Eturenkaat kuin sukset...

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Jep toverit ja hyvää osavaltion juhlapäivää.

Tuota - Kävin heittämässä Röllllä pikkulenkin pahimmassa mahdollisessa räntäkelissä. Ei mitään pitoa, sohjo oli paantuneena jääkylmään asfalttiin. Jarrunkäytön sai unohtaa. Lähtee heti eturenkaat luisumaan sivusuunassa.

Autossa on edessä sivuttaisuraiset renkaat ja takana nappulakuvioiset. Takarenkaat pitävät hyvin, mutta noiden etunakkien kanssa on helisemässä. Minkälaisia rengastuksia on kohtalotovereilla?

Pärjäähän näillä, sillä vastaavia kelejä on muutamana päivänä vuodesta ja silloin ei ole pakko lähteä ajamaan. Silkasta uteliaisuudesta lähdin kokeilemaan. No oli reissulla tarkoituskin: Viimeiset suvinaftan hiilipäästöt oli aika vapauttaa. Nyt on tankissa liru talvilientä. Parempi näin - reissuja on nihkeä aloitella filsujen sulattamisella...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Tohon vielä jos olis iautomaatti päälle niin työntää koko ajan keulan irti vähän liikutellessa :lol:
Avatar
ae70
Rattiamiraali
Viestit: 276
Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
Truck: Scania Bf 80
Location: Mikkelin kupeessa

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja ae70 »

itellä on edessä nokian ntr:ät ja takana jotkut pinnatut palapinta renkaat. Ens viikolla on enempi kokemusta miten käyttäytyvät talvella tiellä, ku pitää käydä leima hakemassa, mut pihassa ajellessa ovat ainaski ihan suht hyvin pitäneet:)
Scania Bf80 "vajokki" 5000.

Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja neppi »

Nastat ainaki eteen talveks. Paimelassa just eilen semmosia ihailin.

Itsehän en voi laittaa ku kohta lähetään Saksaan ja Gestapo ampuu samantien jos nastat näkee.

N
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Onko kukaan kokeillut ikh myymiä kierrettäviä nastoja :?:
http://www.ikh.fi/tuotehaku/j%25E4%25E4nasta
Luulis melkein pysyvän paremmin kun poterossa oleva orkkis :roll:
Liitteet
image.jpg
image.jpg
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Rosvolinna kirjoitti:Jep toverit ja hyvää osavaltion juhlapäivää.
No oli reissulla tarkoituskin: Viimeiset suvinaftan hiilipäästöt oli aika vapauttaa. Nyt on tankissa liru talvilientä. Parempi näin - reissuja on nihkeä aloitella filsujen sulattamisella...
Ei nyt liity renkaisiin, mutta kun mainitsit: itse ostin Motonetistä RedLine vedenpoistajaa, jonka luvataan suojaavan veden jäätymiseltä -21 celsiukseen saakka, sopii bensakoneelle ja muistaakseni siinä oli maininta diesel-sopivuudestakin. Mahtaisiko tuo suojata suodattimet jäätymiseltä? Kesänaftan jähmettymistä ei varmaan estä, mutta seassa olevan veden se hajottaa pieniksi osiksi, jotka läpäisevät suodattimet. Aine syrjäyttää oman tilavuutensa verran vettä eli noin puolen litran pullo poistaa aika varmasti säiliössä olevan veden.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuo vesi ei ole ongelma. Dieselin parafiini kiteytyy ja tukkii suodattimet. Parafiinia on vaikea saada sulamaan uudestaan. Kesälaadun sekaan voi laittaa lorauksen bensaa. Sillä saa dieselin notkeaksi, mutta suodattimiin se ei auta mikäli ne ovat tukossa.

