Hupisähköistä
- paci
- Kippari
- Viestit: 62
- Liittynyt: 15 Maalis 2012 20:20
- Truck: B10M Delta Star 301
- Location: Kerava
Hupisähköistä
Mitenkäs olette toteuttaneet auton oman valaistuksen ja radion jännitteet parkissa hupiakuilta? Piuha hupiakuilta kuskin yläpuolella olevalle piirikortille ja jako vain kyseisille sulakkeille vai? Kun sain viimein tuon soittimenkin vaihdettua ja pelittämään alkuperäisen järjestelmän kanssa. Ledeiksi nuo sisävalojen polttimotkin joka tapauksessa vaihtuu...
Volvo B10M Carrus Delta Star 301 -92
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4283
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Hupisähköistä
Hupiakut kokonaan erilleen. Päävirta pois ja hupilaitteet käyttöön. Radiolle erillinen syöttö ja valaistukseen ihan erillinen järjestely, alkuperäiset haukkaa ledeinäkin liikaa virtaa kun niitä on niin paljon ja käyttö hankalaa. Ihan pakolliset kuten webasto ja vessa on irroitettu piirikortilta pois ja syötetty hupiakulta virtaa. Vaatii keskittymistä kun tutkii mikäköhän johto on vessan johto kahdensadan sulakkeen ja releen joukosta ilman kytkentäkaaviota.
Tulevaisuus on sähköinen
- paci
- Kippari
- Viestit: 62
- Liittynyt: 15 Maalis 2012 20:20
- Truck: B10M Delta Star 301
- Location: Kerava
Re: Hupisähköistä
Näin oli tarkoituskin että WC, radio ja muutama auton oma valaisin olisi toiminut hupiakkujen kautta. Täytyy rakennella lisää valaistusta ja syöttö suoraan hupiakuilta. Tunnelmavalaistus toteutettu jo. Oli oiken kauko-ohjattava himmenninkin joka sanoi sopimuksen irti heti alkuunsa.


Volvo B10M Carrus Delta Star 301 -92
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4283
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Hupisähköistä
Kyllä noita kattokanavien valaisimia voi myös muuttaa hupiakulle. Kaksi johtoa poikki ja tilalle uusi virransyöttö. Pakkokytkennän diodipiuhat pois niin on kokonaan erillinen lamppu käytössä. Laittaa vaan sinne mihinkä tarvii. Ota se valokaiutinpuhallussuutinmoduli käsille ja tutki miten johdot menee, ei ole ollenkaan hankala tehdä.
Tulevaisuus on sähköinen
- paci
- Kippari
- Viestit: 62
- Liittynyt: 15 Maalis 2012 20:20
- Truck: B10M Delta Star 301
- Location: Kerava
Re: Hupisähköistä
Täytyy tutustua aiheeseen, yhden tuollaisen valo/suutin/kaiutin hässäkän jo otinkin aiemmin pois kaapin kohdalta.
Volvo B10M Carrus Delta Star 301 -92
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Hupisähköistä
Röllissä on kolme erillistä valaistusjärjestelmää. Auton oma sisävalaistus ( Toimii päävirran olessa kytkettynä ),Verkkovirta ( invertteri/maasähkö ), 12v valaisimet hupiakusta. 12v Hupiakku ladataan invertterisähköllä. 240v sähköt tulee invertterin tuottamana 4 x 100Ah akuilta.
Pieni 12v hupiakku rtiittää moneksi päiväksi muutamalle led-valaisimelle.
Eihän tuo kätevä ole, mutta mitään auton alkuperäistä sisävalistusta ei tarvinnut muuttaa. Voihan tuonne kattokanavaan myös laittaa muutaman 12v hupipuolen valaisimen. Tällä hetkellä ne on ainoastaan pöytäryhmien yläpuolella.
Nukkumapaikkoihin tulee lukulampuiksi pienet USB-liittimellä olevat joutsenkaulavalot mallia IKEA.
Pieni 12v hupiakku rtiittää moneksi päiväksi muutamalle led-valaisimelle.
Eihän tuo kätevä ole, mutta mitään auton alkuperäistä sisävalistusta ei tarvinnut muuttaa. Voihan tuonne kattokanavaan myös laittaa muutaman 12v hupipuolen valaisimen. Tällä hetkellä ne on ainoastaan pöytäryhmien yläpuolella.
