Vaihteet huonosti päälle

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Vaihteet huonosti päälle

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

No nyt löytyi yksi ajan, kuran jne. syömä nivel jonka suojakumi södenä. Viimeinen ennen laatikkoa ja siis tuon kaiken veden, loskan armoilla ollut. Siinä tuntuu olevan ihan hyvin välystä, eli tuon vaihdon jälkeen uudelleen ihmettelyä. Tuossa tangossahan on näköjään kyse ihan millien luokasta, meneekö vaihde päälle vai ei. Samaten tuon nivelen vieressä oleva palkin lävistävä pusla on myös loppu. Se onkin hankalampi vaihdettava, pitäisi saada tuo viimeinen tangon pätkä irti tuolta laatikon kyljestä jotta onnistuisi.
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Vaihteet huonosti päälle

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

No nyt on uusi nivel ja suojakumit hankittu. Ei tullut viimeksi auton alla könytessä katsottua tuota vaihdestaakin viimeisen osan kiinnitystä tuohon laatikkoon. Eli havaintoja millä irtoaa ja pitääkö tuo kytkimen sylinterikin irrottaa, jotta tilaa tulee tarpeeksi. Käsittääkseni pakko saada tuo viimeinen osuus irti, että saa tuon läpiviennin puslan ja suojakumin vaihdettua. Mistäköhän löytyisi kunnon piirrokset ko. alueelta?
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Vaihteet huonosti päälle

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Jaa-a, taitaa tulla tehtyä tai ainakin yritettyä liian hyvää. Soittelin yhdelle tutulle varsin suuren liikennöitsijän asentajalle. Hän totesi, että heillä kaikissa vastaavissa nivelissä on suojakumit rikki/poissa. Samaten ei noita läpivientipusliakaan koskaan vaihdeta vaikka väljiä ovatkin, ainoastaan pakon edessä vaihdetaan nuo kulmanivelet... Ja siellä on vielä liikenteessä montakin K112 Scaniaa, tosin suurin osa uudelleen koritettuna. Ja ovat ihan arkikäytössä, eivät vara-autoja. Eli ehkäpä nyt tulee alkuun vaihdettua vain tuo nivel ja sen suojakumi. Tuon puslan vaihto vaatii enemmän työtä ja tuo ulkotalli ei ole kovin lämmin...
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Vaihteet huonosti päälle

Viesti Kirjoittaja neppi »

Kaikki vain kerralla, jos vain rahkeet riittää! Ei tarvii sit seuraavaan miljoonan kilometriin miettii, et kestääkö. Kyllä niitä tulee kuitenki muitaki murheita vielä eteen, ni ei tartte sit samojen vanhojenki kans tapella...

N
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Vaihteet huonosti päälle

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

neppi kirjoitti:Kaikki vain kerralla, jos vain rahkeet riittää! Ei tarvii sit seuraavaan miljoonan kilometriin miettii, et kestääkö. Kyllä niitä tulee kuitenki muitaki murheita vielä eteen, ni ei tartte sit samojen vanhojenki kans tapella...

N
Joo on se tietty noinkin. Varsinkin kun on osat hankittu. Toisaalta auto ollut minulla lähes 10 vuotta ja olen ajanut sillä alle 50 tkm. Joten eiköhän se pelkkä ristikkonivelen vaihto auttaisi saman verran eteenpäin....
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Vaihteet huonosti päälle

Viesti Kirjoittaja neppi »

No mut entä jos se seuraavan 500 000km jälkeen narahtaa? Kyllä ottaa päähän ku ei silloin sata vuotta sitte tullu vaihdettuu! Ü

N
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Vaihteet huonosti päälle

Viesti Kirjoittaja pelti »

nii ja silloin on jo paljon kankeempi, että sinne alle könyyminenkin on hankalampaa. Kannattaa tehdä nyt kun (vielä) roppa taipuu...
peltiliiteri.com
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Vaihteet huonosti päälle

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Pilotti kirjoitti:Jaa-a, taitaa tulla tehtyä tai ainakin yritettyä liian hyvää. Soittelin yhdelle tutulle varsin suuren liikennöitsijän asentajalle. Hän totesi, että heillä kaikissa vastaavissa nivelissä on suojakumit rikki/poissa. Samaten ei noita läpivientipusliakaan koskaan vaihdeta vaikka väljiä ovatkin, ainoastaan pakon edessä vaihdetaan nuo kulmanivelet... Ja siellä on vielä liikenteessä montakin K112 Scaniaa, tosin suurin osa uudelleen koritettuna. Ja ovat ihan arkikäytössä, eivät vara-autoja. Eli ehkäpä nyt tulee alkuun vaihdettua vain tuo nivel ja sen suojakumi. Tuon puslan vaihto vaatii enemmän työtä ja tuo ulkotalli ei ole kovin lämmin...
Jep, nyt sait hyvät neuvot ammattimieheltä, näin se homma menee. Tarkista se vaihteistoon menevä nivel ja ohjausventtili.
Jos alat vaihtamaan niitä muovipuslia, oot hukassa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Vaihteet huonosti päälle

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

neppi kirjoitti:Kaikki vain kerralla, jos vain rahkeet riittää! Ei tarvii sit seuraavaan miljoonan kilometriin miettii, et kestääkö. Kyllä niitä tulee kuitenki muitaki murheita vielä eteen, ni ei tartte sit samojen vanhojenki kans tapella...

