Täytyypä pistää tänne pieni tilannekatsaus omasta projektista nyt kun vihdoin on hiukan aikaa ja ensimmäiset retkikokemukset on takanapäin.
Talvella hankitun auton katsastus tuli hoidettua pois alta jo keväällä ensi yrityksellä ja loppukevät kului tekniikan pikkuvikoja korjatessa ja suunnitelmia tehden. Eli kyseessä on valmiiksi rakennettu 1+8 hengen orkesteri/majoitusauto jossa on sängyt kuudelle ja tavaratila takana, mutta ei mitään hienouksia (keittiö, WC jne. puuttuu)
Salon tapaamiseen ehdin nipin napin sunnuntai-iltapäivänä mukaan - vaikka matka ei ollut pitkä niin lauantai oli jo luvattu muihin harrastuksiin. Ehti sentään muutama paikalla vielä ollut tulla tutuksi.
Seuraavalla viikolla alkoi tulla kiire toteuttaa sisustan tarvittavat muutostyöt jotta autolla päästään juhannuksena matkaan - 1 rujo hylly pois maisemaa pilaamasta, 1 sänky pois ja keittiökaappi tilalle. WC-kopin paikan määrittely ja rakentaminen siirrettiin seuraavaan talveen. Hätätilassa vessan virkaa saa toimittaa täyskorkea tavaratila. Keittovälineenä toimii mikro ja kahvinkeitin ja isompiin kattauksiiin kotipihalta mukaan nostettu kaasugrilli.
Päivä 1: keskiviikko
Neitsytmatkalle lähdettiin juhannusviikon keskiviikkona. Reittisuunnitelma 1. päivälle oli Salo - Lahti - Paimela - Jyväskylä. Vaikka Paimelassakin aikaa kuului melko runsaasti, oltiin silti Laajavuoren leirintäalueella ajoissa.
Ensimmäinen yö autossa kului suht askeettisista olosuhteista huolimatta hyvin ja vielä aamullakin koko perhe oli edelleen sitä mieltä että tämähän on ihan kivaa.
Päivä 2: torstai
Suunnitelmissa oli lähteä Jyväskylästä pohjoista kohti juhannuksenviettoon. Aamulla käytiin Keljon marketeissa ja sitten ajeltiin vanhaa tietä keskustaan josta tarkoitus oli kääntyä moottoritielle.
Mutta sitten onnetar pyllisti syvään: eteläpään liittymässä, Hannikaisenkadun ja Vaasankadun risteyksen liikennevaloissa alkoi oikealle kohti moottoritietä käännyttäessä auton perästä kuulua rutinaa ja veto loppui siihen paikkaan.
Tiellä ei näkynyt irrallisia pultteja ja kardaanikin oli vielä paikallaan joten syytä pulmaan ei selvinnyt. Eipä siinä muuta kun soittaa ensin hinausauto paikalle ja sitten poliisille ja tunnustaa syyllisyytensä alkavaan ruuhkaan - auto seisoi keskellä siltaa ja tukki moottoritielle menevän kaistan. Apu saapui nopeasti paikalle ja bussi hinattiin seuraavaan liittymään Lutakkoon jossa oli suuri hiekkakenttä ja tilaa käännellä autoa ja miettiä miten tästä eteenpäin. Viimeinen arkipäivä ennen juhannusta oli jo puolessa välissä ja auto liikkumattomana vasta puolessa välissä matkaa.
Hinausliikkeen auton pulttipyssyllä avattiin vetoakselien pultit ja vedettiin akselit ulos. Oikea oli OK mutta vasemmasta puuttui selvästi pätkä. Lisäksi perän kunto muuten oli tuntematon - auton alle ei mahtunut ja vetoakselin reijistä ei taskulampullakaan nähnyt kunnolla perän sisään.
Paikallinen merkkikorjaamo sanoutui heti irti urakasta, osia ei ollut missään tapauksessa varastossa, tuskin saatavillakaan eikä oikein aikaakaan. Parilla muullakin paikallisella korjaamolla oli mielenkiinto heräämässä vasta ensi viikolla.
Onneksi maailman parhaasta linja-autopurkaamosta löytyi tuntomerkkien perusteella sopiva vetoakseli ja hyvät neuvot asennukseen. Melkein sopivan lähellä asuvat sukulaiset lupasivat hakea akselin ja tuoda ullessaan sitten kunhan ehtivät lähteä matkaan juhannuksenviettoon. Perän avaaminen siinä paikassa ilman kunnon työkaluja ei tuntunut houkuttelevalta vaihtoehdolta, joten suunnitelma oli vaihtaa akseli ja ajaa varovasti loppumatka tutulle korjaamolle jossa seuraavalla viikolla perä avattaisiin ja siivottaisiin. Siispä hinausauto vapautettiin juhannuskiireisiin ja alettiin kuluttaa aikaa akselin saapumista odotellen.
Odotellessa kylähulluus iski ja kun autosta löytyi saha, tein autoon myös kellarin oven. Eli huoltoluukun tavaratilan takaosan etuseinään - nyt takaa runkopalkkien välistä mahtuu ryömimään perän päälle. Tämä siltä varalta että perä jouduttaisiin avaamaan...
