Den Oudsten

Kerro omasta projektistasi
Jylpynkumi1
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 29 Elo 2010 12:18
Truck: Volvo b10m Den oudst
Location: Iitti

Den Oudsten

Viesti Kirjoittaja Jylpynkumi1 »

Moi!
Tämmöinen projekti tuli noin vuosi sitten hommattua, kun löytyi omalta kylältä ja tuntui jopa edulliselta. Nyt on liiat penkit saatu purettua. Etujarrut ja tuulettimen nivelakseli alkaa olla rempattu. Tarkoitus olisi käyttää laitos minimi varusteilla leimalla, hiukan ajella ja sen jälkeen jatkaa rakentamista. Tämähän on linja-autojen Corvette: Lasikuitu kori, tasainen painojakauma ja seksikäs muotoilu :D
Bussin kuvia 2012 Heinäkuu 067.JPG
Bussin kuvia 2012 Heinäkuu 067.JPG (89.45 KiB) Katsottu 12210 kertaa
Liitteet
Bussin kuvia 2012 Heinäkuu 069.JPG
Bussin kuvia 2012 Heinäkuu 071.JPG
Viimeksi muokannut Jylpynkumi1, 15 Heinä 2012 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Den Oudsten

Viesti Kirjoittaja neppi »

Hyvä hyvä! Oot saanu homman hyppää eteenpäin! Täytyy tulla jokupäivä pyörähtää pihassa.

Taavik aka Neppi
Jylpynkumi1
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 29 Elo 2010 12:18
Truck: Volvo b10m Den oudst
Location: Iitti

Re: Den Oudsten

Viesti Kirjoittaja Jylpynkumi1 »

Tervetuloa ihmettelemään tekemisen paljoutta!
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Den Oudsten

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Joo, mä repesin kun ensin luin tuosta muotoilusta ja sitten näin ton etupään :lol: No, ei siis pahalla, kaikki muotoilut ovat vain päätyneet tuohon tuulilasiin :D Mut oikeesti, näyttää erittäin hyvälle aihiolle rakenteluun. Suorat seinät ja kunnolla korkeutta sisätiloissa! Mitäs oli mielessä?
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
kittari
Kokenut kuljettaja
Viestit: 93
Liittynyt: 14 Helmi 2011 17:00
Location: vantaa

Re: Den Oudsten

Viesti Kirjoittaja kittari »

menevän näköinen laite :D itsekin katselin saman mallista bussia pari vuotta sitten. luulin että olis ollu alumiinista? tsemppiä rakenteluun.
Scania K112 CLB AA/6000 kutter deca 320 -87
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Den Oudsten

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Kovasti tsemppiä rakenteluun, suorat seinät helpottaa kummasti hommaa :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Jylpynkumi1
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 29 Elo 2010 12:18
Truck: Volvo b10m Den oudst
Location: Iitti

Re: Den Oudsten

Viesti Kirjoittaja Jylpynkumi1 »

Tosiaan unohdin mainita, että asuntoauto tuosta olisi tarkoitus tehdä. Minulle, emännälle ja neljälle ipanalle pitäis löytyä tilat. Kyllä se lasikuitua on paitsi luukut ja ovet alumiinia. Runko kehikko tavallista mustaa rautaa. Huono puoli on tavaratilan puute. Suunnittelin tehdä tavaratilan perään. Samaan tyyliin kuin "kaupan" asunto-autoissa on. Kiitos kannustuksesta!
Jylpynkumi1
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 29 Elo 2010 12:18
Truck: Volvo b10m Den oudst
Location: Iitti

Re: Den Oudsten

Viesti Kirjoittaja Jylpynkumi1 »

Nyt on bussi muuttunut kuorma-autoksi. Kävin juuri ruuvaamassa kilvet paikalleen 8) Väliseinän joutui rakentamaan ja kuormansidonta paikkoja. Seinää tehdessä huomasin, ettei ne seinät ole ihan suorat vaikka siltä näyttävätkin. Nyt voi tosi rakentelu alkaa. Olisipa talli.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Den Oudsten

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Komia korvette on!
Jaa vai kuorkki siitä tuli, eikö siinä oo isot verot? Joo ei ne suorat seinät taija ikinä täysin suoria olla, deltalaisenki suora osuus on pari senttiä mutkalla, varmaan sen pellin suorana pysymisen takia.
Katollehan mahtuu tavaraa enempi ku lieveluukkujen taakse turistimalliin =) Onko tuo automaagi ja millasella perällä, meinaan vaan maantienopauksia, miten laulaa kone?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Den Oudsten

Viesti Kirjoittaja B9M »

Jylpynkumi1 kirjoitti:Nyt on bussi muuttunut kuorma-autoksi.
Olisko kannattanut yrittää heti matkailuautoksi. :shock: Sänky ja keittomahdollisuus väliaikaisesti ja joku komero nurkkaan. Ei tarttis enää muutoskatsastella. Oma nyt kuorma-autona, niin vakuutukset huomattavasti kalliimpia kun matkailuautossa. T. Ari
#048
Jylpynkumi1
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 29 Elo 2010 12:18
Truck: Volvo b10m Den oudst
Location: Iitti

Re: Den Oudsten

Viesti Kirjoittaja Jylpynkumi1 »

Automaatti on ja tiuha perävälitys. Kone suorastaan ujeltaa maantiellä. On siitä jotain etujakin: "Räjähtävän" kiihtyvyyden lisäksi ei tarvitse nopeuden rajoitinta! Perävälitys on joskus vaihtolistalla. Onko niissä vakuutusmaksuissa kuinka suuri ero. Entäs verotuksesa? Onko kuorma-autoudesta mitään etua? Harkitsin myös henkilö-autoksi, mutta olisivat vaatineet turvavyöt ja ohjauslukon. Katsuri kertoi, että suunnittelevat trafilla tiukennuksia matkailu-auto vaatimuksiin. Koskee lähinnä pikku-busseja joilla koitetaan päästä pienemmällä verolla. Muutos tulee tietenkin Suomi tyyliin takautuvasti :?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Den Oudsten

