
Neoplan N122 Doubledecker
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Yläkerran äänipaja alkaa saamaan lopullisen muotonsa. Kuva pikkusen kaunistaa liikaa mutta aika kiva ergonomia siihen kehkeytyy.


- H.Tawast
- Rattiamiraali
- Viestit: 294
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
- Truck: Scania
- Location: Pori
- Member id: 044
- Paikkakunta: Pori
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Jäätävän näköistä tekniikkaa... ja hienosti "istutettu". Toivottavasti Hankalassa sitten nähdään...?
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Sielläpä sitten törmäillään. Tekniikka on vielä vähän vinksin ja vonksin mutta alkaa hahmottua. Pitäs saada noi vempeleet niin että tärkeimmät laitteet tulisi käden/silmien ulottuville ja muut syrjempään. Tahtoo mennä hartiat jumiin vähän väliä ku jos joutuu könöttämään tiskin "päällä" liikaa.
Eilen sipistelin muutaman kaljan tuolla ja tein/kuuntelin musaa järven rannalla. Olipa sanalla sanoen ihan helevetin mukavaa!
Eilen sipistelin muutaman kaljan tuolla ja tein/kuuntelin musaa järven rannalla. Olipa sanalla sanoen ihan helevetin mukavaa!

- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Jo on
olis pojat varmaan täpinöissään kun pääsis vähän "kokeileen" noita nappuloita ja nuppeja 


Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Katsellessani tota sun studiota niin tulee kyllä mieleen uusi merkitys sanalle taiteellinen vapaus/ taiteilijan vapaus." Aivan loistavan näköinen työpaikka. Onneksi olkoon.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Kiitosta.
Ja kyllä namikoita saa väännellä, ne ei siitä säikähdä ku siihen ne on tehty. Pikkujampalle se on kuin avaruusaluksen ohjaamo
Valot vilkkuu ja osa liukusäätimistä on motorisoitu niin ne vielä liikkuukin itestään. Joskus simapäissään se tuntuu ihan samalta itsestäkin.. 
Ja kyllä namikoita saa väännellä, ne ei siitä säikähdä ku siihen ne on tehty. Pikkujampalle se on kuin avaruusaluksen ohjaamo


Re: Neoplan N122 Doubledecker
On kyllä hienonnäköinen ja maisemiltaan mahtava paikka työskennellä! 