Mesessä minulla on Emerheater lisälämmin. Sillä voi ajaa kesälaadulla kylmässäkin kelissä. Siirsin tuon lämmitimen Mesen edeltäjästä LT-volkkarista. Volkkarin suodatin oli ajoviimlle alttiissa paikassa. Etulokasuojan sisällä. Volkkarin nafta oli jäässä monta kertaa, kunnes tajusin ostaa tuon Emerheaterin.

http://www.jupalco.com/emer.html
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ei kai se automaattikaan pukkaa mihinkään jos jarrulla pidättelee. Onhan siinä takajarrutkin

Kyllä oli meilläkin etupää aivan tunnoton kelekkapulukka... ja ei aabeeässät paljoa auta ;)
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kuumottavinta tuossa reissussa oli - tien reunalla ei ole yhtään lumipenkkaa. Pelkkä jäinen kupera tienpinta. Lunta on täällä tasan 2cm.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja motoku »

sitten jos automaatilla pitää pysähtyä pysäkille justiisa eikä jonnekki lähialueille, automaatti pois päältä ja auto pysähdyksiin varovasti käsijarrulla.. Ei kiillotu pysäkit ja aina pääsee myös liikkeelle. Alkaa olla merkitystä, jos pysäkillä käy muutama tuhat bussia päivässä. Kun oli satanut 20cm märkää nuoskaa ja pelkät pitkittäisurat takarenkaissa, ei muu auttanut kuin peruuttaa renkaat vauhdilla kanttikiven nurkalle ja siitä vauhtia. konstit on monet...
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mä voin vaihtaa nastakumeksia vanteineen suvimalleihin. Etuset loppu (kulmat väärät ku kantit aaltoilee) mut paripyörissä reilusti pintaa!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Puskemiseen oikein liukkaassa paikassa auttaa automaatin vapaalle laittamisen lisäksi käsijarrulla kevyesti jarruttaminen, se himmaa takapyöristä muttei laita etupyöriä lukkoon tai absittamaan. Täällä päin on yksi väärään suuntaan kalteva kadunkulma josta bussi ei nastarenkaillakaan tahdo millään kääntyä puskematta, käsi menee automaattisesti käkkärivivulle siinä kohdassa.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 993
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja mikko »

motoku kirjoitti:sitten jos automaatilla pitää pysähtyä pysäkille justiisa eikä jonnekki lähialueille, automaatti pois päältä ja auto pysähdyksiin varovasti käsijarrulla.. Ei kiillotu pysäkit ja aina pääsee myös liikkeelle. Alkaa olla merkitystä, jos pysäkillä käy muutama tuhat bussia päivässä. Kun oli satanut 20cm märkää nuoskaa ja pelkät pitkittäisurat takarenkaissa, ei muu auttanut kuin peruuttaa renkaat vauhdilla kanttikiven nurkalle ja siitä vauhtia. konstit on monet...
En oo täs kymmeneen vuoteen ollu moisissa ongelmissa pysäkeillä. Outo homma.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja Carman »

Mulla on edessä 3 vuotta vanhat suorauraiset Hankookit, tuntuu pitävän ainakin lumella tosi hyvin.
Oikein reilusti saa polkasta jarrua ennenkuin absit rutisee.

Takana vuoden vanhat Nordmanin palapintaiset, pitää nekin hienosti.

Ainut ongelma on kun auto on seisonnassa sisällä lämpimässä :wink:
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

michelin xfn2 eteen nii alkaa pitoja olemaan ja kestää kesät talvet ajamista. maksaa tosin jotain 700e/kpl mutta ihan uskomaton pito.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

