Vai lämmitysjuttuja täällä puidaan
Itekkin oon noita ajatellut. Viimeksi ajattelin niitä äsken kun olin "mopollani" ilta-ajelulla
Jees. Asiaan siis. Itellä mielessä seuraavanlainen järjestelmä.
Autosta löytyy vesiwebasto (en muista tehoa, mutta epäilisin, että 18 kW)
Idea kulkee pääpiirteittään näin:
Ensiöpuoli: Lämmitetään webastolla glykoliseosta. Tehdään sellanen vaikkapa 20 litranen säiliö, jossa kiertää tuo webaston lämmittämä neste. Helppoa. tehdään paikka tulo- ja menoputkelle, ei siinä sen kummempia.
Tämä säiliö voidaan hitsata vaikka rosterista. Helppoa (onnistuu puikolla.. hyvää kun ei syövy jne..) Säiliö eristetään. Uretaanilla eristys onnistuu helposti.
Tähän säiliiön tehdään paikka sähkövastukselle myös. sellasella 5 kW:n vehkeelle. Onnisen katalogista löytyy mitat ja muukin tarvittava tieto. (ei edes pahan hintainen. Tällä vastuksella lämmitetään kulkuria silloin, kun ollaan "telakalla". Pitäähän se peruslämpö jollain ylläpitää.
Samalla säiliöön laitetaan lämpötila-anturi. Se ohjaa tuota vastusta. Pidetään vaikka säiliön lämpötila 80 asteessa. Samaan pääsee webastolla.
Säiliöstä otetaan sopivat lähdöt... Lähetään vetämään putkea kohti kulkurin moottoria. Sopivaan paikkaan asennetaan levylämmönsiirrin (sellanen juuri kun noissa talojen LJ- keskuksissa).
Siirtimen toisella puolella virtaa tämän säiliön neste. Toisella puolella virtaa moottorin jäähdytysneste.
Tällä pidetään kulkuri kauttaaltaan lämpimänä ajon aikana. Ja toisaalta lämmitetään moottori talvi pakkasilla. Tarvittava määrä magneettiventtiileitä ja kiertovesipumppuja asennetaan.
(tarkempi suunnitelma on mielessä, selitän sen joskus.. On niin pitkä suunnitelma, ettei sitä jaksa kirjottaa tähän. CAD kuvat siitä on tyänalla. julkasen ne kunhan ne on valmiit)
Asennetaan vielä tälle ensiöpuolelle tarvittava paisunta-astia ja varoventtiilit.
Lisäksi tästä säiliöstä lähtee putki, joka menee toisiopuolelle. Tässä putkessa on pumppu.
Toisio puoli:
- Lämminkäyttövesi: Levylämmönsiirrin tähänkin. Tehdään tällekkin sellanen säiliö rakenne, esim. 30 litraa. Kierovesipumppu tarvitaan myös. Tämäkin säiliö syntyy rosterista helposti. Ja se eristäminen onnistuu uretaanilla. Eli: ensiöpuollella on se glykoliseos ja toisella puolen siirrintä se käyttövesi.
Ei tarvii mitään säätöventtiileitä. Käyttövesi saa lämmitä tuossa "varaajassa" samaan lämpötilaan kun ensiöpuoli.
Varoventtiili tarvitaan. Laajenee tuo vesi hiukan lämmitessään.
Oteaan tämä lämminkäyttövesi silleen haaroittamalal kylmästä vedestä, että kylmä vesi menee siirtimen läpi. Siinä linjassa on takaisku, ettei lämmin vesi mene kylmän sekaan.
- Lämmitys: Otetaan sellainen lämmönsiirrin, missä on kapasiteettia hiukan enenemmän. Eli ensin tehdään patteriverkoston vesi (molemmilla puolilla virtaa glykoli). Olkoon tämän verkoston lämpötila vaikka 60 astetta.
Lämmityksen ohjaukseen valitaan Oumanin EH-203 (perustelen myöhemmin).
Tällä patteriverkoston vedellä lämmitetään kulkurin patterit. Eli ohjaamoa on pakko lämittää patterilla. Sinne ei lattialämmitys onnistu.
Tästä patteriverkosta saadaan sopivasti kierto vessassa/ suihkutilassa olevaan pyyhkeen kuivatusrautaan (helppo vääntää ite rosterista). Samasta kierrosta saadaan otettua lämpöä kuivatuskaappin. (laatikko, joka on uretaanilla eristetty kaappi. Tässä kaapissa lämmönlähteenä on vanhat patterit, joita löytyy kulkurista

)
Tähän lämmityspiiriin lisätään jälkisäätöpiiri. Siinä on sellainen "shunttikytkentä", jossa saadaan lattialämmitykselle tehtyä sopivaa n. 35 asteista vettä. Oma kiertovesipumppu löytyy molemmilta piireiltä. Siis tältä lattialämmitys ja patteripiiriltä.
Oumani ohjaa noita piirejä. Oumaniin asennetaan vielä sisälämpötila-anturi, jonka mukaan säätö tapahtuu.
Tämmönen on mun visio. Ja jotain tähän suuntaan aion tehdä.
Niin, syy Oumanin valintaan:
- Siihen saa liitettyä GSM- modeemin.
Tulee hälytys kännyyn jos joku ei ole niinkuin pitäsi
- Siihen saa liitettyä mm. murtohälytyksen
(taas hälytys kännyyn)
- siihen saa liitettyä palohälyksen
(sekin kännyyn)
Ja ja.. paljon muutakin tuohon saa liitettyä. Seuraavaksi tulee mieleen vaikkapa keskuslukon ohjaus. Eli kulkurin ovat saa kännyllä auki. (ja on vieläpä aika "tietoturvallinen juttu")
Tuossa aluksi hyviä puolia.
Sitten huono(ja), eli sellaisia mitkä minua epäilyttää.
Koska kulkurissa on 24v. järjestelmä ja Oumanissa 220v, toimiiko Ouman inventterin kanssa?
Oumanissa on aika korkea tyhjäkäyntiteho (muistaaksen 80 wattia) eli akku tyhjä ja äkkiä jos ei ladata jollain.
Koko ideaa koskien:
Hyvää:
- ei tarvita kallista lämminvesivaraaja (onnistuu itse tehdä)
- Kulkurin moottorin lämmitys onnistuu (lähtee käyntiin pakkasesta)
- saadaan kuivauskaappi ja muut tehtyä helposti.
- Oikeastaan koko lämmitys onnistuu helposti.
- Ajon aikana saa lämmön moottorilta talteen.
- Kulkurin ollessa "telakalla" peruslämpö pysyy yllä.
- Oumanista saatava koko kulkurin vartionti ja seurata, eli etähälyytykset.
Huonoa:
- Virran kulutus. (paljon pumppuja)
- Ei tietoa kestääkö Ouman olla inventterin perässä.
- Vaatii aika monta lämmönsiirrintä.
Ainiin. Tuo lämmön säätö vaatii tarpeellisen määrän säätöventtiileitä ja antureita. Oli vaan niin pintapuolinen raapaisu tämä juttu, että en niistä tarkemmin selittänyt. Selitän sitten kun CAD- kuvat julkasen.
Pitkä tilitys. Jaksaakohan kukaan tätä edes lukea kokonaan