Re: Neoplan N122 Doubledecker
Olisiko tämän viestiketjun kuvia mahdollista saada vielä näkyviin jotain kautta? Samantapainen projekti tulossa ja kuvat auttaisi suunnittelussa huomattavasti..
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Kuvat tupsahtaa esiin jahka serveriremontti on valmis.
Millainen projekti on siellä päin tulossa? Alusta jne..
Millainen projekti on siellä päin tulossa? Alusta jne..
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Tässä suunnitellaan kaverin rallisprint-autolle kuljetuskalustoa. Lähinnä noita kaksikerroksisia Neoplania tai Setraa on katseltu. Ajatuksena se että alakerrassa olisi matkustus/oleskelutilat ja yläkerrassa makuuhuone edessä+autonkuljetustila moottorin päällä. Noissa takamoottorisissa alakerta olisi meidän käyttöön jo valmiiksi sopiva vessoineen, keittiöineen ja pöytäryhmineen.jone-51k kirjoitti:Kuvat tupsahtaa esiin jahka serveriremontti on valmis.
Millainen projekti on siellä päin tulossa? Alusta jne..
Kuvat vastaavista autoista auttais vähän hahmottamaan, miten paljon tavaraa saa mahtumaan kyytiin ja miten autonkuljetustila olisi järkevintä toteuttaa..
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Yritin aikamoisella vimmalla löytää kuvia sulle eräästä Neoplanin d.decker kuljettimesta mutta se on jo myyty eikä ollut kuvia enää tarjolla. Se on iso duuni saada se auto sinne yläkertaan moottorin yli. Ajorampit on hurjan pitkät ja korkeat. Alakertaan sitä on mahdoton mahduttaa ilman välikaton purkamista.
Tähän väsäsin kuvan jossa näkyy 18,4 litraisen mersun koneen korkeus deckerissä. Muutaman sentin siitä saa pois kun "pudottaa" muutaman säiliön ja muuta alemmas muttei paljoa ettei ala uusimaan ihan isolla kädellä. Vaikka välitason purkaisi ja rakentaisi uudestaan alkamaan siitä mistä moottori sallii niin aikas korkealle se menee silti.
Vaikka olen kaikkien tälläisten "erikoisuuksien" suuri ystävä niin pakko on tuumata sitä että millainen lie tuollainen kompleksi ajaa. Kone, aski takana. Lisäksi "rahti" takana ja sen painopiste tosi korkealla. Talvikelissä saa varmaan olla kieli keskellä että pysyy tiellä kun keula leijuu ilmassa. Saman "ongelman" kanssa itsekin tappelen vielä. Keittiön alun tein keskelle katsastusta varten mutta puran sen pois ja siirrän ihan keulaan. Keulan penkit siirrän taasen keskelle. Vesisäiliöt tulee myös etuakselin viereen.
Tässä silmämääräiset tasot ja kerroksien "vapaat" korkeudet. Toki eri malleissa eri meinigit mutta yleisesti N122 Neoplanissa näin.
Tähän väsäsin kuvan jossa näkyy 18,4 litraisen mersun koneen korkeus deckerissä. Muutaman sentin siitä saa pois kun "pudottaa" muutaman säiliön ja muuta alemmas muttei paljoa ettei ala uusimaan ihan isolla kädellä. Vaikka välitason purkaisi ja rakentaisi uudestaan alkamaan siitä mistä moottori sallii niin aikas korkealle se menee silti.
Vaikka olen kaikkien tälläisten "erikoisuuksien" suuri ystävä niin pakko on tuumata sitä että millainen lie tuollainen kompleksi ajaa. Kone, aski takana. Lisäksi "rahti" takana ja sen painopiste tosi korkealla. Talvikelissä saa varmaan olla kieli keskellä että pysyy tiellä kun keula leijuu ilmassa. Saman "ongelman" kanssa itsekin tappelen vielä. Keittiön alun tein keskelle katsastusta varten mutta puran sen pois ja siirrän ihan keulaan. Keulan penkit siirrän taasen keskelle. Vesisäiliöt tulee myös etuakselin viereen.
Tässä silmämääräiset tasot ja kerroksien "vapaat" korkeudet. Toki eri malleissa eri meinigit mutta yleisesti N122 Neoplanissa näin.
- Liitteet
-
- neppar2.jpg (44.86 KiB) Katsottu 17926 kertaa
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Kyllähän se välikatto on ainakin ihan takaosasta laskettava niin alas kuin moottori antaa periksi. Se korkeus taitaa olla noin 1,5metriä. Meidän laskelmien mukaan perään saisi suht helposti taitettavan pitkän rampin. Se takapainoisuus kyllä vähän mietityttää kun lähes kaikki mukaan tuleva tavara tulee takaosaan-teli tietysti kyllä auttaa asiassa jonkin verran. Sinänsä tuommoinen 1300-kiloinen kilpa-auto ei paina enempää kuin sen vaatiman tilan normaali matkustajamäärä+penkkien paino. Mut kiitos tuosta kuvasta ja jos sattuu olemaan muita asiaa valottavia tarjolla, niin mielellään niitä katsellaan... : )
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Tilavaksi autonkuljetusbussin aihioksi ehdottaisin Lahti Golden Eagle 471 tai Delta Jumbostar 701 koria keskimoottorisen volvon päällä. Myös VanHool on tehnyt aika paljon puolitoista kerroksisia autoja Volvon alustalle (keski-Euroopassa yleisiä, ei Suomessa). Kuljetettavan auton nokka on paljon helpompi saada takapyörien päälle kuin koko auto moottorin päälle. Oikein lyhyt auto mahtuu toki kokonaan takapyörien taakse alas. Em. koreissa luulisin tavaratilan katon olevan jo valmiiksi tarpeeksi korkealla ainakin taka-akselin taakse alas jäävän kilpa-auton tarpeisiin, Jumbostarissa mahtuu ehkä nokka takapyörien päällekin melkein heittämällä.
Tonnin-puolentoista henkilöauto on muuten aika kärpäsenpaska bussin massassa ja täyteen lastatun oikean bussin matkatavaroihin, rahtiin ja matkustajiin verrattuna. Sama mihin kohtaa sen sijoittaa.
Tonnin-puolentoista henkilöauto on muuten aika kärpäsenpaska bussin massassa ja täyteen lastatun oikean bussin matkatavaroihin, rahtiin ja matkustajiin verrattuna. Sama mihin kohtaa sen sijoittaa.
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Jos ajatellaan pelkästään auton kannalta tuota asiaa, on joku mahuri tottakai paras ratkaisu. Tällä ratkaisulla haetaan kuitenkin helppokäytöistä oleskelutilaa. Autokisoissa kun suurin osa ajasta odotellaan ja rampataan edestakaisin sisään ja ulos. Siinä hommassa on hyvä kun "olohuone" on lähes maan tasolla ilman mitään porrasnousuja. Ja kaiken lisäksi saadaan yläkertaan makuuhuone joka voi olla jatkuvasti käytössä erillään muusta toiminnasta.Teiden Ritari kirjoitti:Tilavaksi autonkuljetusbussin aihioksi ehdottaisin Lahti Golden Eagle 471 tai Delta Jumbostar 701 koria keskimoottorisen volvon päällä.
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Skinnarsverkstad:lla oli myynnissä N122/3 jossa koko takapää aukesi ylhäällä saranoitu. Oli muuten ´hurjan näkönen. 

- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Just tästä yritin kuvia löytää. Aikamoinen oli se ramppi sinne ylösjupe kirjoitti:Skinnarsverkstad:lla oli myynnissä N122/3 jossa koko takapää aukesi ylhäällä saranoitu. Oli muuten ´hurjan näkönen.

- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Juuripa tuo. Imaisin koko firma nettisivut siinä toivossa että sieltä löytyisi kuvia. Tää oli ainoa extra mikä on jäljellä.

p.s Kyllä ne varmaan osaa rallia ajaa mutta tuo autojen maalaus kannattas jättää muille...

p.s Kyllä ne varmaan osaa rallia ajaa mutta tuo autojen maalaus kannattas jättää muille...

- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Nyt lähti sitten lopullisesti pätkä putkea pois. Pitkään se sihisi ja pärisi mutta nyt on 50cm pätkä poissa ennen pönttöä. Voitte muuten kuvitella sen metelin kun V10 laulaa yössä ilman sordiinoa
Tupitin tuossa pikku ylämäkeen kaupungissa ja kerrostalorivistön välissä. Jü∞*'@lauta tuntui että tulee ikkunat alas niistä taloista
Ihan helvetillinen jylinä ja pärinä! Ite en voi tuota laittaa kun ei oo kamoja joten pitää viedä sepälle. Onneksi pätkä ei ihan kamalia maksa(kai).


- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Tänään jäi auto sepälle kytkimen korjailua varten. Epäilivät kyllä että vika voisi siltikin olla tehostajassa ja ilmaventtiileissä eikä itte levyssä jne.. Se sopii kyllä mulle 

- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
No olipa uusi asia nyt tämäkin.. Huollon jannu soitti sovitusti ennen kuin ostelee mitään putkistoon. Sopiva väliputki löytyi omasta kaupungista hintaan 115€, ei ihan halpa pötkö mutta se onkin sellainen haitarimallinen ja joustava. Mulle oli ihan uutta se että noinkin topakka putki voi olla haitarimallia
Nyt vielä jännätään tuomiota siitä kytkimestä. Voi kun se olisi vaan se tehostin ja ilmavaivoja..

- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Kyll se näiss vehkeiss on oltava napakka
mutta kun uusin moottotin kiinnity tassut niin alkoi tämä putki kestää.
Tosin kaapin ovet ovat sen jälkeen alkaneet elämöimään

Tosin kaapin ovet ovat sen jälkeen alkaneet elämöimään

KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Nyt on taas Neppari alla. Uusi ristikudosta sisältävä pakoputken pätkäkin on paikallaan ja ompa taas rauha "talossa". Metakka olikin aika melkoinen ennen tuon uusimista. Kytkin vaan ei tullut vieläkään iskuun. Vika on siellä kytkimen uumenissa.
Nyt ilmatehostin pelaa ok mutta kytkin vaan tavallaan juuttuu 1/3 siitä mihin sen pitäisi mennä. Eli pakko se vaan on avata ja tsekata mikä siellä mättää. Tarjous pitää pyytää monesta paikasta. On nimittäin eroa aikas lailla noissa hinnoissa.

- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Siis käsitinkö oikein ettei kytkinhaarukan pää liiku kuin 1/3 siitä mitä pitäisi vai liikkuuko normaalisti ja silti ei pelitä? Jos nesteputkessa on ilmaa vähänkään niin jopa lyhenee haarukan liike. Volvossa ainakin ilma poistuu lisäämällä säiliö täyteen ja korkki löysälle. Tuhannen polkaisua ja kytkinpoljin palautuu ihan ylös ja haarukan liike samalla kasvaa maksimiinsa. Korkki kiinni. Tietenkin saattaa olla asetelma hajalla tai kytkinakseli kuiva, sitähän taisit jo rasvailla?
Kalliita hommia tuollaiset, itekki oon siirtäny ja siirtäny kytkimen avaamista jo muutaman vuoden, asetelma on löystynyt tai levyn jouset rikki jolloin levy heittää epätasapainoa, mutta kun pelaa vielä kohtuullisesti nii antaa olla katotaan taas keväällä
Kalliita hommia tuollaiset, itekki oon siirtäny ja siirtäny kytkimen avaamista jo muutaman vuoden, asetelma on löystynyt tai levyn jouset rikki jolloin levy heittää epätasapainoa, mutta kun pelaa vielä kohtuullisesti nii antaa olla katotaan taas keväällä
Tulevaisuus on sähköinen
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Neoplan N122 Doubledecker
Kytkin haarukka kyllä tekee ison liikkeen mutta kytkinakselilla tuntuu jäävän homma kesken. Joku on jumissa. On yritetty rasvata ja muuta mutta tuloksetta. Rasvaa ei oiken saa sinne suihkittua kunnolla. Vissiin se asetelma on jotenkin sökö.