Toisen matkapäivän illalla oli aika omituinen tunnelma. Mitäpä jos autoa ei saada kuntoon ja juhannus joudutaan viettämään tässä ? Toisaalta, sää oli otollinen ja paikka rauhallinen, keskellä kaupunkia, järven rannalla. Suomalainen unelma?
Päivä 3: perjantai
Kaivattu osa saapui paikalle juhannusaattoaamuna kello 2. Asennus ja koeajo ja kaikki toimii - 50 metriä. Sitten täytyi kääntyä ja peruuttaa ensi kerran. Eipä löydy pakkia, eikä enää eteenpäinkään vaihdetta. Eli perä on sittenkin p***kana, joko irronneesta palasesta tai jostakin muusta syystä.
Aattoaamun valjettua alettiin soitella tuttuja kuorma-autolijoita läpi. Ehtisikö kukaan hinaamaan puomilla linja-autoa parinsadan kilometrin matkan ? Uskomattoman vähän halukkaita = 0 kpl. Auto päätettiin jättää juhannuksenviettoon paikalleen mutta ihmiset ja tavarat evakuoitiin yhdellä paketti- ja yhdellä henkilöautolla.
Life after Juhannus
Viikon piti melko kiirettä. Täytyi käydä kolme päivää töissä, käydä hakemassa bussi korjaamoon, käydä hankkimassa uusi perä ja asentaa se paikalleen. Ja kaikki tietenkin muutaman sadan kilometrin päässä toisistaan.
Lisäksi hovikorjaajalle tuli toinen parin päivän kiireellinen keikka juuri kun remontin piti alkaa joten se uusi huoltoluukkukin tuli tarpeeseen kun yksin odotellessa irrotin vanhaa perämurikkaa ja hilasin uutta liinojen ja runkopalkkien päälle asetettujen kakkosnelosten avulla paikalleen.
Sunnuntai-iltapäivällä auto liikkui taas omin voimin ja maanantaina palattiin takaisin kotiin. Neitsytmatka kesti siis peräti 12 päivää joista tosin vain vähän toista vuorokautta sujui suunnitelman mukaan.´
Tarinan opetus
Varsinainen vian aiheuttaja jäänee mysteeriksi. Akselin puolikkaat olivat sen verran hankautuneet kiiltäväksi että se on voinut olla poikki jo vähän aikaa. Akselin on ilmeisesti pitänyt kasassa puolittajan vaihteen holkki joka sitten lopuksi murtui kahtia. Ei kai sille mitään olisi voinut, joskus se vetoakseli kuitenkin lopulta aina katkeaa.
Kaikki on toipuneet tapahtumasta, mukaanlukien auto joka on toivottavasti entistä ehompi. Enemmän olis harmittanut jos tämä olisi sattunut vaikka parin tuhannen kilometrin päässä.
Ja jos on tarpeeksi hullu niin ei kai tästäkään mitään opi, olipahan taas erilainen juhannus.
Neitsytmatka
Neitsytmatka
Jykä
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Ajoitko Tare isosyotteen hotellin nakoala paikalle? Jos jollakulla kulkurilla tuntuu et mullapas on kylan voimakkain bussi niin tervemenoa kokeilemaan hotellille johtavaa serpentiini nousua, 14% ihan riittavan pitkasti..... Mun sauna kaipas jo kakkosta ennen loppua jossa piti tarkistaa palaako missaan......
Tulevaisuus on sähköinen
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
En noin pohjoisessa ole kokeillut tuota
nousukykyä mutta etelässä kyllä. Paikalla oli ajokielto yli 8,5m kuorma-autoilla ja nousua 14%, kone kerkisi kuumentua niin että tehoja oli laskettava ja vahdettava 2H vaihteelle. 
Toinen mäkilähtö oli Andalusiassa Miasin lähellä. Lähtöpaikka oli niin jyrkkä että kun nostin kytkimen niin auto pysyi paikalla ja mootori kävi, no tästä selvittiin laskemalla autoa vähän taaksepäin kääntäen pyörät suoraan.
Paluumatkalla poikkesin Puolassa kytkinremontissa.

Toinen mäkilähtö oli Andalusiassa Miasin lähellä. Lähtöpaikka oli niin jyrkkä että kun nostin kytkimen niin auto pysyi paikalla ja mootori kävi, no tästä selvittiin laskemalla autoa vähän taaksepäin kääntäen pyörät suoraan.

KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
En kehdannu vanhaa rasittaa, oltiin leirintä-alueella parkissa ja pyörillä mentiin kattomaan mäkiajot.Lahti32 kirjoitti:Ajoitko Tare isosyotteen hotellin nakoala paikalle? Jos jollakulla kulkurilla tuntuu et mullapas on kylan voimakkain bussi niin tervemenoa kokeilemaan hotellille johtavaa serpentiini nousua, 14% ihan riittavan pitkasti..... Mun sauna kaipas jo kakkosta ennen loppua jossa piti tarkistaa palaako missaan......
Volvo B-57, wiima M 302 vm-82.