialla, mutta kun avamiesta vääntää jännite tipahtaa jossain. eli mittaile esim. starttimoottorin solenoidin molempia napoja kun joku kääntää startista, jos molemmilla jännite sama, epäilisin kyllä starttimoottoria. jännite tipahtaa varmaan siihen 18V jos akuissa on puhtia. tai kuten Wonderi kertoi niin maadoitus myös tärkeä, eli ensin vaikka akun miinusnavalta koneen runkoon, ja jos ei auta niin vielä moottorista startin kiinnityspulttiin kiinni.busclinic kirjoitti: suaraa startilta pistetty virtaa napoihin eikä pyöri sen paremmin...![]()
akun kengät melki uuret..jännite heittoo ei ollu...
joka puolelle tulee iha täydet sähöt...
Totta, ja sen verran korjaan (nussin pilikkua) omaa kirjoitusta että se 1kW menee jonnekkin akun ja startin välillä! Eli voi olla että piuha on hapettunut niin pahasti jostain että virta jää sinne. No mutta savu paljastaa sen...only4pro kirjoitti:no tässäkin oikeastaan vain yksi pääasia, eli pitää tietää mitä tekee niin molemmista tiedoista on hyötyä.
juu koetettu on jo sitäkin..Wonderi kirjoitti:Pistitkö maadoitustakin hyppykaapelilla "suoraan" koneen rungosta akulle?