N

Heh. Arvaa mikä savotta olis edessä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Vaihteet huonosti päälle

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Kiitos Puu Tiainen vahvistuksesta omalle päätökselleni. Eli turhat työt pois ja keskitytään vain oikeaan vikaan. Totuushan on, ettei tuo auto tule elinikänään enää ainakaan 100 tkm enempää kulkemaan, eli ei kaikkea kannata korjata viimeisen päälle. Tuo pätee tietysti noihin ansiokäytössä oleviin autoihinkin. Korjataan sen verran kuin tarvitsee. Jossain raja tule vastaan ja sitten poistoon.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Vaihteet huonosti päälle

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Juu, järki kannattaa pitää mukana.
Tuo vaihtetanko hässäkkä on hankalampi kuin moni luuleekaan vaikka on kyse hyvin yksinkertaisesta asiasta.
Puslissa pitää olla tietty käyntivälys varsinkin vanhassa autossa, jos lähtee välyksiä liikaa poistamaan, ei takuulla toimi.
Esim hieman kaltevaan paikkaan ajettaessa tai vaikkapa lumikasa jonkin pyörän alla vääntää koria ja runkoa sen verran että tanko jymähtää totaalisesti jumiin.
Uutta autoa on turha vanhasta yrittää.
Nyt muuten on ostajan markkinat. Tänä ja ensi vuonna poistetaan yhteensä arviolta 3000 linja-autoa liikenteestä kilpailutuksen vuoksi.
Romuttamotkaan ei kykene tätä määrää ottamaan, osa menee suoraan metallikeräykseen ja niistä maksetaan kilohinta.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Vaihteet huonosti päälle

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Oisko kuvaa alkuperäisestä puslasta ja nivelestä?
Omassa autossa on kohta sama homma edessä(ainakin viimeinen pusla ennen vaihdelaatikkoa kulunut soikeaksi ja vaihdetanko kulunut puhki) joten pitänee laittaa kuntoon nyt eikä sitten tienpäällä lomareissun alussa!!

Mitäs mieltä raati on että onnistuuko korjaus niin että sorvaa uudet halkaistavat puslat(pienellä käyntivälyksellä) ja siirtää kannakointi kohtaa, ja entisen puslan kohdalle puhki kuluneeseen kohtaan hitsaa päälle halkaistun putken?
Näin jos tekisi niin ei tarviaisi purkaa koko vaihdetankoa pois ja ainakin linjaus säilyisi kohdillaan!
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Vaihteet huonosti päälle

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Jailbird kirjoitti:Oisko kuvaa alkuperäisestä puslasta ja nivelestä?
Omassa autossa on kohta sama homma edessä(ainakin viimeinen pusla ennen vaihdelaatikkoa kulunut soikeaksi ja vaihdetanko kulunut puhki) joten pitänee laittaa kuntoon nyt eikä sitten tienpäällä lomareissun alussa!!

Mitäs mieltä raati on että onnistuuko korjaus niin että sorvaa uudet halkaistavat puslat(pienellä käyntivälyksellä) ja siirtää kannakointi kohtaa, ja entisen puslan kohdalle puhki kuluneeseen kohtaan hitsaa päälle halkaistun putken?
Näin jos tekisi niin ei tarviaisi purkaa koko vaihdetankoa pois ja ainakin linjaus säilyisi kohdillaan!
Lukases vielä mitä kirjoitin välyksistä, mieti sitten uudelleen
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Vaihteet huonosti päälle

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

No entäs jos pienellä käyntivälyksellä tarkoittaa noin 5mm?
Nyt se välys on 20mm eli tanko pääsee heilumaan kuin hullun... ja se varmaan riittää häiritsemään toimintaa?

Joka tapauksessa vaihdetanko on melkein poikki ja sille tarttee tehdä jotain!!
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Vaihteet huonosti päälle

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Jailbird kirjoitti:No entäs jos pienellä käyntivälyksellä tarkoittaa noin 5mm?
Nyt se välys on 20mm eli tanko pääsee heilumaan kuin hullun... ja se varmaan riittää häiritsemään toimintaa?

