Se ei oo oikeen hyvä että mitä on saatu läpi, ku seuraava inssi voi sen kumota =/ Kannattaa mennä pykälien mukaan, toki aina voi vinkkiä kysellä konttorilta. Betukka kun on paloauto, niin siitä tulisi kuorma-auto, mutta Kankaanpään konttorilla oltiin sitä mieltä että ei todellakaan jos kerran siellä sauna on, ja asuntoautoksi sitä meinasi. Jos tavaratilassa on panelit niin ei se sitä asuntoautoksi tee, vaan se voi olla kuorma-auto jos kiinnityspisteet löytyy. Suomi (en tiedä muista) on siitä outo että verotus on niin erilaista eri ajoneuvoluokissa, siitähän tämä kaikki johtuu! Jos olisi auto ja sillä selvä, kaikille samat maksut, niin fine!
Esim. Ducaton N2 kuorma-auto liikennevakuutus n.800e/v mutta jos se olisi paku, niin vakuutus olisi n.500e halvempi. Näin esimerkkinä.
Mikä ajoneuvoluokka???
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Mikä ajoneuvoluokka???
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Varakuski
- Viestit: 6
- Liittynyt: 22 Heinä 2013 20:59
- Truck: Scania 113 Kiitokori
- Location: Kajaani
Re: Mikä ajoneuvoluokka???
Liekkö miten tarkkaa sitten siitä, että onko tavaratilassa jotain kiinteitä asennuksia... esim. seinässä käännettävät sängyt rakennettu? Kyllähän tuon seinän vois rakentaa jo pelkästään sen takia, että saisi muusta tilasta eristetyn makuuhuoneen 
Voisiko joku kertoa, mitenkäs tämä kantavuus- massa-asiat nyt käytännössä määritellään? Otetaan esimerkiksi tämä kirjastoauto. Omamassa on 14950 ja kokonaismassa 15100. Paikkoja 1+1. Lisäksi on lisätiedoissa erillinen maininta, että omamassaan sisältyy kirjoja 2500kg edestä.
Nyt jos haluan siitä kuorma-auton 1+8, muuttuuko tämä 2500kg nyt kantavuuteen, elin omamassaksi jää 12450kg ja kokonaismassa säilyy 15100kg?
Onko tästä jossain määräys, että paljonko kantavuudesta on oltava ns. rahtia? Entä lisämatkustajien painot? Mihin ne huomioidaan?

Voisiko joku kertoa, mitenkäs tämä kantavuus- massa-asiat nyt käytännössä määritellään? Otetaan esimerkiksi tämä kirjastoauto. Omamassa on 14950 ja kokonaismassa 15100. Paikkoja 1+1. Lisäksi on lisätiedoissa erillinen maininta, että omamassaan sisältyy kirjoja 2500kg edestä.
Nyt jos haluan siitä kuorma-auton 1+8, muuttuuko tämä 2500kg nyt kantavuuteen, elin omamassaksi jää 12450kg ja kokonaismassa säilyy 15100kg?
Onko tästä jossain määräys, että paljonko kantavuudesta on oltava ns. rahtia? Entä lisämatkustajien painot? Mihin ne huomioidaan?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Mikä ajoneuvoluokka???
Joo, kirjat palautuu kantavuuteen, tai mielestäni pitäisi. Mikspähä ei sais olla rakennelmia jos ne kiinnityspisteet löytyy eikä siellä oleilla matkan aikana, toki siihenki löyty joku pykälä, oli vuosimallista tjms kiinni.
Kantavuus menee niin että auto punnitaan ja verrataan kokonaispainoon, tästä kantavuus, jonka on oltava enempi kuin 75kg * henkilömäärä.
Eli jos kantavuutta on ennen 1000kg siitä otetaan pois 7*75kg = 525. 525 - 1000 = 475kg. Eli ihmismäärä ylitti kantavuuden, yks paikka pois! Jos kantavuutta on 1051kg niin saa 7 paikkasen jne. =) Eikö oo helppoo!
Kantavuus menee niin että auto punnitaan ja verrataan kokonaispainoon, tästä kantavuus, jonka on oltava enempi kuin 75kg * henkilömäärä.
Eli jos kantavuutta on ennen 1000kg siitä otetaan pois 7*75kg = 525. 525 - 1000 = 475kg. Eli ihmismäärä ylitti kantavuuden, yks paikka pois! Jos kantavuutta on 1051kg niin saa 7 paikkasen jne. =) Eikö oo helppoo!
-Koska sen voi tehdä myös itse-