XFN näyttää juuri siltä mitä haen. Hinta on hieman suolainen, mutta ehkä päivänä jonain. Pinnattuina löytyy noin 300eur kpl tuollaisia nupukuvioisia. Nastoja en halua - mielummin hämmennän vaikka koko keksinnön ojaan...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja motoku »

mikko kirjoitti:
motoku kirjoitti:sitten jos automaatilla pitää pysähtyä pysäkille justiisa eikä jonnekki lähialueille, automaatti pois päältä ja auto pysähdyksiin varovasti käsijarrulla.. Ei kiillotu pysäkit ja aina pääsee myös liikkeelle. Alkaa olla merkitystä, jos pysäkillä käy muutama tuhat bussia päivässä. Kun oli satanut 20cm märkää nuoskaa ja pelkät pitkittäisurat takarenkaissa, ei muu auttanut kuin peruuttaa renkaat vauhdilla kanttikiven nurkalle ja siitä vauhtia. konstit on monet...
En oo täs kymmeneen vuoteen ollu moisissa ongelmissa pysäkeillä. Outo homma.
en ole minäkään. v 2004 lopetin bussin ajon. 9v hkl-bussiliikenteen palveluksessa olin. uudet autot tuli hiljasilla vain-pitkittäisura renkailla eikä niitä yleensä vaihdettu samalle talvelle. joskus piti pyytää vanhempi auto nappularenkailla ku eihän siellä keskellä päivää voi temppuilla. pari kertaa 9 vuoden aikana näin kävi
menopeli
Rattiamiraali
Viestit: 360
Liittynyt: 14 Joulu 2009 21:05
Location: Tukholoma

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja menopeli »

http://www.best-grip.se/ Kävin heidän kotisivulla kattelemassa,tuntus olevan hieman halvempaa ku ostaa suoraan heitä ,ilman välikäsiä.Helppo löytää sopiva nasta heidän taulukosta.
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Omaa havaintoa on, että on olemassa kriittinen lämpötila, tietty uusi lumi ja kun nämä sattuu sataprosenttisesti kohdilleen, renkaiden sivuttaispito häviää olemattomiin, oli sitten mitkä kumitossut alla vain. Kaikki pluskelitkään kun ei automaattisesti oo "pääkallokelejä"

Automaatilla ajostakin omaa kokemusta. Kun keli on liukkaimmillaan, mitä voi olla, Pysäkillä ei hiekanjyvästäkään eikä jalkakäytävää edes matkustajien suojana. Automaatti on pistettävä vapaalle, että uskallat ees yrittää pysähtymistä. Liikkeellelähtö automaatilla onnistuu sitte kyllä, vaik ois tumpulampikin puikoissa.
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Likimain paikallaan ollessa liukkaalla ahtaassa tilassa automaatti haastava abs ei toimi vielä ja jarrua nostaessa veto työntää :arrow: ja siitä taasen hivenen jos painat niin etupää taas kelkkana.
Liikkeellä ollessa ei mitään ongelmaa päinvastoin :)
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja b12m »

kulkuri kirjoitti:Likimain paikallaan ollessa liukkaalla ahtaassa tilassa automaatti haastava abs ei toimi vielä ja jarrua nostaessa veto työntää :arrow: ja siitä taasen hivenen jos painat niin etupää taas kelkkana.
Liikkeellä ollessa ei mitään ongelmaa päinvastoin :)
Näinhän se tekee, kun jarrut on sattuneesta syystä pieni pakko tehdä etupainoisiksi. Vanhemmassa kalustossa, jossa ei vielä ollut ABS:ää apuna, ongelma oli oikeastaan vielä suurempi. Nykyäänhän ABS deaktivoituu myös nopeuden laskiessa rajanopeuden alle, mutta vanhemmissa etupää saattoi lukittua paljon aiemmin.

Samoin wanhoissa, etenkin mahureissa käytetty Telman sähköjarru oli liukkaalla melkoinen tappolaite varomattomalla käytöllä ennen ABS-aikaa. ABS-kauden Telmahan pomppasi pois päältä ABS:n aktivoituessa samoin, kuin nykyiset (esim. ZF:n automaateissa olevat) vaihteistohidastimet.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Juu - Minä revin tuon Telman vivun miljoonalaatikkoon. En keksinyt sille mitään järjellistä käyttöä. No pakokaasujarru on jäljellä, mutta en käytä sitä koskaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Mä tykkäsin Telmasta. Osin jopa parempi kuin hydrauliset hidastimet kun se hidastaa ihan pienilläkin nopeuksilla. Pitää kyllä harkita koska ja miten käyttää, ei onneksi ollut jarrupolkimeen kytketty siinäkään autossa vaan vaati viiksen käyttöä. Kumma on ettei jonkunlaista hidastinta ole kaikissa raskaissa autoissa, niin paljon jarruja se säästää. Ja varsinin rumpujarruja jotka on niin helppo polttaa pilalle kertalaakista.
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja b12m »