Joka tapauksessa vaihdetanko on melkein poikki ja sille tarttee tehdä jotain!!
Tuota eikös tuon vanhan tangon päälle pääse työntämään uutta putkea kun avaa tuon nivelkohdan. Eli jos on väljää noinkin paljon puslan kohdalla niin pitäisi mahtua. Ja vanhaan tankoon vaikka pulteilla kiinni jos päätyosat ovat OK? Tai sitten halkaistulla putkella samalla lailla.
vee4
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Touko 2014 13:38
Location: E-P

Re: Vaihteet huonosti päälle

Viesti Kirjoittaja vee4 »

Tässäkin voi sanoa että ei ole väljän voittanutta. Ne helat saa ja oikeastaan pitääkin olla väljät. Syynä juuri tuo rungon eläminen. Toki parin sentin klappi alkaa olla jo liikaa, mutta eikö sekin korjaannu kun tangon kulumat korjaa.
Nivelet sen sijaan pitää olla kunnossa. Perässä pitäisi olla pitkittäin Y tai V tanko ja se ainakin aiheuttaa vaihdekepille pitkää liikettä eteen-taakse suunnassa. Laatikon päällä poikittain oleva tanko väljistyessään aiheuttaa kepin sivuttais liikkeen arpomista. Yleensä edessä olevat vaihteet (R, 3/4, 7/9) ovat enemmän oikealla kuin takana olevat (1/2, 5/6, 8/10) nivelien ollessa väljät. Nivelien ollessa kunnossa vaihteet löytyy kerrasta ilman kepin sivusuunnassa heilutteulua.
Kevennin taas pitäisi pelata niin että keppiä tarvitsee liikauttaa hieman halutulle vaihteelle päin ja sen jälkeen kevennin lähes työntää vaihteen päälle. Kevennin venttiili olisi hyvä saada irti ja säätää siihen kuuluvilla simmilevyillä kohdilleen. Itse joskus tein sopivan tapin vanhasta vaihdelaatikosta viilapenkkiin joho kevennin tuli kiinni. Sitten vain ilmaa venttiiliin ja käänteemään vartta. Pienen väännön jälkeen kun ilma suhisi läpi oli säätö suht hyvä. Mikäli ilmaa ei tullut läpi niin sitten vain purkua, putsusta ja säätöä.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Vaihteet huonosti päälle

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Väljä on mukava johonkin rajaan asti. Mutta silloin kun keppi jäi eräässä autossa ykköseltä pois ottaessa ratin alle jumiin, kakkonen oli penkin pehmusteen sisällä, pakki kakkosesta vähän vielä vasemmalle, vitoselle vaihtaessa sormen satutti kojelautaan ja kutoselle ei tahtonut ylettyä niin teki jo mieli pusla/nivelremonttia.
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Vaihteet huonosti päälle

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

No nyt on tuo ristikkonivel vaihdettu. Koeajoa ei tullut tehtyä, kun tuo asennus vaati muutaman ns. asennuskaljan. Ja toiseksi naapurin isäntä laittoi lähimpään risteykseen, jossa pääsisi ympäri kuusen rankoja, kun kuulemma siinä kääntäessäni tulee pyöränjäljet maahan. Eli nykyisin on sitten sellainen kilometrin peruutus seuraavaan risteykseen. Enihau nyt löytyvät ainakin paikallaan ollessa kaikki vaihteet, tosin tuo 8/10 tahtoo vielä rutista, mutta tuo tärkein puuttuneista, eli 5/6 toimii. Tuossa nivelten vaihdossa voisi kai kokeilla myös niiden kääntämistä toisinpäin, jolloin tulisi uudet pinnat rasituksen alaisiksi varsinkin pituussuunnassa.
Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Carrus 302
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Re: Vaihteet huonosti päälle

Viesti Kirjoittaja -KHS- »

Pilotti kirjoitti:...naapurin isäntä laittoi lähimpään risteykseen, jossa pääsisi ympäri kuusen rankoja, kun kuulemma siinä kääntäessäni tulee pyöränjäljet maahan. Eli nykyisin on sitten sellainen kilometrin peruutus seuraavaan risteykseen.
Joo'o kyllähän se on tosi paha tilane jos maahan jää renkaan jälkiä. Siis kerrassaan sietämätöntä. Kateus saa naapurin tekemään ihan käsittämättömiä tekoja.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Vaihteet huonosti päälle

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Olisit sanonut että on ilma-alusta ettei pitäis jäädä jälkiä, on täytynyt olla joku muu :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1261
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Vaihteet huonosti päälle

Viesti Kirjoittaja Iski »

Varmaan joku meidän naapurin maahisen sukulainen, sen mielestä meidän bussin vois ampua avaruuteen, vaikka ei sitä näe jos ei ohi kävele, häiritsee vaan mieltä kun tietää sen olevan siellä :roll:
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Vastaa Viestiin