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No jopas on ollu osaava inssi, ei sitten vetoluistonrajotinta, ajonestoo ja absiaki ollu vailla? Lampunpesimet ja valojen korkeudensäätöhän tietennii pitää olla.
M1 henkilöauto, matkailuajoneuvo on se miksi me näitä ollaan tehty, kuten tuo munkin Volvo. Toki vuosimalli vaikuttaa mutta ei kai tuo Den oudst niin uuis ole?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Jylpynkumi1
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 29 Elo 2010 12:18
Truck: Volvo b10m Den oudst
Location: Iitti

Re: Den Oudsten

Viesti Kirjoittaja Jylpynkumi1 »

Ehkäpä minunkin pitää vielä joskus muuttaa henkilö-autoksi, jos se kerran on ainoa oikea. Vuosimalli on 1990. Voi olla että, jollain toisella konttorilla olis päässyt helpommalla. Väliseinää en kylläkään pidä kovin pahana. Se tuntuu jopa jotenkin kodikkaalta.
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: Den Oudsten

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Jylpynkumi1 kirjoitti:Ehkäpä minunkin pitää vielä joskus muuttaa henkilö-autoksi, jos se kerran on ainoa oikea. Vuosimalli on 1990. Voi olla että, jollain toisella konttorilla olis päässyt helpommalla. Väliseinää en kylläkään pidä kovin pahana. Se tuntuu jopa jotenkin kodikkaalta.
Ei kuulu ohjauslukko vaadittaviin, vaikka välillä sekoilevat konttoreilla jotakin, 1968 eteenpäin pikkuhenkilöautoissa, mutta vielä ei oo yhtään bussim1 tullu vastaan missä olis rattilukko ollu, ei oo wiimassakaan.
Jylpynkumi1 kirjoitti:Automaatti on ja tiuha perävälitys. Kone suorastaan ujeltaa maantiellä. On siitä jotain etujakin: "Räjähtävän" kiihtyvyyden lisäksi ei tarvitse nopeuden rajoitinta! Perävälitys on joskus vaihtolistalla. Onko niissä vakuutusmaksuissa kuinka suuri ero. Entäs verotuksesa? Onko kuorma-autoudesta mitään etua? Harkitsin myös henkilö-autoksi, mutta olisivat vaatineet turvavyöt ja ohjauslukon. Katsuri kertoi, että suunnittelevat trafilla tiukennuksia matkailu-auto vaatimuksiin. Koskee lähinnä pikku-busseja joilla koitetaan päästä pienemmällä verolla. Muutos tulee tietenkin Suomi tyyliin takautuvasti :?
Automaattihan on kätevä, ei tarvii turhaa kompastella vaihdeseipääseen.

Verotuksessa etu on kuorma-autossa jos kokonaismassa alle 12ton, jos yli niin häviää kuorma-autona siinäkin, nimim. näitä laskenut. Vakuutuksessa ero yli 500e vuosi m1 eduksi, esim. kutterissa olis ollu m1 500e perusmaksu m1, ja n3sena 1200e. muistaakseni, vai oliko peräti 1500 ja toi 1200 olis ollu dösänä.

Turvavöitä 1990 voi ehkä vaatia eteenpäin olevilla paikoilla, mutta mielestäni turvavyö ei ole huono asia.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 513
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Den Oudsten

Viesti Kirjoittaja Timppa »

abs jarrut tuli pakolliseksi 1.1. 1990. linja-autoihin, D1 bussit myös. Rattilukko vaatimus poistui busseista samoihin aikoihin.
M1 luokan bussiin on ainakin haminassa laitettu katsurin vaatimuksesta rattilukko ? Lahessa törmäsin samaan vaatimukseen muutama vuosi sitten , liekö tulkinta juttuja. korjatkaa jos muistan väärin. :wink:
Jylpynkumi1
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 29 Elo 2010 12:18
Truck: Volvo b10m Den oudst
Location: Iitti

Re: Den Oudsten

Viesti Kirjoittaja Jylpynkumi1 »

Automaatti on ehdoton peli. Turvavyöt aion minäkin myöhemmin asentaa, jahka löydän mieleiset penkit missä olisi vyöt itsessään. Kuorma-autoonkin pitäisi seuraavalle leimalle asentaa virtalukko. Ohjauslukkoa ei sentään tarvitse. Saatoin ymmärtää Trafin taulukot väärin, mutta laskin että 17600kg kok.massalla käyttövoimavero olisi 835e. Jos auto olisi matkailu-auto käyttövoimavero olisi 578e + perusvero 485 = 1063e . Eroa noin 228e. Eihän tuo paljon ole, mutta kuitenkin. Saa oikaista. En tiedä paljoko, mutta perusveroa aiotaan nostaa vuoden vaihteessa. Trafin ja Kelan taulukot saa ihmisen epätoivon partaalle :?
Jylpynkumi1
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 29 Elo 2010 12:18
Truck: Volvo b10m Den oudst
Location: Iitti

Re: Den Oudsten

Viesti Kirjoittaja Jylpynkumi1 »

Oikaisen itseäni. Ajoneuvoverolippu tuli: Väärin olin Trafin taulukon ymmärtänyt. Vero olikin pienempi kuin olin laskenut :)
Käyttövoimavero on 528,52 e
Vastaa Viestiin