Rosvolinna kirjoitti:Juu - Minä revin tuon Telman vivun miljoonalaatikkoon. En keksinyt sille mitään järjellistä käyttöä. No pakokaasujarru on jäljellä, mutta en käytä sitä koskaan.
Kyllä toimiva Telma on ihan soiva peli, kunhan käyttäjällä pysyy "järki päässä" ei-kesäisellä kelillä.
Wonderi kirjoitti:Mä tykkäsin Telmasta. Osin jopa parempi kuin hydrauliset hidastimet kun se hidastaa ihan pienilläkin nopeuksilla. Pitää kyllä harkita koska ja miten käyttää, ei onneksi ollut jarrupolkimeen kytketty siinäkään autossa vaan vaati viiksen käyttöä. Kumma on ettei jonkunlaista hidastinta ole kaikissa raskaissa autoissa, niin paljon jarruja se säästää. Ja varsinin rumpujarruja jotka on niin helppo polttaa pilalle kertalaakista.
Ihan pienillä nopeuksilla ei enää hidastimesta ole juurikaan jarruja säästävää hyötyä, eikä ainakaan mikään käyttämäni sähköjarru ole vetänyt tehokkuudessaan vertoja kunnolliselle hydrauliselle hidastimelle.

Se, miksi hidastin puuttuu niin monesti etenkin suomalaisien asiakkaiden ostamista 2-akselisista busseista, lienee hyvin sinullakin tiedossa. Täällä kun ihannoidaan maksimaalista matkustajapaikkamäärää ja tavarakantavuutta, jolloin on haluttu pisimpiä mahdollisia 2-akselisia autoja. Tällöin on joissakin tapauksissa ollut mahdoton yhtälö saada myös hidastin sallittujen akselimassojen puitteissa mukaan autoon. Myöskään hankintahinta ei ole käsittääkseni ollut ihan halpa, vaikka toisaalta juuri rumpujarrullisissa autoissa hidastimen vaikutus jarrujen käyttöikään raskailla kuormilla ajaessa on täysin kiistaton.

Hieman hämärää onkin sitten se, miten "kehitys kehittyy" tässäkin aiheessa. 90-luvun lopulla esimerkiksi Voithilta sai todella pehmeästi toimivia, vaihteiston perään asennettuja hidastimia. Kehitys sitten "kehittyi" niin, että vaikkapa uuden vuosituhannen ensimmäisellä puoliskolla Volvolta sai EGS-laatikon yhteyteen integroidun hidastimen, jonka toiminta oli aiemmin mainittuun Voithiin verrattuna todella töksähtelevää, eikä sitä käytännössä voinut käyttää vaihteiston pienellä puolella ollenkaan :shock:
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Eturenkaat kuin sukset...

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

>ohi aiheen< Oman auton telma toimii ainakin pirun hyvin, jarruttaa niin ettei jarrupoljinta tarvinnu nurmiajossa lainkaan! Kolme tehoahan siinä on ja namiskalla saa polkimella toimivaksi, sitä en tiedä että toimiiko sillonkin kolmiportaisesti? Onha tuossa pakokaasujarruki telman lisäksi, tosin käyttösilinterin tanko nyt irti... >ohi aiheen loppu<
EDIT: Mun kaanian Telmassa on neljä tehoa ja tiukimmalla kyllä ihan pysähtyy!!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Vastaa Viestiin