Nukkumapaikkoihin tulee lukulampuiksi pienet USB-liittimellä olevat joutsenkaulavalot mallia IKEA.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Hupisähköistä
vähän samaan tyyliin omat sähköt:
24v normi sisävalot päävirran takana (lukuvalot, käytävän kattovalot, käytävän yövalot), mutta kaikki leditettyinä. 230v ledit invertterin (hupiakun) takaa (keittiö, makuuosasto lukuvalot), 24v ledit käytävällä hupiakuista (sellainen ilta hämärähyssyvalo, ei näe oikeen lukea tuossa valossa), 12v ledinauha käytävällä hupiakuista.
24v normi sisävalot päävirran takana (lukuvalot, käytävän kattovalot, käytävän yövalot), mutta kaikki leditettyinä. 230v ledit invertterin (hupiakun) takaa (keittiö, makuuosasto lukuvalot), 24v ledit käytävällä hupiakuista (sellainen ilta hämärähyssyvalo, ei näe oikeen lukea tuossa valossa), 12v ledinauha käytävällä hupiakuista.
peltiliiteri.com
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Hupisähköistä
12V hupiakkuja 2 kpl, 24V starttiakku ja 230V~ maasähkö käytössä
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Hupisähköistä
Jatketaan vaikka tähän säikeeseen. Luin jostain että jollakin on jopa 10kpl 230ah akkuja hupipuolella. .. ni kuinka ihmeellä ne saadaan täyteen niiku ikinä? Ja jos keskimäärin painaa n.40kg sipale nii tulee tavaratilaankin melkoisen iso kuorma vaneri päälle?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Hupisähköistä
Miulla oli paatissa 960Ah hupiakku ja kyllä se latautuminen kesti. Oli kyl normilaturia huomattavasti isompi laturi. Akussa oli joka kenno erilllinen laatikko, jonka jännite oli suurinpiirtein 2v Syy niiden olemassa oloon oli se, että sain ne halvalla. Vieminen konehuoneeseen oli hankalaa kun korkee painava mötikkä joka paino tuplaten sen mitä autonakku. Toinen satsi oli kotona kellarissa antamassa sähköö radiovehkeille. Kennoissa oli irtonainen kansi joka lisäs haastetta liikuttelussa.
Rosmo
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Hupisähköistä

Tietääkö kukaan mikä on laturin tyyppi ja mitkä hihnat pitää olla kun mahuriin muuttaa tupla laturin?
Lainaan käyttäjänimi ansa tekstiä : tähän omaviritelmä.
auton omat akut 2x180ah jätetty vain käynnistys käyttöön ja asumis tilanteessa mennään 10x225ah akkupaketilla ja kolmella invertterillä.
auto lataa ajon aikana myös hupiakkuja jos niiden päävirtakytkin kytkettynä.
trukkilaturi lataa akkuja jos maasähköä tarjolla ,muuten autossa agrekaatti ja yhden vuoden retkeily kokemuksella tällä järjestelmällä pärjää noin 2vrk ilman akkujen latausta ulkolämpötila oli kylmimmillään n.-10astetta ,ilmalämöpumppu ja jääkaappi suurimmat kuluttajat ja jatkuvasti päällä.
muuten meillä käytössä nuo keittiövempeleet kahvinkeitin ,vedenkeitin ,mikro ja astianpesukone inverttereillä ,niin ei ole noilla leirintäalueillakaan ongelmia sulakkeiden keston kanssa ,laturi kun ottaa vain määrältä tuota virtaa ,6amppeeria todettu että riittää.
Saattaa joutuu jonkin aikaa penttoni jauhaa noita täyteen...
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Hupisähköistä
Missä sulla on nyt se laturi?
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Hupisähköistä
Se on siellä etukardaanin päässä. Joudun purkaa sen tosin pois hetkeksi kun korjaan sen laakeripesän sieltä. Aattelin ostaa toisen sinne koneeseen, Liekkö mimmone rojeksi?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Hupisähköistä
Mikä kone sulla on? Jos ei muuta, ni oik runkopalkin ja lohkon välistä, syöttöpumpun edestä, löytyy koneen numero. THD jotain. Varaudu hanskoilla, suojalaseilla, painepesurilla, isolla tasapäämeisselillä, paineilmapistoolilla ja jätehuoltosuunnitelmalla, mikäli lähet sitä sieltä kaivaa.
