Löytyisikö foorumin tietäjiltä apuja tähän vaivaan... Volvo b10m -91 carruksen kopalla ja valot kummittelee. Ajovalot eivät syty lainkaan silloin kun auto ei käy vaikka virrat avaimesta päällä. Käydessä palavat kokoajan (eivät sammu tai mene parkeille katkaisijasta), eivätkä reagoi ollenkaan kaukovalojen räpsyttelyyn viiksestä.
Vilkut välillä toimii mutta välillä ei. Silloin kun ei toimi niin merkkivalo koetaulussa palaa kokoajan muttei vilkuta.
Parin kaverin kanssa useampi tunti vikaa haettu tuloksetta. Katsastuskin olisi ens maanantaina
Meneekö parkeille kun kone on sammutettu?
Kuulostaa siltä että autoon on laitettu huomiovalokytkentä ajovaloille syöttö D+ piuhasta jossa on jännite vain laturin lataessa tästä syystä ei myöskään kaukovalot jää päälle.
Silti ajovalokytkin pitäisi toimia niin että saa parkit päälle tai ajovaloasennossa pitkät valot päälle. Carriuksessa todennäköisesti ajovalot ohjataan Carriuksen sähkötaulusta eikä Volvon taulusta.
...kyllä B10M:ssä ajovalot, vilkut ka pitkät löytyvät Volvon kortilta, alkupään numeroita. Minulta paloi tuo kortti ja kovin oli hiljasta valo-osastolla, mutta korin vermeet toimivat. Onko sinulla sähkökaaviota autoosi?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Ei ole ledejä vilkuissa, äärivaloissa on.
Sähkökaaviota ei ole, olisin kovin kiitollinen jos löytyisi joltain ?
Huomiovalokytkentä taitaa olla kuten KajNyy1 arveli.
Sammuksissa tosiaan ei syty mikään valo, ei ajovalot, parkit eikä äärivalot. Kun auton käynnistää niin valot syttyvät vasta kun laturi herää... eli tarvii antaa hieman kierroksia jotta alkaa lataamaan ja samalla valot syttyvät. Pitkiin ei reagoi silloinkaan. Eikä myöskään valokatkaisijan eri asentoihin, releet kyllä napsuvat kun katkaisijaa kääntelee.
Voisiko kuvitella että joku rele jumittaa eikä avaudu pelkkien akkujen voimalla ?? Noh, kaveri läksi hakemaan kaapungista pussillisen Boschin releitä, täältä kyliltä kun ei löytynyt 24v releitä.
Vilkkujen häiriö taitaa olla releessä kun sitä heiluttelemalla välillä toimii.
Polttimot tarkastettu pariin otteeseen, ehjiä ovat.
Nyt vaihdeltiin releitä uusiin mutta ei mitään vaikutusta. Tosin pitkien releen sijainti ei ihan varmasti tiedossa, meni vähän arvailuksi.
"sähkökeskuksen" vasemman alueen sulakkeet ja releet numeroitu/nimetty mutta oikealle puolelle ei mitään informaatiota.
Kytkentäkaavio tosiaan helpottaisi paljon. Olisiko kellään mahdollista lähettää moista sähköpostilla. Voisin hieman maksaa kulukorvausta
Taas toimii valaistus. Carman tuli ystävällisesti paikalle ja koht oli vika selvillä, kyseessä oli reistaileva automaattisulake. Kiitos vielä kerran Carmanille!
yks äijä kirjoitti:Taas toimii valaistus. Carman tuli ystävällisesti paikalle ja koht oli vika selvillä, kyseessä oli reistaileva automaattisulake. Kiitos vielä kerran Carmanille!
Kiitos myös Jokelan linjalle kuvista!
Eipä kestä
Ajovalokytkentä on kyllä iloisesti sekoitettu volvon ja koritehtaan piirilevyille.
Toivotaan että vilkutkin pelaa, eri viasta kuitenkin oli kyse.
Joo, usein on sulakkeessa vika, lanka ehjä mutta päät hapettuu niin ei virta kulje, liikuttelu jo auttaa hetken mutta alkaa äkkiä myös kipinöidä ja sulakkeen pääty katoaa niin ei taaskaan virta kulje.
Päävirta pois ja crcn kanssa vähän hio pidikkeitä ja uudet sulakkeet kehiin.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Btw. Onko ne muovisten litteiden sulakkeiden pohjien kontaktinastat vaihdettavia? Kun on just sisävaloista sulanut yksi nastan puolisko ja se muovisulake ei jää toisesta päästä puristuksiin, pitää laittaa "väärälle" puolelle, että saa kontaktin.
Tossa rakentelin työvaloille "valojenohjausyksikköä" Sprinteriin, laitoin useamman releen ku piti (halusin vaan kokeilla) tehdä silleen monimutkaisesti että toimivat yhtäältä lisäpakkivaloina mutta halutessa palavat myös koko ajan kuitenkin niin että tarvii signaalin käsijarrun merkkivalolta jottei jää vahingossa päälle ku lähtee ajelemaan niin tuota tein siis silleen ihan siistin systeemin että releet ovat relesokkeleissa. Ja tuolta Motonetistä kun ostin niitä sokkeleita, ni samalla ostin niihin sopivia liittimiä.
En nyt mene vannomaan, mutta olis semmonen tuntuma et jos sen sulaketaulun ottais sieltä sähkökaapista käpälään, ni rikki menneen sulakkeen nastan vois ehkä soveltaa semmosesta. Ehkä.
Ne on siis melkein ku tyttöpuolisia abiko- tms. liittimiä, mut tarkoitettu tommosiin rasioihin. Olisko nimi peräti rasialiitin tai en tiiä. En kyl oo koskaan purkanu sulakerasiaa, en tiiä minkälaiset ne nastat perimmaltään ovat mut tuli nyt vaan mieleen.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.