Eri koneissa on vähän erilainen pääty ja siks erilainen jalka ja hihnapyörät. Latureita on vissiin kolmee eri kokoo. Pantakiinnityksellä, ei korvia.
Mulla ei vieläkään oo kakkoslaturi paikoillaan, ku on täsä ollu kaikenlaista... Osat ois, yks vesiputki pitäis vielä siirtää. Kaks on jo siirretty.
Käytäs 'Haku'a. Sieltä löytyy muutamaki keskustelu aiheesta.
Jos laitat sen koneen numeron tänne, voin kattoo onks mulla sama. Jos on, voin kuvata osat ja antaa hihnojen numerotkin.
Snebe
Eri koneissa on vähän erilainen pääty ja siks erilainen jalka ja hihnapyörät. Latureita on vissiin kolmee eri kokoo. Pantakiinnityksellä, ei korvia.
Mulla ei vieläkään oo kakkoslaturi paikoillaan, ku on täsä ollu kaikenlaista... Osat ois, yks vesiputki pitäis vielä siirtää. Kaks on jo siirretty.
Käytäs 'Haku'a. Sieltä löytyy muutamaki keskustelu aiheesta.
Jos laitat sen koneen numeron tänne, voin kattoo onks mulla sama. Jos on, voin kuvata osat ja antaa hihnojen numerotkin.
Snebe
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Hupisähköistä
Ouraitithen, soitan lokapojat paikalle illalla. Varmaan näkee kun ottaa ne levyt pois tavaratilassa ja sit kurkkii. Kiitos vinkeistä.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Hupisähköistä
Ei muuten varmaan näe! ÜPukaatti kirjoitti:Varmaan näkee kun ottaa ne levyt pois tavaratilassa ja sit kurkkii.
Jos et oo vielä pessy konetta, ni nyt kandee tehdä hyvin se homma samalla. Kuuma vesi pesuriin ja sillä joka paikkaan. Välillä voi jollain ruuvarilla / lastalla auttaa mekaanisesti. Se paska voi olla tiukassa!
Nep
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Hupisähköistä
Noh taas aiheellista kysyä kun kiinnostaa paljon : kui monta hupiakkua on kelläki paikallaan yhdellä kertaa ja kui olette saaneet järkevästi kaapelit asennettua? Kuva?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Hupisähköistä
Röllissä on huumoriakkuja 4 x100Ah + 74Ah 12v. valaistukselle. Vuorokauden pärjää. Oli tuolla joskus enemmänkin, 2vrk pärjäsi ilman latausta, mutta hihnat paloivat käynnistyksessä. Nyt järjestelmässä on käsikytkin erotusreleelle. Ensin auto kunnolla laukkavauhtiin ja sitten hupiakut avainkytkimestä lataukseen.
Jääkaapin pari kolmesataa wattia uuvuttaa melko tehokkaasti akuston. Piikkikuormaa nuo sietävät kyllä. Astianpesukonetta käytettäessä laitan aggrekaatin käyntiin Se lataa samalla hieman uupuneita hupiakkuja. Kone jauhaa sen puolituntia ja samalla voi kerätä jälkikasvun sirottelemat tavarat ruumaan.
Jääkaapin pari kolmesataa wattia uuvuttaa melko tehokkaasti akuston. Piikkikuormaa nuo sietävät kyllä. Astianpesukonetta käytettäessä laitan aggrekaatin käyntiin Se lataa samalla hieman uupuneita hupiakkuja. Kone jauhaa sen puolituntia ja samalla voi kerätä jälkikasvun sirottelemat tavarat ruumaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Hupisähköistä
2 x 180Ah invertterille ja 100Ah 12v jutuille. Normisti invertterin perässä jääkaappi + kahvinkeitin + mikro + tietsikat + tv. Tuolla kuormalla päivän riittää.
Latailla voi 11 litrasella tai agrekaatilla.
Latailla voi 11 litrasella tai agrekaatilla.
peltiliiteri.com
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Hupisähköistä
Ok.
Mie nyt viikolla meinasin lisätä akustoa hupikäyttöö sillai et 4 x 225a akkuja yhteensä ja 2x 200ah startissa. Ni riittääkö mimmoselle ajalle nämä? . onko toivetta tällä akustolla pitää 2 päivää puskaa jos tv sen 6 tuntia päällä ja apk. Sen minkä käy kerran päivään ja kahvit 4 kertaa päivässä sekä 2 kertaa lämmin ruoka? Liesi ottaa 1700w . Tv? Keitin 700 w apk ? (Pieni pöytämalli) sit tietty hörähtää sillon tällöin vesipumppu käyttöveelle.
Kellään vinkkiä mite toteuttaa miljoonan kaapelin yhdistäminen kaapelikenkii?
Mie nyt viikolla meinasin lisätä akustoa hupikäyttöö sillai et 4 x 225a akkuja yhteensä ja 2x 200ah startissa. Ni riittääkö mimmoselle ajalle nämä? . onko toivetta tällä akustolla pitää 2 päivää puskaa jos tv sen 6 tuntia päällä ja apk. Sen minkä käy kerran päivään ja kahvit 4 kertaa päivässä sekä 2 kertaa lämmin ruoka? Liesi ottaa 1700w . Tv? Keitin 700 w apk ? (Pieni pöytämalli) sit tietty hörähtää sillon tällöin vesipumppu käyttöveelle.
Kellään vinkkiä mite toteuttaa miljoonan kaapelin yhdistäminen kaapelikenkii?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: Hupisähköistä
viewtopic.php?f=2&t=4595&start=125#p42873
ei niitä niin mahottomasti tule, niitä kaapeleita.
Kaiken sähkön saa meneen päivässä, jos haluaa
mutta tuolla sun setillä luulis ainakin kesäkäytössä päivän riittävän. Hommaa sinne matkustamoon jännitenäyttö, niin tietää milloin tarvii ladata. Akut ottaa aika nopeasti kipeää, jos ne vetää liian kuiviin. Joku perunoiden keittely sähköllä invertterin perässä vie kyllä reilusti sähköä, siksi olis hyvä niitä jänniteitä seurailla.
Mä teetätin kaikki akkukengät / piuhat akkuliikkeessä. Niillä on kunnon puristimet, että sai liitokset kunnollisiksi ja sai myös sellaiset liittimet, että pysty niistä toisiinsa pultilla liittään. Etukäteen vaan mittailin pituuden ja määrät (piirtelin "sähkökaavion" paperille, siitä oli helppo tehdä ne).
ei niitä niin mahottomasti tule, niitä kaapeleita.
Kaiken sähkön saa meneen päivässä, jos haluaa

Mä teetätin kaikki akkukengät / piuhat akkuliikkeessä. Niillä on kunnon puristimet, että sai liitokset kunnollisiksi ja sai myös sellaiset liittimet, että pysty niistä toisiinsa pultilla liittään. Etukäteen vaan mittailin pituuden ja määrät (piirtelin "sähkökaavion" paperille, siitä oli helppo tehdä ne).
peltiliiteri.com
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Hupisähköistä
Akuston kestävyydestä en osaa sanoa mitään, mut kannattaa tehdä ihan sähkö "kaappi" mistä keskitetysti sähkö eteenpäin. Sulakkeet samassa paikassa. Toki noi siun luettelemat taitaa kaikki olla invertterissä kiinni, joten niillä lienee normaalinolonen verkkovirta johdotus.
Rosmo
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Hupisähköistä
16mm2 kaapelilla akut kiinni toisiinsa. Ruuvipuristimella liiskaa kengät kiinni, kutistesukkaa päälle. Joka kaapelille oma kenkä. Lukkomuttereilla kiinni akunnapoihin.
Kaapeleissa liikkuu isot virrat, joten huolellisuutta asennuksiin. Vastakkaiset akut voi liittää lattapaloilla, kun 12v tekee 24v.
Kaapeleissa liikkuu isot virrat, joten huolellisuutta asennuksiin. Vastakkaiset akut voi liittää lattapaloilla, kun 12v tekee 24v.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun